Viitorii profesori să facă licență de 3 ani, masterat de specialitate de 2 ani și masterat didactic de 1 an, propune profesoara Rodica Zafiu, președinta secției de Filologie a Academiei Române: Este ideal, chiar dacă pare neeconomic și scandalos

38.644 de vizualizări
Foto: AGERPRES Foto – Alex Micsik
Modelul de formare a viitorilor profesori ar trebui să revină la un parcurs mai solid, care să combine specializarea academică serioasă cu o pregătire pedagogică aplicată, afirmă profesoara universitară Rodica Zafiu, de la Facultatea de Litere a Universității din București (FL-UB). Aceasta susține ideea unui traseu educațional compus din 3 ani de licență, 2 ani de masterat de specialitate și 1 an de masterat didactic, chiar dacă o asemenea formulă poate părea „neeconomică și scandaloasă”.
  • Declarațiile au fost făcute în cadrul dezbaterii „Masteratul didactic, încotro?”, eveniment organizat joi, 9 octombrie, de Academia Română, potrivit TVR Info.

Poziția Facultății de Litere – și sunt și alți reprezentanți aici care pot s-o susțină și să o dezvolte: evident că avem nevoie să menținem niște masterate care se numesc de cercetare, dar de fapt sunt de specializare. Așa cum a spus și Liviu Ornea, nu înseamnă că toți cei care fac acele masterate merg mai departe neapărat la un doctorat și învățământ superior, dar se specializează. Și cel puțin în cazul Facultății de Litere, care în trei ani are jumătate din ore pe domeniul limbă și literatură română, jumătate din ore limbă străină, cei 3 ani nu sunt totuși suficienți pentru o formare serioasă. Sistemul Bologna, așa cum l-am înțeles noi, însemna nu « trei ani ne ajung și pe urmă cine mai vrea face un masterat așa de plăcere ». Ci însemna că de fapt, după trei ani de educație de bază, urmează doi ani de specializare mai serioasă, care sunt necesari pentru a deveni după aceea profesori în învățământul eu zic și gimnazial, nu numai liceal. Așa mi se pare normal și cred că așa e în lege acum”, a spus lingvista Rodica Zafiu, președinta secției de Filologie a Academiei Române.

Ea subliniază că, dincolo de componenta de specialitate, pregătirea didactică practică este esențială, însă aceasta trebuie să fie distinctă de formarea teoretică: „Pe de altă parte, evident că nu neg nevoia – știm foarte bine că e nevoie de o pregătire metodică, didactică, nu atât de teorii generale ale disciplinelor psihopedagogice. Sigur că și acelea sunt frumoase, dar ele sunt mai mult pentru cercetare serioasă de specialitate. Ne trebuie partea aplicativă, multă practică, multă metodică în pentru a da un profesor bun. Deci idealul, eu spun acum maximal, mi s-ar părea, oricât ar putea părea de neeconomic și de scandalos, să existe pentru profesori buni în România și « trei plus doi » o specializare serioasă și un an de masterat didactic care să fie foarte orientat spre practică, foarte orientat spre o bună organizare de practică în școli”.

Profesoara avertizează că renunțarea la masteratele de specialitate în favoarea unuia didactic obligatoriu ar slăbi pregătirea profesională și ar reduce baza de formare pentru cercetare și învățământul superior: „Altfel, într-adevăr, viitorul nu sună deloc bine, pentru că vor fi pregătirile de specialitate din ce în ce mai slabe ale viitorilor profesori. Și va fi, o, cum să spun, o lipsă, așa cum ați spus, de rezervor pentru cercetare, pentru învățământ superior și nu e chiar un lucru de neglijat și de nișă. Într-adevăr, cum spunea și Liviu Ornea, dacă am putea să facem cu cinci sau zece oameni programele de strictă cercetare ar fi bine, dar lucrul nu este posibil”.

