Admiterea la liceu, prevăzută de „România Educată”, încurajează meditațiile? Ministrul Educației: Să eliminăm ipocrizia aceasta că „vai, nu este bine să faci meditații”. Este foarte bine să faci meditații, condiția e să nu faci cu elevii de la clasă

11.772 de vizualizări
colegiile universitare la care se intră fără BAC
Sorin Cîmpeanu / Foto: Gov.ro
Este foarte bine să faci meditații, cu condiția să nu intri în incompatibilități, să faci meditații cu elevii de la clasă, potrivit ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, care a spus într-un interviu, la TVR, pe 14 iulie 2021, că „meditațiile sunt un lucru foarte bun”, „să susții importanța meditațiilor, să eliminăm ipocrizia aceasta că ‘vai, nu este bine să faci meditații’. Este foarte bine să faci meditații”.

Întrebat dacă meditațiile nu ar lua amploare prin introducerea admiterii la liceele de top, așa cum prevede Raportul România Educată, ministrul a răspuns:

Moderator: Nu știu dacă ați avut vreodată ocazia să mergeți printre părinți când se dă admiterea la clasa a V-a, nu admiterea în clasa a IX-a, când se dă admiterea în clasa a V-a la marile colegii și să ascultați discuțiile părinților. Știți ce se discută acolo în primul rând? Cu cine a făcut copilul de clasa a IV-a meditație ca să intre la un colegiu, la clasa a V-a, cât de mare s-a pus presiune pe acest copil să reușească la un asemenea colegiu? Ce credeți că s-ar întâmpla dacă aplicăm acest sistem în clasa a VIII-a. Sistemul acesta de meditații nu va lua și mai mare amploare?

Sorin Cîmpeanu: Meditațiile sunt un lucru foarte bun. Foarte bun.

Moderator: De ce?

Sorin Cîmpeanu: Pentru că niciodată nu ai să poți opri un părinte să-i ofere propriului copil șansa la un supliment de educație. Și nici nu este bine să faci acest lucru. Și nici nu o face nimeni nici în Statele Unite, nici în Franța, nici în Germania, nici în Japonia.

Moderator: Ce te faci când profesorul face aceste meditații și părinții pun meditații copiilor pentru că nu se face la școală ceea ce trebuie să se facă?

Sorin Cîmpeanu: Cu o condiție, cu o condiție. Asta este cu totul și cu totul alt lucru. Plecăm de la premisa că în școală se face ce trebuie să se facă. Peste ce se face în școală, părinții pot să facă meditații, cu o condiție, care s-ar putea să fie supărătoare. Există o incompatibilitate între profesorul care face meditații cu propriile de la clasă. Acest lucru ar trebui să fie aspru sancționat.

Moderator: Și cine să o facă?

Sorin Cîmpeanu: Dacă vrem o nouă lege cu reglementări așteptate în societate…

Moderator: Adică ar putea fi asta o nouă prevedere în viitoarea lege?

Sorin Cîmpeanu: Da, să susții importanța meditațiilor, să elimini ipocrizia aceasta că „vai, nu este bine să faci meditații”, nu, este foarte bine să faci meditații. În orice stat civilizat din această lumea este foarte bine, cu condiția să nu intri în incompatibilități, să faci meditații cu elevii de la clasă, spre exemplu. Mie, personal, mi se pare nenatural să supui un copil de clasa a patra unui examen dur de trecere în clasa a cincea la acea vârstă, nu mi se pare deloc în regulă. Pe de altă parte, în momentul în care ai 10 candidați pe loc, ai două clase într-o școală, nu ai nici infrastructură, nici profesor pentru mai mult de două clase și ai cereri pentru 20 de clase, evident că trebuie să organizeze o modalitate de ierarhizare a candidaților pe diverse criterii.

În aceeași emisiune la care participa ministrul, a fost prezentat un material în care președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, a declarat că nu susține organizarea de examenele de admitere în liceele de top:

„Nu există încredere că profesorii de la aceste colegii pot asigura integritatea procesului și transparență la nivelul elaborării lor și chiar și la nivelul corectării, pentru că aceste subiecte vor fi elaborate chiar de către acești profesori, vor fi corectate chiar de către acești profesori, profesori care vor face meditații cu o parte din acești copii”, a spus Cristache.

