Unul dintre aspectele urmărite în cadrul inspecțiilor școlare din județul Dolj se referă la aprobarea transferurilor elevilor în consiliul de administrație al școlilor, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Dolj. Este vorba despre graficul inspecțiilor școlare, an școlar 2025-2026.
Un alt aspect vizat, conform documentului inspectoratului școlar, este corectitudinea completării cataloagelor.
„2. Constituirea formațiunilor de studiu
-Formațiuni de studiu sub efectivul minim și peste efectivul maxim, cu aprobarea Consiliului de administrație al l.S.J. Dolj
-Aprobarea transferurilor în Consiliul de administrație al unității de învățământ;
-Consemnarea situației școlare a elevilor în catalogul clasei și respectiv, registrul matricol, inclusiv implementarea catalogului electronic;
-Corectitudinea completării cataloagelor;
-Organizarea/programarea examenelor de diferență (unde este cazul)”, se arată în documentul inspectoratului școlar.
Transferul elevilor în anul școlar 2025-2026 se realizează conform unor noi prevederi stabilite de Legea 141, prin care a crescut numărul maxim de elevi dintr-o clasă și modificarea ROFUIP, prin care inspectoratele școlare pot aproba depășirea numărului maxim de elevi dintr-o clasă cu 4 elevi.
Inspectoratele școlare pot aproba depășirea numărului maxim de elevi dintr-o clasă cu 4 elevi, din anul școlar 2025-2026, față de 2 elevi în anul școlar precedent, conform Ordinului nr. 6.055, publicat în Monitorul Oficial.
La aprobarea cererilor de transfer, inspectoratele școlare vor respecta prevederile privind numărul de elevi dintr-o clasă, art. 23 alin. (1) din Legea învățământului preuniversitar nr. 128/2023, modificate prin Legea 141/2025.
Inspectoratul Școlar Județean Dolj a publicat procedura de transfer pentru anul școlar 2025-2026, în care sunt incluse condițiile în care se aprobă transferul, documentele necesare și modelul de cerere pentru transfer.
Obiectivele prioritare, pentru inspecțiile tematice, sunt următoarele, conform ISJ Dolj:
- „Verificarea managementului unității de învățământ (documente manageriale, organizare, planificare, respectarea legislației în vigoare);
- Verificarea modului în care s-a realizat remedierea disfuncțiilor constatate în cadrul controlului mixt coordonat de Instituția Prefectului, conform raportului nr. 1229 /05.09.2025.
- Verificarea încadrării personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic, a respectării normarii și legislației;
- Monitorizarea respectării orarului școlii și realizării lecțiilor în format fizic/online de către toți profesorii, asigurarea condițiilor necesare desfășurării activității conform programului școlar aprobat, verificarea ritmicității notării;
- Verificarea modului de recuperare a materiei din anul școlar 2025-2026 și a realizarii orelor remediale;
- Verificarea parcurgerii programelor școlare;
- Asigurarea cu combustibil pentru perioada de iarnă;
- Modul de atragere și de gestionare a resurselor pentru buna funcționare a unității de învățământ – utilități, organizarea transportului școlar/orar microbuze, asigurarea necesarului de produse igienico-sanitare, achiziționarea tabletelor/altor dispozitive electronice, necesare desfășurării procesului instructiv-educativ atât in format fizic, cat și online;
- Verificarea modului în care se acționează concret pentru siguranța și securitatea elevilor și a cadrelor didactice, monitorizarea absențelor și a situațiilor de risc, programul de funcționare aprobat și comunicarea cu ISJ, DSP, comunicarea intra și interinstituțională;
- Verificarea aplicării Planului National de Combatere a Violenței Școlare, în rândul elevilor, respectiv siguranța la incendii, prevenirea faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase în școli;
- Consiliere pentru încheierea situației școlare în anul școlar 2025 – 2026.”
Documentul Inspectoratului Școlar Județean Dolj poate fi consultat mai jos:
- În septembrie 2024, Edupedu.ro a scris că inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie 2024.
Despre inspecțiile școlare
Tipuri de inspectie școlară și cine le realizează, potrivit normelor în vigoare, adică regulamentului de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020.
„Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către:
- Ministerul Educației și Cercetării;
- inspectoratele școlare.
După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.
- Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora.
- Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
- Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.
Tipurile de inspecție de specialitate sunt:
- inspecția de specialitate curentă;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
- orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.
Foto: © Stevanovicigor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.