Iar Zafiu a continuat în intervenție: „Deci cred că nu suntem pe poziții diverse. E nevoie într-adevăr și de metodică, și de o pregătire psihopedagogică, dar e mare nevoie de o specializare. Eu predau acum numai la masterat și e, serios, o mare satisfacție. După niște ani de bâjbâieli în care nu se știa foarte bine la ce folosește – era derută și în rândul studenților care făceau uneori masterate diferite de specialitatea lor de bază – acum, totuși, orele de la masterat sunt foarte serioase, sunt pe profilul pe care ei deja au făcut trei ani de bază și a strica acest sistem, prin concurența pe care ar face-o singurul masterat obligatoriu, cel didactic, ar fi foarte rău.

Revin cu o precizare – știu că a vorbit despre asta Oana Dubălaru. Proiectul care s-a pus la un moment dat în discuție avea un punct pozitiv, și anume posibilitatea ca masteratul didactic și masteratul de specialitate, zic eu profesional și de cercetare, să fie ambele susținute de stat, dar numai într-o succesiune. Ori ceea ce am vrea noi ar fi ca să nu existe această succesiune și studenții să poată face întâi unul, adică oricare dintre aceste masterate primul și apoi al doilea tot « la buget », cum am spune. Deci nu cu plata celui de-al doilea care ar fi, evident, descurajare majoră pentru tinerii care nu sunt la început de carieră”.

Context: Masteratul didactic, în centrul dezbaterilor publice după criticile mediului universitar

Consultarea publică privind metodologia pentru masteratul didactic de un an din Legea educației Deca-Iohannis a fost prelungită, după ce reacțiile universităților au generat nevoia de dezbateri suplimentare, potrivit anunțului făcut de ministrul Daniel David pe 24 iulie.

Acesta a explicat atunci că proiectul este impus de legea actuală a educației, dar că va fi „ajustat în urma consultărilor”.

  • „Am văzut emoțiile generate. Proiectul a fost propus de o comisie de oameni care vin de la marile universități ale țării – UB, UBB, ASE, Politehnica, Universitatea din Timișoara. Oameni care au fost de bună credință, dar și ei a trebuit să implementeze o lege pe care o avem în vigoare”, a spus ministrul.

Masteratul didactic, în forma pusă în transparență pe 19 iulie 2025, poate avea 60 sau 90 de credite ECTS, adică o durată de un an sau un an și jumătate, și se va organiza doar cu frecvență.

Legea educației nr. 199/2023 prevede că actualul masterat didactic de doi ani va intra în lichidare din anul universitar 2025-2026, iar noul format devine obligatoriu din 2029 pentru toți cei care doresc să devină profesori.

Criticile vin din partea mai multor profesori universitari, printre care Oana Fotache Dubălaru și Ionel-Dumitrel Ghiba (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași), care au avertizat că scurtarea duratei masteratului ar putea reduce calitatea pregătirii viitorilor profesori.

Totodată, fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, autorul masteratului didactic de doi ani introdus prin Legea educației 1/2011, a afirmat că actuala formulă „diminuează pregătirea de specialitate” și că Daniel David este „prizonierul unei legi care nu îi aparține”.

Citește și:
Dacă facem în continuare o școală pe placul copiilor, se duce naibii totul, spune Liviu Ornea, UB: Școala e grea. Suntem învechiți? Foarte bine / Marian Ilie, UVT: Nu putem să rămânem învechiți. Ca să mă ajuți, ca elev, să învăț Matematică, trebuie să-mi vorbești pe limba mea, nu doar pe limba olimpicilor
Lucian Ciolan, prorector al Universității din București: Masteratele științifice n-au nicio treabă cu ce urmează să predea profesorii în gimnaziu și în liceu. Haideți să fim onești
Masteratul didactic nou, cu durată de un an – în dezbatere la Academia Română, joi, 9 octombrie, anunță ministrul Daniel David


62 comments
  1. In timpul facultatii, pentru cei care urmeaza modulul psihopedagogic, mai multa practica la catedra. In primul an in invatamant, un program serios de mentorat / tutela. Gata, s-a rezolvat. Masterul de specialitate sa vina cu niste beneficii si toata lumea va fi multumita. Peace!

  2. Poate citește și doamna Zaciu comentariile de aici și se duce frumos la pensie, să lase loc unor tineri. Și poate citește și David și își dă demisia. Domnilor, citiți și plecați unde vă e locul, sunteți habarniști în politici de educație și preocupați doar de buzunarul propriu. Învățământul și educația vă sunt străine!

