Catastrofa pregătită în Educație de Daniel David și Ioan Aurel Pop: opriți tentativa Ministerului Educației de a impune „suveranismul” în liceu cu ajutorul Academiei Române

0 vizualizări
Cristian Pantazi / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Educația din România e într-un moment critic: Ministerul vrea să ideologizeze puternic în sens ”suveranist”, ultra-naționalist, programa de limba română din liceu. Dacă programa făcută cu ajutorul Academiei Române va intra în vigoare, noile generații de ”suveraniști” sunt asigurate. Zeci de mii de copii vor asimila o materie din care modernitatea a fost evacuată și înlocuită cu o programă ceaușistă, național-comunistă, după cum arată cei peste 220 de intelectuali și experți care se opun inițiativei.

Rezultatul colaborării dintre Ministerul Educației și Academia Română e o catastrofă: o programă de limba română pentru clasa a 9-a puternic ideologizată, o întoarcere la sistemul ceaușist de educație care a otrăvit mintea a generații întregi de copii cu mizeria protocronistă și identitată pe care o vedem exhibată acum de politicieni extremiști precum George Simion, Dan Dungaciu, Diana Șoșoacă sau guru Călin Georgescu.

Nu o spun eu. O spun peste 200 de de profesori, scriitori, filosofi și intelectuali care au denunțat în termen neobișnuit de duri programa David-Pop. Printre ei se numără scriitorul și profesorul Mircea Cărtărescu, scriitorul și profesorul Radu Vancu, regizorul Radu Jude, scriitorul Dan Lungu, regizoarea Gianina Cărbunariu, dramaturga Mihaela Michailov, scriitoarea Mihaela Miroiu, profesorul Liviu Papadima, scriitoarea Ioana Nicolaie.

Toți se luptă pentru ca mintea copiilor din următoarele generații să nu fie poluată de virusul ideologic al protocronismului național-ceaușist.

Atenție: totul se desfășoară pe fondul tentativelor președintelui Nicușor Dan de a se adresa acestui curent „suveranist”, cu vizite la mănăstiri legionare, decorarea puternic criticată a unui veteran care a luptat la Cotul Donului alături de armata hitleristă și respingerea repetată a legii care sancționează dur propaganda extremistă.

Programa școlară, bază pentru extremism

Redau mai jos câteva fragmente din petiția-memoriu depusă de cei 220 și semnată deja de mii de oameni care încearcă să oprească cea mai nocivă inițiativă din educație din ultimii 35 de ani.

  • Deși în ultimii 35 de ani societatea românească a trecut prin reforme profunde, datorate aderării la principiile Uniunii Europene și adeziunii la norme internaționale, modelul educațional propus de proiectul de programă reactivează practici didactice și tropi izolaționiști. Faptul că „reforma” este echivalentăcu o restaurație, punându-se între paranteze trei decenii de acumulări științifice și didactice, constituie o opțiune incompatibilă cu valorile educaționale din România de azi.
  • Perspectiva cronologică alimentează ideologiile extremiste (…) În plan socio-politic, prioritizarea criteriului diacronic în studiul literaturii române favorizează o viziune organicist-evoluționistă autosuficientă asupra literarului, invalidată de toate paradigmele actuale ale științelor umaniste. O astfel de perspectivă triumfalistă, care descrie istoria literaturii române de la simplu la complex și de la dependență absolută la independență totală, a alimentat istoric discursurile etnocentriste dominante în cadrul regimurilor politice totalitare și este în măsură să contribuie azi la inflația poziționărilor ideologice extremiste, inclusiv a celor deghizate sub retorica demagogică a noului populism. Dincolo de intenția autorilor de programă de a salva tradiția disciplinei, trebuie să atragem atenția că această abordare oferă o platformă ce favorizează ideologizarea literaturii cu scopul instaurării unui posibil regim extremist.
  • „Reforma” ca restaurație: programa ceaușistă reciclată pentru generația AI. Principiul ordonator al proiectului de programă de limba și literatura română pentru clasa a IX-a trunchi comun (LLR9TC), cel diacronic, reprezintă o întoarcere la practici și metode depășite de câteva decenii atât în studiul literaturii, cât și în teoriile predării ei: în cultura română, cronologismul, ca opțiune didactică exclusivă, a fost instituționalizat în anii ’30 ai secolului trecut, printr-o programă coordonată de Nicolae Cartojan, și a devenit tutelar începând cu anii ’70, când metoda istorică s-a transformat în vehicul pentru ideologiile naționalismului ceaușist. Proiectul de programă rămâne, astfel, o simplă reciclare a concepției și a conținuturilor programei din 1987 (coordonată de Zoe Dumitrescu-Bușulenga), ultima implementată în timpul regimului comunist.

