ANALIZĂ Jumătate dintre elevii care au lipsit la Evaluarea Națională 2025 provin din 13 județe / Alexandru F. Ghiță, analist de date: Cu cât locuiești într-o localitate mai mare, cu atât ai șanse mai bune să iei note mari

2.465 de vizualizări
Foto: adunate.alexghita.eu
La Evaluarea Națională 2025, 6.994 de elevi au fost înscriși la probe, dar nu s-au prezentat. Absența lor poate părea, statistic, „în grafic” scrie într-o analiză publicată pe blogul său consultantul Alexandru F. Ghiță, analist de date specializat în politici publice, guvernare și dezvoltare teritorială, dar la o privire mai atentă cifrele arată că aproape jumătate provin din doar 13 județe. În Olt, peste 11% dintre elevii înscriși nu au venit la examen, iar în Teleorman și Satu Mare absenteismul a depășit 9%. Capitala, în schimb, a avut o rată de absență de doar 1,25%.

Fenomenul absenteismului de la examen este cu precădere rural: în județe precum Teleorman și Argeș, peste 80% dintre absenți provin din mediul rural, iar în Hunedoara și Constanța apare o raritate – urbanul are mai mulți absenți decât ruralul.

O altă problemă pe care specialistul o semnalează este discrepanța între notele din școală și rezultatele la examen. După ce a agregat la rezultatele de la Evaluarea Națională 2025 și pe cele de la școală, publicate în ierarhia județeană, datele arată că mii de elevi cu medii generale de peste 8 în clasele V–VIII au luat sub 5 la Evaluarea Națională. Diferențele sunt de până la 3 puncte în județe precum Mehedinți, Satu Mare sau Caraș-Severin. Asta ridică semne de întrebare privind obiectivitatea notării în gimnaziu și pregătirea reală a elevilor, scrie analistul.

Acesta tratează separat rezultatele pe medii de proveniență a școlilor și pe disciplinele de examen – Limba și literatura română și Matematică. Notele sunt la poli opuți în rural față de urban.

Alexandru F. Ghiță arată că „harta mediilor la evaluarea națională seamănă cu orice hartă socio-economică a României: locurile mai răsărite economic și urbane apar în verde și albastru (note mai mari), în timp ce roșul și portocaliul caracterizează zonele rurale, urbanul mic și zonele mai puțin dezvoltate în general”.

Ce date scoate în evidență analistul:

  • 431 de comune sunt în zona 2,00 – 5,00, adică au medii foarte joase. Sunt locuri unde copiii se chinuie să treacă de 5.
  • E important să spunem că uneori acele note de 1 sau 1,5 care trag media în jos vin de la un singur elev sau de la o mână de elevi, pentru că numărul de elevi din localitate este foarte mic. Deci statistic, poate nu sunt cele mai relevante, dar pentru că tot vorbim de eficientizarea rețelei școlare poate ar trebui notate și lucrurile astea.
  • 1.014 comune și 50 de orașe sunt între 5,00 și 6,00, deci la limită…
  • Categoria 6,00 – 7,00 e cea mai populată: 1.073 comune101 orașe și chiar 24 de municipii. Aici se află “plutonul” de bază al României, decent, dar nu spectaculos.
  • Pentru 7,00 – 8,00, ne mutăm în zonele mai dezvoltate și mai mari: 257 de comune (puține), dar deja 62 de orașe36 de municipii, și 37 de municipii reședință de județ. Aici e clar urbanul care ține sus media națională și livrează știrile cu “elevi buni.”
  • Partea albastră de pe hartă, adică media 8,00 – 8,72, e o elită: doar 15 comune și 3 municipii reședință de județ. Aici vorbim de locuri unde meditațiile și școlile bune fac diferența”.

Harta notelor sub 5 din fiecare localitate e„ cea mai dură radiografie a Evaluării Naționale”, scrie acesta, „aici nu mai vorbim de medii de 7 sau 8, ci de proporția elevilor care n-au reușit să ia măcar nota 5. Știm că nota 5 nu reprezintă un prag în acest caz, dar pentru noi toți, trecuți prin școală, are o valoare simbolică”.

Foto: adunate.alexghita.eu

„Ce ne spun datele?