  3. Mda, doamna Zafiu are tot interesul să susțină o soluția masteratului de specialitate obligatoriu. Are indemnizație de academician și ore la Master. La Masterul de lingvistica unde predă, mai sunt vreo 4 pensionari și 4 profesori care cică fac și cercetare, în același timp de lucru, dar pe alți bani. Scriu gramatici indigeste, care au tâmpit generații. Cursurile de la master sunt, de fapt, materii predate în cei 3 ani, dar cu titluri cosmetizate. Iar deșteptul de prodecan gângăvit, care se dă „cel mai mare lingvist în viață” (un caraghios!), predă sintaxă romanică-balcanică, fără să cunoască nicio o limbă balcanică (nici bulgară, nici sârbo-croată, nici neogreacă), și nici dialectele sud-dunărene. Nimic! Prezentări Powerpoint cu conspecte după tratate scrise de alții. Și masteranzii trebuie să îngrașe punga unor prostănaci cu pile.
    Asta e halul în care a ajuns turma păstorită de Zafiu. Mare academician, cu dosul în două luntrii. Și cu Î din i, și cu  din a, și cu Dilema, și cu Academia, și cu Dan Alexe, și cu Ioan Aurel Pop. Acu, a găsit soluția de compromis, care avantajează și Ministerul, și universitarii. Profesorii pierd, dar cui îi pasă! Leafa curge, poate devine mâine poimâine membru plin.

  4. Lasa-ne, lasa-ne…..
    Cucoană, te cauta pensia acasă. Ești complet depășită de evenimente.

  5. Tanti, ceea ce nu intelegeti voi, cei ,,dastepti” si ,,mari reformatori „,cu idei din astea visate noaptea , gen 6 ani de studii (ca deh, altfel nu va luati salarile alea babane) este ca nu studiile sunt problema, ci CORUPTIA generalizata din sistem,in care fix cei mai buni nu au loc de nulitati, prieteni, acoliti.
    Sa inveti 6 ani ca sa primesti un salariu cat unul cu 12 clase fara bac, o naveta la jdamii de km.platita din salariul tau este ceea ce- si poate dori un om de la viata.
    Sunteti intr- o alta lume, o lume in care nu vedeti si nu intelegeti nimic.

  6. doamna e cu vaca.
    ori esti prost. ori pupincurist, ori pur si simplu estu rupt de realitate.
    ca altfelnu poti spune de cineva care cere muuult prea mult pentru omul din spujba statului,in conditiile in care statul isi bate joc de dascali in ultimul hal
    si asta datorita politicienilor, in cea mai mare parte a lor, niste haimanale. frustrati cu scoli facute la senectute…

  7. 6 ani de studii pentru ce ??! Se operează cu bisturiul in învățamant ?! Eventual să ,,operam ” milioanele de hârtii pe care le facem zi și noapte…Cu siguranță nu mai vine nimeni.. Mulți tineri colegi care au început pe 1 septembrie,și- au dat demisia după 3 săptămâni, când au văzut câte hârtii au de făcut .

    1. aceasta doamna dacă ii pot spune doamna își dorește sa stea în invatamint pina ii cinta popa și cei tineri sa facă școală și pentru ce nu a făcut ea dar ea sa stea la catedra, dar tu ai făcut facultate pt a pred 6 ani ca medicii sau ai făcut o pdagogica și pe urma studi cum se făceau mai la farafrecventa

  8. Primii 2 ani de lucru in sistem, ar trebui sa fie de practica asistata, la fel ca rezidentiatul la medici, sa fie formatori bine pregatiti de la care sa aiba ce sa invete noii intrati in invatamant. Eu am facut practica, dar totul era „pe fuga”, nu puteai sa intrebi nimic, ca nu era timp pentru raspunsuri. Practica se facea doar cateva ore in perioada de practica. Este nevoie si de profesor de sprijin, este nevoie si de suport financiar..Toata lumea cere de la profesori, dar nimeni nu ajuta. Este ca si cum ai avea reteta de prajitura, dar iti lipsesc toate ingredientele si un cuptor bun. Sa se mai gandeasca domnii din minister si toti care comenteaza mereu aiurea!

