Alexandra Hotnogu, director al Școlii Gimnaziale Budila din județul Brașov, a povestit, în cadrul unui webinar organizat joi, 4 septembrie, de Adservio și Edupedu.ro, că mama unui elev a venit la școală, pentru a afla de ce are copilul absențe: „Am mers la clasa aceea, am prezentat doamnei orarul și am sesizat că la ultimele 2 ore avea absențe și fata încă nu ajunsese acasă. Ulterior am aflat că ea a plecat de la școală, deci a chiulit”. Multe astfel de situații au dispărut în urma implementării platformelor de digitalizare a managementului școlar, au spus profesorii. Un beneficiu major al platformei este debirocratizarea și faptul că prin aceasta directorii, diriginții, învățătorii, profesorii și părinții au mereu contact cu situația școlară a elevilor. La webinar au fost aduse în atenție soluțiile practice și exemplele reale din școli care au reușit tranziția spre digital.
- Pentru școlile care vor să testeze instrumentul de management școlar există un Pachet de Digitalizare a Școlilor 2025-2026. Este o inițiativă prin care sunt oferite gratuit modulele esențiale pentru notare, evidența absențelor, catalog PDF pregătit pentru printare (conform ROFUIP) și raportare directă către Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Astfel, unitățile de învățământ pot intra în noul an școlar cu procese clare, rapide și conforme. Sprijinul este dedicat școlilor care nu folosesc încă platforma Adservio și este valabil prin înscriere, până la 15 septembrie 2025. Reamintim că, în conformitate cu ROFUIP de anul acesta, școlile pot decide singure, fără nicio altă formalitate, să înlocuiască catalogul de hârtie cu cel electronic.
Vezi mai jos, în articol, cum poate fi redus numărul absențelor prin intermediul catalogului electronic Adservio și care sunt motivele pentru care școlile n-ar mai trece la catalogul clasic. În plus, există o adaptare a platformei și pentru copiii de grădiniță, iar părinții află în timp real cât a mâncat copilul, dacă a dormit și ce activități a desfășurat.
VIDEO Pregătirea școlii pentru deschidere – provocări și soluții de management digital / Webinar Adservio – Edupedu
Alexandra Hotnogu, director al Școlii Gimnaziale Budila din județul Brașov, a povestit că școala pe care o conduce are 760 de elevi (clase primare și gimnaziale) și 45 de profesori, dintre care 6 nu sunt titulari.
„Avem o școală gimnazială, cu nivel primar și gimnazial, cu un număr de 760 de elevi, de la clasa pregătitoare până la clasa a VIII-a. Avem 45 de cadre didactice, dintre care doar 6 nu sunt titulare și mă bucură enorm de mult acest aspect. Comunitatea pe care noi o ajutăm să se familiarizeze cu tainele educației, să zic așa, este de etnie romă mai bine de 90%, lucru care nu ne demoralizează, ba din contra, ne stimulează și mai mult și ne face să ne depășim limitele.”
Directoarea a spus că primul consiliu din acest an a început cu trainingul utilizării platformei și „nu am mai văzut acea reticență, din partea lor, pe care o văzusem anul trecut, motiv pentru care m-am bucurat extraordinar de mult”.
„Cei din echipa Adservio au fost întotdeauna alături de noi, prompți și deschiși să ne asculte doleanțele, dacă pot să spun așa, să ne ofere sprijin ori de câte ori a fost nevoie, motiv pentru care am și debutat primul consiliu pe care l-am avut anul acesta, pentru că sunt foarte multe cadre didactice noi, cu trainingul utilizării platformei și nu am mai văzut acea reticență, din partea lor, pe care o văzusem anul trecut, motiv pentru care m-am bucurat extraordinar de mult. Când am văzut cum se printează catalogul, cât de frumos arată, numărul de absențe pentru burse pentru cei cu ajutor social, am zis «da, am făcut o schimbare majoră, o schimbare care la început părea să nu aibă o finalitate pozitivă, dar mergem spre mai bine»”.

