BAC 2022 Sfaturi pentru proba de competențe lingvistice, Limba engleză, de la profesoara Ancuța Gheorghe, Colegiul “Ion Kalinderu” din Bușteni: La proba de exprimare orală, modul de prezentare în fața comisiei contribuie la crearea unei imagini a elevului fie bine pregătit, fie lipsit de încredere

2.497 de vizualizări
Foto: © Chernetskaya | Dreamstime.com
Probele de competențe digitale și lingvistice s-au reluat pentru candidații la Bacalaureat 2022, în acest an școlar, după doi ani în care nu s-au susținut și s-au echivalat după anumite grile anunțate de minister. Pentru ca elevii să știe la ce să se aștepte, EduPedu.ro a discutat cu Ancuța Gheorghe, profesor de Limba engleză la Colegiul “Ion Kalinderu” din Bușteni despre ce trebuie să aibă în vedere elevii la proba de competențe lingvistice.

Un sfat important pentru elevii de clasa a XII-a este să fie atenți la cuvintele cheie pronunțate de persoanele înregistrate vorbind – la proba de înțelegere a unui text audiat – pentru a le corela cu întrebările și variantele de răspuns, în funcție de subiectul conversației / prezentării din înregistrarea audio, precizează profesoara.

Mai mult, în ceea ce privește această probă, Gheorghe Ancuța atrage atenția și asupra condițiilor de examen: nu trebuie să existe zgomote în clădirea în care se susțin probele sau în exteriorul acesteia, ceea ce ține de responsabilitatea comisiei organizatoare. La proba de producere a textului scris, folosirea structurilor gramaticale complexe și vocabularul variat, alături de originalitate, asigură un punctaj cât mai mare, după indicațiile acesteia.

Când sunt probele de competențe lingvistice. Conform noului calendar de Bacalaureat 2022, evaluarea competențelor digitale (proba D) are loc pe 13 – 16 iunie 2022, după ce săptămâna trecută Ministerul Educației a trimis o notă prin care anunță că nu se mai susțin pe 13 – 15 iunie cât era stabilit inițial.

Iată indicațiile complete ale profesoarei:

“În cadrul probei de înțelegere a unui text audiat (listening comprehension) elevii vor asculta două materiale audio. Unul dintre acestea este de dificultate medie și echivalează cu nivelul A1-A2 din CECRL, iar cel de-al doilea este de o dificultate mai ridicată, echivalând cu nivelul B1-B2 din CECRL. Pe parcursul probei de înțelegere a textului audiat elevii trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte:

  • Elevii trebuie să citească cu mare atenție întrebările și variantele multiple de răspuns înainte de audierea materialelor. Trebuie să se familiarizeze cu noțiunile puse în discuție, iar în acest timp să identifice elementele cheie despre care urmează să asculte detalii în materialele audiate.
  • Odată cu începerea audierii materialelor este nevoie de atenție și concentrare. Elevii pot nota pe ciornă sau pe fișa cu subiecte variantele corecte de răspuns. Fiecare material va fi audiat de două ori, cu pauze de câteva minute între ele. După prima audiție elevii trebuie să revadă întrebările și să stabilească dacă sunt siguri de corectitudinea răspunsurilor date. Pe parcursul celei de a doua audiții elevii trebuie să decidă asupra variantelor finale de răspuns și să verifice toate răspunsurile date anterior. Acest procedeu va fi efectuat și pentru al doilea material audio.
  • Un lucru foarte important în desfășurarea cu succes a acestei probe de examen este asigurarea condițiilor necesare unui examen audio. Astfel, este bine de avut în vedere ca, în funcție de zona în care este amplasată școala, să nu existe zgomote exterioare care ar putea perturba buna desfășurare a examenului.

În ceea ce privește proba scrisă a examenului, aceasta este alcătuită din 2 părți: cea de receptare a textului scris (reading comprehension) și cea de producere de mesaje scrise (writing). Pentru fiecare dintre acestea elevii vor primi câte un calificativ, conform metodologiei de examen.

