Abandonul școlar – o problemă pe care tinerii din România o văd la fel de gravă precum prețurile mari sau corupția / Există încredere în școală, dar modul în care ea îi pregătește pe elevi pentru viață și muncă e o problemă serioasă – sondaj IRES

371 de vizualizări
Foto: © Lisa F. Young | Dreamstime.com
Tinerii din România au încredere relativ ridicată în sistemul educațional preuniversitar, dar, în același timp, ei observă probleme acute în acest sistem. Abandonul școlar este una dintre principalele probleme pe care ei le apreciază a fi serioase sau foarte serioase – mai mult decât corupția și aproape la fel de mult ca prețurile în creștere. Iar mai bine de trei sferturi dintre ei apreciază că modul în care școala îi pregătește pe elevi pentru piața muncii și pentru viață reprezintă o problemă serioasă sau foarte serioasă, potrivit recentului Barometru al tinerilor din România, realizat de IRES pentru organizația Societatea Academică Română (SAR). Același sondaj arată cât de importantă este, pentru tineri, educația financiară, de mediu, civică și de sănătate / educația sexuală.
  • Studiul, realizat pe un eșantion de 814 respondenți cu vârste între 18-29 de ani, a fost realizat în perioada 21 iulie – 5 septembrie 2022. Eroarea maximă tolerată este de +/-3,43%.

Pe o scară de la 1 la 5, unde 1 înseamnă “deloc”, iar 5 înseamnă “foarte multă”, nota dată de participanții la studiu sistemului educațional pre-universitar este peste medie: 3,54, comparabilă cu încrederea în poliție (3.44) și parchete (3.55). Încrederea tinerilor în școală, potrivit sondajului, este mai mare decât cea în Biserică (3,25), Rețele Sociale (2.60), Media (2.20), Guvern (2.18) sau Parlament (2.11).

Sursa: Sondaj IRES

În același timp, aproape toți tinerii consideră abandonul școlar ca fiind o problemă majoră. Iar mai bine de trei sferturi dintre tineri consideră că modul cum sunt pregătiți elevii pentru viață și pentru școală reprezintă o problemă. Trei sferturi dintre respondenți consideră că reprezintă o problemă și oportunitățile de formare profesională pentru tinerii fără bac sau care nu vor să urmeze o facultate:

Mai precis:

  • 69% consideră că abandonul școlar este o problemă foarte gravă, iar 25% – o problemă gravă. Abandonul școlar este a doua cea mai gravă problemă pentru tineri, conform sondajului, după creșterea prețurilor la alimente și înaintea corupției sau schimbărilor climatice.
  • 25% consideră că este o problemă foarte serioasă, iar 51% – o problemă serioasă modul în care școala (clasele I-XII) îi pregătește pe elevi pentru viață
  • 32% consideră că este o problemă foarte serioasă, iar 46% – o problemă serioasă modul în care școala (clasele I-XII) îi pregătește pe elevi pentru piața muncii

Pregătirea tinerilor pentru piața muncii și pentru viață este considerată o problemă serioasă în mod similar de femei și bărbați și de tinerii de 18-24 și cei de 25-29 de ani. Însă tinerii cu educație medie și mai ales cei cu educație înaltă consideră că acestea reprezintă o problemă într-o măsură mai mare decât cei cu educație redusă: 

  • Astfel, 62% dintre tinerii cu educație redusă consideră că modul în care școala pregătește elevii pentru viață reprezintă o problemă, iar 64% dintre ei cred acest lucru în cazul modului în care școala pregătește elevii pentru piața muncii. Dar un procent mult mai mare (92%) dintre tinerii cu educație înaltă cred acest lucru.

Abandonul școlar este considerat a fi o problemă serioasă sau foarte serioasă de peste 90% dintre tineri indiferent de sex, vârstă sau nivel de educație. 

  • Problema oportunităților de formare profesională pentru tinerii fără bac sau care nu vor să meargă la facultate este observată într-o măsură semnificativ mai ridicată de către tinerii cu educație înaltă (86%).

Potrivit aceluiași barometru, tinerii români cred într-o măsură peste medie că sistemul de educație oferă acces liber și egal la educație (scor 3,24, pe o scară de la 1 la 5), pune accentul pe merit (scor 3), dezvoltă elevilor competențe și abilități necesare în viață (scor 2,84), îi sprijină pe elevii din medii defavorizate să-și atingă potențialul (2.81). Pe aceeași scară, unde 1 înseamnă deloc, iar 5 înseamnă foarte mult, măsura în care tinerii cred că sistemul îi pregătește pe elevi pentru piața muncii și pentru a fi adulți independenți este medie (scor 2.60, respectiv 2.48). 

Tot pe o scară de la 1 la 5, unde 5 înseamnă foarte necesar, participanții la sondaj consideră drept foarte importantă introducerea în învățământul obligatoriu a unor elemente de educație financiară (scor 4.69), educație pentru mediu (scor 4.69), educație pentru drepturile omului (4.67). Scoruri peste 4 (necesar) înregistrează și educația pentru sănătate, inclusiv educația sexuală, educația juridică și educația pentru cetățenie democratică.

Foto: © Lisa F. Young | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile se redeschid pentru elevi după o lună de lockdown. Sunt cu peste 1.100 de localități mai multe în scenariul verde și cu 1,3 milioane de oameni vaccinați în plus față de momentul închiderii / România avea atunci o rată de incidență de 3,96 la mie, azi are 1,57

După o vacanță forțată, neplanificată, care a durat o lună de zile, aproape 2 milioane de elevi revin fizic la școală pe 5 mai. Lockdown-ul instituit sistemului de educație a…
Vezi articolul

ANALIZĂ Școlile nu intră obligatoriu în scenariul roșu la depășirea ratei de infectare de 3 la mie, potrivit legislației în vigoare. Comitetele pentru Situații de Urgență pot decide suspendarea cursurilor sau le pot lăsa în scenariul hibrid

În Bistrița, școlile rămân în continuare deschise, după ce rata de infectare a depășit pragul de alertă impus de autorități – rata de infectare de 3/1.000 de locuitori, cumulat, în…
Vezi articolul

DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace

România trebuie să-și reanalizeze modelul general de finanțare pentru sistemul de educație, într-o manieră în care să acorde prioritate educației timpurii și școlii primare. Ar trebui să cheltuiască banii mai…
Vezi articolul