Transferuri la liber – reformă prin înghesuială: soluția românească pentru educație. Decizia de a mări numărul de elevi în clase a generat o avalanșă de transferuri / Op Ed Directoarea Silvia Marinescu

23.272 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Transferurile de elevi nu sunt, în sine, un rău absolut. Există situații în care ele sunt firești și necesare: schimbarea domiciliului, modificarea unui traseu educațional din motive întemeiate, uneori medicale sau alte cazuri excepționale. Problema apare atunci când transferul devine aproape impunere, obligatoriu de acceptat și nu excepție.

Decizia de a mări numărul de elevi în clase (ca să facem „economie”!) a generat o avalanșă de transferuri care spulberă echilibrul școlilor și generează o migrație haotică a elevilor care redesenează clasele peste noapte, generează confuzie și frustrare, spulberă un echilibru și așa precar construit cu greu în fiecare colectiv de elevi.  Ne confruntăm cu un exod controlat doar pe hârtie, dar devastator în sălile de clasă, o reformă prin haos organizat în care nu mai contează calitatea, important e să încapă toți elevii care ”au dreptul să se transfere în aceste condiții noi” într-un tabel Excel bine aranjat.

Fenomenul transferului de elevi între licee pare că a scăpat de sub control. Nu mai vorbim despre excepții, ci despre o practică generalizată care riscă să arunce în aer întregul sistem liceal. Elevii „migrează” în special de la licee tehnologice la licee teoretice, criteriul de admitere dispare în ceață. Nu mai contează la ce liceu ai intrat, contează unde vrei să te muți.

Nici transferurile între liceele teoretice (dacă nu au motive bine întemeiate) nu sunt tocmai în regulă, doar că aici praful se ascunde mai ușor sub covorul prestigiului. Elevi care au intrat cu note mai mici ajung brusc colegi cu cei care au muncit mai mult pentru un loc acolo, subminând sensul admiterii prin medie. Clasele se dezechilibrează, profesorii trebuie să jongleze cu niveluri diferite, iar elevii „vechi” își privesc noii colegi ca pe niște musafiri intrați pe ușa din spate. De fapt, nu vorbim de șanse egale, ci de o loterie administrativă unde criteriile oficiale cedează în fața presiunii și a imaginii. Și, evident, toată lumea se preface că e în regulă, pentru că dă bine în statistici și liniștește părinții.

Nu mai există „admitere”, există „circulație liberă a elevilor”. Mediile de la Evaluarea Națională? O formalitate birocratică, un moft pentru nostalgici și un lung șir de întrebări retorice: ”Ce sens a mai avut admiterea la clasa a IX-a şi repartiţia computerizată a absolvenţilor de clasa a VIII-a, dacă la intrarea în clasa a X-a nu mai are nicio valoare?  Ce pot să înţeleagă elevii care văd că rezultatul admiterii nu a prea contat, unii reuşind să-l ignore cu nonşalanţă?  Cu ce argumente mai pot profesorii să-şi motiveze elevii să obţină rezultate foarte bune la admitere dacă există varianta “mutărilor” spectaculoase, împotriva oricărei ierarhii stabilită la examen?”.

Colegiile și liceele teoretice își pierd ce aveau mai valoros: coerența și standardul înalt.

Clasele teoretice, odată emblema performanței, ajung vagoane aglomerate cu pasageri de toate felurile: de la olimpici, mediocri și elevi complet pierduți în aceeași bancă. Profesorii predau pentru „cine apucă să înțeleagă”, adică nivelul scade inevitabil. Predarea se adaptează „la cel mai slab”, iar excelența se topește într-o masă amorfă. Elevii buni se plictisesc, elevii slabi se sufocă.

Colegiul se transformă într-o fabrică de diplome cu etichetă premium și conținut low-cost, ce riscă să devină simple certificate de frecvență.

Dacă se elimină indirect criteriul de medie la admitere și se permite migrarea haotică între licee, coroborat cu faptul că românul se pricepe la ocolit reguli, să nu ne mire dacă în câțiva ani colegiile vor arăta ca niște mall-uri: pline, zgomotoase, dar cu valoare educațională redusă la nivelul etajului cu fast-food.

Liceele tehnologice – condamnate la depopulare

În paralel, liceele tehnologice se golesc. Ele devin o anticameră de unde toată lumea vrea să fugă. Nu mai contează că poate chiar s-au făcut eforturi pentru modernizarea acestor școli, pentru dotări, pentru parteneriate cu mediul economic sau că s-a încercat orientarea corectă a elevilor spre rute educaționale potrivite.

