Călărași, unde lucrările la Bacalaureat 2022 au fost corectate digitalizat, a avut cea mai mare scădere a ratei de promovare față de anul trecut / Ce s-a întâmplat la Bac în județul pentru care ministrul Cîmpeanu ezită să prezinte rezultatele pilotării evaluării digitalizate

5.152 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Rata de promovare la Bacalaureat 2022, care anul acesta a crescut la nivel național și în cele mai multe județe, comparativ cu anul trecut, a înregistrat o scădere pronunțată într-un singur județ – cel în care a fost pilotată corectarea digitalizată a lucrărilor, anume județul Călărași. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, care lăudase și detaliase rezultatele corectării digitalizate pilotate tot anul acesta la Evaluarea Națională, în Dâmbovița, luni, la prezentarea situației de la Bac, a evitat să ofere informații despre rezultatele din Călărași. Acestea reies, însă, din datele livrate de minister privind Bacalaureatul la nivel național, precum și din cele agregate pe platforma Bac+: o rată de promovare substanțial mai mică decât în 2021, cu diferențe mari de reușită la diversele probe ale examenului.

Amintim că în județul Călărași, lucrările elevilor de la Bac 2022 au fost corectate digital. Ei au dat examenele în scris, în formatul clasic dar la final au fost scanate de profesorii din comisie. Prin acest program pilot, care a fost folosit și în Dâmbovița la Evaluarea Națională 2022, ministerul vrea să elimine subiectivitatea în corectarea lucrărilor.

  • Platforma folosită pentru corectarea digitalizată pentru Evaluarea Națională și BAC 2022, în cele două județe, a fost Intuitext, a companiei Softwin SRL, pusă la dispoziție ministerului, gratuit, pe bază de parteneriat.
Ce spun cifrele oficiale

Potrivit datelor publicate luni de Ministerul Educației, în județul Călărași rata de promovare a Bacalaureatului a fost, anul acesta, de 57,6%, cu 4,8 puncte procentuale mai mică decât în 2021, când aceeași rată a fost de 62,4%.

O variație negativă a ratei, față de anul trecut, s-a mai înregistrat doar în două județe, dar la un nivel nesemnificativ: -0,3% în Alba, -0,2% în Timiș.

Sursa: Ministerul Educației

Rata de promovare a fost, în Călărași, a 3-a cea mai slabă între județele țării, după Ilfov (47%) și Giurgiu (55%). Comparativ, rata medie de promovare înainte de contestații a fost, la nivel național, de 73,3% – cea mai mare din ultimii 12 ani.

  • În cazul Călărași, luând în calcul doar candidații din promoția curentă, rata de promovare la Bac 2022 a fost de 62,5%, mai mare doar decât cele din Ilfov (52,9%) și Giurgiu (61,7%). Variația ratei de promovare față de anul trecut, doar pentru candidați din promoție curentă, a fost de -7 puncte procentuale, din nou cea mai mare variație negativă dintre toate județele țării (singurele județe cu variație negativă au fost, și de această dată, Alba cu -0,8 puncte procentuale și Timiș cu -1,9 puncte procentuale).
Călărași: Număr mic de candidați, dar fără alte diferențe de fond față de anii trecuți

Evoluția se înregistrează în condițiile unei scăderi a numărului de candidați înscriși, dar fără alte schimbări evidente pentru indicii luați în considerare la rezultatele de la Bac, conform datelor agregate pe platforma Bac+. Astfel:

  • Anul acesta, a fost cel mai scăzut număr de candidați înscriși din ultimii 9 ani (1278), față de un maxim de 1847 în 2015
  • Procentul de reușită a fost mediu pentru ultimul deceniu – mai mic decât în 2017 sau 2021, similar cu cel din 2019, dar mai mare decât în perioada anterioară anului 2017 sau decât în 2020.
  • Procentul elevilor care au mai susținut examenul este cel mai mic din 2016 încoace.

Notă: Responsabilitatea pentru corectitudinea datelor publicate de Bac+ aparține platformei citate. Între cifrele agregate de aceasta și cele oficiale apar foarte mici diferențe, pe alocuri.

Evoluția bacalaureatului în Călărași, 2014-2022 (sursa Bac+):

Sursa: Captura Bac+

Tot potrivit datelor agregate pe platforma Bac+, trei licee din județ, cu număr mare de elevi, au avut un procent de reușită de peste 70% (Colegiul Național Barbu Știrbei din Călărași – 94%, Colegiul Național Neagoe Basarab Oltenița – 86%, Liceul Teoretic Mihai Eminescu din Călărași – 72,9%. Dar 10 din 15 licee au avut un procent de reușită de sub 50%, inclusiv cel mai populat liceu din județ – Liceul Tehnologic Nicolae Balcescu Oltenița (reușită 26,9%, la un total de 227 de elevi). Două licee tehnologice, cu un număr foarte mic de candidați, au avut reușită 0% – Liceul Tehnologic de Transporturi Auto din Călărași, cu 15 candidați, respectiv Liceul Tehnologic Nr. 1 din Borcea – cu 6 candidați.

Top 10 licee din Calarasi – sursa; Captura Bac+

Conform datelor furnizate pe platforma Bac+, în Călărași s-au făcut simțite diferențe majore la rezultatele înregistrate între diverse materii. La disciplinele obligatorii aferente profilului teoretic s-au înregistrat rate mari de reușită în cazul Matematică (mate-info) și Istorie, dar de numai 50% în cazul probei de Limba Română. Procent de reușită de doar 50% a fost atins și în cazul Matematicii (Științele Naturii, Tehnologic).