    1. Noi am făcut practică două semestre. Am asistat la 18 ore semestrial și am avut de predat câte 3 ore, iar în al doilea semestru, 4 (cu inspecția specială, pentru evaluare).

      Asta acum 25 de ani.

      Evident, venisem de pe băncile liceului cu nu foarte mult timp în urmă, nu eram parașutați într-un teritoriu necunoscut. Am schimbat doar poziția față de restul clasei.

      Nu știu de ce se încăpățânează ”telectualii” lumii moderne să reinventeze apa caldă. Dacă funcționează, nu te apuci să repari sau să înlocuiești până nu mai merge nimic. Schimbi eventual conținuturile, nu forma.

  9. PACAT DE PROFESORII DEOSEBIȚI SI DEDICATI CARE INCA MAI SUNT IN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMANESC ….CU ATÂȚIA PARAZITI INCOPETENTI SI MEDIOCRI IN MINISTER … ÎNVĂȚĂMÂNTUL VA FI PUS PE BUTUCI….A SE CITI FALIMENT TOTAL…JALNICI POLITICIENI,PLAGIATORI CARE GHIDEAZĂ SI HOTARASC SOARTA A MII DE PROFESORI CINSTIȚI

  10. Idei multe bune să iasă normele universitarilor.Dupa 6 ani de studii și specializări salariul profesorului ar trebui să fie egal cu al medicului sau magistratului.Poate în mileniul următor așa o să fie!Deocamdată să vedem cine și ce o să mai predea peste 15- 20 de ani.

  11. Profesorii din universitar îi privesc pe cei din preuniversitar ca pe niște ratați în ploaie, scuzați expresia! Aveți impresia că dacă adăugați ani la studiile universitare absolvenții vor fi mai pregătiți? Dezastrul din învățământ ține atât de sistem (reguli mult prea relaxate pentru elevi, marunțirea anului școlar, scoaterea tezelor, lipsa unei evaluări REALE a profesorilor din sistem, birocrația până la cer etc), cât și de relaxarea admiterii în universități, unde, practic, dacă elevul tocește pentru bacalaureat, are asigurat locul la peste 75% din facultățile din țară, ignorandu-se faptul că examenul de bacalaureat este o formă de evaluare sumativă, cu multe neajunsuri! De ce se preferă admiterea pe bază de dosar? Ca să fie studenți pentru toate normele profesorilor, lecturilor, conferentiarilor și asistenților! Dacă faci acest compromis, ti-l asumi! Dar să spui că, pentru a avea acces în sistemul de învăţământ trebuie să înveți mai mult decât un chimist, fizician, biolog etc, trebuie să fii dus cu pluta! Faceți întâi planuri de învățământ bune, apoi programe școlare normale, care să poată fi realizate, parcurse în timpul prevazut de planurile de învățământ, faceti-le temeinic, cu profesioniști care predau la clasă, nu cu „experți” de birou, lasati-le în pace vreo 10 ani și apoi concepeti planul de formare al viitorilor profesori pe baza acestor programe – 3 ani licență pentru pregătirea de bază în specialitate, în discipline înrudite, concomitent cu parcurgerea nivelului I al modulului psihopedagogic și 2 ani masterat didactic – metodici, practica, pedagogie. Iar la intrarea în sistem – anul de mentorat, pentru inserție profesională. Adică facultate de profesori, că tot se vorbește de profesionalizarea carierei didactice. Asa veți putea forma profesori de științe (care pot preda fizică, chimie, biologie), de discipline socio-umane etc.

  12. 6 ani de facultate, norma marita, salariu micsorat? pro europenii astia chiar vor sa ingroape de tot sistemul de invatamant? 🤣 pt ca cei care si dau cu parerea in articol sunt „progresisti”, desi nu vad unde e progresul.

  13. Ești proas – -.
    4 ani plus Master. Apoi merge în învățământ dacă ia examenul de titularizare și ce mai are de dat, sau în alt domeniu ca peste tot se cer specialiști.

