Asigurați alfabetizare digitală, colaborați cu părinții, implicați-i pe elevi în deciziile legate de tehnologie – Pașii recomandați de experți EdWeek pentru ca școlile să-i ajute pe elevi în folosirea social media

28 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Cinci măsuri sunt necesare pentru școli dacă doresc să îi ajute pe elevi să-și controleze consumul de social media, scrie publicația americană specializată în educație EdWeek. Măsurile – ce merg de la asigurarea alfabetizării digitale la lucrul cu părinții – sunt sintetizate în baza opiniilor colectate de la specialiști în relatările publicației pe tema eforturilor depuse în sistemul american de învățământ pentru a combate efectele negative ale social media asupra elevilor.
  • EdWeek pleacă de la efortul școlilor americane de a face față ratelor ridicate de depresie și anxietate în rândul elevilor, precum și scăderii performanței școlare. Publicația notează studii recente care asociază consumul ridicat de social media în adolescență cu o performanță cognitivă scăzută și cu efecte asupra sănătății mintale. 
  • Și tot EdWeek notează că numeroase autorități școlare din sistemul descentralizat de educație din SUA au dat în judecată marile companii de social media, acuzate că produsele lor afectează sănătatea mintală și capacitatea de învățare a elevilor. Potrivit EdWeek, utilizarea telefoanelor școlare în școli este interzisă în districte școlare din 32 de state americane și din District of Columbia.

Cei 5 pași prin care școlile pot să îi ajute pe elevi să controleze modul de utilizare social media, potrivit EdWeek:

  1. Să fie asigurată alfabetizare digitală, adică elevii să învețe să înțeleagă și să folosească eficient și responsabil tehnologiile digitale. În sistemul american, potrivit sursei citate, acest lucru este realizat prin lecții despre folosirea sănătoasă a telefonului sau a social media sau despre cetățenie digitală, iar astfel de lecții pot fi oferite pe diverse căi – de la activități asigurate de bibliotecari la ore de consiliere, de limbă engleză sau de studii sociale.
  2. Să se discute despre obiceiurile social media. Profesorii ar trebui să discute cu elevii despre motivele pentru care folosesc social media și cum se simt când fac acest lucru, să li se explice ce înseamnă consum moderat și auto-reglementare, să discute ce altceva interesant sau plăcut ar putea face în timpul pe care îl alocă social media.
  3. Să se formeze parteneriate cu familiile. Reprezentanții școlilor ar trebui să se gândească la o colaborare mai strânsă cu părinții, pentru ca elevii să folosească moderat social media și telefoanele. Această colaborare ar putea să includă discuții despre importanța ca elevii să aibă obiceiuri digitale sănătoase sau despre modul cum comportamentele digitale pot afecta capacitatea de învățare.
  4. Asigurarea unui mediu sigur și primitor în școli. Acest lucru ține cont de faptul că pentru mulți copii social media poate fi lucrul care-i ține pe linia de plutire, care-i face să nu se simtă atât de singuri. De aceea este important ca în școală să fie asigurat un mediu în care toți copiii să simtă că locul lor e acolo. Iar școlile trebuie să depună eforturi și pentru  combate cyberbulling-ul și să se asigure că orice copil are acces la un adult în care poate să aibă încredere și cu care poate discuta atunci când întâlnește conținut dăunător în social media.
  5. Elevii ar trebui să fie implicați în deciziile școlilor pe teme legate de tehnologie, cum ar fi deciziile privind folosirea telefoanelor mobile. Aceasta întărește disponibilitatea elevilor de a accepta acele decizii.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eroare ştiinţifică grosolană în manualul de Ştiinţe ale Naturii pentru clasa a IV-a: Anotimpurile ar fi formate din cauza depărtării Pământului de Soare şi a mişcării de revoluţie. Ce spune Observatorul Astronomic din Bucureşti

În două manuale de Ştiinţele Naturii pentru clasa a IV-a, ambele ale aceleiaşi edituri, dar scrise de autori diferiţi, apare o eroare ştiinţifică importantă, semnalată de cititorii Edupedu.ro. În manuale…
Vezi articolul

O preocupare pentru cercetători români în pedagogie, în 2023: Cât de folositoare este concepția despre educație a Sfântului Ioan Gură de Aur, ale cărui texte includ „aspecte în acord cu idealul actual al școlii românești”

“În textele marelui pedagog creștin, identificăm aspecte în acord cu idealul educațional actual al școlii românești”, constată doi cercetători români care au găsit de folos să analizeze “recomandările privind procesul…
Vezi articolul

Peste 320 de mii de copii au abandonat școala în generațiile care au terminat clasa a VIII-a în ultimii 10 ani, un număr echivalent cu populația Clujului / În mediul rural o cincime dintr-o generație „se pierde” în primii 8 ani de școală

Peste 14% dintre generațiile elevi care au ajuns în clasa a VIII-a, în ultimii 10 ani – perioada 2010-2020 – au abandonat școala, potrivit rapoartelor anuale privind starea învățământului, ale…
Vezi articolul

Realitatea lor. Liderii țării au “pilotat” prima zi de școală: educația – prezentată prin proiecții de viitor, în școli de excepție. Totul – sub umbrela României educate, care nu e gata / La guvern, câțiva copii au manifestat pentru lucrurile de bază care lipsesc din școli

Președintele Klaus Iohannis, premierul Florin Cîțu și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, au profitat luni de decizia luată în august, ca, în pofida înrăutățirii situației epidemiologice, școlile să poată organiza festivități…
Vezi articolul

Cine este Liviu George Maha, profesorul care l-a detronat pe rectorul Tudorel Toader, la Iași: „născut și crescut” la Universitatea Al. I. Cuza, capabil să-și critice dur adversarul fără măcar să-i spună pe nume

Scrutinul pentru funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, câștigat luni de Liviu Maha în fața rectorului în exercițiu Tudorel Toader, se remarcă de două ori în…
Vezi articolul