Alexandra Hotnogu a povestit că „nu am mers pe ideea să lucrăm la dublu”: „Tocmai că auzisem zvonurile referitoare la faptul că acest catalog electronic, ușor-ușor, va deveni obligatoriu, nu am mers pe ideea să lucrăm la dublu, adică să avem și un carnețel în care să ne punem notele și să lucrăm totodată și pe platformă. Am zis: doar dacă se blochează internetul, platforma, vă notați pe o hârtiuță și, ulterior, treceți absolut totul acolo. (…)”
Directoarea Școlii Gimnaziale Budila din județul Brașov a vorbit despre faptul că platforma îi ajută pe părinți să vadă absențele elevilor în timp real și a oferit câteva exemple:
„A venit o mămică și ne-a zis: «Eu am trimis fata la școală. De ce are absențe la anumite materii?». Am mers la clasa aceea, am prezentat doamnei orarul și am sesizat că la ultimele 2 ore avea absențe și fata încă nu ajunsese acasă. Ulterior am aflat că ea a plecat de la școală, deci a chiulit”. S-a mai întâmplat ca un alt părinte să vină și să întrebe de ce are absență copilul său. Am sesizat faptul că elevul nu venea la primele ore, își pierdea timpul pe drum. Văzând acest lucru, unii dintre părinți au recurs și la metoda conducerii copilului la școală, adică să te văd eu că ai intrat pe poarta școlii.”
La Școala Gimnazială Budila din județul Brașov, aproape fiecare profesor are cabinetul personal, iar elevii, ca în străinătate, se mută de la o sală de clasă la altă:
„Am pistonat și mai mult primăria să ne trimită acele achiziții din PNRR, și anume laptopurile. Automat am dotat toate sălile de clasă cu laptopuri. Este mult mai ușor: ți-ai păstrat acolo ID-ul, te-ai logat când ai ora, pentru că, la noi, aproape fiecare profesor are cabinetul personal, iar elevii, ca în străinătate, se mută de la o sală de clasă la altă. Îți vine mult mai ușor să întreții și clasa, să îți desfășori într-un altfel de mediu orele.”
Prin intermediul aplicației, se verifică lunar notarea elevilor și numărul de absențe, după cum a precizat Alexandra Hotnogu:
„Referitor la notarea elevilor, lunar verificăm dacă s-a pus minimul de note pe fiecare disciplină, ca noi să ne putem genera acele rapoarte și absențele. În momentul în care noi trebuie să dăm rapoartele absențelor pentru burse, noi blocăm să nu se mai motiveze, să nu se mai pună alte absențe, pentru că, din punctul nostru de vedere, o lună întreagă ai avut la dispoziție să pui, să ștergi, să modifici, să motivezi. Automat se oprește.”
Întrebată de finanțare, aceasta a spus că resursele au fost prin PNRAS: „Resursele noi le-am găsit tot prin PNRAS. Da, într-adevăr, ne-au ajutat foarte mult. Acum, având în vedere faptul că acest catalog electronic este obligatoriu, cu siguranță, felul în care se va face bugetul de la an la an va putea fi, să zicem așa, permisiv și pentru Curtea de Conturi, când achiziționezi astfel de platforme, pentru că trebuie să ții cont de anumite aspecte, în momentul în care îți faci bugetul, trebuie să vezi exact ce îți permiți să iei, ce nu îți permiți, ce ai voie, ce nu ai voie, iar plata consider că rămâne la latitudinea fiecăruia, atât a achizitorului, cât și a furnizorului, vizavi de cum se va face: lunar, trimestrial, negociere de preț și așa mai departe.”