În schimb, se aplică rețeta simplă: mutăm copiii de colo-colo, ca și cum o nouă adresă ar însemna automat și o nouă șansă. Producem diplome „teoretice” pentru generații de tineri care nu vor avea nici cunoștințe solide, nici competențe practice. Practic, ne sabotăm singuri singura rută educațională care ar putea produce meseriași competenți. Dar ce mai contează? Avem nevoie de diplome, nu de electricieni calificați.

Cine are de câștigat?

Nu elevii – cei mai mulți ajung în locuri unde nu fac față, se pierd, se frustrează, se sufocă în clase suprapline și poate chiar ajung să abandoneze.

Nu profesorii – care obligați să predea la clase dezorganizate și eterogene, își irosesc energia între olimpici plictisiți și elevi complet pierduți. Sunt reduși la rolul de animatori într-o sală de conferințe plină cu oameni care nici măcar nu au venit la aceeași prezentare

Nu directorii – care semnează transferuri pe bandă rulantă și își asumă haosul. Sunt transformați în contabili ai unor cataloage fie supradimensionate, fie la limita desființării claselor.  

Să nu ne imaginăm că directorii de colegii/licee teoretice se bucură când primesc elevi de la liceele tehnologice. Nu e vorba că ar avea ceva cu acești copii – dimpotrivă, mulți vin cu speranța că vor găsi aici un drum mai bun. Problema e că sistemul îi aduce într-un mediu unde nu le va fi mai ușor, ci mai greu. Bucuria e doar pe hârtie, acolo unde cifrele arată că „toată lumea a încăput”.  În realitate, nu e loc pentru toată lumea – cel puțin nu în felul acesta.

Dar nu au alternativă. Legea a mărit numărul de elevi per clasă, iar părinții presează cu insistență: fiecare vrea „cel mai bun liceu” pentru copilul lui, chiar dacă acesta nu a făcut dovada că poate face față exigențelor profilurilor teoretice. Inspectoratele școlare aprobă suplimentările pe care le permite legea, mai precis la care ne obligă legea. Calitatea educației? Lux inutil!

Așa ajung directorii să fie prinși într-un joc absurd: dacă refuză transferurile, devin „dușmanii părinților”. Dacă le acceptă, clasele se aglomerează, nivelul scade. E un joc în care toți pierd. Eventual doar cifrele din statistici arată minunat, oferind iluzia că este foarte apreciată o unitate de învățământ în detrimentul alteia, fără să ne punem cu adevărat problema care ar fi cea mai potrivită pentru fiecare elev în parte. Singurul „câștig” poate părea unul administrativ și fals: clasele sunt pline, școala pare „atractivă”, iar cifrele de școlarizare arată bine pe hârtie. Dar realitatea e că nivelul de educație scade dramatic.

Directorii de licee tehnologice nu au nicio vină că rămân fără elevi. Nu ei au croit legi care fac transferurile să curgă fără opreliști.  Nu ei au transformat tehnologia în „opțiune de mâna a doua”, ci sistemul care preferă să vândă iluzia „prestigiului” decât să construiască trasee reale și coerente pentru copii. În loc să fie sprijiniți să își consolideze oferta și să facă din școlile lor un drum viabil, sunt transformați în țapi ispășitori ai unei politici educaționale incoerente. Adevărul e simplu: ei pierd elevii nu pentru că școala lor ar fi lipsită de valoare, ci pentru că sistemul le mai dă încă o lovitură și le golește programatic, ca pe niște sate abandonate. Iar cei care pierd cel mai mult nu sunt directorii, ci elevii înșiși, plimbați dintr-o parte în alta ca niște piese de inventar.

Egalitatea prost înțeleasă.

Ni se repetă obsesiv că „toți elevii au dreptul la educație de calitate”. Corect! Dar în România zilelor noastre, „egalitate” înseamnă, de fapt, nivelare în jos. Toți au dreptul să stea în aceeași clasă, indiferent dacă fac față sau nu. Transferurile nelimitate sunt doar un joc de etichete: dacă muți un copil dintr-un liceu tehnologic într-un colegiu național, nu îi crești nivelul peste noapte, ci doar îi schimbi decorul.  În loc să orientăm copiii spre traseul potrivit, să-i ajutăm să meargă pe drumul corect, le oferim iluzia că le poate fi mai bine în altă parte, satisfacem orgoliul unor părinți derutați, ca și cum eticheta ar schimba substanța. Nimeni nu se mai întreabă dacă un copil e potrivit pentru un anumit profil și pentru o anumită specializare. Important e să fie primit, să fie încă un scaun ocupat, încă un dosar rezolvat.

