Apel către profesori, directori și inspectori al elevilor și părinților din București: Revenirea fizică la școală să nu creeze stres și anxietate în rândul elevilor / Nu este prevăzută acordarea notelor pentru integralitatea caietelor de curs, a temelor sau a prezenței în cadrul orelor

46.921 de vizualizări
Foto: CNE
Revenirea fizică la școală să nu creeze stres și anxietate în rândul elevilor în urma ideii că aceștia urmează să fie evaluați mai drastic, în ideea de a contrabalansa anul petrecut în online, scriu Consiliul Elevilor București și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți într-o scrisoare trimisă Inspectoratului Școlar al Municipiului București, inspectoratelor școlare și școlilor din Capitală.

Adresa este destinată inspectorilor școlari generali de sector, directorilor și profesorilor din unitățile de învățământ preuniversitar din municipiul București.

Mesajul începe cu un mesaj de solidaritate al elevilor și părinților cu cadrele didactice, după care un apel la “reziliență, comunicare, unitate” pentru săptămânile care urmează. “Aceste ultime săptămâni nu pot compensa pentru toate lunile petrecute în online”, spun reprezentanții elevilor și ai părinților, care mai scriu că “vrem ca acest interval de timp să nu creeze stres și anxietate în rândul elevilor în urma ideii că aceștia urmează să fie evaluați mai drastic, în ideea de a contrabalansa anul petrecut în online”.

Elevii le spun profesorilor, sub formă de recapitulare, care sunt metodele de evaluare prevăzute în ROFUIP, și remarcă faptul că aceștia nu trebuie notați pentru “integralitatea caietelor de curs, a temelor sau a prezenței în cadrul orelor”.

Redăm în continuare textul mesajului:

“Ținând cont de revenirea fizică în școli începând cu ziua de miercuri, 19.05.2021, a tuturor elevilor care studiază în municipiul București în urma scăderii sub 1 a ratei de infectare cu infecţia SARS-CoV-2, considerăm normală transmiterea unui mesaj comun, de solidaritate față de cadrele didactice care, la fel ca noi, trebuie să se adapteze revenirii la școala fizică.

Ne dorim ca săptămânile care urmează să fie ghidate de către principii: reziliență, comunicare, unitate. Suntem conștienți că perioada care a trecut de la ultima oră față-n față cu elevii a fost una lungă. Știm că evaluarea elevilor trebuie să continue și să se încheie semestrul. Ne dorim ca dumneavoastră să beneficiați de acest timp, la final de an școlar pentru a construi, pe cât posibil, o relație cu elevii care au fost privați de mediul propice dezvoltării lor, de locul pe care îl au lângă dumneavoastră, fizic lângă dascăli.

Vrem ca acest interval de timp să nu creeze stres și anxietate în rândul elevilor în urma ideii că aceștia urmează să fie evaluați mai drastic, în ideea de a contrabalansa anul petrecut în online. Aceste ultime săptămâni nu pot compensa pentru toate lunile petrecute în online, dar pot fi semnalul că trebuie să ne pregătim pentru ca din toamnă să revenim la școală și în vară, acolo unde este nevoie, la ore remediale.

Dorim să construim în acesta ultimă etapă încredere între elevi și cadre didactice pentru ca ale noastre comunități școlare să dea dovadă de reziliență”.

“Singura modalitate prin care putem face asta este să comunicăm, să vă spunem că suntem alături de dumneavoastră în a face finalul acestui an cât mai ușor, iar la începutul anului viitor să fim cât mai bine pregătiți. Acest deziderat îl putem atinge doar prin comunicare dintre elevi, părinți și profesori. Atât la nivel municipal, cât și în fiecare clasă.

Cu toții am trecut în această perioadă prin stări de neliniște cauzate de incertitudinile create de situația de urgență. Având acest lucru în minte vom face tot ce stă în putere noastră ca empatia și solidaritatea să conducă orele de curs din această ultimă „lună altfel”. Așadar, cu respectul pe care îl avem față de rolul dumneavoastră în procesul educațional vă solicităm să dați dovadă de unitate și solidaritate față de elevii pe care îi reprezentăm.

S-a demonstrat că măsurile drastice de coerciție nu ajută la crearea parcursului pe care ni-l dorim, așadar, reamintim criteriile generale de acordare a notelor.

Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, articolul 115, instrumentele de notare a elevilor sunt:

  • a) chestionări orale;
  • b) teste, lucrări scrise;
  • c) experimente şi activităţi practice; d) referate;
  • e) proiecte;
  • f) interviuri;
  • g) portofolii;
  • h) probe practice;
  • i) alte instrumente stabilite de comisiile metodice şi aprobate de director sau elaborate de către ministerul educaţiei /inspectoratele şcolare, elaborate în conformitate cu legislația națională.

