Universitățile pot de acum să finanțeze din fonduri proprii proiecte de mobilitate academică a studenților, iar aceștia vor beneficia cel puțin o dată pe an de prezentări ale programelor de mobilitate disponibile / Fonduri de la buget pentru creșterea numărului de mobilități – Metodologie nou aprobată

1.057 de vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Instituțiile de învățământ superior „pot finanța, cofinanța și/sau avansa fonduri din venituri proprii pentru a susține implementarea proiectelor de mobilitate”, potrivit noii Metodologii privind mobilitatea academică a studenților, aprobată printr-un ordin de ministru publicat, joi, în Monitorul Oficial. Aceasta prezintă o serie de schimbări față de cea veche, datând din 2019. Între altele, noile reguli prevăd că studenții beneficiază cel puțin o dată pe an de prezentări cu privire la programele de mobilitate disponibile, iar pentru cei care urmează să participe la mobilități universitățile trebuie să ofere opțiuni în ceea ce privește evaluarea la anumite discipline.

Potrivit documentului, universitățile pot beneficia de fonduri destinate creșterii numărului de mobilități academice în rândul studenților, prin Programul „Study in Romania”,

Noua metodologie păstrează, în esență, definiția mobilității din vechea versiune:

  • „Art. 1. — Mobilitatea academică a studenților reprezintă dreptul studenților și studenților-doctoranzi de a li se recunoaște creditele transferabile dobândite, în condițiile legii, la alte instituții de învățământ superior din țară sau din străinătate.”

Dar completează, la articolul doi, prevederile referitoare tipurile de mobilitate și modalitățile de organizare:

  • „ Art. 2. – (1) Mobilitatea academică a studenților poate fi internă sau internațională și, după caz, definitivă sau temporară.
  • (2) Mobilitatea academică poate fi organizată în format fizic, virtual sau mixt.
  • (3) Mobilitatea academică se referă la toate tipurile de activități prevăzute în planul de învățământ al programului de studii respectiv: cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activitate practică etc.
  • (4) Mobilitatea academică se realizează în locurile și la instituțiile partenere în care își desfășoară activitatea studenții înmatriculați la programul de studii din instituția de învățământ superior primitoare.”

O prevedere nouă este aceea că universitățile, pe baza acordurilor internaționale încheiate cu instituțiile partenere, se pot asigura că „studenții care participă la mobilități beneficiază de aceleași drepturi ca studenții înmatriculați în respectiva instituție de învățământ gazdă.” (Art. 3)

Iar în ceea ce privește recunoașterea notelor și calificativelor obținute de studenți la instituții partenere din străinătate, aceasta, potrivit medotologiei, „se realizează în baza unei grile de conversie elaborate și aprobate la nivelul instituției de învățământ superior din România”.

Alte prevederi-cadru:

  • Universitatea „poate încheia”, la cererea studentului, acorduri de mobilitate cu altă instituție din țară sau străinătate, „pentru a facilita mobilitatea studentului”, dacă astfel de acorduri nu există deja între cele două instituții (Art. 5).
  • Universitățile elaborează metodologii proprii privind mobilitatea internă/internațională și definitivă/temporară a studenților (Art. 6)
  • Universităților includ în planurile lor strategice multianuale un capitol referitor la internaționale și la accesibilizarea mobilităților studențești (Art. 7)
  • Universitățile implementează măsuri pentru a crește accesul studenților, inclusiv al celor aflați în situații de risc sau cu dizabilități, la oportunitățile de mobilitate academică

Tot potrivit Art. 7, „instituțiile de învățământ superior pot finanța, cofinanța și/sau avansa fonduri din venituri proprii pentru a susține implementarea proiectelor de mobilitate”. Iar` universitățile și consorțiile universitare „ pot depune cereri individuale/de grup pentru finanțarea proiectelor de mobilitate printr-un grant Erasmus+”, mai spune Metodologia.

Pentru a asigura accesul studenților la astfel de oportunități, documentul stabilește, la Art. 8:

  • „Art. 8. — (1) Studenții instituțiilor de învățământ superior beneficiază de o prezentare publică cu privire la programele de mobilitate națională și internațională disponibile pentru aceștia, cel puțin o dată pe parcursul unui an universitar.
  • (2) Pentru studenții care urmează să participe la mobilități academice, instituțiile de învățământ superior oferă metode și date alternative de evaluare la anumite discipline, în cazul în care mobilitatea la care participă începe înainte de finalizarea sesiunii de examene prevăzute de structura anului universitar, conform reglementărilor instituționale.”

