Alegeri europarlamentare 2019. Copiii care vor să schimbe Europa: „România suferă de boala nepăsării și neimplicării”

1.024 de vizualizări
SURSA: UNICEF ROmania
În ziua alegerilor europarlamentare, Edupedu.ro vă prezintă Europa de mâine văzută prin ochii adulților de mâine. Cum arată Uniunea Europeană și România cu problemele ei în ochii copiilor? La întrebarea aceasta ne-au răspuns tinerii care au semnat, luna aceasta, Declarația de la București a Copiilor din Uniunea Europeană, pe care au înmânat-o Președintelui Consiliului European, Donald Tusk, și președintelui Klaus Iohannis, la summitul de la Sibiu.

Declarația a fost scrisă de copii din toate țările Uniunii Europene, la inițiativa Boardului Copiilor din România. Ei s-au întâlnit pe 6 și 7 mai la Conferința internațională „Participarea Copiilor la procesele de luare a deciziilor și de elaborare a politicilor la nivelul UE”, unde au dezbătut probleme de actualitate din societate împreună cu reprezentanți ai copiilor din alte 16 țări europene. Tinerii au comparat modele de politici publice și au învățat direct unii de la ceilalți despre diversitatea culturală din țările de proveniență.

Deși nu au experiența adulților, copiii au mintea nepoluată de greutățile vieții și au energia și determinarea să schimbe ceva în lumea pe care o văd în jurul lor. Am stat de vorbă cu trei dintre ei: Tudor Alexandru (17 ani), Alexandra (17 ani) și Petru (18 ani). Ne-au povestit despre cum arată societatea în care trăim prin ochii adulților de mâine și de ce consideră că implicarea civică este importantă pentru copii.

Ce cred copiii despre societatea în care trăim
  • „Din nefericire, calitatea slabă a vieții influențează în mod direct opțiunile politice ale adulților, care votează partidele ce promit multe soluții populiste și inoportune în detrimentul acelora care vin cu soluții sustenabile”. Petru, 18 ani, elev la un liceu din Piatra Neamț.
  • „Consider că România suferă de boala nepăsării și neimplicării. (…) Vrem schimbare și ne place să ne imaginăm un viitor ideal, dar nu ne-am implică noi direct în schimbare, preferând să criticăm orice inițiativa cât de mică, pentru că, până la urmă, noi știm cel mai bine”. Tudor Alexandru, 17 ani, elev de liceu, București.
  • Despre corupție: „Personal cred că afectează viața fiecărui om, atâta timp cât este prezentă în organele ce ne conduc. Afectează viața economică a țării, a oamenilor, viața politică, infrastructura și modul în care evoluează societatea”. Alexandra, 17 ani, elevă la un liceu din Prahova.

EduPedu.ro: Cum vi se pare societatea în care trăiți? Urmăriți problemele din actualitatea românească?

Tudor Alexandru: Consider că România suferă de boala nepăsării și neimplicării. Sunt două lucruri care ne plac, dublul standard și schimbarea. Ne place să credem că opinia noastră este cea mai relevanță și importantă. Vrem schimbare și ne place să ne imaginăm un viitor ideal, dar nu ne-am implică noi direct în schimbare, preferând să criticăm orice inițiativa cât de mică, pentru că, până la urmă, noi știm cel mai bine. Când vom învață să lucrăm împreună și să realizăm că avem scopuri comune, atunci vom putea să evoluăm ca țară, ca societate. Până atunci… Da, urmăresc, îmi place să fiu informat. Problema este de unde îți iei acele informații. Trăim în era informației și totuși știm atât de puțin despre realitate.

Petru: Mi se pare că dinamica societatății actuale este, în mare parte, puternică. Totuși, comparând mediile urban și rural, putem observa niște discrepanțe uriașe atât în mentalitate, cât și în calitatea vieții sau în alte aspecte. Din nefericire, calitatea slabă a vieții influențează în mod direct opțiunile politice ale adulților, care votează partidele ce promit multe soluții populiste și inoportune în detrimentul acelora care vin cu soluții sustenabile. Între generații există, de asemenea, diferențe considerabile; acestea sunt cauzate de către schimbarea de regim, educația primită și situația individuală (financiară, familială, socială), iar acest lucru rezultă în dezbinarea puternică din societate.

