BREAKING Ghidul de reguli pentru redeschiderea școlilor pe 8 februarie – document de lucru. Masca purtată în permanență, distanța de 1 metru și ușa deschisă la clase, principiile de bază

64.649 de vizualizări
Foto: captură Youtube
Ghidul pentru redeschiderea școlilor pe data de 8 februarie, în varianta propusă de Ministerul Educației, pe baza aspectelor convenite cu Ministerul Sănătății a fost obținut de Edupedu.ro. Este încă o variantă de lucru, dar cel mai probabil principalele aspecte din document vor rămâne neschimbate. La apariția formei finale vom publica orice eventuale modificări.

Este vorba despre proiectul de ordin comun al miniștrilor Sănătății și Educației pe baza căruia toate unitățile de învățământ din România, cu excepția celor din sistemul de apărare și ordine publică, se vor redeschide începând cu data de 8 februarie, debutul semestrului al II-lea.

Documentul are 14 pagini și conține atât regulile pentru învățământul preuniversitar, cât și cele pentru universități.

Cele mai importante măsuri sunt cele care deja erau stabilite și în varianta anterioară a setului de reguli pentru școli, adică masca trebuie purtată în permanență de profesori, personalul școlii și elevi, distanța trebuie să fie de 1 metru între elevi, în clase și ușa să fie deschisă la clase.

Ce prevede documentul:

„Prezentul ordin reglementează procedura și măsurile obligatorii privind prevenirea şi combaterea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2 care se vor aplica în unitățile de învățământ preuniversitar/unitățile conexe/instituţiile de învățământ, în scopul asigurării dreptului la învăţătură şi a dreptului la sănătate, pentru beneficiarii primari ai dreptului la învăţătură, studenţi şi personalul din sistemul naţional de învăţământ”.

Ordinul se aplică și pentru activitățile de după școală, organizate de unitățile de învățământ.

„Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și pentru activitățile educative, recreative, pentru consolidarea competențelor dobândite de elevi sau de accelerare a învățării, precum și pentru activitățile de învățare remedială desfășurate în unitățile de învățământ în cadrul programelor de tipul,, Școală după Școală””, potrivit documentului citat.

„Înainte de reluarea cursurilor, fiecare unitate de învățământ preuniversitar/ conexă/instituţie de învăţământ stabileşte spaţiile care pot fi folosite în procesul de învăţământ, precum şi spaţiul necesar ce va fi utilizat pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, identificate de cadrul medical din unitatea de învățământ preuniversitar/conexă/instituţia de învăţământ sau persoana desemnată de conducerea unităţii/instituţiei”, se mai arată în document.

Cum stabilesc școlile scenariul de funcționare – procedură în 7 pași
  1. DSP/DSPMB informează, înainte de reluarea cursurilor, după vacanțele școlare/ universitare, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, denumit în continuare ISJ/ISMB, respectiv senatul universitar al instituţiei de învăţământ superior, comitetul judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă (CJSU/CMBSU) cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, în vederea stabilirii scenariului de începere a cursurilor.
  2. ISJ/ISMB transmite unităţilor şcolare/ conexe informarea DSP/DSPMB referitoare la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, pentru stabilirea scenariului de funcţionare.
  3. (3) Scenariul de funcţionare al unităţii/instituţiei de învăţământ pe parcursul anului şcolar/universitar se va actualiza in functie de evolutia epidemilogica prin raportare la prevederile art.3.
  4. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ propune inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti aplicarea scenariului de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ, pe bază criteriului epidemiologic privind rata incidenţei cumulate la nivelul localității, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori, după cum urmează:

După care sunt enumerate scenariile deja cunoscute:

Scenariul 1

Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învățământ, cu
respectarea şi aplicare tuturor normelor de protecţie.

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori.

Scenariul 2

a) Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie.

b) Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000 dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori.

Scenariul 3

a) Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar.

b) Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu.

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 3/1.000 locuitori.

Școală online poate fi făcută, cu aprobarea inspectoratului, chiar și în scenariul verde

Ordinul prevede că, indiferent de situația epidemiologică, „în situații justificate de infrastructură și resursele existente, unitățile de învățământ/unitățile conexe pot desfășura activități didactice în sistem on-line cu aprobarea inspectoratului școlar județean/ISMB”.

Procedura de luare a deciziei de intrare într-un anumit scenariu continuă astfel:

5. „Inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Școlar al Municipiului Bucureşti şi DSP/DSPMB avizează propunerea consiliului de administrație a unităţii de învățământ
preuniversitar/ conexe şi înaintează spre aprobare CJSU/CMBSU scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ.

6. Propunerea este fundamentată pe informarea DSP/DSPMB cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, precum şi în funcţie de infrastructura şi resursele existente în fiecare unitate de învăţământ.