  • Există 874 de comune, 40 de municipii reședință de județ, 54 de municipii mai mici și 121 de orașe unde sub 20% dintre elevi au luat sub 5. Acolo, să zicem că lucrurile arată decent.
  • În zona 20 – 40%, lucrurile încep să scârțâie. Sunt 990 de comune, 8 municipii mici și 68 de orașe unde între 1 din 5 și 2 din 5 elevi nu iau 5! Asta înseamnă că aproape o treime din țară are probleme serioase.
  • În zona 40 – 60%, deja vorbim de panică: 607 comune și 25 de orașe unde jumătate dintre elevi iau sub 5 la Evaluarea Națională.
  • 60 – 80% e deja zona de dezastru: 229 de comune și 2 orașe în care mai mult de 3 elevi din 5 nu ating nota 5.
  • Și avem și 91 de comune și 1 oraș în care 80 – 100% dintre elevi au luat sub 5 la Evaluarea Națională. Acolo, efectiv, Evaluarea Națională a fost zero barat. În localitățile astea, evaluarea nu e filtru, ci zid de beton și impactul a fost la viteză maximă.”

Analiza integrală pe Din date adunate


1 comment
  1. „diferențele uriașe dintre media de absolvire și notele reale de la examen” – pe de-o parte, evaluarea națională cuprinde doar 2 materii, poate pasiunea este altundeva. Pe de alta, nu vad cum ai putea fi de 9-10 la fizica, chimie, limbi străine, dacă română și matematica știi de 5. Intervine și stresul examenului, dar nu cred ca sunt asa multi elevi cu note mici pentru ca au fost bolnavi în ziua aceea.
    Și apoi vine dl ministru și ne spune ca doar 15% dintre elevii din fiecare clasa sunt merituosi. Realitatea este ca sistemul de învățământ are mari probleme, și vor plăti elevii care învață. Și profesorii care chiar ar merita sa fie titulari, dar nu au posturi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Remus Pricopie, SNSPA: Putin acționează cu instrumente ce amintesc de acțiunile în Europa ale lui Hitler / Încurajarea și multiplicarea mesajelor Ro-EXIT și anti-NATO, transmise chiar de membri ai Parlamentului României, acționează împotriva interesului național

„Rusia lui Putin a ales să meargă tot mai mult pe calea confruntării și să mimeze dialogul diplomatic, să submineze buna vecinătate și să amenințe valorile democratice”, iar „Vladimir Putin ignoră faptul…
Vezi articolul

DOCUMENT Evaluarea Națională 2021, clasa a VIII-a. Calendarul oficial al etapei speciale 28 iunie – 12 iulie la care pot participa doar cei care au lipsit din motive medicale / În sălile de examen va fi cel puțin un profesor supraveghetor

Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a va avea și în acest an o etapă specială organizată de Ministerul Educației în perioada 28 iunie – 12 iulie, potrivit Ordinului de ministru…
Vezi articolul

INTERVIU Istoricul Metin Omer, despre situația din Israel: Față de Yom Kippur 1973, Hamas nu a făcut nicio deosebire între civili și militari / Există o tradiție ca societatea palestiniană să susțină organizațiile care au reușite împotriva Israelului / Gaza nu poate fi controlată de Israel pe termen lung din cauza demografiei

Cum a luat naștere statul israelian modern? De ce nu s-a putut înființa un stat independent palestinian? Ce este organizația Hamas și cum este ea văzută de către societatea palestiniană?…
Vezi articolul

EXCLUSIV Cum a păstrat Raluca Turcan în CV titlul de masterand, peste 20 de ani după ce a abandonat studiile la SNSPA: Am urmat cursurile de masterat și am considerat acest lucru suficient pentru formarea mea / Am optat să nu susțin disertația pentru că activam deja în politică

Vicepremier cu atribuții de coordonare a Ministerului Educației, Raluca Turcan menționează în CV-ul său oficial studii masterale la SNSPA pe care nu le-a absolvit de mai bine de 21 de…
Vezi articolul

„Moștenirea” lui Cîmpeanu: Proiecte de legi cu dedicație pentru plagiatori / Legile servesc interesele ilegitime ale rechinilor imobiliari, fabricilor de meditații și rectorilor / Degringoladă totală pentru Evaluarea Națională

Moștenirea pe care ministrul Educației demisionar Sorin Cîmpeanu o lasă educației și viitorului ministru este un an școlar care se va desfășura fără teze și fără medii semestriale – fără…
Vezi articolul