Peste 160 de școli defavorizate nu s-au regăsit pe lista întocmită de minister pentru finanțare cu granturi până la 200.000 euro/școală, avertizează Human Cathalyst

1.268 de vizualizări
Abandon şcolar
Foto: Barry Zhou – Unsplash.com
Finanțarea școlilor bune în detrimentul celor dezavantajate nu va face decât să crească exponențial inechitatea deja existentă în sistemul de educație și polarizarea școlilor demonstrată de ani de zile în studiu Indicele de risc, socio-educațional, atrag atenția 250 de ONG-uri reunite în Asociația pentru Educație și Justiție Socială, Human Cathalyst. 1390 de școli au fost aprobate de ministerul educației pentru a intra în programul finanțat prin PNRR, cu fonduri europene, (in primă etapă) prin care școlile primesc până la 200.000 de euro pentru a realiza programe de reducere a abandonului școlar.

Pe 31 martie, ministerul Educației a publicat lista cu școlile eligibile în proiectul PNRAS, care vor avea 3 ani la dispoziție pentru a pune în aplicare programe de reducere a abandonului școlar.

Din cele 1.391 școli finanțate, (n. red în primă etapă), 554 au sub 10% risc de abandon școlar, iar 166 de școli înregistrează zero risc de abandon, avertizează Asociația pentru Educație și Justiție Socială, Human Cathalyst, într-un comunicat de presă.

Datele prelucrate de către Asociația pentru Educație și Justiție Socială, prin studiul „Indicele de risc socio educațional”, arată că în 2020 erau 1.253 școli dezavantajate. Dintre acestea doar 741 sunt acum cuprinse în PNRAS, adică aproape 60%.

”În lista școlilor selectate de Ministerul Educației pentru finanțarea cu fonduri PNRR regăsim 650 de școli bune și foarte bune ce vor primi sume consistente pentru „creșterea gradului de echitate. De fapt finanțarea școlilor bune în detrimentul celor dezavantajate nu va face decât să crească exponențial inechitatea deja existentă în sistemul de educație”, spune Human Cathalyst.

“Lista unităților școlare care vor beneficia de finanțare arată, fără putință de tăgadă, că numai o parte dintre școlile defavorizate, cu mulți elevi în risc de abandon școlar, vor beneficia de sprijin, în timp ce școli relativ favorizate, fără abandon școlar declarat și cu risc minim de abandon, vor beneficia de finanțare,” subliniază documentul.

Foto: Asociația pentru Educație și Justiție Socială, Human Cathalyst

thalystAproape 500 de școli defavorizate nici nu au depus cereri de finanțare, atenționează Asociația, tocmai pentru că școlile defavorizate nu au avut suport din partea inspectoratelor școlare în conceperea și scrierea cererilor de finanțare. Singura formă de sprijin instituțional primită de către școli a fost ghidul foarte general și două webinarii de informarethalyst, mai scrie în comunicatul de presă.

Asociația a mai atras atenția în februarie anul acesta printr-un raport, că “modul în care a fost gestionat acest program are toate șansele să rateze substanțial obiectivul general asumat – reducerea abandonului școlar. PNRAS, așa cum a fost conceput, are o serie de vulnerabilități care au făcut, în cele din urmă, ca sprijinul din PNRR să nu ajungă acolo unde trebuie.

Școlile nu au fost alese după o metodologie transparentă, nu au fost mecanisme de evaluare, a lipsit transparența privind modalitatea de calcul, de validare și de pilotare, neglijarea factorilor de context, au fost Incertitudini privind capacitatea instituțională în derularea PNRAS, la nivel de Minister, la nivelul inspectoratelor școlare și, mai ales, la nivelul unităților de învățământ cu adevărat defavorizate.”

Concluziile Asociației pentru Educație și Justiție Socială, Human Cathalyst
  1. Tocmai acolo unde finanțarea europeană ar fi avut cel mai mare efect, nu se va implementa PNRAS.
  1. Banii europeni vor fi cheltuiți fără un impact vizibil la nivel macro (sau cu un impact minim) în indicatorii naționali și europeni asociați abandonului școlar și părăsirii timpurii a școlii.
  2. Școlile defavorizate care nu se află pe lista celor finanțate sunt acum multiplu defavorizate și excluse. O dată prin situarea lor într-o zonă geografică marginalizată, unde, prin concurența mai multor factori de risc social și educațional, participarea și rezultatele școlare sunt slabe. Iar în al doile rând și cel mai important, chiar prin politicile publice deficitare care le exclud de la finanțare.
  3. Deși fonduri generoase de la Uniunea Europeană au fost și sunt gestionate de către statul român, și PNRAS finanțat prin PNRR se adaugă șirului de programe destinate elevilor dezavantajați și reducerii abandonului școlar care nu ajung tocmai la aceștia (cum au fost: tablete în școli, masă caldă, remediere școlară, școală după școală).
Informații de context

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) se adresează elevilor aflaţi în risc de abandon, în special elevi aparţinând grupurilor vulnerabile, elevi aparţinând minorităţii rome, elevi din mediul rural și urban mic, elevi cu dizabilităţi sau cerințe educaționale speciale (CES), elevi din comunităţi dezavantajate economic, copii în risc de excluziune socială pe fondul sărăciei, lipsa locuinței, familie monoparentală, familii dezorganizate, elevi expuși altor riscuri sociale. 

PNRAS a fost aprobat de Comisia Europeană pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență  cu o valoare de 543 milioane euro. Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) care stă la baza implementării programului, este un instrument dezvoltat și pilotat de Ministerul Educației cu sprijinul Băncii Mondiale și cu finanțare prin Instrumentul de asistență tehnică DG REFORM al Comisiei Europene.

Comunicatul Human Cathalyst, integral

2 comentarii
  1. Prima data ME a fost avertizat, urmeaza faza a doua cu dube. Ca aici e PNRR nu Anghel Saligny.
    Mesaj pentru cei care intocmesc lista: Sa va luati sapun lichid, veti avea nevoie.

  2. Hai sa nu fim chiar carcotasi. Eu personal chiar stiu scoli foarte bune unde pica usa la toaleta sau se scorojesc peretii, nu au mai primit fonduri pentru o renovare de peste 15 ani. Si stiu si scoli de tara foarte slabe unde s-au pompat bani din proiecte europene sau bani de la stat. Pare normal ca acestea, desi in zone defavorizate, sa ” mai stea o tura”, in favoarea celor pentru care nu s-a facut de mult timp nimic. Sau poate vi se pare normal ca altele sa aiba 3 CDI-uri si altele nici macar o biblioteca sau un computer?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

UPDATE Noul secretar de stat de la Ministerul Educației va fi din partea PSD și „în niciun caz nu va avea atribuții pe România Educată”, transmite ministrul Educației, după ședința de Guvern în care a fost eliminată referirea la proiectul prezidențial din nota de fundamentare a actului normativ

Noul secretar de stat de la Ministerul Educației va fi o persoană numită din partea filialei Maramureș a Partidului Social Democrat, a confirmat pentru Edupedu.ro președintele PSD Marcel Ciolacu. Amintim…
Vezi articolul

OPINIE Schimbarea îngrijorător de frecventă a subiectelor de Bacalaureat, a punctajului, chiar a conținuturilor evaluate reflectă, de fapt, norul de ceață care acoperă învățământul românesc

Subiectele noi, cele din 2018 și cele anunțate deja pentru Bacalaureat 2019 sunt mai adaptate prezentului, față de subiectele date la Bacalaureat în trecut, a declarat pentru Edupedu.ro Carmen Borza,…
Vezi articolul