Zodiile ca “metodă” de predare, într-un proiect cu finanțare de la Ministerul Educației, și culorile paranormale – noi mostre de pseudoștiință folosită în învățământ / Ghid de “bune practici” didactice: Albastrul crește capacitățile paranormale, portocaliul eliberează toxinele din colon

6.764 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Culorile care vindecă afecțiuni și descrierea personajelor prin semnul zodiacal sunt noi exemple de situații, ieșite la iveală în ultimele zile, în care pseudoștiința e recomandată spre folosire în școlile românești. Un document cu antetul Ministerului Educației, cu strategii didactice pentru învățământul universitar și care vorbește despre “metoda horoscopului” de predare la limba română, a început să circule în mediile universitare, după cazul numerologiei recomandate școlilor gălățene. Iar zilele trecute, pe Facebook, Alexandru Toma Pătrașcu, fondator al Bucharest Science Festival și al Asociației Secular-Umaniste din România, a notat cazul unui ghid de bune practici în educație, publicat sub coordonarea Inspectoratului Școlar Județean Iași, în care se vorbește despre puterile paranormale ale unor culori.

“Sunt profesor de matematică. Ce facem? Introducem și astrologia după aceea? Introducem studiul zodiilor în școală? Nu”, spunea pentru EduPedu.ro, săptămâna trecută, secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar, Sorin Ion, referindu-se la cazul numerologiei propuse în școlile din Galați. Oficialul se poate să se fi grăbit cu dezmințirea privind zodiile, pe măsură ce apar noi exemple de pseudoștiință propusă pentru activitatea didactică.

Cititori EduPedu.ro au semnalat un document, care circulă în mediul decidenților universitari în ultimele zile, document ce poartă în antet siglele Ministerului Educației și a Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior, în care este recomandată “metoda horoscopului” la orele de română. Metoda, mai veche, continuă să fie astfel promovată și recent în universități.

Este vorba despre un modul dintr-un proiect cu titlul “Îmbunătățirea calității activității didactice și a respectării deontologiei și eticii academice în Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, proiect ce a obținut finanțare în 2017. Acesta notează, la “Elemente și strategii didactice aplicate în învățământul universitar”, “metoda horoscopului”, după cum reiese din documentul consultat de Edupedu.ro:

  • “Bazată pe activitatea în grupuri de patru elevi, metoda horoscopului este utilă în activitatea didactică ce presupune caracterizarea unui personaj”. Profesorul “înmânează elevilor textul ce va fi analizat și o listă cu trăsăturile fiecărui semn zodiacal în parte”, personajul urmând să fie caracterizat “prin introducerea acestuia într-un semn zodiacal”.
Metoda horoscopului, recomandată în activitatea didactică

Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației informații suplimentare despre finanțarea acestui proiect. Vom reveni cu răspunsul.

Alexandru Toma Pătrașcu notează și el acest caz, pe Facebook, arătând că situația persistă de multă vreme: “De ani buni, ‘metoda horoscopului’ este recomandată pentru folosirea la orele de română; ‘o metodă activă, atractivă și relaxantă’. Cum să nu colcăie pseudoștiința în școli atunci cînd pentru nenumărați profesori este perfect acceptabil să le dea copiilor fișe de lucru în care să fie descrise ‘caracteristicile zodiilor’?”

  • Răspunzând unui comentariu potrivit căruia ar fi vorba despre o “joacă” didactică, în care accentul e pus pe personaje, nu pe zodii, Pătrașcu răspunde: “Trecând peste faptul că NU este prezentată ca o joacă, problema e că banalizează și face acceptabilă imbecilitatea astrologiei”.
Ghidul culorilor paranormale

Cu doar două zile înainte, același Alexandru Toma Pătrașcu semnala un Ghid de bune practici apărut sub oblăduirea Inspectoratului Școlar Județean Iași, în care se vorbește, la un capitol, despre cum unele culori ar vindeca unele afecțiuni sau ar putea crește “capacitățile paranormale (telepatia, clarviziunea etc.)”.

Este vorba despre un “Ghid de bune practici” (poate fi consultat și descărcat aici) elaborat în cadrul Erasmus+ de un Consorțiu regional pentru educație de calitate și abandon școlar redus. Ghidul, publicat în 2018, este coordonat de Genoveva Farcaș, inspector școlar general la ISJ Iași. Documentul conține mai multe articole și esee semnate de diverși profesori din țară. Printre ei, Gabriela Raus, inspector școlar la ISJ Iași, care a scris capitolul “III.1. Culorile și emoțiile noastre…”

Aceasta scrie despre puterea tămăduitoare a culorilor și despre importanța lor paranormală. Între altele, capitolul notează: 

  • “Fiecare culoare a curcubeului are o semnificație pentru suflet și contribuie într-un fel sau altul la descătușarea emoțională, spirituală și chiar la vindecarea unor afecțiuni
  • Despre culoarea albastru: “crește capacitățile paranormale (telepatia, clarviziunea etc.)”
  • Despre violet/mov: “Purtarea acestei culori ajută la conectarea cu sinele divin, fiind culoarea legată de paranormal (…)”
  • Despre roșu: “Este indicat ca atunci când avem de dus la capăt un proiect amânat să purtăm haine de culoare roșie” / “Energia acestei culori influențează și capacitatea de eliminare a toxinelor emoționale
  • Despre portocaliu: “Folosirea ei contribuie la eliberarea toxinelor blocate în colon
  • Despre verde: “O culoare excelentă pentru realizări financiare

Capitolul enumeră emoțiile asociate diverselor culori, dar continuă: “e foarte important să lăsăm copiii să găsească propriile asocieri culoare-emoție, fără să îi corectăm sau să le spunem că greșesc. Nu există răspunsuri corecte sau greșite când vine vorba de emoții (….) E un joc pe care îl faceți împreună și care vă va ajuta să vă dezvoltați inteligența emoțională”

La bibliografie, capitolul menționează: o teorie despre culori a unui psiholog devenit “consultant de business”, una a unui profesor de ezoterism, o autoare care nu există altfel, pe Google, decât prin titlul cărții pe care o semnează despre puterea culorilor, precum și un site de terapii naturiste.

