Am primit viabilitate pe 18 ore, dar în momentul de față rămân fără 4 ore, deci primesc 16 ore, spune o profesoară: Dacă nu se vor găsi 4 ore, îmi pierd viabilitatea? / Kallós Zoltán, secretar de stat: N-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore

24.729 de vizualizări
Foto: Pexels.com
O profesoară a adus în atenție că a primit viabilitate de la 1 septembrie 2025 pe 18 ore, dar rămâne fără 4 ore, în contextul creșterii normei didactice de predare. „Deci primesc 16 ore. Din septembrie o să trebuiască să-mi caut alte 4 ore”, a spus cadrul didactic la dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. Întrebarea adresată reprezentanților ministerului a fost dacă își poate pierde viabilitatea, din moment ce nu-și va găsi cele 4 ore de care mai are nevoie pentru norma de 20 de ore. Răspunsul secretarului de stat Kallós Zoltán a fost că „n-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore”.
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
  • Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

„Am primit viabilitate cu data de 1 septembrie 2025 pe 18 ore, dar în momentul de față rămân fără 4 ore, deci primesc 16 ore. Din septembrie o să trebuiască să-mi caut alte 4 ore. Acum, întrebarea mea este alta: dacă nu se vor găsi 4 ore, să zicem că nu se vor găsi, ce se întâmplă? Îmi pierd viabilitatea?”, a spus profesoara.

Corina Marin, director general MEC: Dumneavoastră estimați că nu veți găsi în nicio altă școală? În tot județul?

Profesoară: Eu presupun. Gândiți-vă că eu sunt o mamă singură cu doi copii. Știm că dăm din mâini cu toții și dăm din coate. Sunt într-o situație foarte deosebită. Eu pun răul în față, pentru că, până acum, eu m-am axat pe judecățile miniștrilor și ministerului. Am crezut și credem în continuare că alegerile făcute sunt cele mai bune, dar acum sunt afectată. Vreau să vorbesc despre efectele reale și profunde ale creșterii normei didactice, dincolo de calculele pe hârtie și de argumentele de eficiență, pentru mine și pentru mulți alți colegi aflați în situații similare. Această decizie are un impact direct asupra stabilizării vieții mele personale. Vorbim adesea despre calitatea actului educațional, dar cum putem fi profesori buni, prezenți și implicați, dacă suntem epuizați, stresați și ne luptăm zilnic cu instabilitatea?

Secretarul de stat Kallós Zoltán: Bine, am înțeles, este, de asemenea, o situație punctuală. O să analizăm toate aceste situații punctuale, pentru că ne dorim să luăm cele mai bune decizii pentru colegii noștri.

Profesoară: Dar eu aș dori să știu – îmi pierd viabilitatea dacă rămân cu 16 ore?

Secretarul de stat Kallós Zoltán: Nu, n-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore.

Profesoară: Sper să nu rămân.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Profesorul Marius Lobază: Particip în comisiile de mobilitate din 1994 și noul calendar este o poveste, este inuman și se vor realiza enorm de multe ilegalități din cauza vitezei cu care se trece de la etapă la alta
Profesoară de Matematică, despre creșterea normei didactice de predare: Mă gândesc cu groază la momentul în care o să am de corectat lucrările la 5 clase de elevi. Stau, uneori, până la ora 2 noaptea, dacă vreau să corectez de astăzi pe mâine
Secretarul de stat Sorin Ion, Ministerul Educației, primele precizări ale unui oficial guvernamental din ultima lună, despre aplicarea legii 141/2025: Nu este o reformă, este austeritate. Nu închidem școlile din mediul rural și nu mutăm copiii. O școală cu 50 de elevi, care este unică la nivel de comună, rămâne acolo
Opționalele vor putea fi introduse printr-o procedură simplificată, afirmă secretarul de stat Sorin Ion / Completarea normei se poate face la nivelul întregii unități cu personalitate juridică, inclusiv prin acoperirea orelor din structurile arondate
Cum aș putea să-mi păstrez, totuși, postul? Urmează să fiu dată afară, după creșterea normei didactice de predare, spune o profesoară. Kallós Zoltán, secretar de stat: Evident că trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările


10 comments
  1. Se vor așeza lucrurile în câțiva ani. Oricum este jenant ca un profesor să aibă mai puține ore decât un elev de primară. Hai sa fim serioși! Când era vorba de copii, toți profesorii țipau: mai multe ore de limba străină/geografie/ istorie/ tehnologie/ orice îi interesa. Când este vorba să aibă ei 2 ore in plus pe săptămână e dezastru, pica cerul! Ar trebui să se existe paritate între numărul de ore/săptămână al elevilor și cel al profesorului. Și nu se poate spune că elevul sta degeaba când vine acasă, că eu cu ai mei stau și până la 12 noaptea sa fac teme care sunt trimise de profesori pe WhatsApp pe la 18.00 seara, când le vine cheful. Și profesorii au și avantajul că repetă aceeași materie ca o moară stricată an de an. Profesoara de romana a fiului meu da chiar și aceleași teste, de s-au învățat copiii sa le ia de la anii mai mari.

    1. Doamnă, întotdeauna și în toată lumea profesorii au 16-20 ore DE PREDARE, la care se adaugă multe alte obligații înscrise în fișa postului și care-i ocupă . Nu e tot una ce face elevul stând în bancă și ce face profesorul stând în picioare la tablă sau printre elevi, atent la fiecare elev, la fiecare cuvânt scris sau rostit, la fiecare literă, cifră, calcul. Apoi sunt activitățile care urmează și de care văd că n-aveți habar. 2 ore în plus de predare n-ar fi o catastrofă dacă ar fi doar două ore/săptămână. Dar nu e așa. Dvs. nu vedeți celelalte 5-6 ore/săptămână din spatele lor. 2ore de predare în plus înseamnă 1-2 clase în plus. Eu va trebui să iau 2 clase = 2 colective de elevi care se adaugă la cele 12 clase de anul trecut. Asta înseamnă stres în plus, probleme în plus, documente școlare de completat în plus, vreo 300-400 de lucrări de corectat în plus, zeci de ore de pregătire în plus pe an (mai ales dacă ți se completează cu o disciplină pe care n-ai mai predat-o!), etc. Dacă socotesc pe an școlar cele 2 ore de predare/săptămână în plus sunt echivalente cu o lună de muncă în plus NEPLĂTITĂ!

      1. Corect. La disciplinele cu o ora pe săptămână, la liceu tehnologic unde se scad săptămânile de practică ale claselor din încadrare, un profesor preda la 22 de clase că să poată avea norma de 20 ore pe săptămână. 22 de seturi de teste de corectat pe modul…că nu reușesc în câteva ore sa îi asculț pe toți și să parcurg și programa cea încărcată. Nu e ușor, nu mă plâng, dar e frustrant sa vezi că munca îți este desconsiderată și că majoritatea neaga activitatea din spatele orelor de predare efectivă. Am avut zile cu 12-13 ore lucrate în școală efectiv: simulare de bacalaureat de la 7-13, ore de la 14-20. Plus acasă teste, rapoarte, fise de lucru, proiecte, cursuri, teme…. Soțul oftează mereu când mă vede îngropată în hârtii și îmi reproșează că „m-am maritat cu școala”. Anul acesta as fi avut dreptul la normă de 16 ore, dar „legea” mi-a luat acest drept și îmi „apreciază” experiență de 25 de ani la catedra cu 4 ore de predare în plus, ceea ce înseamnă 4 clase suplimentare cu 120 de elevi pe care sa ii monitorizez, ale căror lucrări, teme, proiecte sa le corectez. Acelora care sugerează schimbarea orientării profesionale pentru profesorii nemulțumiți, le răspund că nu e de acceptat a renunța la 25 de ani de muncă: examene grele pentru grade și titularizare, inspecții și cursuri care ne-au furat tinerețile și să o luăm iarăși din 0 la 50 de ani.

