Tudor Chirilă: Cred că școala românească ratează într-un mod perfect posibilitatea de a stimula copiii către pasiunilor lor, către viitoarele lor meserii / Vama Fest e o prezentare a profesiei de muzician într-o trupă de pop rock

800 de vizualizări
Foto: Facebook.com/Tudor Chirila
Cred că școala românească ratează într-un mod perfect posibilitatea de a stimula copiii către pasiunilor lor, către viitoarele lor meserii, spune Tudor Chirilă pentru Edupedu.ro despre motivele pentru care a organizat Vama Fest și de ce a ales să facă o serie de ateliere educative pentru copii și părinți despre diferite instrumente muzicale, despre viața din spatele unei trupe rock și despre ce înseamnă fiecare profesionist din această meserie.

Este vorba despre un festival online care ține două zile, 27 și 28 noiembrie, și în care pe lângă cele șapte ore de muzică din repertoriul Vama și Vama Veche, au loc ateliere educative de instrument sau de vocal coaching ale membrilor formației, dezbateri și povești desprinse din experiența profesională a trupei, concursuri sau testimoniale. Evenimentul este susținut de Festivalul UNTOLD.

„Cred că sunt două direcții foarte importante, care se îmbină foarte bine. Partea muzicală a pornit de la ideea unui maraton de muzică, pentru că este un moment în care pot să le ofer oamenilor în două zile muzica pe care nu apuci să o cânți în concerte. Pentru că în concerte niciodată nu ai timp, ești limitat de timp. Și atunci de la ideea asta a plecat: „băi, cum facem să le cântăm cât mai multă muzică?” Și dup-aia ne-am dat seama că de fapt nu muzica e cea mai interesantă parte, ci ce știm noi să facem. Ce am învățat noi, ce e experiența profesională pe care au deprins-o colegii mei și eu în anii aceștia și care se poate transforma într-o experiență pedagogică.

Sunt niște ateliere de o oră al căror rol este să cumva să stimuleze pasiunea pentru muzică în copii și poate în părinții lor, în același timp să aibă câteva insight-uri pentru cei mai avansați.

Pentru că, de exemplu, Eugen face un atelier de chitară slide, care este o chestiune de specialitate în chitară, dar Clopo face un atelier de tobe unde el pleacă de la zero, prezintă toba, setul de tobe și după aceea intră iarăși mai în detaliu și face chiar cu un elev în direct, arată exerciții pe niște ritmuri de la trupe celebre cum ar fi Led Zeppelin și așa mai departe,” spune Tudor Chirilă.

„Deci va fi un mix de incursiune în istoria diverselor instrumente, cu chestii practice, cu chestii de tutorial și cred că finalitatea este că poate să fie interpretat și ca o orientare profesională. În sensul că te uiți la niște oameni care împărtășesc din ceea ce au învățat și îți descoperă sau îți revelează lumea în care tu, la un moment, dat poți activa.

Pentru că sunt foarte mulți copii care nu se gândesc în lumea de azi exact cu ce se mănâncă meseria de asta și cred că la nivelul ăsta școala e cumva paralelă. Școala predă noțiuni abstracte, dar nu explică copiilor ce ar putea să facă ei în diverse meserii, fie că e vorba de banking, fie că e vorba de muzică, fie că e vorba de IT și așa mai departe. Partea practică nu prea există.

Eu cred că școala românească ratează într-un mod perfect posibilitatea de a stimula copiii către pasiuni, de a-i stimula să-și descopere o pasiune. Copiii termină școala încărcați de noțiuni abstracte, pe care le învață pe de rost, fără să înțeleagă, de fapt, cu ce să mănâncă viața și profesiile. Și, dacă vrei, tot ce vom face va fi o prezentare dintr-o perspectivă, sperăm noi, de 360 de grade, a acestei profesii de muzician într-o trupă de pop rock. Dar cu toate chestiile conexe.

De exemplu, o să avem o dezbatere cu sunetistul nostru din care lumea va înțelege mai bine profesia de inginer de sunet, ce înseamnă, cu ce contribuie ea la succesul unei trupe, cât de importantă este, care e dinamica dintre membrii trupei și un inginer de sunet și astfel copiii pot înțelege că un sunetist nu e unul care stă pe frig în fața unui mixer, ci este un element cheie într-o formație.

Și oamenii, copiii care se vor uita vor avea acces la o bucătărie care le va spune ceva despre felul în care se petrece această meserie. Pentru că e ca și cum ai face un internship la care participi în mod activ, ca să te lămurești dacă chestia asta ți se potrivește ție.

