Subiecte și bareme la Limba și literatura română, pe modelul celor de la Evaluarea Națională 2026, pentru testarea inițială a elevilor de clasa a VIII-a din județul Călărași

8.501 de vizualizări
Foto: © Antonio Guillem | Dreamstime.com
Elevii claselor a VIII-a din județul Călărași susțin în aceste zile testările inițiale organizate de Inspectoratul Județean Școlar Călărași. Instituția afirmă că rezultatele nu se trec în catalog și că scopul este de a evalua nivelul actual de pregătire al acestora în perspectiva examenului de la finalul anului școlar, Evaluarea Națională. La solicitarea Edupedu.ro, ISJ Călărași ne-a transmis subiectul primit de elevi, dar și baremul, pe care le publicăm mai jos, în articol.

Primul test a fost cel de limba română și a avut loc miercuri, 18.09.2025, între orele 11:00 și 13:00. Urmat de cel la matematică, joi, 19.09.2025.

Condițiile de la probă le-au simulat pe cele de la examen: elevii nu au avut acces în sala de examen cu telefoane sau alte materiale auxiliare, fiind așezați în bănci în ordine alfabetică, pentru a simți condițiile de examen.

Inspectorul școlar general, Alina Tănase, susține că „rezultatele nu se trec în catalog și nu influențează situația școlară”, dar le transmite elevilor că aceste testări sunt în beneficiul lor.

„Profesorii vor prezenta părinților nu doar nivelul atins de fiecare copil, ci și recomandări concrete pentru sprijinirea învățării acasă. În plus, la nivelul școlilor se vor organiza întâlniri sau ședințe dedicate, unde vor fi explicate rezultatele și pașii de urmat”, a adăugat aceasta.

Testul inițial la Limba și literatura română pentru clasa a VIII-a a inclus două subiecte principale primul, bazat pe textul literar „Peștele-pasăre” de Simona Popescu și textul nonliterar „10 curiozități despre peștele zburător, un pește cu capacități unice (fragmente)” de Vladimir Ivanovici.

„Au fost evaluate mai întâi competențele de înțelegere a textului prin cerințe precum transcrierea termenilor aparținând câmpului lexical al mediului acvatic, identificarea în grile a caracteristicilor specifice peștelui zburător, transcrierea unor figuri de stil, prezentarea unui element de conținut comun celor două texte, un eseu argumentativ despre succes, asocierea textului literar cu un altul studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară pe baza unei valori morale/culturale comune”, a afirmat Marian Ursu, director și profesor de limba și literatura română la Colegiul Național „Neagoe Basarab” din Oltenița.

Elevii au avut de rezolvat apoi 8 cerințe de limbă română, care includeau exerciții cu diftong-triftong-hiat, cuvinte derivate, sens propriu-sens figurat, omografe, timpurile verbului, tipuri de propoziții, corectarea unui text scris cu greșeli etc. Al doilea subiect a cerut realizarea unui text narativ în minimum 150 de cuvinte în care să se prezinte o întâmplare dintr-o zi de vacanță.

Subiectele la Limba și Literatura română la testarea elevilor de clasa a VIII-a din județul Călărași:

Baremul modelului de test:

Foto: © Antonio Guillem | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Bacul mi se pare inutila la locurile de munca. La un loc de munca un angajat se uit peste practica ta,experienta ta si skillurile pe care le ai nu peste daca ai luat Bacul cu 6 sau 10. Bacul este inutil pentru ca nime nu da importanta daca l-ai luat sau nu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara Florina Rogalski, despre organizarea anului școlar pe module: Elevii tot timpul sunt scoși din acest ritm de pregătire. Există niște curbe ascendente și descendente în învățătură și, de exemplu, octombrie era un punct de vârf în primul semestru

Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre ce înseamnă organizarea anului școlar pe module. Cadrul didactic este de…
Vezi articolul

PROIECT Ministerul Educației modifică metodologia pentru mobilitatea profesorilor, cu o lună înainte de proba scrisă a concursului de Titularizare 2023: Repartizarea candidaților pe posturi se face în ordinea descrescătoare a notelor de la proba scrisă / Cine susține probele practice cu „admis” sau „respins”

Metodologia-cadru de mobilitate a cadrelor didactice este modificată de Ministerul Educației, cu o lună până la proba scrisă a concursului de Titularizare 2023, potrivit unui proiect de proiect de ordin,…
Vezi articolul

Uniunea Elevilor Reprezentanți și Federația Părinților FEPAL solicită Ministerului Educației să retragă proiectele de ordine pentru Evaluarea Națională și BAC 2025, pentru că nu ar avea temei legal

Proiectele de ordine de ministru pentru organizarea Evaluării Naționale și BAC 2025 sunt „problematice din punct de vedere legal”, atrag atenția Uniunea Elevilor Reprezentanți (UER) și Federația Părinților și Aparținătorilor…
Vezi articolul