  14. Ar trebui ca guvernul sa investească în creșterea standardelor pentru viitori profesori si recunoașterea valorii celor competenți deja în sistem.
    Cu toate acestea, o problema majora pe care toți foștii elevi o cunosc și profesorii nu vor să o admită este că nu toate cadrele didactice își tratează profesia cu demnitate sau le pasa de educația copiilor. Am avut profesori care recunosc că m-au schimbat ca om, dar și din cei care ne puneau sa citim sau sa conspectam cat ei stăteau pe telefon sau își predau lecția și jumătate din clasa mergeam la meditații sa o înțelegem. Trebuie sa se găsească un sistem de evaluare în care sa se tina cont de meritocrație, acum unii merita sa li se dubleze salariul și alții poate ar trebui să caute o alta vocație.

  15. România se numără printre cele 18 state care se confruntă cu un deficit de profesori, din totalul de 21 luate în calcul de raportul OCDE. Analiza din 2024 arată că deficitul se înregistrează în cazul științelor, dar și artelor, la toate nivelurile de educație. Sigur nu va mai veni nimeni în sistemul de învățământ. Matematica, dar și alte științe exacte se confruntă cu un deficit de profesori la catedră.

  16. cum doamne poate vorbi doamna de mai multi ani de pregatire cand se reduc salariile si se cresc numarul de ore de predare? Cand la fizica, matematica, chimie, informatica, etc, ramanem efectiv fara profesori. Tineri care urmeaza programe de pregatire cu adevarat dificile, pe domeniu real. Concluzia e ca nu au destula pregatire?

  17. Măsurile propuse doar vor salva cifrele de școlarizare ale facultăților.
    Performanță se obține doar prin competiție acerbă. Competiția se obține prin atractivitatea postului de profesor. Iar atractivitatea se obține prin statut, care înseamnă salarizare de top și respect. Și atunci sistemul va deveni atractiv pentru vârfurile fiecărei generații.
    Doar Bolojan poate crede că rezultatele se obțin rapid. E nevoie de o politică coerentă și consecventă timp de 15 ani pentru ca să se vadă rezultate.
    Restul sunt gogoși și bani cheltuiți pe hârtii și acreditări.

    1. În această variantă inventată de marea doamnă, cu siguranță nu mai alege nimeni învățământul.
      Pentru a fi profesor bun este nevoie să știi carte, mai ales în domeniul ales. Dacă nu ești bun profesionist, oare ce îi înveți pe alții.
      Dacă știi carte și ai vocație vei deveni un bun profesor. Restul sunt povești. S-au inventat tot felul de cursuri de pedagogie fără de care nu poți fi profesor. Multe din acestea sunt balast și nu folosesc la nimic, doar câștigă bani pentru nimic unii care predau bazaconii.
      De exemplu, eu eram un bun profesor pentru colegii mei încă din clasele mici. Le explicam suficient de bine încât să înțeleagă și să note mari.

  18. Poti avea sute de diplome si specializari daca nu ai pasiune si cunostiinte clare despre notiunile pe care le predai totul este egal cu zero. Altele ar trebui sa fie criteriile de evaluare ale unui cadru didactic. Inca o diploma in plus nu rezolva problemele din invatamant. Procesul de invatare poate fi unul placut dl ministru, tin sa va contrazic. Cu totii am avut profesori pe care i-am audiat cu placere. Se pune intrebarea daca chiar ne dorim sa schimbam ceva, sau asteptam sa o faca generatia urmatoare.

