Atât numărul de clase care funcționează în regim simultan, cât și cel al elevilor care învață în învățământul simultan a crescut în anul școlar 2025-2026, reiese din datele transmise de Ministerul Educației și Cercetării la solicitarea unuei deputate. Acestea arată o creștere de 7,9% la nivel național pentru numărul de elevi și o majorar cu 2,5% a numărului de clase în care regimul de predare este simultană, atât în mediul rural, cât și în cel urban. Situația este un efect direct al aplicării Legii 144/2025, cunoscută drept legea Bolojan și vine în contradicție chiar cu declarațiile premierului Ilie Bolojan pe această temă.
În august 2025, șeful Guvernului declara, în contextul aplicării măsurilor derivate din legea care-i poartă numele: „Ceea ce trebuie avut grijă la țară este, într-adevăr, să luăm măsuri în așa fel încât clasele care sunt simultane să nu mai existe, dar nici să nu avem clase simultane în care numărul de de elevi într-o clasă – 1, 2, 3, 5, 7 elevi – este mai mic decât numărul de profesori care predau la clasa respectivă. Decât să ducem profesorii într-un sat din România, unde oricum e greu să faci școală, mai bine luăm copiii din satul acela și ducem la cea mai bună școală din cea mai apropiată comună”.
Rezultatele vizibile sunt următoarele: la nivel național, în anul școlar actual sunt cu 162 de clase cu regim simultan mai mult decât în 2024-2025. Iar numărul elevilor care învață astfel a crescut cu 6.994 față de anul școlar trecut, potrivit datelor citate. În ciuda declarațiilor premierului, în mediul rural, cu câteva excepții, în toate județele numărul elevilor în învățământ simultan a crescut, la fel și numărul claselor în care se predă în regim simultan.
În răspunsul primit la interpelarea deputatei USR Corina Atanasiu din partea MEC se arată creșteri pe linie, la nivel național, în ceea ce privește numărul de clase și numărul de elevi care învață în sistem simultan anul acesta, față de anul anterior.
Astfel:
- În anul 2024-2025, funcționau în regim simultan 6.171 clase în mediul rural. Numărul acestora a crescut la 6.308 în anul 2025-2026
- În mediul urban, anul trecut funcționau în regim simultan 302 clase. Numărul acestora a crescut la 327 în actualul an școlar
- Numărul elevilor din mediul rural care învață în regim simultan a crescut cu peste 6.000, de la 84.232 în 2024-2025 la 90.559 în 2025-2026
- În mediul urban, numărul elevilor care învață în regim simultan a crescut de la 4.243 în 2024-2025 la 4.910 în actualul an școlar.
- În mediul rural, numărul elevilor care învață în regim simultan a crescut anul acesta în 33 de județe. Numărul claselor care învață în acest regim a crescut în 31 de județe.
Răspunsul trimis de MEC deputatei Corina Atanasiu:
Context:
Învățământul simultan a devenit o țintă pentru premierul Ilie Bolojan încă din primele luni de mandat, când el a cerut desființarea claselor care funcționează în acest regim. El a făcut declarațiile în contextul măsurilor de austeritate aplicate prin Legea 141/2025, cunoscută ca Legea Bolojan, ce a prevăzut între altele comasarea școlilor și alte măsuri de reorganizare. Schimbările au determinat încă de la început avertismente cu privire la iminența creșterii numărului de clase care funcționează în regim simultan.
La sfârșitul lunii august a fost introdusă o nouă metodologie pentru învățământul simultan, prin care elevii de clasa a VIII-a au fost amestecați din nou cu cei din clase mai mici. Iar în septembrie premierul a lărgit orizontul de timp, vorbind despre desființarea învățământului simultan „în anii următori”.
În octombrie, Edupedu.ro a semnalat improvizațiile rezultate din Legea Bolojan, inclusiv metodologia pentru învățământ simultan, pe care Ministerul condus de Daniel David le prezenta drept „abordare strategică sistemică susținută și pragmatică” pentru combaterea analfabetismului funcțional.
Numărul elevilor care învață în sistem simultan a început să scadă, de la 111.000 în 2021, la 97.000 în 2024, ceea se înseamnă o diferență de 14.000 de elevi. În anul școlar 2024-2025 erau 84.232, iar în anul actual sunt 90.559 de elevi în simultan, în creștere după trei ani de scădere.
În România, în anul școlar 2021-2022, 111.755 de elevi de clasele primare și gimnaziale învățau în sistemul de învățământ simultan, potrivit datelor Ministerului Educației, transmise la solicitarea Edupedu.ro.