O sală de clasă dintr-o școală din România. Elevii nu se uită doar la o hartă sau la o fotografie într-un manual, ci se „plimbă” printre formațiunile stâncoase cum sunt Sfinxul sau Babele. În altă oră, explorează traseele montane din Bucegi, Făgăraș sau Cheahlău. Nu este un scenariu dintr-un film SF, ci noua realitate posibilă în educație prin tehnologiile de realitate extinsă (XR). Această viziune prinde contur la nivel național prin platforma Digitaliada, o inițiativă a Fundației Orange, care lansează o secțiune dedicată resurselor XR, care includ experiențe 3D, de realitate virtuală (VR) și augmentată (AR), accesibilă gratuit tuturor profesorilor și elevilor din țară.
Proiectul aduce în prim-plan o colecție de aplicații și materiale educaționale imersive, aliniate cu programa școlară, menite să transforme învățarea într-o experiență memorabilă și interactivă. Prin aceste resurse moderne, concepte dificile devin tangibile, stimulând curiozitatea și înțelegerea profundă a materiei.
Secțiunea XR din Digitaliada urmează programa școală stabilită de Ministerul Educației. Materialele sunt accesibile online și pot fi explorate direct din browser, prin tehnologia WebXR, pe tablă interactivă, laptop, tabletă sau smartphone, fără instalări suplimentare.
Materialele interactive sunt disponibile gratuit pe platforma Digitaliada, extinzând ecosistemul de resurse educaționale deschise oferite profesorilor și elevilor din întreaga țară. Acestea pot fi accesate printr-un cont activ pe www.platformadigitaliada.ro.

Impactul acestor instrumente în procesul de predare este deja vizibil în școlile unde au fost testate. Alin Grigoraș, directorul Școlii Profesionale Vasile Bacalu din comuna Mahmudia, județ Tulcea, povestește despre entuziasmul elevilor:
Reacția lor la utilizarea resurselor XR a fost extraordinară. Tehnologia aduce la viață concepte care, uneori, par abstracte
Acesta subliniază că tehnologia nu înlocuiește profesorul, ci devine un partener în actul didactic. „Folosim aceste tehnologii în momente cheie ale lecției, cu scopul de a capta atenția sau consolida cunoștințe, și reușim să facem învățarea mult mai atractivă și să stimulăm curiozitatea copiilor.”
Cum a apărut nevoia de a crea conținut XR gratuit pentru școlile din România, în cadrul platformei Digitaliada
Ovidiu Ana, director executiv al Fundației Orange mărturisește că nevoia a fost identificată direct din teren. „Suntem în contact permanent cu foarte multe școli și, în vizitele noastre din ultimii ani am observat un fenomen interesant: școlile începeau să achiziționeze echipamente VR, precum ochelari și căști, dar nu știau exact ce să facă cu ele. Le lipsea accesul la conținut educațional relevant, deoarece bibliotecile cu conținut se achiziționează adesea separat. Așa a apărut ideea de a crea noi înșine resurse XR potrivite pentru predarea la clasă, pentru a valorifica aceste investiții”.
Pentru copiii din Delta Dunării accesul la tehnologie și la resurse educaționale de înaltă calitate este mai dificil. „Prin parteneriatul cu Fundația Orange, se deschide o poartă către un conținut variat de cunoștințe și informații la care, până acum, unii dintre ei nici nu visau. Această colaborare contribuie esențial la reducerea decalajelor și la oferirea de șanse egale la o educație modernă, adaptată secolului digital”, spune Alin Grigoraș.

Beneficiile folosirii tehnologiei XR în procesul de învățare
Beneficiile sunt multiple. În primul rând, rezolvă o problemă majoră pentru școlile care nu au resurse pentru laboratoare dotate. Un experiment de chimie sau fizică realizat în XR poate fi dus în orice școală din țară care are un set de ochelari VR. Acest lucru poate duce la creșterea rezultatelor școlare, deoarece elevul înțelege conceptele mult mai bine. În al doilea rând, putem observa un angajament mult mai mare din partea elevilor.
„Când profesorul aduce la oră ochelarii VR, se creează o energie fantastică în clasă. Este o tehnologie pe care copiii nu o au acasă și sunt dornici să o încerce, devenind astfel mult mai implicați în procesul de învățare”, povestește Ovidiu Ana.
Important de știut despre materialele XR din platforma Digitaliada:
- Materialele sunt aliniate la curricula națională pentru a susține asimilarea noțiunilor esențiale din sistemul de învățământ românesc
- Profesorii au la dispoziție resurse gata de integrat la ore, scurtând timpul de pregătire a lecțiilor
- Orele sunt adaptate diferitelor stiluri de învățare – fiind potrivite și pentru elevii care învață mai bine vizual, prin utilizarea de modele 3D, secvențe interactive, hărți sau grafice
- Gradul de asimilare a cunoștințelor crește în rândul elevilor prin experimentarea unor concepte abstracte și dinamizarea informațiilor statice