    1. Da.Cam cum este acum când părintele nostru ,stăpânul nostru.Nu știe sa scrie și te evaluează pe tine ca profesor.Daca știi sa scrii ești arogant!Dacă ai o diploma ești arogant!Toți frustrații și instabilii psihic au putere asupra ta ca profesor!Le satisface orgoliul de asistați social dar nu este niciun progres în învățământ prin asa ceva dar dă bine la politicieni!Ce dacă sunt analfabeți și termina un liceu și apoi se duc la facultate?Obțin voturi ,au studenți pentru facultățile particulare,treaba merge!Se duce totul de râpă și lor banul și votul sa le iasă!
      Odată ce dau examen de Titularizare și am licență nu cred ca este nevoie sa fiu evaluată de un analfabet care nici 5 nu a luat la o examinare pentru clasele 5-8,nu?Sau evaluare de la părinte care nu doar ca nu lucrează în învățământ(Nici măcar asta nu garantează o evaluare sinceră!!) dar nu are educație de niciun fel.Tot felul de gunoaie sociale care ,din populism,devin stăpânii profesorului/învățătorului.
      De ce nu fac la fel și în parlament?Sa își dea roata lumea cu părerea în timpul activității și oricine oricând sa se poată duce în parlament și sa facă scandal cu televiziunile cu tot dacă nu convine ceva cetățeanului?
      Sa se organizeze ședințe lunare cu cetățenii și sa ii evaluam și în funcție de evaluare sa fie promovați sau concediați?Sa avem numerele lor de telefon când vrem și cum vrem,sa ii sunam la orice oră din zi și noapte pentru ce avem noi chef și dacă nu stau drepți în fata noastră a doua zi sa ne ducem la cabinetul lor și sa facem scandal și reclamații.Pentru orice decizie sa se prezinte în fata cetățenilor și sa explice fiecare investiție,angajare,mișcare etc in ședința publică.Iar viata lor privata sa fie pusa pe tapet,analaizata și în funcție de ea sa ii concedieri sau nu.
      Nu vrea nimeni?De ce?Ca asa a ajuns în învățământ.

      1. Chiar, de ce nu avem puterea să facem asta? Sau o avem? De ce profesorii sunt cei mai fraieri din toate „sistemele” (ce urât sună! ) din Românica, și stau cu capul plecat ca ghioceii? Și toți imbecilii needucați se lăfaie în parlament (cu o mic) și nici măcar nu sunt prezenți la serviciu?

    2. Dacă tot postăm aici pe teme de educație și învățământ, măcar să ne străduim să scriem corect. Păi „cunoștiințe”? Nu cumva corect se scrie „cunoștințe”?

  19. Vorbește una privilegiată a sistemului comunist , care a ocupat funcții fără merit , iar acum vrea competențe intr-un sistem aflat în colaps , unde profesorii sunt plăți cu ora cu aprox 20 lei !!

    Tanti , trăiești în irealitatea de pe vremea ta !

    S-au desființat facultăți fe filologie , multe !!

    În loc să facilități și să produceți performanță, atrăgând oameni in sistem , omorâți definitiv ce mai e de salvat !

    Rapandule , fosile ce vor să dea legi, fără să trăiască realitatea pe care vor să o trăiască alții !!

    Plecați din sistem , că ați ” supt ” destul cu tupeu !

    1. Curat fosilă! 65+++ și sta fara remușcări pâna la 90+++, că fără dumneaei nu se poate… Înțeleg că se poartă bătrânii, pozați fără cosmetizare a imaginii, dar chiar așa?? Postați gușe și piei fără colagen iar posesoarea nu are nicio problema cu stima de sine și orgoliul feminin, îsi etalează „naturalețea”

    1. Exista scoli pe categorii? Elevi pe categorii? In concluzie, scolile creaza oameni pe categorii? Nu ar trebui rezolvata asta, sa gaseasca fiecare scoala directorul care sa o ridice, elev profesorii care sa ii ridice in. functie de abilitati. Atat timp cat ii vom considera noi adultii pe unii copii „mai buni/mai rai” …aici o sa avem de suferit. cei din ultima banca, sunt cei care aduna voturi extremiste, cei care au fost candva pusi in ultima banca si exclusi, stigmatizati, devalorizati, nu au fost ghidati spre calea potrivita lor, doar comparati cu olimpicii

  20. Sugestiile doamnei sunt corecte, deoarece metodica, psihologia și pedagogia necesită studiu și ore reale de practică, însă apar neconcordanțe. Cine va ma sta să studieze atât de mult pentru un salariu de nimic și, totodată, să fie jignit constant de toți beneficiarii?! Să nu mai pomenim de perioada petrecută în facultate, care nu se mai consideră vechime.