Astfel, nu este prevăzută acordarea notelor pentru integralitatea caietelor de curs, a temelor sau a prezenței în cadrul orelor, ci strict luând în considerare nivelul cunoștințelor și al competențelor din cadrul orelor de curs ale elevilor.

Luând aceste lucruri în calcul, sugerăm directorilor și profesorilor din unitățile de învățământ preuniversitar din municipiul București să supravegheze modalitățile de notare a elevilor, astfel încât săptămânile ce vor urma să fie axate asupra reconectării elevilor cu profesorii și colegii, în urma situațiilor dificile din ultima perioadă, pentru a se crea un mediu prielnic procesului educațional”, încheie elevii și părinții adresa.

Documentul poate fi descărcat de aici:

Foto: CNE


  1. Temele au rostul lor. Dacă elevul știe că nu poate fi tras la răspundere în niciun fel dacă nu-și scrie tema, nu o scrie. De asemenea, în timpul orei se poate juca pe telefon fără grijă în timp ce profesorul se străduiește să explice. Eu zic să i se acorde procesorului mai multă libertate pentru a-i putea ajuta pe elevi să se mobilizeze în vederea obținerii unor rezultate școlare mai bune. Cu empatie, firește.

  2. Intrebați-vă copiii de clasele a 6-a, a 7-a sau a 8-a dacă mai știu să facă împărțirea cu rest ( de ex cât face 26 : 10?). Vă spun cu părere de rău cu 60% din elevii de clasa a 8-a nu mai știu să facă o astfel de împărțire de clasa a 4-a. Mai întrebați-i ce cred că ar trebui să învețe la disciplina Informatică și TIC. Întrebați-vă atât pe dumneavoastră cât și pe copiii dumneavoastră ce rol are învățare elaborării algoritmilor de rezolvare a unor probleme în formarea gândirii elevului și a omului în general. Și dacă intuiți răspunsul corect, atunci vă întreb de ce aveți pretenții la note mari acolo unde nu se depune efortul minim pentru formarea unor deprinderi atât de importante în perspectiva dezvoltării capacității intelectuale a copilului fumneavoastră? Și de ce nu le urmăriți evoluția în ceea ce privește educația lor? Și de ce vă interesează mai mult notele decât competențele pe care trebuie să și le formeze?

  3. Stimați colegi, nu vă mai amărâți. Școala e o instituție de la grecii antici încoace. Eu cred că în atâtea mii de ani au mai fost discuții de tipul aceasta și școala tot există. Părinților , poate ar trebui să le explicăm cu răbdare că școala trebuie să fie și un factor frenator care încearcă să prevină greșelile sociale generate de grabă sau de progres doar de dragul modei. Iar celor care nu au răbdare să ne asculte le putem rezuma: școala nu-și permite să reacționeze ca proasta ieșită din baie.

  4. N-ar fi mai bine să le pună numai note de 10? Ce rost mai au orle de predare, evaluare? 10 pentru toată lumea, sa fie mulțumite și odraslele și părintii lor.

  5. Cum și-au permis sa se autointituleze consiliul elevilor atâta timp cât majoritatea elevilor din România nici nu știu de ei. Corect, ar fi să fie desființat acest consiliu, care nu are nici o competenta pentru a da indicații , ba chiar mai mult încurcă situația ca de obicei.

  6. Stimati parinti decat sa fi redactat un astfel de apel mai bine trimiteti-va copiii la scoala, spuneti-le sa isi ia notite si sa isi faca temele. Nu va mai lamentati ori de cate vi se ofera ocazia ca scoala va streseaza copiii. Scoala este un stres pt. elevii indisciplinati sau lenesi. In ceea ce priveste metodele de evaluare, lasati sugestiile pt. ca probabil nu stiti cat de mult se munceste la un proiect, un referat nu inseamna copy-paste si evaluarea prin administrarea de chestionare nu este usoara mai ales cand nu dai pe la scoala …

  7. Copiii nu au înțeles nimic în online, pentru ca profesorii sunt pe dinafara cu tehnica de predare online. Aici ar trebui sa li se predea lircursuru sa învețe și ei câte ceva.

    1. Ai perfectă dreptate, nu trebuie sa sarim numai in capul elevilor pentru ca nici profesorii nu au stiut sa predea ca la carte

  8. Doamna Profesoara, asa este dar stiti ca si la arte si meserii nu se face practica si se face tot teorie? Ar trebui adaptate programele incat sa se faca meserie si nu Grecia Antica si alte materii care s-au facut de nu stiu cate ori pana in clasa a VIII-a

  9. De ce nu optati pentru Scolile de arte si meserii ,daca poigramele de liceu vi se par insuportabile si nu le faceti fata?
    Este o acuta criza de meseriasi in tara,oe deasupra ,li se ofera si salarii mari.