Reamintim că într-un sondaj recent al Avangarde, 39% dintre respondenți au declarat că nu sunt de acord cu sistemul de meditații existent în România.

Pe 18 iunie, ministrul Cîmpeanu spunea: “Când fiecare profesor din România și fiecare școală își vor face datoria la fel de bine față de elev, atunci nu ar trebui să mai fie nevoie de meditații”. Acesta declara atunci că nu crede că din cei 3 milioane de elevi există vreunul care să nu vrea niște resurse suplimentare financiare pentru meditații, întrebat fiind despre ideea avansată de fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, ca statul să acorde vouchere pentru meditații.

“Într-un caz ideal nu ar fi nevoie de meditații. Îmi place să cred că sunt mai ancorat în realități. Când fiecare profesor din România și fiecare școală își vor face datoria la fel de bine față de elev, atunci nu ar trebui să mai fie nevoie de meditații”, declara Cîmpeanu.

Motivul principal, invocat de părinți, pentru care aceștia își trimit copiii la meditații este acela că elevii nu înțeleg lecțiile de la școală, potrivit studiului la nivel național “Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?“, realizat de IRES și Societatea Academică din România. Studiul mai arată că circa o treime dintre elevii claselor V-XII fac meditații, iar părinții lor plătesc, în medie, 300 de lei pe lună.

Revenind la interviul de la TVR, întrebat de unde a pornit această idee, a reintroducerii admiterii la liceu, Sorin Cîmpeanu a menționat că liceele de top vor să organizeze admitere. “Sunt licee de prestigiu care vor să organizeze propria selecție a elevilor: nevoia de echilibru între echitate și performanță.”

Un alt aspect dezbătut a fost legat de posibilitatea ca cei care ar fi admiși la un liceu de top să nu mai dea Evaluarea Națională. “Nu știu și nu vreau să vă răspund la această întrebare, pentru că ar însemna că facem acele consultări degeaba. Sunt foarte multe ipoteze pe care le avem și pe care le am în calcul”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Sursă foto: gov.ro / Sorin Cîmpeanu


21 comments
  1. De ce trebuie căutat dascălul in particular? De ce trebuie sa fie sunat dascălul de către părinte? Cel mai probabil pentru ca atunci peste o zi, sau două părintele sa se prezinte la dascăl și sa se deschida ușa cu capul?. Nu. În momentul în care observăm că elevul are un derapajele, anunțam directorul care va invita ruterele la o discuție. Acolo ba fi prezent si dascălul si se va stabiliti o conduită tutore-dascăl in ceea ce priveste elevul pentru binele elevului. Doar ca sistemul asa obisnuiste sa sunam noi asa zisul dascal si sa smulgem cateva vorbe din ceea ce se intampla la scoala. Cel putin in pandemie toti au profitat. Si aici ma refer la profesori care au avut grija sa nu comunice nimic grupului, ci numai acelor părinți care au sunat si ai avut cu ce.

  2. Meditațiile sunt sindromul unui sistem încărcat excesiv, cum este cel al nostru. Un sistem care, după 89, în loc să se schimbe, a funcționat prin adăugare. Adică pe pricipiul “să fie bine, să nu fie rău”. Vrem și din alea, de fac britanicii? Punem și din alea. Luăm și de la finlandezi, de la sudezi, de unde mai apare. Să fie acolo, că doar e școală, e militărie, e burtă pe carte.
    Și uite-așa ne-am trezit cu basculante de informații fără să facem o schimbare radicală, așa cum a făcut la vremea lui Spiru Haret. Doar cârpeli pe un sistem vechi, fardat și pavoazat ca să arate bine.

  3. De sa reglementăm o situatie deja reglementată. De care se pare ca nu stie nici reporterul nici dn ministru. Dar că de obicei in Romanica nu se aplica sau se fac abuzuri din ambele parti(parinti reclamangii si profesori fara deontologie)

    1. Toti romanii isi permit Mercedes? Nu. Sunt denigrati cei care totusi isi permit? Nu. Daca eu conduc un Logan, inseamna ca nu vreau un Mercedes?
      Fiecare conduce ceea ce isi poate permite si nu se face atata caz din asta.
      Meditatiile au rolul de a suplimenta ( nu substitui) ceea ce se face la scoala.
      Daca un elev este pasionat de limbi straine, sau poate de stiinte si vrea sa invete mai mult decat face la scoala, ce este rau in asta?