  21. (fara punctuație)
    Eu nu cred că profesorii vor fi vreodată suficient de schingiuiți/pregătiți, comparativ cu protipendada, pt.cat de bine sunt plătiți profesorii ăștia. Sa le mai adaugăm cel puțin:+3ani pe frontul din Ukraaina și +2 ani pe cel din Israel/Gaza+Iran, că sa fie complet pregătiți/combativi și competitivi, nu așa habarniști că magistrații, parlamentarii și siguranță, post plătiți cu salarii și pensii (nesintite) doar de 6-12 ori mai mari decât peofesorii obidiți, oropsiți urmează a fi eventual și primii schingiuiți, că protipendada sa scape neatinsă, că totul se încearcă doar pe prof.iar restul este exceptat, nu și de la avantaje care sunt doar pt.dulai !?!?!

  22. Doamna, sunteti constienta de ceea ce spuneti? Cati ani de scoala sa faca un tânăr sa iasa ce? Sa fie platit mai putin decât în constructii. Vai de voi cu ideile voastre cu tot! Apropo , nu cumva ar trebui sa iesiti la pensie si sa lasati locul unui tânăr?

  23. Doamna, sunteti constienta de ceea ce spuneti? cati ani de acoala sa faca un tânăr sa iasa ce? Sa fie platit mai putin decât în constructii. Vai de voi cu ideile voastre cu tot! Apropo , nu cumva ar trebui sa iesiti la pensie si sa lasati locul unui tânăr?

  24. Pot sa aiba toate scolile absolvite, titularizarea luata si mentineti pe posturi cadre didactice peste 65 ani. Rusine!!!!!!! Tinerii absolventi unde sa si inceapa cariera? La mama acasa? Va plingeti de sistemul de predare invechit? Sint tineri scolati dupa ultimele noutati si stau acasa cu diploma in mana. Oare cei ce ocupa cu nesimtire aceste posturi65-68 de ani) cita rabdare mai au, ce metode moderne au sa invete copii?

  25. Doamna nu prea știe despre
    aplicabilitatea din preuniversitar. Exemplu: materiile de specialitate de la tehnologic. Sau instruire practică. După ce că salariile sunt total neatractive in învățământ, mai ceri și specializări pedagogice… nu mai vine nimeni.
    Trebuie găsită o soluție de atragere, nu teorii academice de îndepărtare.

  26. Nu mai vine nimeni in invatamant in conditiile actuale … traiti pe alta planeta, sunteti cumparati, v-ati vandut pt trei arginti. Sunt discipline fara profesori in buricul capitalei, ce sa mai vorbim de provincie sau de rural?! Mergeti la pensie si vedeti-va de viata dvs. Iar calitatea studiilor universitare lasa de dorit si din cauza dvs, a profesorilor universitari, care ati acceptat compromisul de a primi studenti fara concurs de admitere doar pt a va pastra privilegiile! Faceti-va treaba mai bine in zona universitara!

  27. Din păcate mulți membri ai Academiei Române sunt total rupți de realitate.
    Stau într-un castel de fildeș, inaccesibil si deconectat de viața cotidiană.

    De asta debitează utopii.
    Niciun tânăr din generația Z sau Alpha NU va face 6 ani de școală ca sa debuteze cu un salariu mai mic decât al muncitorilor din școală.

    NB Oricum, in curând, dacă guvernul o ține tot așa inclusiv profesorii cu 30 ani vechime (fără dirigenție) vor ajunge sa aibă salariul egal cu al bibliotecarului școlar.

    Hai, David Demisia, sigur ai replică și pt asta.

  28. (…) asta are vreo legătură cu invatamantul? Pentru ce atata perfecționare? Pentru 4000 de lei? Asta stie ca un muncitor pe santier cu 4 clase, castiga 10.000 de le net? Uaaaaaaaaa!👎👎👎👎👎👎Ce au ajuns profesorii ? Bataia de joc a mizeriilor astora? Le da ea bani pentru facultati, masterate si ce mai viseaza noaptea?

  29. Sase ani de studiu pt 3700 de lei? Mai bine mărești salariile la debutanti si asa convingi tineri de calitate sa vina in sistem. Dar chiar si asa nu au loc de impostori, de directori care păstrează orele pt acoliții lor sau cazuri când un suplinitor primește încadrare cu clasele cele mai dificile ( indisciplina + cazuri cu CES)pt ca titularul, cu toate gradele lui, nu se descurca sau își dorește viata mai liniștită.