  10. Va recomand sa tăceți din gura ca 100%. Nu mai faceți școală sau liceu sau facultate (nici vouă nu v-ar fi convenit sa va ia caietele) și pun pariu ca nici nu aveți copii.
    ÎN concluzie nu mai comentați dacă nu aveți chestiile de mai sus!

    1. Am 3 copii iar școala a devenit o bătaie de joc. Nu se mai învață nimic. De la an la an este din ce în ce mai rău. Elevii din ziua de azi sunt stresați și anxioși cum aud: școala, citit, învățat…

  11. De doua saptamani tot ce aud de la profesori este ca vom fi ascultati ,vom da teste si vom fi verificati la notite chiar si la dirigentie avem de luat notite si vom fi verificati.Asa ca nu cred ca aceste opinii vor fi schimbate…

  12. Si totuși de luni doar asta aud copiii !” Vedeti voi ce va scutur când ne vedem, sau ce o sa va frec cand veniti fizic di invatati ca abia va asteapta testele” asta in licee cu pretentii si profesori cu experienta. Probabil doar vechime.

    1. Dacă a învățat nu are de ce sa-i fie teamă.
      Nu va deranjează faptul că al dumneavoastră copil e speriat ca i se cere caietul,tema si lucruri de bază?!
      Deloc?!Serios?!De ce?!?
      Pentru ce e la școală?
      De ce cheltuiți banii si timpul cu școala ?Sa devina cioban cu hârtii?!
      Măi ,măi ,măi…

  13. Adica ai ars loboda un an intreg in spatele unui ecran negru, ai intrat cand ai vrut tu la ora, ai iesit tot asa, ai scris 5 randuri la 7 materii pe 2 jumatati de hartie si acum vii biruitor la scoala sa mai socializezi un pic, nu? Si sa treaca astea 4 saptamani si tu sa treci bine merci, fara sa-ti ceara nimeni nimic ca asa vor asociatiile de parinti ale lui peste chioru’?
    Ei, s-ar putea sa ai surprize, daca ai profesori cu coloana dreapta.

    1. pai csf frate unii au scoala vietii si o duc mai bine ca tine nu suntem cu totii asa stresati ca tine aia e meci mai prost

      1. @ghii
        K sa vb p limba ta, fra-t, n-ar fi rau k in afara de scoala vietii la kre vad k esti premiant, s-o mai incerci shi p cealalta, aia adevarata. Mai ales k nu esti stresat, pa-r k stii sa shi citesti, d-ci clasele primare le-ai tre-c. Dupa aia mai vezi dak mai stai sau t intorci la ti-n in galerie. Poa-t castigi si campionatul bro, poti sa stii?

    2. Profesorii cu “coloana dreapta” ar trebui sa-si faca meseria corect. Nu sa dicteze din manual lectiile si apoi sa dea 3 probleme tema, sa intrebe a doua zi daca si-au facut tema si apoi sa treaca mai departe, la urmatoarea lectie, dictata din manual si aia. Poate exista si profesori cu colana dreapta, dar eu la al meu copil nu prea am vazut in ultima perioada. Daca “coloana dreapta” inseamna lucrari de control si note proaste pentru ca nu au inteles o lectie, atunci aveti dreptate, sunt sigur profesori de genul acesta. Nu spun ca nu sunt
      si multi copii care nu sunt interesati deloc de scoala dar, in loc sa-i umplem de 4 si 5 pe acestia, mai bine ne-am intreba de ce nu invata? Au probleme medicale? Nu-i intereseaza materia respectiva? Au alte preocupari? In loc sa incercam sa-i bagam ca oile printr-un tunel ingust (din care, cand ies in viata, isi dau seama ca 90% din ceea ce au invatat e inutil in activitatea lor profesionala, dar intra la categoria “cultura generala”) mai bine am incerca sa identificam pasiunile si aptitudinile fiecaruia si sa dezvoltam cat mai mult acea zona. Dar evident ca asta necesita un efort pe care scoala (adica ministerul prin programa si investitii, dar si profesorii) nu-si doreste sa-l depuna. E mai simplu sa spui ca-s lenesi, prosti etc. Oare cum e, dupa 4 ani ca profesor al unui elev, sa-i pui nota 4-5 pentru ca e slab. Ce ai facut tu, ca profesor, cu acest elev, in 4 ani? Te-ai uitat la el? Unde-i coloana profesorului aici? Mai e dreapta?

