Universitatea Babeș-Bolyai își reorganizează facultățile sub umbrela unor școli academice, pentru a evita irosirea resurselor

5.241 de vizualizări
Universitatea Babeș-Bolyai / Foto: Facebook.com – UBB
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a anunțat, miercuri, că se organizează în școli academice/școli de știință. Acestea vor reuni, fiecare, mai multe facultăți și au drept scop să crească nivelul de integrare așa încât să se evite „suprapunerile, fragmentarea și irosirea resurselor academice”.

Aceste școli sunt urmăresc „să stimuleze coordonarea și cooperarea academică în cele 21/22 de facultăți ale UBB (și zecile de alte unități academice)”, potrivit unui comunicat UBB.

Noile Școli academice/de știință ale UBB sunt organizate având în vedere domeniile mari de cercetare, fiecare școală fiind coordonată de un consiliu al decanilor facultăților/programelor (sau al reprezentanților acestora):

Școala de arte și științe umaniste  (School of arts & humanities/School of liberal arts) va cuprinde Facultatea de Litere, Facultatea de Istorie și Filosofie, Facultatea de Teatru si Film, precum și programele de arte din facultățile de teologie ale UBB.

Școala de științe sociale (School of social sciences) va reprezenta Facultatea de Drept, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, Facultatea de Studii Europene, Facultatea de Business, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Facultatea de Educație Fizică și Sport, Facultatea de Geografie (prin geografia umană și turism), respective Facultatea de Istorie și Filosofie (prin Departamentul de Studii Internaționale și Istorie Contemporană). 

Școala de științele naturii și ale vieții (School of sciences and life sciences) va include Facultatea de Matematică și Informatică, Facultatea de Fizică, Facultatea de Chimie și Inginerie Chimică, Facultatea de Biologie și Geologie, Facultatea de Știința și Ingineria Mediului și Facultatea de Geografie (prin geografia fizică și tehnică și prin planificarea teritorială).

Școala de inginerie și tehnologie (School of engineering and technology) va concentra Facultatea de Chimie si Inginerie Chimică (prin componenta de inginerie: domeniul de inginerie chimică/biochimică), Facultatea de Știința și Ingineria Mediului (prin componenta de inginerie: domeniul ingineria mediului), Facultatea de Fizică (prin componenta de inginerie: programul de fizică tehnologică), Facultatea de Biologie și Geologie (componenta de inginerie: programele de biotehnologii industriale/biotehnologie moleculară/inginerie geologică), dar și Facultatea de Inginerie (Extensia Reșița).

Școala de sănătate (School of health) va fi formată din Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației (prin Departamentul de psihologie clinică și psihoterapie – programele de clinică/sănătate), Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (prin Departamentul de sănătate publică), Facultatea de Fizică (prin programul de fizică medicală), Facultatea de Biologie și Geologie (prin programul de managementul calității în laboratoare medicale/științele nutriției/biologie medicală), Facultatea de Educație Fizică și Sport (prin programul de kinetoterapie), Facultatea de Știința și Ingineria Mediului (prin sănătatea mediului), respective Facultatea de Chimie și Inginerie Chimică (prin programele de chimie alimentară și chimie clinică).

Școala de studii teologice (School of theology/divinity) are în vedere cele patru facultăți de teologie din cadrul UBB: Facultatea de Teologie Ortodoxă, Facultatea de Teologie Greco-Catolică, Facultatea de Teologie Reformată, Facultatea de Teologie Romano-Catolică.
 
Rectorul UBB, Daniel David:

  • „„UBB are un profil complex, de la arte și științe umaniste, la științe sociale și ale naturii/vieții/exacte, până la inginerie și tehnologie. Dincolo de încurajarea diversității, urmând modelul marilor universități americane, organizarea în Școli academice/de știință urmărește să  concentreze resursele UBB pentru a ne oferi avantaje competitive și pentru conectarea cu alți actori relevanți din domeniile reprezentate de Școli. Așadar, fără a interfera cu autonomia actuală a facultăților, Școlile academice/de știință coordonează și concentrează diversitatea programelor din UBB, diversitate importantă și încurajată, pentru dezvoltări de anvergură națională și internațională.  Așa cum se vede dacă analizăm Școlile apărute în UBB, atunci când concentrăm resursele existente în UBB – unele resurse luate individual fiind poate mai puțin cunoscute-, Școlile capătă consistență  și forță academică sporită, fiind o platformă de excelență în competiția și/sau cooperarea națională și internațională””.


1 comment
  1. Excelentă idee, de urmat si de alte universitati.
    Cu o condiție : sa nu mărească numărul de prorectori, decani, directori de departamente, secretare samd ci sa reducă birocrația.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SRI anunță o campanie de promovare în universități, cu ofițeri activi trimiși la întâlniri cu studenții în aule, amfiteatre și la Biblioteca Centrală Universitară. După un prim popas la Suceava, urmează București și Iași

Serviciul Român de Informații anunță, marți, printr-un mesaj publicat pe Facebook o campanie prin care trimite ofițeri activi la întâlniri cu studenții, în universități, pentru a le descrie acestora „cum…
Vezi articolul

BREAKING Prescrierea plagiatului în 3 ani de la săvârșirea faptei – o nouă metodă de amnistiere a plagiatorilor inclusă în proiectul de lege a Educației / Cele 273 de amendamente ale ANOSR

Reprezentanții studenților reacționează la proiectul de lege a învățământului superior și semnalează că în textul proiectului apare încă o formă de amnistiere a plagiatorilor: răspunderea pentru plagiat să se prescrie…
Vezi articolul

Improvizație în legislația doctoratelor: Ministerul „consideră” că universitățile pot prelungi doctoratele de 3 ani, începute pe vechea Lege, la 4 ani, ca să respecte noua lege / ASE publică un formular prin care doctoranzii pot cere prelungirea studiilor, nespecificată în lege, dar comunicată chiar înaintea termenului-limită

Studenții care au început studiile doctorale înainte să se schimbe legislația pot face cerere de prelungire a perioadei de studii doctorale de la 3 ani, cât prevedea vechea Lege a…
Vezi articolul