SURSE Întâlnire tensionată la Ministerul Educației, marți, pe proiectul de lege a învățământului preuniversitar. Ligia Deca a cerut amendamente de la experții partidelor, iar aceștia i-au cerut studii și justificări pentru măsurile cuprinse în legi. Deciziile „sensibile” legate de Admiterea la liceu, Bacalaureat și Admiterea în clasa a V-a vor fi luate politic, în Coaliție

3.040 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Nicio concluzie clară legată de modificarea Admiterii la liceu, a Bacalaureatului sau a Admiterii la clasa a V-a, la întâlnirea experților desemnați de partidele PNL, PSD și UDMR cu ministra Educației, Ligia Deca. Discuția care a avut loc la Ministerul Educației a fost una tensionată, conform surselor Edupedu.ro, iar la capătul acesteia s-ar fi hotărât ca pe toate aceste chestiuni, plus altele considerate „sensibile”, să fie o decizie a Coaliției de Guvernare. Cu alte cuvinte, liderii politici ai PNL, PSD și UDMR ar urma să decidă dacă și cum vor da elevii Admiterea la clasa a V-a, Admiterea la Liceu și ce structură va avea Bacalaureatul.

Conform surselor, Ligia Deca i-ar fi chemat la discuții pe politicienii și experții din comisiile partidelor, stabilite prin decizia coaliției de Guvernare. Este vorba despre Monica Anisie, Sorin Cîmpeanu, Marilen Pirtea de la PNL, Mihnea Costoiu, Vasile Dîncu, Natalia Intotero, Florian Lixandru și Aura Danielescu de la PSD, Szabo Odon și Kallos Zoltan de la UDMR și Cătălin Zamfir Manea, reprezentantul comunității rome.

Întâlnirea, despre care Edupedu.ro a scris încă de ieri, a avut loc la sediul Ministerului Educației, nu toți au fost prezenți, iar unii dintre cei invitați au fost fizic în instituție, în timp ce alții au participat online.

Întâlnirea a fost convocată de Ligia Deca, iar în momentul invitației la discuții nu ar fi existat nicio solicitare de prezentare de amendamente sau propuneri pentru proiectele de legi, conform surselor Edupedu.ro. Ședința ar fi fost impusă în condițiile în care pe 15 februarie era termenul până la care Ministerul Educației trebuia să prezinte Guvernului proiectele cu modificările convenite cu partidele PNL, PSD și UDMR. Ministerul a ratat și acest termen.

Ligia Deca a propus, în deschiderea ședinței, ca cei invitați să facă punctual modificări pe articolele prevăzute în proiectele pe care le-a înmânat partidelor încă din 5 ianuarie. Discuția a început, conform surselor noastre, cu ministra care a citit anumite articole din proiecte și a solicitat modificări din partea celor prezenți.

Reprezentanții UDMR ar fi adus în discuție, printre altele, problema claselor și școlilor în care sunt etnici maghiari și care pot funcționa, potrivit proiectelor de legi, cu efective mai mici decât cele pentru restul școlilor. Aceștia ar fi solicitat ca și pentru clasele din zone rurale, zone izolate sau defavorizate să existe pentru toate școlile aceste facilități, clasele să poată funcționa cu mai puțini elevi, iar studii legate de aceste școli să fie făcute pentru a nu se ajunge la desființarea unor unități de învățământ prin efectul legii, fiind apoi mult mai greu să fie reînființate.

Cei de la PSD au anunțat că nu au adus amendamente și ar fi prezentat principiile generale, anunțate și în spațiul public, despre ce ar vrea să se regăsească în proiectele de legi și cu ce nu sunt de acord dintre propunerile actuale. Reamintim că PSD a anunțat public că nu sunt de acord cu admiterea în liceu și probele de BAC propuse de proiectele Deca, că sunt multe instituții care se reînființează și „trebuie să analizăm să nu fie doar furnizoare de sinecuri” sau că „este nevoie și de obligații ale autorităților pentru a rezolva problema aglomerării din școli”, potrivit unuia dintre liderii social-democrațilot, Vasile Dîncu.

Tensiunea s-a acumulat pe parcursul întâlnirii, mai ales între ministră și reprezentanții PSD, potrivit surselor noastre. Ar fi existat mai multe solicitări de fundamentare a deciziilor prevăzute în proiectul de lege propus, de studii de impact pentru măsurile incluse acolo. La toate aceste solicitări, dinspre reprezentanții ministerului nu ar fi venit niciun răspuns relevant.

