Universitățile să se adapteze pentru instrumentele de inteligență artificială, chiar dacă pun multe probleme: ele oferă numeroase beneficii posibile, iar interzicerea lor ar fi inutilă / Folosirea AI să fie declarată în activitățile academice și restricționată selectiv – poziția oficială a Asociației Universităților Europene

1.242 de vizualizări
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com
ChatGPT și alte instrumentele bazate pe inteligență artificială, care au ajuns în ultima perioadă la dispoziția publicului larg, ar trebui să fie adoptate într-o manieră “eficientă și adecvată” la nivelul instituțiilor de învățământ superior, potrivit unei poziții oficiale publicate, marți, de Asociația Universităților Europene (AUE). Organizația, ce reprezintă peste 850 de universități din 48 de țări, inclusiv România, afirmă în document că aceste instrumente, deși ridică o serie de probleme în acest moment, prezintă și numeroase beneficii potențiale pentru mediul academic, iar interzicerea lor ar fi inutilă.

Potrivit AUE, “există diverse neajunsuri asociate utilizării IA, precum lipsa referirilor la surse de informare, dezechilibre în date și algoritmi, proprietate intelectuală și drepturi de autor, sau probleme legate de viața privată, securitatea datelor sau corectitudine”. 

Dar, notează organizația, “există și numeroase beneficii potențiale pentru activitățile academice, inclusiv o eficiență îmbunătățită, învățarea personalizată și noi metode de lucru”. 

AUE declară: “este clar că interzicerea utilizării instrumentelor IA și a altor noi tehnologii ar fi inutilă. Drept urmare, sectorul învățământului superior trebuie să-și adapteze abordările de învățare, predare și evaluare în așa fel încât IA să fie folosită în mod eficient și adecvat. Universitățile trebuie să exploreze utilizarea responsabilă a instrumentelor iA, în linie cu misiunea, obiectivele și valorile lor și având în vedere cadrul legal și alte consecințe mai largi și impactul asupra societății, culturii și economiei”.

Asociația invită universitățile să aibă în vedere trei perspective-cheie:

  • Instituțiile de învățământ superior, spune organizația, ”ar trebui să discute în mod oficial, cu studenții și profesorii lor, utilizarea responsabilă, etică și transparentă a instrumentelor IA și a altor tehnologii emergente. Pe lângă actualizarea politicilor la nivel instituțional, va fi nevoie de ghidare în abordările practice de zi cu zi. Este important să fie avută în vedere integritatea academică, precum prin obligația de a face referire la utilizarea IA în activitățile academice și studențești și restricționarea acestora în anumite tipuri de învățare și evaluare”.
  • “Perturbările produse în prezent de instrumentele IA subliniază nevoia de a revizui și reforma practicile de predare și evaluare. Aceasta confirmă accentul tot mai puternic, la nivelul întregului sector, pe recunoașterea activităților de curs și a evaluărilor formative autentice, care au ajuns în prim plan în timpul pandemiei Covid-19”.
  • În privința rolului universităților în explorarea oportunităților și riscurilor legate de inteligența artificială, AUE amintește considerațiile sale din “Viziunea pentru 2030” în privința mediului universitar: “Dezvoltarea tehnologică schimbă vieți și perturbă piața muncii. Universitățile produc cunoaștere pentru noi tehnologii și inovare socială. Dezvoltarea și promovarea acestor inovații este un element central al activităților lor. Universitățile se asigură, totodată, că impactul noilor tehnologii asupra societăților noastre este studiat și evaluat, iar absolvenții sunt echipați pentru piețe ale uncii care se schimbă ca urmare a digitalizării și noilor tehnologii, în special inteligența artificială. Acestea vor schimba, de asemenea, și modul cum funcționează universitățile și partenerii lor”.

Documentul de poziție, integral (sursa: EUA.eu):

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultate simulare BAC 2024. Borderourile de notare cu punctajele detaliate vor ajunge în școli, la profesori, până miercuri, 20 martie, anunță ministerul, după ce notele au venit vineri după program

Borderourile de evaluare pentru fiecare probă de la simularea examenului de BAC 2024 vor ajunge în școli abia săptămâna viitoare, cel târziu miercuri, 20 martie, anunță Ministerul Educației într-un comunicat…
Vezi articolul

Formarea profesorilor pentru pedagogia digitală, lăsată pe altădată: procedurile preliminare pentru formarea a 100.000 de cadre vor începe abia în trimestrul 1 din 2023, spune ministrul Cîmpeanu / Finalizarea lor –  la sfârșitul lui 2024, la 5 ani de la declanșarea crizei Covid în educație

UPDATE: Ministrul Cîmpeanu a reacționat în urma publicării articolului și a precizat că deja peste 45 de mii de profesori au fost formați și au competențe digitale. Știrea inițială: În…
Vezi articolul

ANALIZĂ Ligia Deca anunță și ea că trebuie să investigheze cauzele și să reducă numărul celor care nu se prezintă la examenul de Bacalaureat și Evaluarea Națională, la fel cum anunța și predecesorul ei, Sorin Cîmpeanu, anul trecut. Nicio analiză nu a fost vreodată publicată, iar subiectul a fost îngropat imediat după examene

Numărul tot mai scăzut de la an la an al elevilor înscriși la examenele naționale, Evaluare Națională sau Bacalaureat, pare să fie în atenția Ministerului Educației doar în pragul examenelor,…
Vezi articolul