Conținutul oferit prin Digitaliada este controlabil și eficientizează timpul profesorului. Implementarea unei lecții este mult mai ușoară, deoarece nu mai trebuie să căutăm materiale; totul este centralizat. Profesorul poate gestiona direct de pe calculatorul său ceea ce învață copiii, asigurând un mediu de învățare sigur și structurat. Trebuie să beneficiem de aceste inovații, explică Alin Grigoraș, directorul Școlii Profesionale Vasile Bacalu din comuna Mahmudia, județ Tulcea.
Experiența unei ore de Geografie cu XR
Primele resurse educaționale interactive în format XR (realitate extinsă) sunt dezvoltate momentan pentru materia Geografie, clasa a VIII-a, iar unul dintre materialele din platformă este o explorare virtuală a Babelor din Bucegi. Mulți copii, mai ales din mediul rural, au văzut aceste locuri doar la televizor. Accesând resursa la clasă, experiența este complet diferită.
„Elevii pot explora peisajul ca și cum ar fi acolo: se pot apropia, se pot depărta, pot roti cadrul și pot înțelege altfel formațiunile. Impactul este foarte aplicat. Astfel, oferim șanse egale tuturor copiilor. Chiar dacă unii nu pot ajunge fizic într-o excursie din cauza costurilor, prin realitatea extinsă, toți elevii din clasă trăiesc o experiență similară”, povestește Ovidiu Ana, directorul Fundației Orange.
VIDEO Tutorial despre primele resurse XR din platforma Digitaliada
Noile materiale dedicate Geografiei sunt doar primul pas: în 2026, portofoliul XR al programului urmează să se extindă și către alte discipline – științe, matematică, biologie, istorie – continuând astfel transformarea digitală a școlii românești.
Tehnologia este folosită de profesori la oră într-un mod echilibrat
Integrarea noilor tehnologii în procesul educațional nu presupune înlocuirea metodelor tradiționale de predare, ci completarea lor. Cheia succesului constă în găsirea unui echilibru, unde instrumentele digitale, precum realitatea extinsă, sunt folosite strategic pentru a spori impactul lecțiilor.
Ovidiu Ana explică: Discuțiile cu profesorii ne-au confirmat că aceste resurse trebuie folosite cu moderație. Nu ne imaginăm o lecție în care elevii stau 50 de minute cu ochelarii pe ochi. Recomandarea noastră este să fie utilizate în momente strategice: la începutul orei, pentru a introduce concepte noi într-un mod captivant, sau la final, pentru evaluare și consolidarea cunoștințelor. Recent, am asistat la o lecție demonstrativă de limba engleză în care profesoara i-a „purtat” pe elevi prin Paris, Roma și Londra, discutând despre ce au descoperit. A fost incredibil să vezi cum tehnologia a minimizat distanțele și a creat o experiență de învățare memorabilă.
Rolul profesorului în proces ulde adaptare la noile tehnologii
Impactul noilor tehnologii în educație este direct dependent de deschiderea cadrelor didactice de a le adopta și integra în procesul de predare. Rolul profesorului devine fundamental în acest ecosistem digital, deoarece adaptabilitatea sa nu doar că modelează experiența de învățare a elevilor, ci le și pregătește competențele pentru un viitor digital. Un dascăl care experimentează și inovează devine un model esențial pentru elevi, încurajându-i să fie curioși și receptivi la schimbare.
Rolul profesorului este fundamental. Nu vom reuși să progresăm dacă vom merge pe aceeași cale bătătorită de ani de zile sau dacă nu vom renunța la zona de confort. Deși este un efort, trebuie să înțelegem că facem acest lucru pentru copii și pentru viitorul lor, care este, fără îndoială, digital. Profesorul este un model pentru elevi, deci el trebuie să se schimbe și să experimenteze primul. Dacă dascălul nu încearcă și nu se adaptează schimbărilor, atunci și copilul va fi reticent și nu evolua la potențial maxim.

Despre programul Digitaliada
Digitaliada este un program al Fundației Orange dedicat promovării educației digitale și utilizării resurselor deschise în procesul de predare și învățare.
Din 2016 până astăzi, programul a sprijinit peste 10.000 de profesori și elevi din toată țara, punând la dispoziție peste 4.000 de resurse educaționale, instrumente digitale și formări gratuite pentru cadrele didactice.
Platforma www.platformadigitaliada.ro reunește conținuturi educaționale pentru toate disciplinele gimnaziale, teste interactive, cursuri online și ghiduri practice pentru profesori. Crearea unui cont gratuit de utilizator oferă acces la resurse și la evenimentele din comunitate.
Materialele XR au fost realizate de Augmented Space Studio, furnizor specializat în design de experiențe immersive, exploratori de noi teritorii aflate la convergența dintre real și virtual. Misiunea Augmented Space Studio este de a descoperi noi soluții tehnologice inovativ-creative ce pot genera experiențe și conexiuni sustenabile între spațiul fizic și spațiul digital. Website: https://augmentedspaceagency.com.
Despre Fundația Orange
Fundația Orange este o organizație non-profit care se implică în viața comunității prin realizarea de proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate. În cei 13 ani de activitate, Fundația Orange a investit peste 10 milioane de euro în proiecte de educație digitală pentru persoane defavorizate și în proiecte de sănătate, educație, cultură în beneficiul persoanelor cu deficiențe de vedere și/sau de auz, în scopul incluziunii lor sociale. Principalele programe ale fundației sunt: „Orange Digital Center”, „Digitaliada”, „Susține un ONG”, „Lumea prin culoare și sunet”. Pentru detalii, vizitați www.fundatiaorange.ro.
1 comment
Mulțumim!