Un profesor lucrează cu zeci de copii, există clase cu copii cu dizabilități sau proveniți din categorii defavorizate, spune Maria Chelariu, directoarea Școlii Profesionale din Fântânele: Acest lucru presupune mai multă muncă, dar și ajutor de specialitate. Psihologul școlar are un rol esențial

404 vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Maria Chelariu, directoarea Școlii Profesionale din Fântânele, a vorbit pentru Ziarul de Iași despre munca unui cadru didactic și a spus că „există clase cu copii cu dizabilități sau proveniți din categorii defavorizate, iar acest lucru presupune mai multă muncă, dar și ajutor de specialitate”. Aceasta a menționat că psihologul școlar are un rol esențial.

„Un profesor lucrează cu zeci de copii, fiecare elev având individualitatea sa. Există clase cu copii cu dizabilități sau proveniți din categorii defavorizate, iar acest lucru presupune mai multă muncă, dar și ajutor de specialitate. De aceea, este foarte important ca profesorul să fie ajutat și sprijinit de către colegi, părinți și alte categorii de profesioniști, printre care psihologul școlar, care are un rol esențial”, a explicat Maria Chelariu.

Directoarea Școlii Profesionale din Fântânele a spus că prezența psihologului poate influența pozitiv și modul în care profesorii interacționează cu elevii:

„Un psiholog școlar sprijină dezvoltarea și integrarea tuturor elevilor, accentuând autocunoașterea, comunicarea și relaționarea interpersonală. Le oferă încredere și creează strategii prin care copiii învață cum să ceară ajutor și să gestioneze situațiile de bullying. De asemenea, poate semnala din timp suspiciuni de abuz, fie în școală, fie în familie. Prezența unui psiholog poate influența pozitiv și modul în care cadrele didactice interacționează cu elevii.”

În luna septembrie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a afirmat că „tot stăm prost” la numărul de consilieri școlari. „Am avut foarte multe posturi scoase la concurs, în zona de consiliere – și profesori de sprijin pentru copiii cu CES, și consilieri școlari pe latură de psihologie. N-au fost posturi ocupate”, a spus acesta, la Radio București FM.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării, în 2025 au fost scoase la concurs 514 posturi de profesor-consilier școlar.

Vezi aici subiectele și baremele de la Titularizare 2025 pentru consilierii școlari. Candidații la consiliere psihopedagogică au avut de redactat, printre altele, o prezentare de trei pagini despre necesitatea consilierii psihopedagogice la elevi pentru o dezvoltare armonioasă a personalității lor.

Din anul școlar 2025-2026, consilierii școlari nu mai sunt obligați să predea. Iată ce prevede Procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare:

Art. 4 – „(6) Norma didactică aferentă postului de profesor-consilier școlar din unitatea de învățământ cu personalitate juridică cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:

a) 20 de ore/săptămână care constau în: activități de consiliere psihopedagogică, desfășurate individual și în grup cu preșcolarii/elevii, consiliere și orientare în carieră, consiliere în vederea orientării și reorientării școlare și profesionale a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES, activități de consiliere acordată părinților și consultanță cadrelor didactice și alte activități de specialitate;

b) 20 de ore/săptămână care constau în: activități de pregătire metodico-științifică și complementară, stabilirea măsurilor și întocmirea programelor de prevenire și intervenție psihoeducațională, colaborarea cu comunitatea educațională/locală, colaborarea cu asistentul social și asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar în cadrul echipelor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale, participarea la ședințe și lectorate cu părinții, la comisiile metodice și consiliile profesorale cu tematică specifică și alte activități metodico-științifice.”

În luna martie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, într-o conferință de presă, că trebuie să fim atenți și pe ce specializări sunt scoase la concurs posturile de consilieri școlari. „Când te ocupi de droguri, depresie, anxietate, de violență, consilierul școlar trebuie să fie pregătit în psihologie”, a spus ministrul.

În luna ianuarie, Daniel David a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „este incorect ca unui consilier școlar cu formare în filosofie să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD”. Acesta a menționat că este nevoie de mai mulți consilieri școlari, „dar hai să vedem pe ce domenii, ce probleme vrem să rezolve (…)”.