  4. Dacă se încurajează meditațiile,atunci profesorii la clasă nu mai fac nimic.Se vor,,preface”că-și țin orele.Am văzut cum și-au ținut orele unii profesori,online.Au știut că elevii au făcut meditații.

  5. Nu o sa incurajeze doar meditatiile (cu profi de la liceele de top), ci si coruptia. O concurenta mare o sa creasca si pretul.

  6. Înainte de a pune problema meditațiilor să se rezolve problema numărului de elevi într-o clasă, adică să fie de maxim 15, 16 sau 17 elevi într-o clasă.

  7. Liceele sunt “de top” doar pentru ca acolo merg elevii buni gratie unui spirit “de turma”.
    Pentru ca merg elevi buni este firesc ca ei sa aiba rezultate ceva mai bune la BAC si in cursul liceului in comparatie cu celelalte licee.
    Profesorii ajunsi la liceele “de top” nu au ajuns acolo pentru ca sunt mai buni decat alti profesori de la alte licee ci pentru ca s-a intamplat sa iasa la pensie predecesorul. Este un rod al intamplarii sau al pilelor.
    Nu au sustinut un concurs direct cu toti profesorii interesati, nu au educat ei insisi un elev transformandu-l intr-unul performant
    Iau de-a gata niste elevi care au invatat in gimnaziu si atat
    Nu este firesc ca niste elevi buni ori silitori in gimnaziu sa fie buni si in liceu?
    Unde e meritul profesorilor respectivi, ca au reusit sa le pastreze interesul?
    In plus, nu e liceul lor. Este un liceu, proprietatea statului roman si drept urmare statul roman trebuie sa se preocupe de admiterea sa
    Putem intelege ca ICHB sau Lauder sau orice alt liceu privat sa isi organizeze dupa bunul plac altgoritmii de admitere, dar nu vad de ce profesorii de la licee de stat sa faca acelasi lucru.
    Sistemul actual de admitere este unul cu multe lipsuri, dar oricum mult mai bun decat un sistem individual ancorat unor interese marunte ale unor cadre didactice ajunse acolo gratie intamplarii
    De ce nu s-ar putea introduce in cadrul evaluarii existente niste subiecte ceva mai grele care ar rezolva simplu chestiunea “aglomeratiei”?
    Cei care au trecut prin examene de acest gen la finalul clasei a IV-a stiu foarte bine care este procedura pentru a ajunge la un colegiu de acest gen: meditatii cu profesorii respectivi.
    Acei profesori nu sunt ” de clasa” si nu poate nimeni sa ii urmareasca sau sa detecteze conflictele de interese.
    Aceasta este procedura actuala de admitere acolo, aceasta este procedura pentru admitere la olimpiade in fazele superioare si asa mai departe
    Se numeste meditatia punctuala!
    Este ceva mai scumpa, dar asigura o rata foarte mare de eficienta
    Ce rost are sa faci meditatii cu un profesor oarecare si sa canditezi cu toata multimea cand pot sa faci meditatii cu cine face subiectele?
    Ma mira ca dl Campeanu pe care il credeam om serios nu realizeaza esenta lucrurilor
    Sau se face ca nu vede?!

  8. Buna ziua,
    Dl Ministru Campeanu pleaca de la premisa ca la clasa se face ce trebuie. Ori, aceasta premisa este adevarata in prea putine cazuri. La clasa se lucreaza superficial cu copiii. Pentru capacitate, de exemplu, nu ar trebui facute meditatii aproape deloc, poate doar in cazul copiilor care inteleg mai greu sau nu sunt atenti in clasa. Altminteri, nu. Materia este usoara. Inainte se faceau meditatii doar pentru intrarea la profilurile unde erau multi pe loc sau pentru facultate. Nu faceau meditatii aproape toti copiii, cum este cazul acum. Asta se intampla pentru ca profesorii sunt lasati de directori, de inspectorate, de minister etc., sa lucreze la clasa daca si ce au ei chef, in numele principiului “profesorul este stapan la clasa”. Pe profesori nu ii verifica nimeni cu adevarat daca isi fac treaba si nici daca stiu sa isi faca treaba. Materia este supraincarcata si inadecvat organizata, iar profesorii sunt nepregatiti si neimplicati, prea multi dintre ei. Din aceste cauze invatamantul romanesc este in situatia grea in care este.