În privința mobilității temporare, noua Metodologie prevede, între altele:

  • „Art. 9  (3) Recunoașterea creditelor de studii transferabile se realizează după finalizarea mobilității, în conformitate cu acordul interinstituțional și regulamentele instituțiilor de învățământ superior implicate, după caz.
  • (4) Decizia privind echivalarea studiilor desfășurate în străinătate sau în cadrul altei instituții de învățământ superior din țară, respectiv decizia privind echivalarea perioadei de practică desfășurată în străinătate se emite în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la momentul în care dosarul de echivalare a fost depus de student.”
  • „Art. 13 (4) Instituțiile de învățământ superior pot oferi măsuri de sprijin financiar suplimentare pentru studenții proveniți din categorii socioeconomice dezavantajate care urmează să beneficieze de o mobilitate academică temporară, conform reglementărilor instituționale.”

În cazul mobilității definitive, noua Metodologie face trimitere și la studiile universitare de scurtă durată (nemenționate în vechea normă) și extinde aria de acoperire:

Printre prevederile referitoare la mobilitatea definitivă:

  • „Art. 15. — (1) Pentru studiile universitare de scurtă durată, de licență și studiile universitare de masterat, mobilitatea academică definitivă se poate realiza numai la început de semestru, după primul semestru și până la sfârșitul penultimului semestru, între programe de studii cu același număr total de credite de studiu transferabile obligatorii, din același domeniu fundamental.”
  • „Art. 19. — Prevederile privind mobilitatea academică definitivă se aplică și în cazul studenților și studenților-doctoranzi proveniți din statele membre ale Uniunii Europene, cetățenilor statelor aparținând Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene, precum și cetățenilor britanici și membrilor familiilor acestora, ca beneficiari ai Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniunea Europeană și din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice 2019/C 384 I/01.”

Alte prevederi:

  • Art. 21 – „(2) Structura responsabilă de evaluarea internă și asigurarea calității instituției de învățământ superior realizează un raport anual cu privire la procesul de desfășurare a mobilităților academice interne sau internaționale și propune un plan de măsuri atât pentru îmbunătățirea acestora, cât și pentru remedierea posibilelor deficiențe identificate.
  • (3) Instituția de învățământ superior de proveniență pune la dispoziția studentului sau studentului-doctorand care a participat într-o mobilitate academică un formular de feedback pentru evaluarea calității stagiului de mobilitate academică desfășurat în universitatea gazdă. În baza informațiilor colectate se elaborează un plan de măsuri privind remedierea deficiențelor constatate.
  • (4) Instituțiile de învățământ superior pot beneficia de fonduri destinate creșterii numărului de mobilități academice în rândul studenților, acordate prin Programul național pentru internaționalizare universitară „Study in Romania”, program finanțat de Ministerul Educației, prin fonduri alocate de la bugetul de stat, în conformitate cu art. 120 alin. (1) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.”
Noua metodologie, integral:

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Alianța organizațiilor studențești îndeamnă studenții să transmită adrese Guvernului României de fiecare dată când măsurile „ordonanței trenuleț” îi afectează

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) îndeamnă toți studenții afectați de prevederile O.U.G. 156/2024, care limitează dreptul studenților de a beneficia de reducerea de 90% la transportul feroviar,…
Vezi articolul

Guvernul a adoptat acordarea de vouchere pentru after-school pentru elevii din 150 de școli, masă caldă pentru vârstnici în săptămâna dinaintea alegerilor, buget suplimentat pentru tabletele școlare și 10 milioane de euro pentru universități – anunță ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș

Ministrul Fondurilor Europene a anunțat după ședința de guvern de astăzi că una dintre măsurile adoptate de executiv „este cea referitoare la voucherele pentru educație în regim after-school”. În jur…
Vezi articolul

Șase doctoranzi români în Regatul Unit au fost premiați de Ambasada României în UK pentru cercetările lor și pentru prezentările făcute în cadrul competiției Premiile Sir George Iacobescu pentru Excelență Academică 2025

Șase dintre cei cincisprezece finaliști ai competiției Premiile Sir George Iacobescu pentru Excelență Academică 2025, dedicată doctoranzilor români din Regatul Unit, au primit premii în bani pentru prezentarea cercetărilor realizate,…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Ministrul Educației: Măsurile fiscal-bugetare au zguduit deja vechile paradigme. Nimeni nu mai este mirat că discutăm despre 8 ore timpul de lucru și că în timpul de lucru ai și predare, și pregătire pentru predare, și activități birocratic-administrative

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „măsurile fiscal-bugetare au zguduit deja vechile paradigme”. Acesta a afirmat, în cadrul podcastului Lecția de azi, că „nimeni nu mai este mirat…
Vezi articolul

Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al BOR: O țară în care Educația a fost și este tratată cu dispreț și obrăznicie devine o țară copleșită, sufocată de impostură generalizată, ceea ce transformă lent, dar sigur, un popor într-o debusolată populație

Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, a scris un mesaj într-o postare pe Facebook, în contexul grevei generale din Educație: „O țară în care Educația a fost…
Vezi articolul