  30. pedagogia aplicata nu o poti face la cateva ore de cursuri. duoa cum ii spune numele, pedagogia aplicata o vei invata pe parcursul anilor de predare. de ce? simplu; te confrunti cu SUTE de situatii, la caredra. Un an in plus de master didactic e o porcarie care sa mai acopere din nevoile universitarilor. o porcarie, cine sta 6 ani pt. un rahat de salariu, in conditiile in care BIROCRATIA E CEA CARECTE OMOARA INCET in Educatie?

    1. BINGO!
      Avem pe cineva care înțelege perfect nevoile doamnei profesor universitar și ale colegilor ei: nevoia d cursanți plătitori care sa le susțină lor salariile nesimțite din universități. Niste boșorogi plafonați și depășiți care predau materia că acum 80 de ani.
      Eu zic că cine vrea sa fie profesor la clasa a V-a să stea la studii până la 50 de ani, apoi să treacă la catedră! 😉

  31. nu știu cum putem reveni la vremurile când era o mândrie sa urmezi o facultate, să fii student. cred că ar trebui sa se renunțe la admiterea pe baza de dosar și să se dea examene de admitere serioase, care sa trieze studenții. sa nu ajungă orice aiurit sa urmeze și chiar sa termine o facultate. cu timpul ar fi ideal sa aibă studenții tot felul de beneficii, de la camine și gratuități până la burse, dar dacă orice prostovan intra la facultate, este ridicol să primească și cei ce nu merită.

    1. Suntem la sub 20% din populație cu educație terțiară, lumea s-a schimbat, majoritatea au nevoie să muncească pentru că nu îi întreține nimeni în facultate (ca pe ministru). Dacă vrem o populație în general mai educată, trebuie să schimbăm regulile jocului. Din păcate, universitățile au înțeles că asta înseamnă doar că trebuie scăzută calitatea ca să crească cantitatea.

      1. Personalul didactic, în prezent, are vârsta medie de 52 – 55 de ani. În prezent, foarte multe ore, sunt ținute de pensionari, din lipsa de personal la catedră. Astăzi, perspectivele unei cariere în învățământ nu atrag mulți tineri în sistem, iar 6 ani de facultate vor deveni un motiv în plus să evite o astfel de meserie. Până la urmă experiența se dobândește la catedră, în ani de muncă cu elevii. Dacă se pierd prea multi ani prin școli, studiind teorie, se pierde și interesul de a profesa in acest domeniu. Statistic, din 100 de tineri 40 abandonează școala până la bacalaureat, 40 devin analfabeți funcționali , iar din cei 20 care termină studii superioare, 10 pleacă în străinătate după absolvire. Revenind: învățământul, în prezent nu este un domeniu care să atragă prea mulți din cei care au absolvit facultatea și au rămas în țară. Sau poate nu am dreptate?

  32. dar tie cand Ceausescu ti a dat repartitie si te ai dus pe post fara examen cum a fost?
    nu iti este rusine?
    ajungi la varsta pensionarii si faci tu reguli pentru tineri?
    cand tu ai stat din repartitie in repartitie
    apartament gratis etc
    sa va fie rusine
    de salariile debutantilor sa spuneti nu puteti
    lipsa de bun simt

  33. Nu este vorba de cantitate,cantitatea e inutila,poți sta și zece ani dacă nu este calitate ,nu are nicio valoare.Avem și acum învățători excelenți care au făcut pedagogicul și sunt de neînlocuit iar noua generație cu masterate și doctorate nu sunt nici la degetul lor mic.

    1. Sunt de neînlocuit pt că o treime din cursurile liceului pedagogic constau in intrarea la clasa , predare și erau notarr la practica pedagogica…

  34. Da, da, să facă 6 ani de școală și să caute loc de muncă după aceea vreme de 10 ani, fiind plătiți mai puțin ca un angajat la supermarket. Cu siguranță atunci vor veni în învățământ numai cei mai buni dintre cei buni. /s.

    1. Mai contează? Să aibă babalacii de la universitate cursuri cu oameni serioși ca doar nu vrei să intre în contact cu noile generații! Apoi după 6 ani de specializare nu de școală nu au decât să se angajeze la supermarket! Sunt oameni pricepuți să lucreze cu copiii dar prin piedicile astea nu vor putea intra în sistem niciodată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like