Material susținut de World Vision Romania

World Vision România şi Fundaţia OMV Petrom au lansat cel mai mare proiect dedicat copiilor de grădiniță din România, cu 60.000 de copii şi 10.000 de părinţi incluşi. Valoarea totală a proiectului este de peste 2,7 milioane de euro / De ce nu ajung copiii la grădiniță?

2.324 de vizualizări
Foto: Proiectul Start in educatie
Rata de participare la grădiniță a copiilor a scăzut în România la 78.2%, de la 84.1% în 2011, nivel cu care țara noastră se află sub media europeană care este de 93.0%, potrivit datelor Comisiei Europene. În acest context, Fundaţia World Vision România şi Fundaţia OMV Petrom au lansat astăzi, 7 februarie 2023, proiectul “Start în educaţie”, pentru a sprijini frecventarea grădiniței de către cei mici, acolo unde educația preșcolară este o necunoscută pentru părinți. Este vorba despre cel mai amplu proiect dedicat preşcolarilor din România, care va cuprinde peste 60.000 de copii şi 10.000 de părinţi din 500 de comunităţi defavorizate. Valoarea totală a proiectului este de peste 2,7 milioane de euro, au anunțat cele două organizații, în cadrul conferinței “Educația timpurie – o provocare pentru copiii din România”.

De ce nu ajung copiii la grădiniță? Una dintre problemele esențiale demonstrate obiectiv de datele noastre este sărăcia. Peste 40% dintre părinții noștri, părinții din comunitățile vulnerabile, ne spun clar că nu au resurse financiare să își ducă copiii la grădiniță. După care intervine o altă cauză: cel puțin în cazul educației preșcolare, părinții consideră în proporție de 20% că înscrierea copiilor la grădiniță și participarea la grădiniță nu influențează în niciun fel traseul educațional al copilului. Acesta este și unul dintre motivele pentru care noi ne uităm foarte atent la consilierea părinților, pentru că am văzut că toți educatorii ne cer să îi ajutăm prin implicarea părinților în aducerea copilului la grădiniță”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, în cadrul conferinței de astăzi.

Proiectul “Start în educație” a început în august, momentul de debut pentru studiul Educația timpurie în România, pentru că am vrut “ca “să pornim de la nevoile din teren”, a explicat în cadrul conferinței Oana Cristea, program manager în cadrul Fundaţiei OMV Petrom.

Două dintre necesitățile care au reieșit în urma studiului derulat de Fundația World Vision Romania și Fundația OMV Petrom la debutul programului sunt următoarele:

  • accesul la resurse educaționale; “acești copii nu merg în grădiniță și, dacă merg, atunci nu merg constant, iar cei care nu merg nu au acces la rechizite, la jucării, la cărți”, a declarat Oana Cristea.
  • implicarea părinților; “lucrul pe care și cadrele didactice și directorii ni l-au spus, în unanimitate, a fost că este esențială implicarea părinților în educația și dezvoltarea copiilor. Ei trebuie să fie un partener educațional. Ei trebuie să conștientizeze ce impact au și cum pot să-și sprijine copiii. Și acesta este al doilea pilon al proiectului: formarea părinților”, a precizat Cristea.

Aceasta a explicat că cele două etape – acordarea de resurse educaționale copiilor, sub forma unui ghiozdănel cu rechizite și atelierele de educare a părinților – merg concomitent, ambele demarate în luna decembrie 2022.

“În decembrie au pornit cei doi piloni: kiturile au ajuns la beneficiari (Ghiozdănele cu viitor) și atelierele de educație parentală au pornit, deci ele se desfășoară concomitent în comunitate. Părinții sunt invitați la aceste ateliere, ei sunt și cei care primesc ghiozdănelele pentru copii, pentru că se discută în cadrul atelierelor și despre aceste kituri și cum pot ei să le utilizeze. Aceste etape se vor derula până în vară, până la finalul anului școlar. Sperăm ca toți cei 60.000 de copii să-și primească ghiozdanelul. Atelierele de educație parentală vor dura puțin mai mult, pentru că sunt 2 întâlniri cu fiecare comunitate de părinți, întâlniri de câteva ore, părinții au foarte multe lucruri la care să se gândească și cu siguranță vin și cu întrebări”, a declarat Oana Cristea.

Analiza preliminară realizată la nivelul beneficiarilor proiectului „Start în educație” arată că, deși majoritatea părinţilor consideră că a merge la grădiniţă este important, unu din cinci părinţi cred că cei mici pot avea un parcurs educaţional bun şi fără să frecventeze grădiniţa. În plus, o treime dintre părinţi spun că principala provocare pe care o întâmpină în ceea ce priveşte frecventarea grădiniţei este lipsa banilor pentru cheltuieli (haine, masă, ghiozdan). În ceea ce priveşte materialele specifice activităţilor pentru grădiniţă, 20% dintre copii primesc o carte de colorat sau creioane colorate o dată pe an sau chiar deloc, iar 25% dintre copiii de gradiniţă primesc de o jucărie nouă, în cel mai bun caz, o dată pe an, unii dintre ei chiar deloc. Legat de implicarea părinţilor în activităţile cu copiii, 36 % dintre aceştia desfăşoară rar sau doar uneori activităţi de tipul colorat, citit poveşti, jocuri educative sau alte activităţi specifice.

