Subiecte și bareme la Limba și literatura română, pe modelul celor de la Evaluarea Națională 2026, pentru testarea inițială a elevilor de clasa a VIII-a din județul Călărași

8.583 de vizualizări
Foto: © Antonio Guillem | Dreamstime.com
Elevii claselor a VIII-a din județul Călărași susțin în aceste zile testările inițiale organizate de Inspectoratul Județean Școlar Călărași. Instituția afirmă că rezultatele nu se trec în catalog și că scopul este de a evalua nivelul actual de pregătire al acestora în perspectiva examenului de la finalul anului școlar, Evaluarea Națională. La solicitarea Edupedu.ro, ISJ Călărași ne-a transmis subiectul primit de elevi, dar și baremul, pe care le publicăm mai jos, în articol.

Primul test a fost cel de limba română și a avut loc miercuri, 18.09.2025, între orele 11:00 și 13:00. Urmat de cel la matematică, joi, 19.09.2025.

Condițiile de la probă le-au simulat pe cele de la examen: elevii nu au avut acces în sala de examen cu telefoane sau alte materiale auxiliare, fiind așezați în bănci în ordine alfabetică, pentru a simți condițiile de examen.

Inspectorul școlar general, Alina Tănase, susține că „rezultatele nu se trec în catalog și nu influențează situația școlară”, dar le transmite elevilor că aceste testări sunt în beneficiul lor.

„Profesorii vor prezenta părinților nu doar nivelul atins de fiecare copil, ci și recomandări concrete pentru sprijinirea învățării acasă. În plus, la nivelul școlilor se vor organiza întâlniri sau ședințe dedicate, unde vor fi explicate rezultatele și pașii de urmat”, a adăugat aceasta.

Testul inițial la Limba și literatura română pentru clasa a VIII-a a inclus două subiecte principale primul, bazat pe textul literar „Peștele-pasăre” de Simona Popescu și textul nonliterar „10 curiozități despre peștele zburător, un pește cu capacități unice (fragmente)” de Vladimir Ivanovici.

„Au fost evaluate mai întâi competențele de înțelegere a textului prin cerințe precum transcrierea termenilor aparținând câmpului lexical al mediului acvatic, identificarea în grile a caracteristicilor specifice peștelui zburător, transcrierea unor figuri de stil, prezentarea unui element de conținut comun celor două texte, un eseu argumentativ despre succes, asocierea textului literar cu un altul studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară pe baza unei valori morale/culturale comune”, a afirmat Marian Ursu, director și profesor de limba și literatura română la Colegiul Național „Neagoe Basarab” din Oltenița.

Elevii au avut de rezolvat apoi 8 cerințe de limbă română, care includeau exerciții cu diftong-triftong-hiat, cuvinte derivate, sens propriu-sens figurat, omografe, timpurile verbului, tipuri de propoziții, corectarea unui text scris cu greșeli etc. Al doilea subiect a cerut realizarea unui text narativ în minimum 150 de cuvinte în care să se prezinte o întâmplare dintr-o zi de vacanță.

Subiectele la Limba și Literatura română la testarea elevilor de clasa a VIII-a din județul Călărași:

Baremul modelului de test:

Foto: © Antonio Guillem | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Bacul mi se pare inutila la locurile de munca. La un loc de munca un angajat se uit peste practica ta,experienta ta si skillurile pe care le ai nu peste daca ai luat Bacul cu 6 sau 10. Bacul este inutil pentru ca nime nu da importanta daca l-ai luat sau nu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Liviu Papadima, despre subiectele la limba română de la simularea Evaluării Naționale 2024: Verifică algoritmi pe care copiii îi deprind cu ajutorul meditatorilor, decât să intre în esența problemei, să fie capabili să înțeleagă ce citesc și să se exprime logic

Profesorul Liviu Papadima, pe al cărui text „Pisica mea în sala de lectură” l-au avut de analizat elevii la proba de limba română la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, crede…
Vezi articolul

Daniel David prezintă în termeni pozitivi discuțiile cu studenții, de la Timișoara. “Angajament optimist”, “moment post-criză”, o “reformă” viitoare – noile arme în arsenalul de PR al ministrului în întâlnirile cu studenții, elevii și profesorii loviți de tăierile din Educație, abia adoptate

Ministrul Educației Daniel David a invocat din nou un moment viitor „post criză”, în discuțiile pe care le-a avut marți la Forumul Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), organizat…
Vezi articolul

Cercetătorul Octavian Jurma critică anunțul ministrului Educației, care a spus că peste 77% dintre părinții chestionați nu vor ca elevii să fie vaccinați: „Astfel de statistici te dezarmează”

Astfel de statistici te dezarmează, a scris pe Facebook cercetătorul Octavian Jurma, după anunțul public al ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, făcut în conferință de presă miercuri, că peste 77% dintre…
Vezi articolul

FOTO VIDEO Peste 300 de profesori și angajați din școli au protestat în fața Ministerului Educației. Participanții au cerut demisia ministrului, iar pe pancarte erau „bilete de îmbarcare” la zborul de Cluj: „Domnule ministru, avionul dumneavoastră urmează să decoleze”

Membri ai sindicatelor din Educație au pichetat, miercuri dimineață, sediul Ministerului Educației și Cercetării – prima dintre acțiunile de protest față de Legea 141/2025, știută ca Legea Bolojan, care impune…
Vezi articolul