Guvernele lumii trebuie să acționeze pentru a-i ajuta pe oameni să se echipeze cu acele competențe de care au nevoie în societate și pe piața muncii, pentru că adesea aceste competențe sunt influențate puternic de factori care nu depind de ei, avertizează Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică în Skills Outlook 2025, cel mai nou raport al său privind competențele, publicat marți, 9 decembrie. Analiza OCDE, bazată pe datele din țările membre, arată că, în fața „șocurilor” repetate produse de schimbările din societate, economie și tehnologie, competențele necesare omului sunt distribuite inegal și disparitățile încep să se facă simțite devreme, iar sistemele educaționale și de muncă perpetuează avantajele sociale în ceea ce privește accesul la educație și formare.
- Raportul OCDE, ce folosește resurse precum studiul internațional privind competențele adulților, PIAAC, dar și pe alte date din studii recente, acoperă țările membre, deci nu și România, țară care este în curs de aderare la organizația internațională și care abia de acum înainte va lua parte la PIAAC. De observat, însă, că România se află în urma țărilor europene membre OCDE în ceea ce privește competențele elevilor (PISA 2022), la fel și în ceea ce privește competențele digitale de bază, iar cel mai recent val PIAAC arată că situația competențelor este mai problematică în țările din Europa Centrală și de Est, decât în alte părți ale lumii dezvoltate.
România se remarcă, în studii internaționale precum PISA, și prin decalajele majore produse de mediul socio-economic. Or, potrivit Skills Outlook 2025, publicat acum de OCDE, aceste decalaje sunt un obstacol major în acumularea competențelor specifice secolului 21 inclusiv în țări care, potrivit datelor Eurostat sau OCDE, stau mai bine decât România.
Potrivit noii analize a organizației internaționale, „disparitățile în ceea ce-i privește pe posesorii competențelor esențiale pentru a avea succes în secolul 21 reflectă, între altele, mediul din care provin oamenii”, iar printre aceste competențe se numără cele de procesare a informației – alfabetizare și alfabetizare numerică sau competența de adaptare în rezolvarea problemelor – precum și competențele sociale și emoționale.
Skill Outlook 2025 insistă că „pentru o persoană, competențele și felul cum le folosește depind în mare măsură de factori care nu depind de ea”, ci de mediul socio-economic de unde provine, de sex, de locul unde a crescut sau dacă este sau nu din familie de imigranți. Iar aceste diferențe „se adună și se amplifică în timp, determinând șansa în viață și încetinind creșterea și capacitatea țărilor de a transforma provocările secolului 21 în oportunități”. Iar rezultatul constă în talent irosit, ineficiență pe piața muncii și creșterea diviziunilor sociale.

Printre concluziile raportului citat:
- Principala cauză a disparităților în materie de competențe este contextul socio-economic al indivizilor. Principalul exemplu folosit: adulții din țările membre OCDE, care au cel puțin un părinte cu studii superioare, înregistrează scoruri mai bune în privința competențelor-cheie decât persoanele care nu au părinți cu studii superioare.
- La nivelul societăților se mențin disparități între femei și bărbați, în ceea ce privește diversele competențe. Între altele, femeile au rezultate mai bune în ceea ce privește alfabetizarea, dar bărbații au rezultate mai bune în alfabetizarea numerică și capacitatea de rezolvare a problemelor.
- Disparitățile în ceea ce privește competențele încep să se facă simțite timpuriu: potrivit analizei rezultatelor PISA, băieții în vârstă de 15 ani au competențe mai solide decât fetele de vârsta lor în ceea ce privește alfabetizarea financiară sau în privința matematicii, pe când fetele au competențe mai ridicate în ceea ce privește colaborarea pentru rezolvarea problemelor, citire sau gândire creativă. O altă diferență ce se resimte din copilărie: elevii cu părinți care au studii superioare au rezultate mai bune decât ceilalți în cazul matematicii.
- Potrivit analizei OCDE, sistemele de educație și locurile de muncă perpetuează avantajele sociale ale unora, chiar și acolo unde meritocrația este reală. Felul cum sunt selectați indivizii în diverse programe educaționale sau pentru diverse slujbe face ca avantajul social să persiste, în special după finalizarea studiilor preuniversitare.
- După finalizarea studiilor preuniversitare, procesul de selecție în învățământul superior este un „motor major” pentru diferențieri în dezvoltarea competențelor, arată analiza OCDE. Organizația arată că mediul de proveniență determină alegeri și oportunități ce contribuie la disparitățile ce apar atunci când oamenii decid pentru cât timp să urmeze studii superioare, pe când diferențele dintre femei și bărbați sunt legate în special de domeniile preferate.
Iar diferențele diferă și în ceea ce privește oportunitățile de studii pe parcursul vieții, oportunități legate adesea de situația întâlnită în tinerețe: dacă, în medie în țările OCDE, 43% dintre adulți participă la programe de învățare non-formală, procentul crește la 61% în cazul celor cu studii superioare și scade la 19% în cazul celor care au cel mult studii gimnaziale.
Ce competențe „pentru secolul 21” ia în calcul analiza OCDE:
Alături de competențele de bază – alfabetizarea, alfabetizarea numerică și capacitatea de rezolvare a problemelor – raportul OCDE ia în calcul o serie de alte competențe pentru adulți, respectiv pentru tineri, sub titlul generic de „competențe pentru secolul 21”. Anume:
- În cazul adulților: dorința de a amâna satisfacția, capacitatea de a fi agreabil, conștiinciozitatea, stabilitatea emoțională, receptivitatea, extroversiunea
- În cazul tinerilor: Citire-Matematică-Științe, capacitatea de rezolvare creativă a problemelor, capacitatea de colaborare pentru rezolvarea problemelor, competența globală, alfabetizarea financiară, gândirea creativă, cunoștințele civice, gândire computațională, alfabetizare informațională
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.