Din analizele realizate de World Vision România, majoritatea copiilor de vârstă preșcolară din mediul rural au acces la materiale educaționale doar dacă frecventează grădinița sau le folosesc pe ale fraților mai mari care merg la școală. 

Potrivit unui raport publicat recent de Fundaţia OMV Petrom, 95% dintre cadrele didactice susțin că există decalaje de dezvoltare între copiii care încep grădinița la 3 ani și cei care sunt înscriși mai târziu. În plus, educatorii susțin în procent de 100% că implicarea părinților în dezvoltarea copilului este esenţială. Cu toate acestea, realitatea din teren arată astfel: doar 54% dintre directori spun că procentul copiilor înscriși la grădiniță este de peste 90% în localitatea lor. În același timp, doar 68% dintre educatori spun că peste 90% dintre copiii înscriși frecventează grădinița de cel puțin 4 ori pe săptămână. 

“Start în educaţie” – cel mai amplu proiect pentru preşcolari din România

“Pornind de la această realitate şi de la importanţa de necontestat a participării la o educaţie timpurie de calitate pentru dezvoltarea copilului, Fundaţia World Vision România şi Fundaţia OMV Petrom lansează cel mai mare proiect de educație timpurie din România –  “Start în educaţie”. Proiectul vine în sprijinul a 60.000 copii cu vârste între 3-6 ani și 10.000 de părinți, selectați din 500 de comunități rurale defavorizate, cu accent pe regiunile: Sud-Vest Oltenia, Sud-Muntenia, Muntenia, Nord Est, Nord Vest“, anunță cele două fundații.

Copiii din comunităţile vulnerabile selectate în program vor primi câte un “Ghiozdănel cu viitor” – un pachet cu resurse educaționale realizat cu ajutorul experților în educație. “Ghiozdănel cu viitor” îi va ajuta pe copii să învețe, să-și exprime talentele și să înțeleagă lumea, pentru a fi mai bine pregătiți de intrarea la școală. Toate produsele din ghiozdan răspund nevoilor de dezvoltare ale copiilor preșcolari: rechizite, carte și caiet de lucru, materiale educative STEAM (Stiinta, Tehnologie, Inginerie, Arta si Matematica), jocuri pentru dezvoltarea motricității și produse de igienă personală. Părinții vor putea găsi idei de activităţi şi sfaturi pentru utilizarea acestora pe canalul dedicat Youtube Start în Educație.

Tot în cadrul proiectului, 10.000 de părinți de copii preșcolari vor participa la programul Școala părinților ateliere de educație parentală, unde vor primi suport și îndrumări valoroase de la experți.

“Pe lângă toate acţiunile menţionate, proiectul <<Start în educaţie>> își propune să reunească la nivel național profesori, specialiști, părinți, autorități locale, companii locale, instituții academice și societatea civilă pentru a reîntări mesajul cu privire la importanța strategică a educației timpurii pentru copii, în care părinții sunt sprijiniți să devină primii educatori ai copilului care dau startul experiențelor de învățare timpurie de acasă și în comunitate, urmând ca apoi la grădiniță să devină parteneri educaționali. Suntem extrem de recunoscători să avem alături de noi parteneri care înţeleg cât de importantă este educaţia timpurie, precum Fundaţia OMV Petrom. Suntem convinşi că împreună, prin acest proiect amplu, putem schimba real modul în care se face educaţie timpurie în România.” – Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

“<<Start în educație>> este o inițiativă  complexă, care reușește să ajungă la cel mai mare număr de preșcolari implicaţi vreodată într-un proiect în România. Fundația OMV Petrom si partenerul său World Vision România au experiența și capacitatea de a le oferi beneficiarilor proiectului resurse și formare pentru o educație timpurie de calitate, care îi pregătește pe copii pentru școală. Suntem siguri că <<Ghiozdănel cu viitor>> va da startul experiențelor de învățare timpurie de acasă pentru copiii și părinții cei mai vulnerabili.” – Ana Maria Mihăescu, preşedinte Fundaţia OMV Petrom. 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

La simulările pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2024 lucrările vor fi scanate în clasă și corectate pe platforma digitalizată, anunță Ligia Deca

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat generalizarea evaluării digitalizate începând cu simulările pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2024, într-un mesaj pe pagina oficială de Facebook: „Lucrările tuturor elevilor care vor…
Vezi articolul