Alexandra: Societatea este în momentul în care ar trebui să evolueze și să ajute tinerii cât mai mult. Dar din nefericire, mergem înapoi, făcând total opusul, în acest fel mergând în spate. Da, urmăresc probleme atât în domeniul în care activez (educație) cât și în celelalte domenii.

EduPedu.ro: Când ați auzit prima dată de corupție și cum credeți că vă afectează vouă viața?

Tudor Alexandru: Nu știu când am auzit prima dată de corupție, cert este că o simți. De la chestii minore, că trecerea pe culoarea roșie a semaforului, aruncatul gunoiului pe jos și alte forme mai gravă de corupție, toate reprezintă, sub o formă sau altă, corupție. Viață ne este afectată constant deoarece corupția devine un mod de viață, încetul cu încetul. Ne face să fim nepăsători și iresponsabili.

Petru: Cred că este mai relevant când am experimentat-o prima dată, căci termenul de corupție l-am aflat abia în urmă cu 4-5 ani. Prima experiență pe care mi-o aduc aminte cu privire la corupție am avut-o la vârsta de aproximativ 8 ani, atunci când primarul comunei din care provin a vrut să amenajeze o groapă de gunoi la mai puțin de 1 km de sat, aproape de o pădure, cu intenția de a utiliza o parte din bani pentru construirea unui parc privat de distracții într-un alt sat. Acest lucru era în mod vădit unul vătămător pentru comunitate și ecosistem, ceea ce a dus la mobilizarea exemplară a cetățenilor îngrijorați de efectele unei gropi de gunoi neconforme și mâhniți de gradul de corupție al primarului. Din fericire, acea groapă de gunoi nu a mai fost amenajată, comunitatea învingând interesele obscure ale edilului.

Alexandra: Prima oară când am auzit de corupție aveam in jur de 10-11 ani, am auzit ceva într-o discuție între părinții mei. Apoi am întrebat și am fost informată, ce înseamnă, cum mă afectează, de ce și când apare. Personal cred că afectează viața fiecărui om, atâta timp cât este prezentă în organele ce ne conduc. Afectează viața economică a țării, a oamenilor, viața politică, infrastructura și modul în care evoluează societatea.

EduPedu.ro: Cine ar trebui să responsabilizeze civic copiii? Cum v-ați dat seama că este nevoie să vă implicați?

Tudor Alexandru: Familia și școală, fiind mediile în care ne petrecem cel mai mult timpul. Un copil implicat civic este un viitor adult responsabil, care, la rândul sau, va responsabiliza o altă generație de copii. Consider că pentru a avea un viitor mai bun, schimbarea trebuie să vină de la noi, nu să ne așteptăm că cineva să facă ceva pentru noi.

Petru: Insuflarea unui spirit civic stă în responsabilitatea tuturor: a familiei, a școlii, a comunității și chiar a autorităților/instituțiilor; pe scurt, este responsabilitatea adulților să încurajeze noile generații să manifeste o nesupunere civică, bazată pe gândire critică și argumente fundamentate. Corupția este cu atât mai mare cu cât cetățenii nu participă la crearea și monitorizarea implementării politicilor publice. Din nefericire, dacă simt că nimeni nu îi supraveghează, conducătorii tind să pună interesele personale mai presus de cele comune. Prin responsabilizarea civică a copiilor ne asigurăm că societatea (alegători și conducători) va funcționa într-un mod corect și transparent.

Alexandra: Copiii ar trebui în primul rând să se responsabilizeze singuri, implicându-se și cunoscând gravitatea problemelor prezente în momentul de față. În al doilea rând copiii ar trebui responsabilizați și de către părinți, de la vârsta potrivită, pentru că atâta timp cât ei învață să fie responsabili din familie, de la vârste fragede, vor continua si după, ca cetățeni. Apoi responsabilizarea trebuie sa fie introdusă și pe perioada anilor de școlarizare, fiind implementată de către profesori prin lucruri mărunte, dar eficiente. Prima oară când mi-am dat seama că trebuie să mă implic a fost când am fost afectată de o nedreptate înfăptuită de una din profesoarele mele. Pe moment nu puteam să acționez în același mod în care aș putea acum. Dar m-am informat, am intrat într-o asociație ce se ocupa cu drepturile elevilor și îmbunătățirea mediului educațional și acum am posibilitatea de a mă apăra singură, atât pe mine cât și pe colegii mei și de a contribui la schimbarea continuă ce se petrece.