Discuția a continuat, cu inflamări și tensiuni de fiecare parte, timp de 4 ore. La final, pentru mai multe puncte din proiectul legii învățământului preuniversitar s-ar fi făcut sugestii, modificări, completări. Pentru subiectele controversate cum sunt modificările de la Bacalaureat, cele de la admiterea în liceu sau la clasa a V-a, urmează să se pronunțe liderii coaliției de guvernare, conform surselor.

Vineri, 17 februarie, va fi o nouă întâlnire la Ministerul Educației între aceiași oameni, de data aceasta pe proiectul legii învățământului superior.

De remarcat că nu există niciun fel de comunicare de la Ministerul Educației, de la ministrul Ligia Deca sau de la partidele politice pe întâlnirile care au ca subiect legile educației, iar documentele în stadiu de proiect consolidat în varianta Deca nu sunt în transparență decizională, așa cum ar fi trebuit să fie, conform legii, încă de anul trecut.

Reamintim că pe masa Executivului ar fi trebuit să ajungă, pe 15 februarie, în primă lectură proiectele de lego, susținea secretarul de stat Florian Lixandru. Proiectele ar fi trebuit să fie deja trimise în avizare interministerială și apoi să revină într-o ședință ulterioară pentru aprobare și trimitere în Parlament. Legislativul ar fi trebuit, conform anunțurilor politice, să aprobe pachetul legislativ până la 1 martie. Cel puțin asta prevedea planul enunțat la finalul lunii ianuarie.


4 comments
  1. Sintagma “expertii partidelor” a devenit o contradictie in termeni!!!! Experti in ce? In politica de cumetrie??!!!!

  2. Ar trebui admitere la clasa I, la clasa V, la liceu ca trebuie si profesorii de liceu sa aiba meditatii la greu, alt examen de evaluare nationala , examen de bac, etc, mediile scolare care nu au semnificatie, sau rost, nu tine nimeni cont de atatia ani de munca si evaluare.

  3. Culpa incorigibilă a acestui demers este că, urmărind interese infracționale, vezi protejarea corupției, neantizarea echității, neantizarea eticii academice, permanentizarea în funcții a unor mațe fripte, coate goale, secretizarea privilegiilor, deciziile nu mai sunt luate de pedagogi, de profesori, de cercetători educaționali, ci de lepădături politice care în scurt timp vor deveni praf și pulbere. Egoul lor infinit, lipsa umilinței în fața adevăraților specialiști, poleiala de multilaterală dezvoltare, validată în ședințele de partid comuniste, la care doar “omul nou” vorbește, având funcția cea mai mare, îi împinge într-o mizeră și rușinoasă condiție de impostori.

  4. >>experții partidelor
    De ce ii numiti experti pe indivizii astia? Cati dintre ei au cunostinte temeinice in domeniul educatiei? Zero? A scris vreunul vreo carte apreciata (neplagiata)? A facut vreunul vreun studiu (neplagiat) in domeniul eductatiei sau invatamantului?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Sorin Cîmpeanu: Și eu cred că materia este prea stufoasă / Programa școlară va fi mai aerisită, materia pentru trunchiul comun va fi simplificată, iar curriculumul la decizia școlii va crește până spre 30%

Pe baza rezultatelor testării standardizate pilot vor fi modificate planurile cadru pentru liceu din septembrie 2023, a spus ministrul Educației, la TVR. “E nevoie să generalizăm acest sistem, se lucrează…
Vezi articolul
Dragos Iliescu / Foto: Facebook

Top 5 măsuri educaționale cu impact. Dragoș Iliescu, expert în testare: Sunt școli care ignoră știința și merg pe o ideologie de genul “să lăsăm copiii să devină ce vor, să nu îi forțăm și anxietăm”

Măsurile care au cel mai mare impact la clasă, în procesul de învățare, și care sunt validate de cercetările științifice ca investiții cu eficiență maximă au fost publicate, ca bază…
Vezi articolul

Primarul Sectorului 2 cere feedback-ul părinților despre programul Şcoală după şcoală”, după ce a constatat că doar în patru şcoli cererile de înscriere depăşesc capacitatea, deși părinții s-au plâns că elevii sunt puşi pe lista de rezervă

Primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, cere feedback-ul părinților despre programul “Şcoală după şcoală”, după ce a constatat că doar în patru şcoli cererile de înscriere depăşesc capacitatea și la cinci…
Vezi articolul