      1. @V
        V-as raspunde dandu-va exemplul croitorului care lucreaza cu materialul clientului. Din matase si aba nu croiesti aceleasi haine. Oricat ai munci la ele.
        Apoi v-as inmana una bucata elev care nu vrea sa invete, orice ai face. Si v-as intreba o data la 2-3 luni cum va mai merge si ce-ati facut din el? Raspunsul, eu il stiu deja.
        Stiti, din afara e usor. Nu de chibiți ducem lipsa.

        1. B, esti cam ticalos/oasa si extrem de plin/a de tine! Doua lucruri care ne spun suficient de convingator ca ar trebui sa-ti ignoram parerile. Nu stiu unde predai, dar ii compatimesc pe studentii tai.

          1. Am putea discuta daca ai avea si argumente pentru prima propozitie. Neavandu-le, a doua ta fraza devine total subiectiva. Bineinteles ca ma poti ignora. Chiar te rog. Oricum, nu pari capabila de mai mult si mesajul asta inceput cu o ofensa imi arata niste limite. Apreciez totusi faptul ca ai avut grija, spre deosebire de multi altii, sa scrii corect. Nu-i puțin. Cat despre elevii/studentii mei, nu-i plange, sunt chiar ok.

      2. Desigur, exista și posibilitatea de a lăsa repetent respectivul elev, care chiar se pare ca se încadrează aici. Repetenția nu este interzisa de regulamentul școlar.

    3. Cine nu a luat notițe nu are cu ce sa vina fizic la școală ..poate doar cu PS 4, cu trotineta sau cu mașina făcută cadou la 18 ani .

  14. Dar stați dragilor acasă online,în vârful patului și cu camera în husa, sa nu va stresați!
    Familiile își stresează copiii pentru note, nu scoala.

    1. Doamna eu sunt elev și vă spun că notele mă stresează mai mult decât părinți, nu știți câtă presiune este pe un elev când este scos la tabla sau ascultat . Iar in online nu am înțeles nimic . Iar dacă vreți să spuneți a păi nu ai fost atent înseamnă si dacă considerați că este atât de ușoară trecerea asta de la online la fizic, atunci va invit să vă predau ceva pe domeniul meu , să vedem cât de multe înțelegeți dumneavoastra .

    2. Exact. Scoala nu ii streseaza pentru note. Ii streseaza pur si simplu. Copilul meu, clasa a 9-a, are 7 ore pe zi de cate 50 minute. deci sta 7 ore la scoala. Acasa, pentru teme si pregatire pentru a doua zi, mai lucreaza 3 ore. Deci 10 ore pe zi. Vi se pare normal acest program?

        1. Sunteti haios/haioasa…eu va expun o problema reala si dumneavoastra imi raspundeti la misto. De asta suntem unde suntem, ca ne luam la misto unii pe altii, in loc sa ne intalnim si sa discutam, nu sa ne porcaim prin comentarii pe feisbuc sau altele.

      1. Doamna, am facut liceul intr-o perioada in care bibliotecile aveau program de 8 ore pe zi 5 zile pe saptamana si nu aveam calculator sau net. Vinerea aveam romana. Si primeam teme de 20 pagini caiet mic de facut din biblioteca. Cum program nu era in weekend, luni, pana sa incep programul 12-20, bateam pe jos orasul pana la biblioteca si faceam tema. Am luat Bacalaureatul cu 10 chiar cu un comentariu facut astfel. De ce? Pentru ca eu chiar stiam ce spune in el si il aveam in cap pentru ca citisem romanul de 2000 de pagini la biblioteca si lucrasem singur la comentariul ca tema. Tot in biblioteca. Atat. Si n-am murit.

      2. Eu în clasa a 9 a, mergeam aproape 2 ore jumătate dus întors pana la liceu, aveam 7-8 ore/zi, învățăm și sâmbătă, la liceu chiar învățăm și singurul stres era ca la 11-12 noaptea când apucam sa citesc o carte venea mama și îmi spunea sa sting lumina ca sunt obosita. Cred ca părinții care le plâng de mila copiilor nu au pus mana pe un manual sa vadă ca nu fac mai nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Clasamentul internațional al universităților Times Higher Education 2020: Două universități românești sunt pe locurile 801+, iar șapte ocupă un loc în intervalul 1000+

Universitatea Oxford, California Institute of Technology și Cambridge conduc clasamentul internațional al universităților realizat de Times Higher Education. World University Rankings 2020 dat publicității pe 11 septembrie arată că universitățile…
Vezi articolul

România obține la Olimpiada Internațională de Matematică 2020 cele mai bune rezultate din ultimii 5 ani: locul 15 pe națiuni, în competiția dominată de China, Rusia și SUA / Descarcă subiectele de la internaționala de matematică

Lotul de olimpici la matematică al României a ocupat locul 15 pe țări la Olimpiada Internațională de Matematică 2020. Aceasta este prima olimpiadă internațională care nu a mai adunat într-o…
Vezi articolul