Universitățile vor face “raportări anuale unice” pe o nouă platformă administrată de Ministerul Educației, în locul “efortului supradimensionat” al raportărilor multiple de până acum – schimbare legislativă

462 de vizualizări
Foto: © Jae Young Ju | Dreamstime.com
Universitățile nu vor mai fi nevoite să transmită raportări separate mai multor instituții,  de la ARACIS la Institutul Național de Statistică, ci să facă o raportare pe an, pe o singură platformă, numită Platforma Națională de Raportare Unică în Învățământul Superior, aflată în administrarea Ministerului Educației. Așa prevede o nouă Lege pentru completarea Legii educației, adoptată săptămâna aceasta de Senat, cameră decizională.

Măsura legislativă, inițiată de Senatorul PNL Adrian Hatos (profesor la Universitatea din Oradea) și Senatorul PSD Leonard Azamfirei (rector la Universitatea George Emil Palade din Târgu Mureș), a fost propusă deoarece “administrațiile universitare, cadrele didactice și cercetătorii consumă prea mult timp și efort pentru îndeplinirea obligațiilor de raportare care le revin”, după cum scrie în expunerea de motive.

  • Aceasta arată “încă din perioada 2009-2012” un obiectiv al platformelor înființate atunci, Registrul Matricol Unic și CNFIS (Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior), a fost să unifice activitățile de culegere a datelor, dar procesul a rămas, în 2021, în același stadiu.

Măsura adaugă un nou alineat la articolul de lege (192) ce cuprinde dispoziții generale pentru promovarea calității în învățământul superior, astfel:

  • “(21) Raportările instituționale solicitate de Ministerul Educației sau de organismele consultative ale acestuia, prevăzute la art. 217, de Institutul Național de Statistică și de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior se vor realiza printr-o raportare anuală unică, prin intermediul Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior”.

Se adaugă, totodată, în Legea educației o nouă atribuție pentru Ministerul Educației, prin adăugarea unei noi litere la art. 216 alin. (2):

  • “h1) elaborează și asigură mentenanța Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior, în vederea colectării datelor statistice, a raportărilor instituționale și a raportărilor individuale privind activitatea științifică a personalului didactic și de cercetare, solicitate de Ministerul Educației, de organismele consultative ale acestuia, prevăzute la art. 217, de Institutul Național de Statistică, de Agenția Română de Asigurare a Calității în învățământul Superior sau de alte entități ale statului către care instituțiile de învățământ superior raportează date instituționale. Universitățile vor avea acces la datele incluse și la rapoartele realizate de această platformă pentru personalul didactic și de cercetare propriu”.

În expunerea de motive, inițiatorii arată că situația actuală, ce obligă universitățile la multiple raportări, generează, conform unui raport publicat de CNSPIS încă de acum 5 ani, “un efort supradimensionat și conduce, în condițiile inexistenței personalului specializat, la erori și întârzieri de raportare”. Expunerea mai arată că “în acest moment, universitățile sunt obligate să completeze formulare de date, uneori de câte două ori pe an, pentru RMU, ANS și INSSE, iar la acest efort de culegere de date se adaugă obligația de a completa formulare de date pentru ARACIS odată cu evaluările instituționale cât și pentru alte entități – precum CNEE sau Banca Mondială – pentru diverse situații în care se impune utilizarea unor date”, iar numeroase informații astfel colectate se suprapun.

Foto: © Jae Young Ju | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like
Masteratul la distanță

Asociația cercetătorilor Ad Astra cere un set de standarde minimale, pe domenii, care să fie aplicate de Consiliul de atestare a titlurilor universitare – CNATDCU – scrisoare deschisă

Asociația cercetătorilor români Ad Astra a transmis Ministerului Educației o scrisoare deschisă prin care cere “sprijinirea activității Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU)”, printr-un set…
Vezi articolul
Promovarea pe post - incompatibilități

Consiliul Național al Rectorilor se retrage din organizația lui Alexandru Cumpănașu: “Dorim să păstrăm universitățile în afara jocului politic”

Consiliul Național al Rectorilor (CNR), care reunește rectorii tuturor universităților din România, anunță într-un comunicat de presă că se suspendă pe termen neliminat din Coaliţia Naţională pentru Modernizarea României (CNMR)…
Vezi articolul

Universitatea Cuza din Iași – acord să-și extindă prezența la Focșani / Studii cu frecvență pentru management educațional și drept, riscurile naturale vor putea fi studiate în Vrancea la frecvență redusă

Conducerea universității Alexandru Ioan Cuza din Iași (UAIC) și cea a Consiliului Județean Vrancea au ajuns la un acord, la sfârșitul săptămânii trecute, în privința înființării unei extensiuni universitare la…
Vezi articolul

Peste 600 de profesori titluari și 2.400 de profesori asociați, care au depășit vârsta de pensionare predau încă în universitățile din România. Topul instituțiilor de învățământ superior cu cele mai multe cadre didactice de peste 65 de ani

În cele 72 de universități din România sunt 619 profesori titulari cu vârstă de pesionare, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației, date valabile pentru anul universitar în curs, 2020-2021. Pe…
Vezi articolul

Viitorul digital al învățământului superior: universitățile au acționat bine în pandemie, dar pentru programe online sustenabile au nevoie de mult mai multe resurse tehnice, educaționale și financiare – raport al Comisiei Europene

Instituțiile de învățământ superior au dovedit, pe parcursul pandemiei Covid-19, o capacitate foarte mare de adaptare la modelele digitale de predare, însă au nevoie de foarte multe resurse suplimentare și…
Vezi articolul

Cerințele studenților pentru autorități, în contextul Covid-19: Amânarea plății taxelor, ajutor pentru studenții fără acces la calculator, mai multe burse sociale din toamnă, dezinfectarea spațiilor de cazare

“Nu ne izolați de educație!” suna apelul Alianței Naționale ale Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) către autorități, apel adresat, marți, în contextul măsurilor luate pentru combaterea epidemiei Covid-19. ANOSR formulează…
Vezi articolul