EduPedu.ro: Ce mesaj aveți pentru alți copii care nu sunt preocupați de implicare în societatea în care trăiesc?

Tudor Alexandru: Clișeu sau nu, schimbarea începe cu tine, cu noi. Nu mai aștepta ca cineva să facă ceva pentru tine și fii tu acel cineva.

Petru: Indiferența (te) costă cel mai mult. Nu-ți pasă de politică? Foarte bine, nici politicienilor nu le va păsa de tine.

Alexandra: Implicați-vă! Și nu pentru că vă spune cineva, nu pentru că vă obligă cineva, ci pentru că tot ceea ce se întâmplă acum, azi, mâine, vă afectează si pe voi. Poate nu imediat, poate o să dureze un an, doi, zece, dar ne va afecta și atunci toți care nu se implică acum vor regreta. Pentru că gândiți-vă la generațiile următoare, la cei mai mici, poate chiar la viitori noștri copii, ei vor suferi consecințele, precum și noi. Dacă ne implicăm acum cât mai mulți și încercăm să schimbăm ceva, peste 10 ani aceste griji vor fi inexistente.

EduPedu.ro: Care este cea mai importantă lecție învățată până acum?

Tudor Alexandru: Încrederea se câștigă greu și se pierde repede.

Petru: Nu trebuie să faci niciodată absolut niciun compromis care să contravină principiilor sau valorilor tale, dacă le ai. Dacă nu le ai, ar fi bine să ți le definești și să ții cu dinții de ele.

Alexandra: Cea mai importantă lecție învățată este că degeaba te plângi, degeaba spui că ceva nu îți este pe plac, dacă nu acționezi și dacă nu încerci să faci ceva pentru a schimba acel lucru.

EduPedu.ro: Ce doriți să faceți mai departe, cum vedeți viitorul vostru?

Tudor Alexandru: Doresc să continui să militez pentru un viitor în care generația următoare este implicată activ în conturarea viitorului lor. Mi-ar plăcea să pot urma un drum diplomatic.

Petru: Vreau să creez și să dezvolt un grup de firme în diferite domenii interconectate, a căror activitate să fie bazată pe principiile dezvoltării durabile. Acest grup va servi drept model pentru viitorul societății, pentru a arăta că se poate și că trebuie să acționăm gândind pe termen lung. Soluțiile pe termen scurt care au multe aspecte negative frânează puternic dezvoltarea societății și afectează, uneori iremediabil, natura.

Alexandra: Mai departe vreau sa continui în domeniul în care activez acum, să mă implic mai mult, să succed în ceea ce fac pe cât pot, iar apoi, după ce termin liceul am de gând să urmez facultatea de drept pentru a continua ceea ce am început.

EduPedu.ro: Ce mesaj aveți pentru adulții care iau astăzi decizii pentru viitorul vostru?

Tudor Alexandru: Ne dorim un viitor comun, iar acest lucru nu se poate întampla decât prin cooperare. Dacă nu pentru noi, atunci pentru cine construiți acel viitor?

Petru: Nu este deloc în regulă ca fiecare să tragă pentru el, pentru familia lui, în detrimentul celor din jur. Coeziunea socială este absolut necesară pentru un viitor comun strălucit.

Alexandra: Încercați să vă gândiți la persoanele pentru care luați deciziile, persoanele pe care le afectează deciziile voastre și care vor ajunge să influențeze și ei societatea.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

De ce își doresc rectorii să fie veșnici. Sociologul Marian Preda, rectorul Universității din București: Poți să mărești mai mult decât trebuie salariile, să angajezi oameni care îți sunt loiali / Nu este moral ca o universitate să aibă aceeași persoană la conducere timp de 17 sau de 22 de ani, așa cum se va întâmpla dacă legea e votată în varianta actuală

„Dacă vrei într-un fel sau altul să influențezi pe votanți, poți să mărești mai mult decât trebuie salariile. Poți să angajezi timp de 4 ani oameni care îți sunt loiali…
Vezi articolul