În mesajul său pe Facebook, Alexandru Toma Pătrașcu afirmă, pe această temă:

  • “Ce trebuie să înțeleagă cei din minister este că pseudoștiința este o prezență constantă în școlile din România, iar profesorii nu sînt pregătiți să identifice și să combată prostiile care circulă nestingherite. Mai mult, nenumărați profesori răspîndesc teorii pseudo-științifice și conspiraționiste, și nu mă refer doar la profesorii de religie. (…)
  • Avem nevoie urgentă de un program de pregătire a profesorilor pentru a face față obscurantismului, de un fel de vaccinare intelectuală. Băgînd gunoiul sub preș nu vom rezolva nimic.”
Citește și:
Numerologia în școală: Proiectul ”Numerologia, o 9 legătură dascăl – elev”, propus oficial școlilor din Galați/ Cum justifică șefa Inspectoratului Școlar adresa trimisă
“Introducem și astrologia, studiul zodiilor în școală?” – reacția secretarului de stat din Educație, la numerologia propusă oficial școlilor din Galați de inspectoarea școlară generală: Presupun că nu a fost foarte atentă la corespondență

Photo 128159895 © Dwnld777Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii
  1. Farcas asta a numit’o director inapoi la “Negruzzi” pe individa care a votat pe fatza cu Dragnea si mai ales impotriva propriei regiuni.

  2. acesti inspectori scolari sunt clienti de partid, numiti pe criterii de cumetrie politica. si dupa cum se vede prin numirea recenta de la Calarasi, nu s-a schimbat nimic cu noul ministru/guvern

  3. pentru predarea limbii române în gimnaziu se pot utiliza în combinaţii specifice:
    jurnalul cu dublă intrare, jurnalul cu triplă intrare, scaunul autorului, sinelg-ul (ştiu – vreau să ştiu –
    am învăţat), rotativă, discuţia tip piramidă, puzzle, turul galeriei, lectura anticipată, mozaic,proiectul, cubul, GRAFFITI, “blazonul”, “morişca”, “acvariul”, lectura şi rezumarea în perechi, interviul în trei trepte, diagrama VENN, “cafeneaua”, turneul în echipe, portofoliul, investigaţia,”cvintetul”, “horoscop”, “ciorchinele”, “pălăriile gânditoare” ş.a., inspirate din metodologiile specifice formării formatorilor

    Cred ca ar fi util de contestat si aceasta carte … apare si aici metoda horoscop

    https://www.elibrariescolara.ro/image/data/rasfoire/didactica_limbii_literaturii_romane.pdf

  4. Cum de au loc asemenea specimene în Ministerului Educației? Aș vrea să le văd carnetul de note din școala generală. Cu asemenea înapoiați nu e de mirare că învățămîntul a ajuns în prăpastie.

  5. De ce nu ?
    Dacă incepem sa ,,educam,, copiii mici cu asemenea bazaconii, poate vor accepta usor mai tarziu si altele, mai elaborate : Gender studies, Critical Race Theory samd.

    As paria pe o ladă de bere chinezească TsingTao ca la mijloc sunt tot “curcubeii”…
    Ei sapă temeinic !

  6. Cam atât sunt în stare unii dintre conducătorii de instituții din educație, cu precădere de prin inspectoratele școlare județene.

    Problema este foarte serioasă și tristă în același timp și nu cred că se va schimba ceva prea curând, primele semne ale noii guvernări nu aduc nimic nou dincolo de niște soluții pompieristice de la o zi la alta și promisiuni.

    Pentru că s-a vorbit despre bibliografii, poate ar trebui să se discute mai mult despre acest subiect. Eu am prostul obicei să caut cărțile date ca bibliografie la programe școlare sau de titularizare. Fiind inginer și profesor pe discipline tehnice, cu o bună experiență practică în domeniul în care predau, pot spune că sunt intrigat citind lista cărților din diversele bibliografii: sunt cărți vechi sau foarte vechi (multe dintre ele nici nu se mai găsesc) sau sunt niște titluri luate de pe net. Pot da ca exemplu programa de titularizare în domeniul electronică-automatizări (care între timp s-a schimbat în sensul că s-a eliminat capitolul de automate programabile, în rest e identică) unde era dată la bibliografie o carte ”Automate programabile” (Ioan Mărgineanu, ed. Albatră, 2004), dar la tematica din programă nu găseai nimic în aceată carte, temele alese fiind dintr-o carte despre automate programabile apărută în 1984.

    Sau (alt exemplu) din noua programă de la profilul tehnician în mecatronică unde nu găsești în programă nici măcar o referire la termeni cum ar fi informație, hardware și unde la bibliografie este dată o carte scrisă de un pseudo-universitar și care îți apare la prima căutare pe google.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

GRAFICE Diferențe zilnice de până la 1.400 de cazuri, între numărul de “pozitivați” de la DSP București, pe baza căruia se calculează rata de infectare, și cel anunțat de Grupul de Comunicare Strategică

Cea mai mare diferență între numărul de cazuri noi “pozitivate” în ultimele 14 zile anunțate de către Grupul de Comunicare Strategică al Guvernului și același număr de cazuri noi “pozitivate”…
Vezi articolul