Am reușit să scădem numărul de absențe considerabil și să reducem abandonul școlar – Ana Maria Chelaru, director al Liceului Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Iași
Ana Maria Chelaru, director al Liceului Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Iași, a vorbit despre faptul că profesorii au multe sarcini, iar catalogul electronic a venit din dorința de a mai lua din greutatea de pe umerii cadrelor didactice:
„Avem elevi de etnie romă, deci ne confruntăm cu abandonul școlar, avem copii care provin din medii sociale scăzute și atunci situația la învățătură oarecum era plafonată, din anumite părți. Am observat faptul că colegii noștri erau acaparați de foarte multe sarcini și ne-am dorit foarte mult să luăm de pe umerii colegilor completarea catalogului. Chiar și numărarea absențelor era la un moment dat un timp pierdut. Mi se părea că acest timp îl puteam folosi să ajutăm elevii. (…)
De regulă, de la noi pleacă inițiativa, de la echipa de conducere, în urma reacțiilor colegilor noștri. Când spuneam că trebuie să completăm o situație cu numărul de absențe, deja vedeam încrâncenarea de pe fețele colegilor noștri: «am de numărat 1.500 de absențe». Urmărind tot acest parcurs, am hotărât să propunem colegilor să implementăm catalogul electronic.”

Directoarea Liceului Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Iași a menționat avantajele catalogului electronic, anume reducerea absențelor și reducerea abandonului școlar.
„Deși implementarea a necesitat un efort suplimentar, până ne-am adaptat și până am început să cunoaștem foarte bine această platformă, până la final am realizat lucruri extraordinare pentru comunitatea noastră școlară și am acoperit anumite nevoi. Bineînțeles că se poate mai bine de atât, dar suntem pe drumul cel bun. Încă din primul an de implementare, am reușit să scădem numărul de absențe considerabil, la aproximativ 10.000 de absențe mai puține decât în anii anteriori, și să reducem abandonul școlar – de la trei elevi care au abandonat cu un an în urmă la un elev.
Nu mi-aș dori să mai văd că profesorii își pierd timpul făcând tot felul de activități care pot fi automatizate – Lucian Țifui, manager dezvoltare la Adservio
Potrivit lui Lucian Țifui, manager dezvoltare la Adservio, calitatea actului educațional este dată de persoana din fața copiilor. „Nu mi-aș dori să mai văd că profesorii își pierd timpul făcând tot felul de activități care pot fi automatizate”, a menționat acesta:
„Din partea profesorilor există acea temere că poate vor fi înlocuiți, ceea ce nu cred că o să se întâmple. Calitatea actului educațional este dată de persoana din fața copiilor și cred că putem să stabilim legături mult mai sănătoase prin intermediul profesorului cu elevii decât doar prin intermediul unei tehnologii și atât. Noi venim și dăm oportunitatea să folosiți tehnologia într-un mod inteligent, astfel încât să aveți timp pentru ceea ce contează. Și aici este vorba de actul educațional. Nu mi-aș dori să mai văd că profesorii își pierd timpul făcând tot felul de activități care pot fi automatizate.
Și aici a fost dat un exemplu referitor la număratul absențelor. Da, într-adevăr, cred că a fost un chin și este un chin pentru toată lumea. Dacă în momentul acesta mai facem această activitate, nu știu câtă satisfacție poate să ne aducă în condițiile în care, odată ce avem o soluție de genul ăsta, informațiile sunt chiar la un click distanță. Și nu e un cuvânt prea mare.”

În platforma Aservio se lucrează ca datele referitoare la note și absențe că fie „vărsate în SIIIR”, după cum a spus managerul:
„De ce ar trebui ca cineva din școală să stea să să-și piardă ani din viață, ca să treacă în SIIIR note și absențe? Noi, de vreo două luni de zile, la asta lucrăm, să facem ca automat datele care sunt în Adservio să fie transmise în SIIIR, fără ca cineva să stea să facă lucrul acesta manual. (…)
„Va exista o anumită perioadă de migrare a datelor. Personalul școlar nu va trebui să facă absolut nimic. Se va stabili o anumită zi din săptămână, o anumită oră în care se va face migrarea automată către SIIIR. Da, intervenția personalului școlar nu e nevoie să nu apară.”