7. Comitetul judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă emite hotărârea privind scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ pentru reluarea cursurilor după vacanțele școlare

Cum se organizează unitățile de învățământ pentru redeschidere:

  1. „Organizarea și întreținerea spaţiilor astfel încât să se asigure distanțarea de 1 metru. În situația în care acest lucru nu se poate realiza, se va asigura distanțarea maxim posibilă,
    inclusiv prin amplasarea optima a mobilierului scolar;
  2. Stabilirea circuitelor funcţionale;
  3. Organizarea spaţiilor de recreere;
  4. Evaluarea necesarului de resurse umane;
  5. Asigurarea materialelor de curăţenie, igienă şi dezinfecţie;
  6. Asigurarea permanentă a unui stoc de rezervă de materiale de protecţie pentru elevi/studenți şi personal.
Profesorii și elevii cu vulnerabilități – reguli și excepții

„Personalul didactic din cadrul unităților de învățământ/conexe/instituțiilor de învățământ aflat în grupa de risc, respectiv vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară, poate desfășura activități didactice în sistem on-line numai în baza unei certificări emise de medicul de medicina muncii. În acest caz conducerea unității/instituției va adapta orarul școlar în mod corespunzător.

Preşcolarii/elevii care fac parte dintr-o grupă de risc, respectiv cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor, pot fi scutiti de prezenta fizica in scoala.

Pentru preșcolarii/elevii menționați la alin (2), conducerile unităţilor de învăţământ vor identifica, după caz, soluţii pentru asigurarea procesului educaţional online.

Conducerile unităților de învățământ au obligația să respecte măsurile de protecție şi cele de igienă recomandate tuturor elevilor, iar în situația preșcolarilor/elevilor menționați la alin. (2) să monitorizeze fiecare caz în parte.

Preșcolarii/elevii menționați la alin (2), precum şi părinţii acestora, vor fi consiliaţi de medicii specialişti şi psihologii care îi au în îngrijire, în privinţa măsurilor suplimentare necesare.

Preșcolarii/elevii care locuiesc împreună cu o persoană care face parte dintr-o grupă de risc, după o evaluare medicala a persoanei respective, daca aceasta nu a fost vaccinată şi exista riscul de contaminare cu SARS-CoV-2, pot să nu se prezinte fizic la şcoală, la recomandarea medicului curant și cu acordul părinților/reprezentantului legal.

Pentru preșcolarii/elevii menționați la alin.(6), conducerile unităţilor de învăţământ vor asigura desfășurarea procesului educaţional în sistem online.

Preșcolarii/elevii cu dizabilităţi, in functie de specificul afecţiunii, vor beneficia de adaptarea măsurilor de prevenţie în mod adecvat dizabilităţii specifice.

Măsurile de protecţie pentru învăţământul special, atât pentru profesori, cât şi pentru elevi, vor fi adaptate nevoilor acestora, cu avizul DSP”.

În anexa documentului sunt prevăzute regulile din fiecare clasă și școală

Concret, regulile de distanțare aplicate, precum și măsurile sanitare și de igienă sunt următoarele:

Organizarea circuitelor în interiorul şcolii prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure “trasee prestabilite” de intrare, de deplasare în interiorul unităţii de învăţământ şi de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanţe corespunzatoare între persoane.

La intrarea în şcoală şi pe coridoare, precum si la intrarea în fiecare clasă vor fi aşezate dispensere/flacoane cu soluţie dezinfectantă pentru mâini.

Uşile vor fi menţinute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact.

Organizarea sălilor de clasă

Sala de clasă va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică de 1 metru între elevi. Dacă configurația sălii de clasă (suprafață, mobilier etc) nu permite distanțarea fizică de 1 metru, atunci spațiul va fi organizat astfel încât să se asigure distanța maxim posibilă între elevi.

Deplasarea elevilor în interiorul instituţiei trebuie limitată prin alocarea aceleiasi săli unei clase de elevi, iar profesorii vor schimba sala de predare. Principiul de urmat este “1 clasă de elevi = 1 sală”;

Este interzis schimbul de obiecte personale;

Va fi asigurată aerisirea claselor înainte de sosirea elevilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 minute, apoi în timpul pauzelor minimum 10 minute şi la finalul zilei, ținând cont de temperatura exterioară;

Se recomanda evitarea experimentelor practice care necesită mişcare şi/sau interacţiune strânsă între elevi;

Elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască in permanenta, atunci când se află în incinta unităţii de învăţământ.

Organizarea grupurilor sanitare

Este obligatorie disponibilitatea permanenta a substanțelor dezinfectante si a prosoapelor din hârtie, de unică folosință; sunt interzise uscătoarele electrice de mâini şi prosoapele din material textil;

Se va verifica realizarea curăţeniei zilnice şi a dezinfectării regulate a suprafeţelor atinse în mod frecvent (conform Planului de curăţenie şi dezinfecţie de la nivelul unității);

Organizarea curții şcolii

Se va organiza mobilierul exterior (acolo unde este cazul) astfel încât să se păstreze distanţarea fizică;

Spaţiile derecreere prevăzute cu jucării de exterior vor fi curăţate, igienizate cu jet de apă şi apoi dezinfectate cu soluţii avizate pentru suprafeţe, zilnic şi înaintea începerii cursurilor fiecărui ciclu de învăţământ;

Organizarea accesului în unitatea de învățământ

Accesul şi fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în instituţia de învăţământ de către persoane desemnate la nivelul unitatii de învăţământ;

Este recomandată intrarea prin mai multe căi de acces pentru a reduce fluxul de elevi.

În cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanţării fizice a persoanelor care intră în instituţia de învăţământ este esenţială;

Căile de acces (de tip poartă sau uşă) vor fi menţinute deschise în timpul primirii elevilor pentru a limita punctele de contact.

După dezinfecţia mâinilor, elevii vor fi îndrumați direct în sălile de clasă;

Accesul persoanelor care nu au calitatea de elev sau angajat al unității de învățământ (părinţi, alţi însoţitori etc.) va fi interzis în afara cazurilor excepţionale, pentru care este necesară aprobarea conducerii unităţii de învăţământ.

Articolul este în curs de actualizare

Descarcă de aici varianta documentului de lucru – Ordinul comun pentru redeschiderea școlilor

Foto: captura youtube/scoala din Germania


12 comments
  1. Iar in scenariul rosu, profesorii predau online de la sediul institutiei de invatamant, unor elevi aflati acasa, nu?
    Pentru ca asa pretind unii directori in totala contradictie cu legea si cu un bun simt elementar.

  2. Un guvern iresponsabil care nu va fi tras la răspundere nici dacă ar fi afectați de acest virus trei sferturi din populație. Vom vedea în trei săptămâni cum spitalele nu vor mai da față numărului mare de bolnavi. Cei tineri vor fi lăsați să trăiască, dacă nu au alte afecțiuni, iar bătrânii vor fi sacrificați. Asa s-a procedat și on luna noiembrie 2020. Cei care au avut rude, cunoștințe în situația asta știu ca nu fabule și nici nu vorbesc despre Teorii ale Conspirațiilor.

  3. Ce bineee!
    Care prof scapă fără sa ia covid de la elevii asimptomatici, ia din cancelarie, de la cei care au reușit sa ia virusul de la elevi. Sa nu scape nici un prof!
    Asa, asa imbulzeala în cancelarie!

  4. Hai tovarasi ca se poate. Ce pandemie, ce distantare, ce praguri, ce virus, ce mutatii? Numai prostii. Lumea nu mai suporta, vrea relaxare si toti copiii la scoala.

    Acum inteleg ce tot zicea Campeanu de intoarcere la normalitate. Se umbla la cifre, la praguri, se scade numarul de testari si gata. De luni 8 feb. avem normalitate :)). Toata lumea e fericita.

  5. Sunt bibliotecar școlar într-o școală gimnazială din mediul rural,aș foarte interesată despre modul în care va funcționa biblioteca școlară,nu se spune nimic concret pe nicăieri!

  6. BTW, Octavian Jurma a prezentat ieri diferentele intre modalitatile de calcul a incidentei. Variata manarita de GCS, in care RO e in majoritate verde si varianta nemasluita in care Timis si Bucuresti sunt in scenariul Rosu + majoritatea judetelor in galben.

    In disperarea lor de a deschide scolile si de a repara ce mai poate fi reparat ficusul & Co. probabil ca nu vor tine cont decat de varianta GCS.

    1. sunt acoperiti si la asta: “Dacă configurația sălii de clasă (suprafață, mobilier etc) nu permite distanțarea fizică de 1 metru, atunci spațiul va fi organizat astfel încât să se asigure distanța maxim posibilă între elevi.”.

  7. Ghidul pare decent. Ramane de vazut ce intelege Campeanu din el si cat va dura destrabalarea asta. Ca prin miracol incidenta la 7 zile scade in RO din 1 feb. continuand trendul din 9 ian., daca cifrele reflecta cat de cat realitatea. In EU un trend crescator e doar in Franta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce înseamnă afterschool-ul și masa caldă pentru elevii de la sat. Mărturia directoarei Școlii Gimnaziale Pesceana: Pentru unii dintre copii este singura mâncare gătită pe care o primesc în acea zi. Comparând efectele de la noi cu rezultatele școlilor învecinate unde nu există acest program, diferențele se văd cu ochiul liber

„Copiii au parte chiar și în mediul rural de niște condiții, să spunem așa similare, eu aș avea curajul să spun chiar superioare celor din școlile urbane. Când spun lucrul…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ: Recomandarea privind anularea deplasărilor în străinătate pentru elevi nu are caracter de interzicere și se referă la zonele de carantină, explică ministrul Educației

Ministrul Educației, Monica Anisie, revine cu explicații după ce luni a trimis către toate școlile și inspectoratele o notă prin care recomanda limitarea  sau anularea excursiilor în străinătate. Oficialul nuanțează…
Vezi articolul