Unul dintre răspunsurile din baremul de la simularea Evaluării Națională de clasa a VIII-a 2025, proba de Limba și literatura română, contestat de către elevi: Întrebarea era despre producția de miere la nivel european, nu în Uniunea Europeană

28.154 de vizualizări
Baremul de corectare și notare publicat luni, de Ministerul Educației și Cercetării, pentru subiectele de la simularea Evaluării Naționale 2025, proba de Limba și literatura română, conține un răspuns contestat de mai mulți elevi de clasa a VIII-a participanți la probă. Aceștia au semnalat pe adresa redacției situația de la Subiectul I, punctul 5.

Elevii au primit la simulare două texte suport, iar pe baza acestora au avut mai multe cerințe. La textul al doilea, care era un articol din Dilema Veche de Cristina Ștefan, „Rezistența prin apicultură”, în foaia de examen scria: „Producţia de miere nu a fost foarte bună în ultimii ani. Totuşi, conform datelor centralizate la nivel european, România este ţara cu cea mai mare producţie de miere din Uniunea Europeană, realizând, în 2015, 35.000 de tone de miere, comparativ cu doar 20.000 de tone în 2014”.

Cerința pentru elevi, pe baza acestui paragraf, a fost: „Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a marca dacă acesta este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte”, iar enunțul pe care trebuia să îl marcheze cu „adevărat” sau „fals” era următorul: „La nivel european, în 2015, țara noastră a ocupat primul loc la producția de miere”.

În baremul de corectare și notare acest item apare că ar trebui notat cu „adevărat”, răspuns pentru care elevul primește 1 punct, din cele 6 ale subpunctului 5, Subiectul I.

În realitate, enunțul este „fals”, având în vedere felul în care a fost pusă întrebarea. Asta pentru că în 2015 la nivelul continentului european Ucraina a înregistrat cea mai mare cantitate la producția de miere, conform datelor FAO, Organizația pentru Agricultură și Alimente a Națiunilor Unite. Dacă întrebarea ar fi fost pusă pe baza textului, adică „La nivelul Uniunii Europene, în 2015, țara noastră a ocupat primul loc la producția de miere”, atunci enunțul ar fi fost „adevărat”.

Screenshot

Baremul de corectare și notare de la Evaluarea Națională 2025 poate fi descărcat de aici.

Subiectele de la simularea probei de Limba și literatura română Evaluarea Națională 2025.

Pentru corectitudinea datelor, producția de miere din Europa în anul 2015, raportată de FAO:


12 comments
  1. Pai ce, nu stiti cu totii ca „european” si (Uniunea) „europeana” inseamna acelasi lucru?? Cum se poate?

  2. Si copilul meu a bifat gresit din cauza ca este diferența între ce afirma textul și enunțul întrebării. In text este folosit timpul prezent, adică nu se spune explicit ca în anul 2015 România a ocupat primul loc ( iar data redactării articolului nu este specificata), deci se deduce ca acum, in 2025, Romania este pe primul loc. Despre anul 2015 textul ne spune doar ce productie de miere a avut tara noastră. Si anume „România este tara cu cea mare producţie de miere din Uniunea Europeană, realizând, în 2015, 35.000 de tone de miere….”. Enuntul care trebuia bifat cu A sau F se referea explicit la anul 2015: „La nivel european, în 2015, țara noastră a ocupat primul loc la producția de miere”.
    Ori profesorii care propun subiectele au probleme de logica, ori propun intenționat astfel de enunțuri ca să ii încurce pe elevi. Sunt profund dezamăgită!

  3. Era vorba de intelegerea textului, nu de cunostinte generale. Unde ajungem daca tot timpul intervenim si contestam?

    1. Cum adica „era vorba de intelegerea textului, nu de cunostinte generale”. Pai un text se intelege avand cunostinte generale. Un text non-literar nu este despre a intelege „ce a vrut sa spuna poetu”, este despre date certe. Daca la nivel de ME, inspectorii nu fac distinctia intre spatiul UE si spatiul european este grav! Această eroare conceptuală, care ignoră o distincție elementară predată încă din ciclul primar și aprofundată în clasa a VI-a la Geografie, nu doar că dezavantajează elevii care au învățat corect, dar riscă să perpetueze confuzii grave în învățarea viitoare.

      Cautati datele economico-statistice si veti constata ca nu Romania a fost principalul producator european.

      Este mai mult decat obligatoriu a se contesta si corecta o astfel de gafa!

  4. Si fiica mea a raspuns cu fals, stiind ca e o diferenta intre Europa si UE, dar i s-a transmis de catre profesori ca se va corecta dupa barem, chiar daca e gresit.
    Speram ca la EN sa se aleaga cu mai mare atentie textele si intrebarile aferente.

  5. Într-adevăr, informația este greșită, dar în cerință scrie „bazându-te pe informațiile din cele 2 texte date”. Deci răspunsul este a adevărat.

    1. Dacă te bazezi pe cele doua texte, nu ai cum sa știi cine a fost pe locul 1 in Europa. Poți ști doar ca România a fost pe locul 1 in Uniunea Europeană.

    2. Se poate spune că formularea enunțului nu este riguroasă. Textul este corect, însă vorbește despre producția de miere în Uniunea Europeană, în timp ce enunțul face referire la nivelul de producție european (în sensul larg). Pe baza textului nu poți spune nimic despre producția europeană, ci doar despre cea din UE. Însă pentru a putea da un răspuns (și ținând cont de context) ești obligat să presupui că enunțul face referire tot la UE.

      1. Este mai mult decat defectuos intr-un examen sa presupui date statistice. Datoria Ministerului este sa conceapa subiecte fara echivoc.

    3. „bazându-te pe informațiile din cele 2 texte date”, iar in text este scris: „„Producţia de miere nu a fost foarte bună în ultimii ani. Totuşi, conform datelor centralizate la nivel european, România este ţara cu cea mai mare producţie de miere din Uniunea Europeană, realizând, în 2015, 35.000 de tone de miere, comparativ cu doar 20.000 de tone în 2014.”

      Scrie foarte clar: principalul producator la nivelul Uniunii Europene, nu la nivel european.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Directoarea și 8 profesori ai unui liceu din Argeș au plecat astăzi în Tenerife, pentru o săptămână. Directoarea adjunctă: Nu aveau cum să renunțe este un proiect european, iar reprogramarea a fost făcută de Ministerul Educației

Directoarea și 8 profesori ai unui liceu din Mărăcineni au plecat astăzi în Tenerife, pentru o săptămână. “Este un proiect european pentru schimb de experiență, derulat de anul trecut”, oprit…
Vezi articolul

Vacanțele și orarul elevilor intră într-o amplă dezbatere în Franța, anunță președintele Macron, care deschide o nouă Convenție Cetățenească: O chestiune complexă care implică familiile, profesorii și turismul

Președintele Emmanuel Macron a anunțat lansarea unei noi Convenții Cetățenești dedicate „timpului copilului”, care va analiza în detaliu organizarea vacanțelor și a orarului școlar, potrivit unei declarații transmise de Palatul…
Vezi articolul

DOCUMENT Simulările examenelor de Evaluare Națională și BAC 2021 vor avea loc. Ministerul Educației: Din simulări va rezulta nivelul cunoștințelor elevilor. E nevoie finanțarea acțiunilor remediale / Consiliul Elevilor: Simulări în martie-aprilie, pentru clasele a VIII-a și a XII-a

Simularea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat 2021 va avea loc anul acesta, după ce în urmă cu un an simulările au fost anulate din cauza pandemiei COVID-19. Anunțul a…
Vezi articolul