Alina Hora, consilier școlar la Școala Centrală din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că este nevoie de mai mulți consilieri în școli: „Eu stăteam să socotesc că avem maximum o jumătate de oră pe an școlar pentru un copil din școală, ceea ce e foarte puțin, oricât de mult ne dorim să facem treabă bună”. 

Tot la InfoEdu, Mihaela Țăranu, cercetător științific la Unitatea de Cercetare în Educație, a menționat că în țară sunt aproximativ 3.700 de consilieri: „Sistemul de consiliere în România este un sistem care a fost ani foarte mulți în deficit. Abia în momentul acesta, de exemplu, sunt aproximativ 3700 de consilieri în țară. Sunt aproape 3 milioane de copii.”

Informații de context

Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial.

Recomandarea pentru elevi este emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev, conform documentului.

Statutul elevului prevede că elevii au dreptul să le fie asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an.

Art. 7. — „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional:

h) dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare și consiliere școlară, profesională și psihologică, conexe activității de învățământ, puse la dispoziție de unitatea de învățământ preuniversitar, fiindu-le asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an;”

Citește și:
Tot stăm prost la numărul de consilieri școlari, spune Daniel David: Am avut foarte multe posturi scoase la concurs și n-au fost ocupate
Doar 1 din 3 elevi de clasa a VIII-a din județul Bihor a vorbit cu un consilier de orientare școlară înainte de a alege liceul, potrivit unui studiu sociologic realizat de Universitatea din Oradea / Aproape jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a privesc viitorul cu îngrijorare, iar 1 din 10 a fost victimă a hărțuirii
Consilierii școlari nu mai sunt obligați să predea, iar profesorii de sprijin și logopezii vor avea norma didactică de predare mărită cu 4 ore – proiect / Cum se modifică normele didactice pentru consilierul școlar, profesorul de sprijin, logoped și psiholog
Ce face un consilier școlar? Noile atribuții din regulamentul CJRAE: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui
Proiectul de formare a 2.500 de consilieri școlari, 2.000 de diriginți și 500 de învățători cu 25 de milioane de euro, ConsEDU, făcut de minister cu Universitatea din București, CMBRAE, CCD București și ISJ Iași / Termen de finalizare – 1 iulie 2027
martie 2025 – Trebuie să fim atenți, când scoatem posturile de consilier școlar la concurs, și pe ce specializări le scoatem, spune Daniel David: Când te ocupi de droguri, depresie, anxietate, de violență, consilierul școlar trebuie să fie pregătit în psihologie


1 comment
  1. Cel care conteaza in primul rand este profesorul de sprijin. De asta nici nu se aminteste lol.

    Psihologul scolar nu e consilierul scolar. E alta mancare de peste.
    In Romania exista profesor-psiholog. Ca daca lucrezi in scoala nu poti fi decat profesor lol – profesor-psiholog cu atestat de liberă practică eliberat de Colegiul Psihologilor din România.

    Te mai miri ca se intampla ce se intampla cu atata ignoranta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Închiderea școlilor în pandemie – „o decizie mai degrabă politică”, „una dintre greșelile strategice pe care le-au luat ministerele Educației”,  apreciază directorul pentru educație al OCDE, Andreas Schleicher / În România, școlile au fost închise complet de patru ori în doi ani

“Uitându-ne în urmă, poate vedem că acele închideri ale școlilor au fost una dintre greșelile strategice pe care le-au luat ministerele Educației” în timpul pandemiei Covid-19, apreciază directorul Direcției pentru…
Vezi articolul

VIDEO Valentin Jucan, vicepreședinte CNA: Jurnalismul autentic trebuie protejat în perioada următoare, trebuie să-l promovăm, să explicăm publicului să se îndrepte în această zonă corectă a jurnalismului / Nu este suficient să intri pe Facebook și să te consideri informat

Vicepreședintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Valentin Jucan, spune că jurnalismul autentic trebuie protejat în perioada următoare. El a subliniat diferența dintre un jurnalist și un influencer. „Faptul că stau…
Vezi articolul