Libertatea academică și autonomia instituțională se confruntă cu tot mai multe riscuri la nivel european și internațional, fapt pentru care universitățile au nevoie de sprijin, în calitatea lor de actori centrali în protejarea și promovarea acestei libertăți, arată Asociația Universităților Europene într-un document de poziție adoptat săptămâna aceasta. Organizația reafirmă și extinde o serie de principii și recomandări în fața „presiunilor în creștere” care se simt la nivelul societății și politicii, zone tot mai polarizate și cu provocări tot mai intense la adresa democrației.
Asociația europeană arată că, deși la nivelul țărilor și al Uniunii Europene există o serie de inițiative ce vin în sprijinul libertății academice, acestea nu sunt întotdeauna suficiente. De aceea, EUA îndeamnă organizațiile membre – printre care și principalele universități din România – să promoveze propriile politici și recomandări, la nivel local, pentru a proteja libertatea academică, înțeleasă ca libertate de a învăța și preda, libertate de a desfășura și valorifica cercetarea, de a comunica rezultatele științifice..
În acest sens, EUA reafirmă o serie de principii și recomandări pentru toate organizațiile membre.
Principiile reafirmate de Alianța europeană:
Principiul 1 – Libertatea academică este valoarea centrală care permite toate activitățile și misiunile universitare, ce includ educația, cercetarea, inovarea și cultura
Principiul 2 – Libertatea academică este fundamentul vital pentru predare și cercetare academică însemnată și de înaltă calitate
Principiul 3 – Libertatea academică susține rolul intelectual și contribuția activă a universităților la dezbaterile vitale din societate
Principiul 4 – Libertatea academică se aplică tuturor comunităților academice și membrilor lor implicați în cercetare, inovare, învățare și predare, inclusiv studenților implicați în activități de predare și cercetare.
Principiul 5 – Libertatea academică este atât un drept, cât și o responsabilitate pe care o au membrii corpului academic și comunitățile academice
Principiul 6 – Libertatea academică trebuie să fie încadrată în standarde etice și de calitate, profesionale și științifice riguroase.
Recomandările Asociației Universităților Europene:
1 – Liderii universităților trebuie să încurajeze o înțelegere comună, la nivel instituțional, pentru libertatea academică și să emită politici în acest sens, pe care să se străduiască să le operaționalizeze
2 – Conducerea universităților trebuie să asigure structuri colegiale funcționale care să permită participarea diverselor comunități universitare în procesul decizional
3 – Conducerea universităților trebuie să creeze structuri și procese pentru a analiza transparent și împreună provocările la adresa libertății academice
4 – Conducerea universităților trebuie să protejeze comunitățile de cercetare și predare în fața presiunilor și interferențelor externe și să-și protejeze membrii în fața intimidărilor
5 – Conducerea universităților ar trebui să apere libertatea academică prin dialog constructiv și continuu cu autoritățile și cu terțe părți (actori economici și de afaceri), pentru a asigura o bună înțelegere și încredere reciprocă
6 – Conducerea universităților trebuie să încerce să asigure o finanțare diversă, pentru a evita dependența de o singură sursă
7 – Fiecare membru al comunității universitare este responsabil cu promovarea și apărarea libertății academice
8 – Membrii comunității academice și comunitățile universitare ar trebui să depună eforturi pentru a crește gradul de conștientizare privind libertatea academică, încurajând explicit și activ dezbateri deschise și riguroase
9 – Membrii comunității academice și comunitățile universitare trebuie să promoveze public libertatea academică, să explice de ce este esențială pentru ca universitățile să-și îndeplinească mandatul public și responsabilitățile față de societate
Documentul de poziție al EUA, integral:
Citește și:
Tendințe în învățământul superior: europenizarea, digitalul și banii insuficienți, principalele puncte de interes pentru universitățile de pe continent – raport al Asociației Universităților Europene / Instituțiile românești – interesate îndeosebi de finanțare instituțională și digitalizare
Universitățile să fie consultate când sunt formulate noi legi europene în domenii-cheie, iar bugetarea pentru mediul academic și de cercetare să fie „ambițioasă” – cererile Asociației Universităților Europene pentru instituțiile UE, în mandatul care începe după alegerile din 2024
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Desigur, dar in timp ce universitățile plâng după libertatea academică, birocrații inventează tot felul de mecanisme de presiune, de exemplu sub forma chestionarelor de satisfacție a studenților (complet anonimizate). Chestionare prin care, evident, profesorii care sunt riguroși vor fi “taxați” de către aceștia, spre deosebire de colegii relaxați atât in ceea ce privește predarea cât si in ceea ce privește evaluarea.
Nu este tot o forma prin care ar putea fi violata libertatea academică?