Descentralizare declarativă și centralism de facto – combinația ideală ca nimeni să nu răspundă pentru haos.

Ni se tot spune, de ani de zile, că avem „descentralizare” și „autonomie școlară”. Descentralizarea în educație există doar pe hârtie și e doar de decor: se arată în discursuri, dar dispare când trebuie luate decizii reale. În practică, școlile decid frunza de la logo, nu viitorul elevilor.

Colegiile nu au libertatea să spună „nu” când un transfer ar putea bulversa echilibrul profilurilor și specializărilor claselor cu care pleacă la drum. Nu pot să-și stabilească singure criterii ferme, pentru că orice regulă reală riscă să intre în coliziune cu prevederi legale generale și să fie etichetată drept discriminatorie. Singurele criterii permise sunt cele care nu deranjează pe nimeni și nu rezolvă nimic.

Așa se ajunge la paradoxul în care toată lumea invocă descentralizarea, dar nimeni nu are curajul sau interesul să lase școlile să decidă concret. Directorii rămân cu libertatea de a semna hârtii, dar nu și cu puterea de a proteja, nu doar calitatea și coerența educației, ci și interesul real al elevilor.

Ministerul decide regulile. Inspectoratul școlar se asigură că sunt puse în practică. Părinții dau ultimatumurile. Iar directorii rămân să explice profesorilor de ce au mai apărut încă … 5-6 elevi în clasă.

Autonomie în stil românesc: responsabilitatea rămâne jos, puterea rămâne sus. Pe scurt, școala e liberă să răspundă de ceea ce nu controlează.

În loc de concluzie…

Reforma nu înseamnă să mutăm elevii ca pe niște pioni. Reforma înseamnă să asigurăm condiții reale de învățare, să investim în fiecare tip de liceu, să respectăm profilul și specificul fiecărei școli și să facem orientare școlară serioasă. Până când nu vom înțelege asta, școala românească va continua să mimeze performanța, în timp ce realitatea din clase se degradează sub ochii noștri.

Pe hârtie, avem descentralizare, autonomie, egalitate și reformă. În realitate, avem colegii transformate în hale de colectare, directori presați din toate direcțiile, profesori epuizați și elevi obișnuiți cu idea că ”merge și așa”. Dacă asta e reformă, atunci singura performanță reală a decidentilor în educatie e capacitatea de a inventa probleme noi înainte de a le rezolva pe cele vechi.   

Și totuși … educația din România reușește să supraviețuiască propriilor reforme! Dar acesta e meritul oamenilor din sistem, cu bune și cu rele.

________________

Despre autoare: Silvia Marinescu este directoarea Colegiului Național „Zinca Golescu” din Pitești.

Nota redacției: Opinia profesorului este importantă și vă încurajăm ca, dacă aveți ceva de spus, să ne trimiteți articolul dumneavoastră pe redactie@edupedu.ro. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.


8 comments
  1. Ca sa te transferi de la un liceu tehnologic la un colegiu national sunt necesare niste diferente la anumite materii

    1. De cele mai multe ori examenele de diferente sunt de formă!In 24 de ani de cariera didactica nu am auzit de vreo situatie in care elevul sa nu promoveze diferentele si astfel sa nu i se aprobe transferul!

  2. Acum trei, ani am scris un articol intitulat „De ce sunt scumpe transferurile școlare ilegale?”, pornind de la un transfer de 5000 de euro, devoalat de DNA. Sintetizând, răspunsul era: sunt scumpe pentru că au costuri mari, pentru elevi, pentru părinți, pentru profesori, dar mai ales pentru societate. Pe elevii implicați îi deresponsabilizează, având grijă părinții să reușească indiferent unde i-ar duce performanțele lor academice sau comportamentele lor; pe elevii care asistă la acest fenomen îi învață avantajele corupției; pe părinți îi nenorocește, devenind cârjele mult prea uzate ale unor boli care pot dura o viață, copilul asistat și cocoloșit urmând a rămâne dependent de intervențiile lor o viață întreagă, a se vedea nenumăratele familii potente financiar care și-au văzut copiii în sălile de judecată sau în penitenciare, infractori sau criminali, din cauza iresponsabilității și a sentimentului de putere absolută; profesorilor le zădărnicește nu doar pasiunea de a educa, dar și credibilitatea și impactul, câtă vreme unii sunt asociați fenomenului corupției, iar alții sunt nevoiți să tacă complice și să accepte toate consecințe transferurilor ilegale; societatea se umple de paraziți care cred că li se cuvine totul, că toți cetățenii sau funcționarii sunt cumpărabili, mai devreme sau mai târziu, legile devenind forme fără fond, iar starea de anomie generalizându-se. Am fost martor în ultimii ani la un asalt al acestor practici, am scris, am explicat, am scris din nou, nimic. Nimeni nu se teme de nimic, nici chiar de norul informațional care îi însoțește pe corupți. Politizarea educației este un cancer atâta timp cât nu servește intereselor tuturor, ci doar acelei minorități care consideră că totul este de vânzare, că totul are un preț, că poți realiza orice dacă dispui de suma potrivită. Ministrul nostru, „Demisia!”, pare că lucrează în tabăra rău intenționată, câtă vreme slăbește toate mecanismele de control și de integritate, în numele unei iluzorii urgențe bugetare.