  • La fel ca și la proba de înțelegere a unui text citit, elevii vor avea de două texte, unul de nivel mediu, nivel A1-A2, și unul de nivel avansat, nivel B1-B2. Pentru primul dintre acestea elevii vor primi întrebări cu variantele de răspuns True/ False/ Doesn’t say. Este foarte important ca elevii să facă diferența între un răspuns fals și lipsa acelei informații din text.
  • Întrebările respectă ordinea apariției informațiilor din text, ceea ce ajută la o identificare mai rapidă a răspunsurilor.
  • Folosiți strategii de citire cum ar fi skimming (citirea rapidă a unui text pentru a identifica ideile principale) și scanning (citirea textului în vederea identificării unor detalii a unor informații cheie).
  • Dacă în texte apar elemente noi de vocabular, acestea trebuie deduse din context. Este importantă înțelegerea textului în ansamblu și nu înțelegerea fiecărui cuvânt în parte.
  • La sfârșitul probei, verificați dacă ați marcat pe foaia de examen toate răspunsurile. Nu lăsați răspunsuri necompletate.

La proba de producere de mesaje scrise, elevii trebuie să dovedească evaluatorilor că nivelul de cunoaștere al limbii moderne este ridicat. Acest lucru se dovedește prin: folosirea unui vocabular cât mai variat, adecvat cerinței de lucru, folosirea unor structuri gramaticale complexe, asigurarea coerenței și coeziunii textului prin folosirea de elemente de legătură care fac trecerea de la o idee la alta, de la un paragraf la altul, folosirea unor tehnici specifice de introducere și încheierea scrisorii/ eseului/ articolului etc. și nu în ultimul rând originalitatea.

Ultima probă, cea de producere de mesaje orale (speaking) este cea mai încărcată de emoții în rândul elevilor, dar nu neapărat cea mai dificilă.

  • Unul din cele mai importante elemente este organizarea discursului. Acesta se face într-un mod similar organizării textului scris, cu folosirea conectorilor adecvați.
  • Lucruri la fel de importante sunt pronunția corectă, vocabularul variat și structurile gramaticale diverse și complexe.
  • Pe lângă toate aceste noțiuni care apar în baremul de notare, foarte importante sunt elementele de comunicare paraverbală și non-verbală. Contactul vizual cu examinatorii este important, la fel și postura elevului, modul de a se prezenta în fața comisiei de examen; toate acestea dau un plus de încredere în sine și contribuie la crearea unei imagini a elevului bine pregătit”, transmite profesoara elevilor.
Calendarul examenului național de Bacalaureat 2022, Sesiunea iunie – iulie 2022
  • 23 – 27 mai 2022 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
  • 27 mai 2022 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 6 – 8 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 8 – 9 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 8 – 10 iunie 2022 Evaluarea competențelor digitale — proba D (după modificare)
  • 13 – 16 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C (după modificare)
  • 20 iunie 2022 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
  • 21 iunie 2022 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
  • 22 iunie 2022 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
  • 23 iunie 2022 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
  • 27 iunie 2022 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00 – 18:00
  • 28 – 30 iunie 2022: Rezolvarea contestațiilor
  • 1 iulie 2022: Afișarea rezultatelor finale

Foto: © Chernetskaya | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Vezi și:
UTIL Modele de subiecte pentru Bacalaureat 2022, probele de competențe. Pentru competențe digitale subiectul propus elevilor este să caute „pe web informații despre metalul numit aur”
EXCLUSIV Ministerul Educației și-a dat seama că două probe de la BAC și Evaluarea Națională 2022 se suprapun și decide prelungirea perioadei pentru probele de competențe / Modificarea apare cu lună înainte de examene, printr-o notă trimisă în teritoriu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

VIDEO “Fă-o pentru mine! Vreau să am încredere în educația pe care o primesc. Ies la vot pentru că nu mai vreau să ies în stradă.” Elevi de liceu îndeamnă tinerii să meargă la vot pe 26 mai

Mai mulți elevi de liceu s-au implicat în campanii pro vot pentru alegerile europarlamentare din 26 mai, demersurile fiind organizate de diverse organizații pe paginile de socializare. Consiliile elevilor din…
Vezi articolul