    1. Corect ați spus “ Materia este supraincarcata si inadecvat organizata, “ și de aici multe probleme. Timpul alocat nu este suficient pentru consolidarea informațiilor .
      Ministru ne arunca cu “praf” in ochi , stârnind dezbateri pe admiterea la câteva licee și abandonează problemele de la baza. Ignora acele prevederi privind reducerea timpului pe care elevii îl petrec la scoala .In august va fi o noua amânare a trmenului de aplicare și tot așa.

    2. V-ati pus in situtia unui profesor…invatator..educatoare care sta sub presiunea copiilor si parintilor? Care copil merge cu drag la scoala? 2%…5% ? Cati parinti tin cu “ursul (dascalul)” ? Cati cred dascalul cand i se spune ca al lui copil NU VREA SA INVETE? Acasa aveti grija cand vorbiti despre dascali si personalitatea sau competenta lor, copiii sa nu fie de fata? Cele mai multe situatii sunt asa: copilul meu nu minte …. copilul meu se simte marginalizat ca nu poate invata la fel ca altii … de ce la serbare copilul meu e in randul al doilea … etc. Nu neg ca nu ar fi situatii de partinire dar cred ca sunt izolate si principala vina e undeva comuna: parintele nu trage de aceeasi parte cu dascalul din varii motive. Asa ca hai inapoi la educatia de acasa. Sa le spunem copiilor adevarul ca in viata reala intodeauna vor avea sefi .. superiori … mai invatati si cititi. .. de care vor trebui sa asculte. Ei sunt unici, cei mai frumosi si cei mai buni pentru noi parintii. In rest viata e o competitie. Ca daca nu ar fi asa am lucra toti la amazon, oracle, microsoft, google ?????

    3. Scuze dar revin putin la problema cu verificatul. Dascalii sunt verificati periodic, la institutiile de invatamant unde profeseaza, de inspectorii de la ISJ, ARACIP, ARACIS si in alta ordine de idei care scoala sau director are interes sa aiba dascali slabi? Cand parintii alearga de la o scoala la alta pentru ai lor copii asta nu e competitie ?

      1. Privatii, tot ce ai spus ai spus bine. Eu, ca profesor, nu am parintele ca partener educational, ci ca ghimpe in coaste. Cand pentru tine ca parinte conteaza mai mult alte aspecte decat bunastarea si educatia copilului tau, pentru mine, profesorul, tu nu esti cu nimic de ajutor. Mai tare ma incurci, inveninezi si capat repulsie fata de sistem si fata de tine. Da, pe tine, stimabile parinte care iti dai cu presupusul fata de competentele si metodele mele, care vezi ca nejustificate notele copilului tau, dar care nu ai dat tot anul pe la scoala, nu m-ai sunat, nu m-ai cautat cand rezultatele copilului tau deveneau din ce in ce mai slabe sau nemultumitoare.

    4. Dl Ministru nu isi va permite niciodata sa ia pozitie impotriva “afacerii” meditatiilor. Vorbim de bani frumosi, neimpozitati … cum sa ne atingem de “painea” colegilor? Cati sunt cei care au primit chitanta pentru orele platite?
      Sunt scoli “bune” unde ti se spune la ce profesor sa mergi la meditatii daca vrei sa treci clasa!!!
      Din pacate e plin invatamantul de profesori dar e o criza acuta de dascali! De oameni care formeaza elevii din pasiune si vocatie.
      Sa auzi profesor spunand ca preda o materie dar nu ii place/nu este domeniul preferat….cred ca asta ne ajuta sa intelegem de ce avem nevoie de meditatii. 🙁

      1. La noi exista multa ipocrizie si minciuna Avem nevoie de : 1. Programe scolare mai reduse, manuale mai bune.2.La clasa maxim 15 elevi ca profesorul sa lucreze cu fiecare.3.Profesorii daca isi fac datoria nu este nevoie de meditatii.4. Profesorii pot face sambata de doua ori pe luna prevatire suplimentara cu clasa sau elevii mai slabi si platiti oficial dr scoala.5. Contractele de munca ale profesorilor pe maxim 3 ani, nu este bun si nu are rezultate, la alta meserie. Ori la noi se u
        Incurajeaza smecheria, furtul. In momentul cand un profesor nu isi face datoria fura timpul copiilor sii banii parintilor, are salariul pentru a isi face datoria.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like