Adina Dragomirescu, directoarea Institutului de Lingvistică al Academiei Române, despre scrierea greșită a cuvântului “procrastinare” în noul DOOM: Corectăm greșelile acestea de tip bătaie sau alte mici scăpări, la următorul tiraj / Vom avea o variantă online, o mică aplicație care să preia datele din dicționar

12.121 de vizualizări
Foto: DOOM 3
Preluarea cuvântului “procrastinare” cu o literă lipsă în noul DOOM, sub forma procastinare, “este probabil una dintre greșelile de bătaie (de tehnoredactare) care s-au strecurat în dicționar”, a declarat pentru Edupedu.ro directoarea Institutului de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, Adina Dragomirescu. “Este normal, la un asemenea volum, la o carte cu atât de multe pagini să existe mici scăpări”, a precizat aceasta. Oficialul a anunțat că greșelile vor fi corectate la următorul tiraj și că va exista și o variantă online a DOOM-ului, “o mică aplicație care să preia datele din dicționar”.

Noul Dicționar ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române (DOOM 3) introduce în limba română cuvântul “procrastinare”, care înseamnă tergiversare, însă acesta apare scris “procastinare” în cunoscutul dicționar, a semnalat public echipa Dexonline.ro, care a cerut și urcarea dicționarului în mediul online. Edupedu.ro a contactat-o pe directoarea Institutului de Lingvistică al Academiei Române, Adina Dragomirescu, pentru a vedea cum se realizează verificările în cazul unui dicționar de asemenea dimensiuni, dar și dacă are în plan realizarea unei versiuni online a DOOM-ului.

Rep.: Cum a apărut greșeala în cazul cuvântului „procrastinare”, scris în cea mai recentă ediție DOOM „procastinare”?

Adina Dragomirescu: Este probabil una dintre greșelile de bătaie (de tehnoredactare) care s-au strecurat în dicționar. Probabil că s-au strecurat și altele, sperăm că nu prea multe. Este normal, la un asemenea volum, la o carte cu atât de multe pagini să existe mici scăpări.

Rep.: Cum se face verificarea conținutului, la DOOM?

Adina Dragomirescu: A existat o echipă de revizie și autoarele, așa s-a făcut verificarea, de aceea este nevoie acum o nouă verificare, după apariție, pentru că vrem să ținem cont de aceste precizări și de ceea ce observăm și noi în documentul tipărit.

Încercam să corectăm greșelile acestea de tip bătaie sau alte mici scăpări care s-au strecurat, la următorul tiraj. La sumar s-au strecurat 3 lucruri din cauza salvării documentului, e un proces firesc și se repară și acelea.

Rep.: Aveți în vedere urcarea DOOM în online?

Adina Dragomirescu: Sigur că da. Vom avea o variantă online, dar nu una care pune în circulație PDF-ul, ci o mică aplicație care să preia datele din dicționar. Este motivul pentru care vor mai trece câteva luni, pentru că durează până când se finalizează și nu s-a lucrat în paralel la varianta destinată online-ului. S-a început abia după ce dicționarul a avut o formă finală.

Rep.: Cine va realiza aplicația DOOM?

Adina Dragomirescu: Noi avem un informatician care lucrează la Institut și el se va ocupa de asta, în colaborare cu autoarele, pentru că e important ca fiecare detaliu să poată fi preluat în structura articolelor online.

Probabil spre sfârșitul anului [va fi gata aplicația – N.Red.], dar depinde mult de cât de bine și precisă va fi această variantă online. Este un dicționar cu multe semne, fonturi, accente și este important să iasă cât mai aproape de o variantă corectă.”

Informații de background

Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române a lansat în ianuarie 2022 ediția a III-a a Dicționarului ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române (DOOM). „Afterschool”, „breaking news” și „all-inclusive” sunt printre noile cuvinte incluse în DOOM 3. Această ediție are 3.000 de modificări, majoritatea fiind noile forme morfologice ale unor cuvinte care erau deja în limbă.

Spre exemplu, scrierea de la „înșală” poate fi acum și „înșeală”, așa cum se aude în pronunție, a explicat pentru Edupedu.ro directoarea Institutului de Lingvistică, Adina Dragomirescu, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Litere a Universității din București și cercetător științific în lingvistică. Detalii aici.

Citește și:
Dexonline semnalează că un cuvânt a fost scris greșit în DOOM3 / “Procrastinare”, care înseamnă tergiversare, scris “procastinare” / Se solicită urcarea dicționarului în online

3 comentarii
  1. Greșeală de bătaie? Poate de tastare, se vede ca “lingvista ” este vorbitoare de rongleză. Cu asemenea îngrijitori, nu e de mirare că opera a iesit cum a iesit.

  2. La noi intra in dictionar si cuvintele pocite de analfabeti, daca nu vor sa invete forma corectă… le bagam in dictionar macar asa rezolvam vorbirea si scrierea corectă pentru toti analfabetii. Penibil.
    Noi cei care vorbim corect trebuie să invatam cuvintele schilodite de analfabeti ?
    Francezii refuza sa faca astfel de adaugiri. (Tot pe aici am citit informatia)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

OFICIAL Profesorii și angajații din învățământul de stat primesc vouchere de vacanță de 1.450 de lei, pe anul 2022, potrivit ordinului publicat în Monitorul Oficial / Impozitarea cu 145 de lei se face în luna acordării

Ordinul prin care profesorii și angajații din învățământul de stat primesc vouchere de vacanță de 1.450 de lei, pentru anul 2022, a fost publicat în Monitorul Oficial. Aceste vouchere vor…
Vezi articolul

Fondul clasei/școlii, interzis dacă banii sunt strânși prin implicarea elevilor sau a personalului din școală, prevede o circulară trimisă de ministrul Educației în ultima zi de școală către toate unitățile de învățământ

Ministrul Educației cere „respectarea strictă” a prevederilor legale privind colectarea fondului clasei sau al școlii, potrivit unei circulare trimise în toate școlile din România, consultată de Edupedu.ro. Informarea nu menționează,…
Vezi articolul

Cărțile pentru copii. Nadia Barbu și Șerban Anghene, ilustrator și scriitor: Efectul unei ilustrații bune este să stimuleze imaginația, să nască întrebări și dorința de explorare

“Cea mai importantă e diversitatea: copilul să aibă acces la artă cât mai diversă, ca să își poată forma singur gustul și preferințele și, până la urmă, personalitatea”, povestește pentru…
Vezi articolul