    2. Nu este corect , mărirea normei didactice se face pe parcursul unui an școlar , nimeni nu avea nimic de zis dacă se punea în aplicare din anul școlar 2026/2027 , era normal să taie de la toți un procent egal din salariu , un cuantum dar nu să mărească norma pentru a râmâne oameni fără job! Cam asta este problema !

  2. Vad comentarii,pareri,reactii… conducerile sindicatelor se milogesc la presedinte,la premier adica la niste habarnisti. Sa nu puna in aplicare, sa nu faca…Suntem nebuni cu totii?Am ajuns milogii unei natiuni? Blocat tot. Greva generala. Nu inceput de an scolar
    Nimic. Nimic. Suntem 250000 in educatie. Contam. Nu trebuie sa ne rugam de nimeni. Putem impune normalitate. Trebuie

  3. Nea Zoli zice: ,,N-aveți cum să rămâneți cu 16 ore, în condițiile în care norma dumneavoastră ar trebui să fie de 20 de ore.”
    Și totuși vor fi profesori, nu putini, in astfel de situații, care vor rămâne cu norma ciuntită, adică , surpriza, nu-i așa, cu un salariu mai mic. Nu asta își dorește cuplul David-Bolojan?
    QED, ca să priceapă și ,,capul statului”.

    1. Rămâne cu 16 ore pentru că orele pe care le avea se raportează la o normă completă de 20 de ore deci nici cele 18 nu mai sunt 18 întregi prin raportare la o prioadă de lucru de 20 de ore. Habar nu aveți să calculați salarii. Sunteți mai stupid decât secretarul școlii.

    2. Că rămâne cu salariul ciuntit, n-ar fi mare problemă, dar dacă nu ai normă întreagă ca profesor calificat ți se diminuează și vechimea în muncă cu procent egal cu cel care-ți lipsește din normă. În loc de 1 an vechime câștigi doar 80% din an la catedră diminuată cu 4 ore din 20.

      1. n-are treaba vechimea cu nr de ore lucrate. si la part-time de 4 ore/zi, vechimea e aceeasi ca la 8 ore. pentru ca in calculul pensiei se ia venitul realizat raportat la venitul mediu, iar daca ai lucrat part-time, acest raport este foarte mic. de unde ati scos asta cu vechimea?

        1. Camelia,
          s-a anuntat ca restrangerea (nr de ore sub 20) duce la diminuarea salariului si a vechimii in mod proportional.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Laboratoare de Chimie deschise elevilor de la clasele a VII-a până la a XII-a, pentru a realiza experimentele din manuale, anunță Universitatea Politehnica Timişoara

Facultatea de Chimie Industrială şi Ingineria Mediului din cadrul Universităţii Politehnica Timişoara (UPT) a lansat în această săptămână Programul Laboratoare de Chimie deschise elevilor şi profesorilor din învăţământul preuniversitar, în…
Vezi articolul

Școlile să fie dotate cu sisteme de supraveghere audio-video, biblioteci online sau offline cu ghiduri pentru părinți, elevi, profesori și un concurs anual – măsuri propuse în Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pe următorii 3 ani – proiect

Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pentru 2024-2027 a fost pus în dezbatere publică vineri, 29 martie, de ministerul Educației. Documentul prevede o serie de măsuri, cum ar fi…
Vezi articolul
Planuri-cadru 2025

Crește numărul de elevi în fiecare clasă prin legea Bolojan / Clasele de început de ciclu – pregătitoare, clasa a V-a, a IX-a – sunt exceptate de la articolul care prevede că ar trebui să aibă peste numărul mediu de elevi toate clasele, pe fiecare școală, cu excepția uneia care poate avea mai puțini copii – procedură

Formațiunile de studiu se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, conform procedurii…
Vezi articolul

VIDEO Protest mut al elevilor, studenților și tinerilor pentru a-i susține pe magistrați împotriva OUG 7. Câteva zeci de persoane, în fața Casei de Cultură a Studenților din București

Consiliul Național al Elevilor (CNE), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Consiliul Tineretului din România (CTR), organizațiile reprezentative ale elevilor, studenților și tinerilor la nivel național, își…
Vezi articolul