Lucian Țifui a spus că platforma Adservio este adaptată și pentru copiii de grădiniță:
„Este o platformă adaptată și pentru copiii de grădiniță. Într-adevăr, ei nu au note, dar au insigne, calificative, au un raport zilnic în care educatorul poate specifica cât a mâncat copilul, dacă a dormit și cum se simte. Există fișe de evaluare care se folosesc când copilul trece de la grupa mare la clasa pregătitoare. Există rapoarte de absențe, pe care le puteți folosi și integra în activitatea din grădiniță. E foarte ușor de gestionat trecerea de la o unitate de învățământ către altă unitate de învățământ, de la grupa mare către clasa pregătitoare, pentru că eu, ca secretar, am deja toate informațiile și doar fac trecerea, iarăși, printr-un simplu click.”
Implementare fără bătăi de cap, suport pe tot parcursul
Trecerea la Adservio este gândită special să fie rapidă și prietenoasă. Echipa se ocupă de configurare tehnică, importul datelor, instruirea personalului (secretariat, diriginți, profesori) și suport continuu, astfel încât colegii din școală să își poată dedica energia pentru esența meseriei lor – educația copiilor.
Școlile care nu folosesc încă Adservio se pot înscrie în campanie până la 15 septembrie 2025. Completați formularul de pe pagina programului și activați contul gratuit; veți primi detaliile de configurare și calendarul implementării imediat după trimitere.
Înscrieri școli: edu.adservio.ro/gratuitate-note-absente
Într-o perioadă dificilă pentru educația din România, în care presiunea raportărilor și lipsa instrumentelor publice funcționale apasă pe umerii directorilor, profesorilor și secretarilor, Adservio își asumă rolul de partener al școlilor și lansează Pachetul de Digitalizare a Școlilor 2025-2026.
Pe lângă funcționalitățile pedagogice și administrative, Adservio vine în sprijinul tuturor școlilor și a ISJ-urilor din România cu un alt beneficiu major: modulul „Butonul Roșu”. Acesta este un flux complet, aliniat cadrului normativ, pentru sesizarea anonimă a incidentelor (bullying, abuz, hărțuire) și gestionarea lor etapizată. Din meniul principal al platformei Adservio, elevii, profesorii sau personalul școlar pot accesa „Raportează o problemă”, iar înainte de a trimite sesizarea văd clar „Cum funcționează” – un scurt ghid care explică pașii și le garantează confidențialitatea.
8 comments
Aveți dreptate și referitor la dubla contabilizare a prezențelor/absențelor/notelor și legat de gdpr. Un Aracip nu ar trebui să treacă peste lipsa acestui standard minim. Tot calitate e cand îți păzești bine datele, în special că sunt minori.
Așa fac și cluburile de sport, sunt cu toții praf, indiferenți la gdpr.
Daca exista catalog digital, de ce se mai foloseste si cel fizic?
„PENTRU A SIMPLIFICA”….zic unii :)))
Totul este pentru”usurinta/simplificare” dar rezulta o noua munca suplimentara neplatita.
In comert se penalizeza: „contabilitatea dubla” chiar daca legea zice ca se penalizeza doar daca folosesti in acopul de a te sustrage(interpretabil in functie de inspector).
Vorbiți doar din teorie fără suport practic. Gen „Gica contra”.
La un liceu tulcean a funcționat un Catalog online încă din 2010. Profesori s-au descurcat. Treptat prin introducerea de noi tehnologii, laptop-uri, tablete, telefoane, profesorii faceau înregistrările online cu prioritate.