  3. doamna doreste ca ministerul educatiei sa organizeze segregarea copiilor in colegii asa-zis „nationale” pe baze sociale ( venit si ocupatia parintilor, in clar) si teritoriale ( urban vs rural). Ii lipseste insa curajul de a o spune clar. banii publici nu au insa vocatia de a finanta un astfel de demers profund deleter pentru societate.

  4. Valul de transferuri de la licee tehnologice către teoretice are principal motiv forma de bacalaureat cea mai ușoară de la uman. În timp ce la tehnologic elevii (ce ajung tractoriști, instalatori, etc) dau obligatoriu la matematică (studiată 4 ani) și o altă materie reală la alegere, cei de la uman dau la istorie și o materie umanistă studiată un an ( toată materia de bacalaureat conține 30 de pagini și dificultate scăzută). Deja de la admitere în clasa a IX-a în liceele teoretice din orașele mai mici elevii cu media de admitere cea mai mare merg la uman. Indiferent de filieră, profil și specializare trebuie bacalaureatul dat la materii (la alegere în funcție de specializare) ce sunt studiate același număr de ani și număr de ore egal pentru echitate și normalitate ( dar cine din minister să gândească și implementeze). Mai sunt cazuri când elevii vor și reușesc un progres școlar prin transfer.

  5. Din pacate, parintii nu inteleg faptul ca transferurile nu se pot face dupa ureche. In institutia noastra, am primit in aceasta vacanta scolara peste 100 de cereri de transfer, cu parinti insistenti, unii dintre ei „cu recomandare de mai sus”…. foarte vocali, ca este dreptul copilului sa fie intr-o scoala mai buna, indiferent de media de la Evaluarea Nationala, indiferent de profil sau de media generala…. este o bataie de joc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Probleme la plata burselor de performanță, merit, studiu și ajutor social, deși termenul limită, prevăzut de lege, este data de 15 a lunii / Ministerul Educației nu știe dacă data a fost respectată și spune că Ministerul de Finanțe virează banii

Mai mulți cititori au semnalat Edupedu.ro faptul că elevii nu au primit banii pentru bursele de merit, de performanță, de studiu și de ajutor social, deși termenul limită, prevăzut de…
Vezi articolul

Ping-pong cu olimpicii la științe. După ce s-au calificat la etapele naționale de la Olimpiadele de Biologie, Chimie și Geografie, mai mulți elevi au fost anunțați că de fapt nu s-au calificat, fără nicio explicație – surse

Mai mulți elevi calificați la etapele naționale ale Olimpiadelor naționale de Biologie, Chimie și Geografie au fost anunțați că nu se mai regăsesc pe listele elevilor participanți la fazele pe…
Vezi articolul
Concursul de directori la București

Consiliul Legislativ cere reanalizarea „mandatelor complete” pentru Președintele ARACIP, din proiectul de reorganizare a agenției: Poate duce la o nouă învestire a acestuia pentru un al treilea mandat

Consiliul Legislativ a cut Ministerului Educației să reanalizeze expresia „mandate complete” pentru Președintele ARACIP, din proiectul de Hotărâre de Guvern care vizează reorganizare a agenției, potrivit documentului publicat pe site-ul…
Vezi articolul

Fiecare școală din București va decide dacă va face online orele de mâine sau dacă le va recupera în altă zi – a anunțat inspectorul școlar general din București, Florian Lixandru / Toate liceele, școlile, grădinițele și creșele vor fi închise miercuri, 8 octombrie 2025, din cauza codului roșu de ploi

Toate liceele, școlile gimnaziale și primare, precum și grădinițele și creșele vor fi închise mâine, 8 octombrie 2025, în București, a decis Comitetul pentru Situații de Urgență, ca urmare a…
Vezi articolul