Toate meseriile și profesiile pe care ar putea să le urmeze elevii la capătul școli, liceului sau chiar facultate nu sunt prezentate destul. În România e totul abstract, cineva vrea să facă ceva dar nu știe cu ce se mănâncă asta. Școala nu încurajează voluntariatul, nu are parteneriate cu diverse instituții, sau daca sunt, sunt prea puține din punctul meu de vedere, nefiind la nivel de curricula această direcție în care școala să nu mai fie paralelă cu viața, ci să se intersecteze cu ea.

Poate ține și de profesorul de muzică de la școală să le explice copiilor nu doar de Do major și La major sau cine a compus aia, ori ailaltă, ci cum să-i atragi pe copii și să le explici ce înseamnă muzică în ziua de astăzi. Și felurile de muzică. Uite că îți mai dau un exemplu din ceea ce fac colegii mei, se numește „Producătorii din vamă”: iau o piesă de la zero, chitară și voce, și o orchestrează într-o oră jumate în două direcții diferite și le explică copiilor ce înseamnă un bedroom producer, adică un producător de dormitor care are un calculator, o placă de sunet și un microfon, și ce înseamnă o producție cu o formație. Un producător care lucrează cu o formație, care lucrează cu ei în studiouri, diferența dintre cele două aspecte.

Cred că ăsta este cel mai important lucru pe care reușim să-l facem este să prezentăm meseria noastră și s-o cum am vrea noi să fie privită meseria noastră, ca ceea ce este ea cu adevărat, o meserie extrem de complexă pe care nu poate să facă oricine și care are aspecte foarte diverse, apropo de orientarea profesională”, a încheiat Chirilă.

Cele trei direcții ale festivalului sunt #vamaliveshow, #vamaeducatie, #vamastorytellling, ele fiind desprinse din pasiunile și experiențele profesionale și sociale ale celor cinci membri ai formației: Tudor Chirilă – voce, Eugen Caminschi – chitară, Gelu Ionescu – clape, Dan Lucian – bas și Lucian “Clopo” Cioargă – tobe.

Festivalul digital este organizat pe sesiuni de muzică și module de educație și storytelling sub formă de ateliere și dezbateri pe tot parcursul celor două zile. Programul complet al festivalului:

ZIUA 1—27.11

11:00 – TOBOȘARM

12:00 – GUITAR GURU

15:00 – ANTRENORII DE VOCE

18:00 – CIVICE VAMA & VAMA VECHE

19:30 – DON JUAN IN VAMĂ

20:30 – VAMA CINE SUNT EU ? (CÂNTECE DIN SUBTERAN)

21:30 – VIDEO CHAT CU VAMA

22:30 – MAREA, VAMA & VAMA VECHE

00:30 – VAMA BEST OF

ZIUA 2—28.11

15:00 – PRODUCĂTORII DIN VAMĂ

16:30 – VAMA VS. SUNETIST

17:30 – VAMA CUM NE SCRIEM CÂNTECELE?

19:00 – VAMA AM SĂ MĂ ÎNTORC BĂRBAT – FRAGMENTE

20:30 – VAMA CUM PORNEȘTI O TRUPĂ

21:30 – TOP BALADE VAMA & VAMA VECHE

22:30 – VAMA UPTEMPO

Activitățile celor două zile vor putea fi urmărite live pe paginile de facebook VAMA și Tudor Chirilă.

Prima zi a festivalului va culmina cu un show live pe PRO TV, începând cu ora 00:30, unde trupa VAMA va organiza un KARAOKE SHOW cu cele mai iubite piese VAMA și va mai susține un recital “best of” cu invitați surpriză.

Unul din momentele speciale din sesiunile #vamaliveshow va fi recitalul cu fragmente din opera rock “Am să mă întorc bărbat” care o va avea ca invitat special pe Irina Rimes.

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Creditele profesionale transferabile pentru profesori sunt validate de Consiliul de Administrație al școlii. Dispare responsabilul cu dezvoltarea resursei umane. Dosarul cu adeverințe poate fi depus până pe 15 noiembrie

Creditele profesionale transferabile pentru profesori sunt validate de Consiliul de Administrație al școlii, după evaluarea dosarului de către comisia de credite. Aceasta este una dintre modificările pe care le aduce…
Vezi articolul

Posibilitatea ca școala să decidă cursuri față în față pentru toate clasele, chiar dacă localitatea este în scenariul 2, precum și permiterea interacțiunii profesor-elev – cerute oficial de părinți. Propunerile de modificare a ordinului comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației

Posibilitatea interacţiunii profesor-elev prin deplasarea elevului la tablă şi a profesorului la banca elevului, acordarea către școală a puterii de a decide să cheme la cursuri față în față și…
Vezi articolul