Catalogul a fost legat, apoi, de statistici, de Intetnat, de examene de simulare națională, de evaluare 2,4,6 și de toate situațiile necesare la practica, la burse, la raportari. Un exemplu la evaluare 246:
1. Administratorul de test făcea înregistrările online, prezenta, CES,.. și apoi printa.
2. Evaluatorul punea codurile online pe Item pe elev și apoi primea, după finalizare, fisa de evaluare gata completata fata/verso, cu competente pe fiecare Item, urmând doar s-o semneze și să o prezinte parintilor.
3. La completarea online pentru minister Informaticianul copia codurile elevilor din situația electronica a scolii.
4. Directorii sau secretariatul printau statisticile cerute de ISJ.
La fel cu celelalte.
Desigur aplicațiile online trebuie sa se conecteze rapid, trebuie sa fie complete și trebuie sa fie profunde în sensul ca profesorul trebuie doar sa pună nota și absenta sau sa efectueze completări minimale, restul fiind treaba aplicației în fundal.
și cum facem cu respectarea gdrp? elevii și părinții (plus profesorii)acestor unități își dau TOȚI acordul scris că sunt de acord sa fie înscrisi într-o listă virtuală despre a cărei securitate cibernetică nu se știe nimic, dar se știe că cele mai tari organizații internaționale (inclusiv unele militare și polițienești) au fost hacherizate? cine răspunde când se atacă un asemenea catalog și se fură baza de date?
Problema e ca directorul să respecte legislația: profesorul să poată face modificări o perioadă oarecare (măcar o săptămână)! La tastare, oricine poate greși!
La noi, prin abuz de putere, a cerut ca orice modificare ( inclusiv greșelile de tastare) să fie facute de un terț, la cererea noastră scrisă, trebuind descrisă și motivarea greșelii!
Am innebunit anul trecut!
Intrebarea este de ce e lăsat sa își bată joc in asa hal de timpul nostru!
Și de ce se pierde și timpul unui alt angajat, când foarte ușor pot repara eu, profesor, imediat ( sau până la ora viitoare, dacă nu observă nimeni atunci in oră greșeala)?
Pentru că , așa cum înainte modificările se făceau DOAR cu stampila și semnătura Directorului, nici acum nu e normal să faci de capul tau modificări cum vrei și cât timp vrei. La noi la școală avem posibilitatea să ștergem absența, dar nu și nota(fără a scrie in măcar 3 cuvinte motivul) fără aprobarea administratorului.
Ați auzit de tastare greșită (riscul crescând tocmai din concentrarea pe a nu greși, de la oboseală, galagie, device-uri proaste, neatenție/ atenție distributiva mică dată de stimuli prea mulți etc.)?
Până la urmă, acesta e avantajul calculatorului: pot corecta rapid unde am greșit- curat și vizibil la nevoie corectorul!
Apoi, cine-l rade pe bărbier?
Profesorul să păzească dacă terțul a trecut nota care era pusă de el etc.Pot exista abuzuri!
Profesorul trebuie să răspundă de notele elevului( el semnează) și da, când e vorba de situații speciale, se face proces-verbal, se schimbă persoana care răspunde- noul responsabil cu notarea la acel obiect!
Nu cred că e bine ca in același timp să răspundă mai multe persoane de punerea notelor la un obiect, ci consecutiv!
Problema e ca directorul să respecte legislația: profesorul să poată face modificări o perioadă oarecare (măcar o săptămână)! La tastare, oricine poate greși!
La noi, prin abuz de putere, a cerut ca orice modificare ( inclusiv greșelile de tastare) să fie facute de un terț, la cererea noastră scrisă, trebuind descrisă și motivarea greșelii!
Am innebunit anul trecut!
Intrebarea este de ce e lăsat sa își bată joc in asa hal de timpul nostru!
Și de ce se pierde și timpul unui alt angajat, când foarte ușor pot repara e, profesor, imediat ( sau până la ora viitoare, dacă nu observă nimeni atunci in oră greșeala)?