Procentul mic de reușită la Limba Română este semnificativ, având în vedere mai ales faptul că specializarea Filologie a avut cei mai mulți candidați înscriși (372) la nivel de județ, urmată fiind e Matematică-Informatică (221) și Tehnician în activități economice (171 candidați). Pe locul 4 din punct de vedere al candidaților înscriși este specializarea Științe ale Naturii – unde s-a înregistrat un procent redus de reușită la Matematică).

Procente de reusita la materiile obligatorii – Calarasi / Sursa: Captura Bac+

În cazul materiilor la alegere, se observă că procentul de reușită este de peste 60% la primele zece opțiuni și peste 75% pentru primele nouă, după care scade brusc în cazul probei de Biologie vegetală și animală, cu un număr mare de candidați (283) și un procent de reușită de doar 41,3%, conform datelor disponibile marți, pe platforma Bac+.

Deși ales pentru pilotarea corectării digitalizate, Călărași nu este relevant la nivel național, susține ministrul Cîmpeanu

În conferința de presă susținută luni pe tema Bac 2022, ministrul Sorin Cîmpeanu să se refere în detaliu la situația din Călărași, spunând că nu ar fi relevantă la nivel național și că va face obiectul unei analize. Poziția lui vine în pofida faptului că ministrul a insistat, în ultimele luni, asupra relevanței pilotării evaluării digitalizate a lucrărilor de la Evaluarea Națională și Bacalaureat, anul acesta.

După Evaluarea Națională, el a prezentat în amănunt informații cu privire la rezultatele evaluării digitalizate, arătând nivelul de cunoștințe al populației de elevi din Dâmbovița pentru multe dintre subiectele de la examen, la Matematică și la Limba Română. Pe baza acestor date, ministrul Cîmpeanu a susținut ideea de extindere a corectării digitalizate începând de anul viitor.

Pe de altă parte, după Bac, la conferința de luni el a spus: 

  • „Nu putem extrapola rezultatele din Călărași la nivel național. Vor face obiectul unei analize care va fi dată publicității în foarte scurt timp. Repet, rezultatele fiind valabile strict pentru județul Călărași, acolo unde am avut această evaluare digitală”
  • „Am făcut deja această analiză, dar deoarece Călărași este printre județele cu cel mai mic număr de candidați, este printre județele care constant au înregistrat rate de promovare scăzute la examenul de bacalaureat, nu voi prezenta acum”.
  • ”Faptul că am reușit să organizăm o evaluare digitale în județul Călărași ne-a arătat o serie de lucruri. Avem colegiul pedagogic, spre exemplu, Liceul Pedagogic din Călărași. Liceele pedagogice să știți că la nivel național au o rată de promovare de peste 90%. Aici, rata de promovare a fost mult scăzută. Acest lucru, dincolo de cauze de ordin general, se datorează și faptului că avem acele licee mozaic. La Liceul Pedagogic din Călărași avem și clase de alimentație publică, ceea ce, o spun cu toată răspunderea, nu este normal. Fiecare liceu trebuie să-și asume filiera. Trebuie să-și dezvolte resursa umană, infrastructura și toate eforturile pentru a obține rezultate pe o anumită filieră. Aceste licee numite mozaic, vom face o analiză amănunțită, sunt cele care rata de promovare se dovedește a fi scăzută și foarte scăzută.” (N.red.: Liceul pedagogic a înregistrat, potrivit datelor publicate pe platforma Bac+, doar 50 de candidați înscriși)

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Cum se pregătesc alte țări să redeschidă școlile la toamnă. Printre opțiunile testate sau discutate: domuri geodezice, corturi pe locuri de joacă, unități mobile sau “totul să revină la normal”

Autoritățile din învățământul european, în special din țările din Vest, grav afectate de pandemia Covid-19, lucrează intens la planificarea pentru redeschiderea școlilor din toamnă. În România, oficialii produc confuzie maximă…
Vezi articolul

Lupta sindicală din învățământ, în Germania, Franța, Marea Britanie, Spania și SUA: acțiunile organizațiilor de profesori în pandemie, de la proteste auto la acțiuni în instanță împotriva autorităților

În România, când autoritățile iau vreo decizie sau vehiculează vreun scenariu privind școala în pandemie, cel mai puternic se aude, în public, vocea organizațiilor de elevi și de părinți. Profesorii…
Vezi articolul

Cyberstalking. Cum ne protejăm copiii de agresorii de pe social media. Psihologul Domnica Petrovai: Degeaba le oferim copiilor lecții despre emoții la școală, dacă în relația cu adulții din școală și de acasă ei nu simt siguranță, sprijin și sunt criticați, învinovățiți, ignorați sau pedepsiți

Cyberstalking-ul, adică fenomenul prin care ești urmărit și hărțuit online de persoane cunoscute sau necunoscute, a căpătat amploare de la începutul pandemiei fiindcă o mare parte din viață s-a mutat…
Vezi articolul
De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic

De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic, ci să rămână online? Psihologul Daniel David: Copiii se simt mai siguri pe ei la examinare poate fiindcă examenele sunt mai simple. Un alt factor se leagă de rutina pe care au dezvoltat-o copiii în acest timp

După mai bine de un an de stat acasă, întoarcerea la cursuri în format fizic îi neliniștește pe unii dintre elevii care până acum spuneau că ar vrea să revină…
Vezi articolul