Creșterea capacității sistemului de educație de a derula proiecte europene și transparența instituțiilor, printre prioritățile declarate de minister în proiectul de buget

307 vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Adriana Neagoe
Una dintre problemele cele mai mari cu care se confruntă Ministerul Educației în privința proiectelor europene, cea care ține de management și de resursele administrative, este vizată de prioritățile stabilite de instituție și menționate în proiectul de buget pe 2022. O altă problemă, ce ține de transparența instituției, figurează de asemenea printre prioritățile ce țin de creșterea capacității administrative a Ministerului și a unităților subordonate.

Insuficiența personalului capabil să se implice în proiecte europene și chestiunile de management au fost menționate la începutul acestei luni, în conferința online „Reconstruiește Educația”, organizată de Edupedu.ro și G4Media.ro, de secretarul de stat Maria Ștefania Manea. Aceasta spunea, între altele, atunci:

  • “I-am întrebat, înainte de organizarea acestei sesiuni, pe oamenii din școli și din inspectorate școlare ce module ar dori să urmeze, unde consideră că sunt cele mai mari probleme la nivelul implementării acestor proiecte cu finanțare europeană. A reieșit așa: cele mai mari probleme se regăsesc la nivelul managementului și atunci avem un modul de management al neregulilor; managementul financiar și tehnic și managementul proiectelor și parteneriatelor” – detalii aici.

În cadrul dezbaterii menționate, europarlamentari precum Victor Negrescu și Dragoș Pâslaru au atras atenția că în privința proiectelor europene, de la finanțare la cele strategice de dezvoltare, autoritățile române au mai degrabă o atitudine reactivă – detalii aici.

În proiectul de buget pe 2022, ce prevede doar 2,28% din PIB pentru educație, este abordată și capacitatea administrativă a Ministerului și a unităților subordonate, inclusiv prin “creșterea capacității de accesare a fondurilor europene”.

Tot aici este menționată ca prioritate și creșterea transparenței prin “sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice” și prin “monitorizarea și evaluarea sistemelor și procedurilor operaționale”.

Ce priorități propune ministerul în proiect, pentru “creșterea capacității administrative a MEd și a unităților/ instituțiilor subordonate și coordonate”:
  • “Monitorizarea implementării masurilor prevăzute în Proiectul ”România Educată” și în Programul de guvernare 
  • Îmbunătățirea capacității administrative proprii a MEd și a structurilor subordonate, inclusiv de monitorizare și evaluare 
  • Formarea continua și instruirea periodică a personalului MEd și al unităților/instituțiilor aflate în subordinea sa, vizând planificarea strategică, monitorizarea și evaluarea programelor, bugetare pe programe ș.a.
  • Creșterea transparenței instituționale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice
  • Îmbunătățirea timpului de răspuns și a calității serviciului public
  • Sporirea transparentei instituționale; monitorizarea și evaluarea sistemelor și procedurilor operaționale
  • Creșterea capacității de accesare a fondurilor europene”
Citește și:
VIDEO Politici publice greoaie versus nevoi reale de proiecte bazate pe date și știință – Conferința online ReConstruiește EdUcația, pe Edupedu.ro și G4Media.ro
VIDEO Cum să realizezi proiecte finanțate din bani europeni pentru școli. Ministerul Educației desfășoară un curs de formare. Ștefania Manea, secretar de stat: Vom încerca să identificăm resursele astfel încât un număr cât mai mare de profesori și de angajați ai inspectoratelor școlare să beneficieze
Prioritățile propuse de Ministerul Educației pentru “consolidarea calității” doctoratelor și integritate în mediul universitar / Prioritățile pe termen mediu pentru studenți, finanțarea și reforma activităților universitare – descrise în proiectul de buget pe 2022
Finanțarea școlilor după nevoile lor reale, restructurarea formării inițiale a profesorilor, curriculum bazat pe competența “a învăța să înveți” – priorități pe termen mediu ale Ministerului Educației, pentru învățământul preuniversitar
DOCUMENT Bugetul alocat Ministerului Educației pentru 2022 va fi de 2,28% din PIB, cea mai mică alocare din ultimii 3 ani – proiect

—————————

Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.


1 comment
  1. Ca si in primarii e nevoie de un departament care sa se ocupe doar cu proiecte, aici e secretul unor scoli – acoperă colegii implicați.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 42% dintre profesori au participat la programe de formare continuă desfășurate prin casele corpului didactic, în anul școlar trecut, potrivit datelor unui raport al Ministerului Educației

Peste 42% din cadre didactice au participat la programe de formare continuă desfășurate prin casele corpului didactic, potrivit datelor Raportului privind starea învățământului preuniversitar 2021-2022. Concret, la aceste programe au participat…
Vezi articolul

Administrația Prezidențială, reacție la bijuteriile de aproape 50.000 de lei purtate de Carmen Iohannis în Germania: ”Promovează creatorii români, a purtat bijuterii inspirate din Brâncuși/ Au fost returnate creatorului la revenirea în țară”

Administrația Prezidențială a transmis, într-un răspuns pentru G4Media, că prima doamnă Carmen Iohannis a purtat bijuteriile cu diamante de la compania Malvensky Corporation SRL pentru că ”promovează creatorii români” și…
Vezi articolul

Reprezentanții elevilor cer Ministerului Educației ca doar experți evaluatori să facă parte din consiliul agenției care acreditează școlile și să oblige școlile care nu au fost supuse evaluării periodice să fie evaluate

„Consiliul ARACIP trebuie să fie format strict din experți evaluatori, cu o experiență vastă, care să fie selectați pe baza unei proceduri interne transparente, pentru a nu subordona ARACIP-ul unor…
Vezi articolul

OFICIAL Modificări la examenele de certificare a calificării profesionale pentru școlile postliceale, învățământul profesional, agenți de penitenciare și asistent medical generalist. Probele au un nou grafic de desfășurare

Examenele de certificare a calificării profesionale se modifică și au un nou calendar, potrivit ordinului nr. 3.770 din 5 mai 2021 al ministrului educației, publicat în Monitorul oficial. Actul normativ…
Vezi articolul