Și asta nu e totul. Scriitoarea Luminița Corneanu, directoarea artistică a primului festival de literatură pentru copii din România, a atras atenția asupra filonului „identitar” care apare explicit în noua programă școlară de Limba română pusă în dezbatere de Ministerul Educației. Concret, ideea de identitate apare de 12 ori în noua programă – prin sintagme precum „conștiință identitară”, „perspectivă identitară”, „trăsături identitare”, „identitate națională”, „componentă identitară” și „identitate individuală” – față de programa de română încă în vigoare și care are o singură referire: „identitate culturală”, spune Corneanu.

Cum s-a ajuns la o programă care ”favorizează ideologizarea literaturii cu scopul instaurării unui posibil regim extremist”?

Asaltul ”suveraniștilor” asupra minții copiilor a fost pregătit din timp. Academia Română, dominată oricum de naționalism și concepții retrograde, a fost împănată în ultimii ani cu promotori ai protocronismului ceaușist sau adversari ai sincronismului cu Vestul. Pe măsură ce istoricul ultranaționalist Ioan Aurel Pop și filosoful recrutat de Securitate Mircea Dumitru au preluat puterea în Academie, instituția a primit tot mai mulți membri cu profil ”suveranist”: Ilie Bădescu și Dragoș Aligică sunt doar două exemple.

A urmat încă un pas formal în acest an, când Academia Română și-a trecut în statut în luna iulie noi atribuții, care îi permit amestecul în activitatea Ministerului Educației. G4Media a avertizat încă de atunci că noul statut este un semnal negativ pentru societate și îi va permite să se implice formal în activitatea Ministerului Educației.

Pasul decisiv a fost cedarea ministrului Daniel David în fața pretențiilor Academiei Române de a se implica în elaborarea programei de liceu la limba română și istorie, după cum scrie Edupedu. Atenție: Ministerul Educației nu e obligat să includă în grupurile de lucru Academia sau membri ai Academiei. Daniel David și-a asumat fără a fi forțat de nimeni colaborarea cu cea mai retrogradă instituție.

Academia Română, cuibul suveraniștilor

Una dintre deciziile recente care arată ruperea Academiei Române de modernitate este respingerea candidaturii scriitorului Mircea Cărtărescu, printr-un vot în luna februarie 2025. Doi dintre membrii Academiei care au făcut campanie activă împotriva lui Cărtărescu au studiat în URSS: Valeriu Matei, membru corespondent și director general al editurii Academiei Române, și Ion Hadârcă – autorul unor ode închinate lui VI Lenin.

Tot Academia Română l-a primit în 2018 ca membru corespondent pe Ilie Bădescu, sociologul care a scris prefața la una din cărțile lui Dughin, în ciuda unei scrisori deschise semnate de zeci de intelectuali. Scrisoarea deschisă este semnată de profesori de la cele mai mari universități din România, precum și de directorul Institutului „Elie Wiesel”.

Mai mult, sub egida Academiei Române au loc conferințe în care e chestionată teoria sincronizării României cu Vestul. La cea mai recentă dintre ele, organizată de două institute ale Academiei, au susținut prelegeri mai multe personaje cu poziții publice controversate: Ilie Bădescu, Radu Baltasiu – candidat AUR la alegerile parlamentare și cap de listă la Senat în Brăila, dar și Cristi Pantelimon, secretarul științific al Institutului de Sociologie din subordinea Academiei Române, care a avut în 2022 o serie de postări pe Facebook unde susținea că SUA ar fi pornit războiul din Europa și că Rusia ar fi trebuit să declare oficial război Ucrainei pentru a nu mai fi acuzată din punct de vedere moral.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii să se bucure dacă au emoții înainte de examen, pentru că acestea reflectă faptul că creierul și corpul lor sunt pregătite. La fel se simt și campionii – Andrei Miu, profesor de neuroștiințe cognitive

Elevii „să se bucure dacă au emoții înainte de examen pentru că acestea, inclusiv cele negative cum e anxietatea, reflectă faptul că creierul și corpul lor sunt pregătite pentru acțiune.…
Vezi articolul

Care este ritmul de dezvoltare a alfabetizării copiilor din învățământul primar în timpul vacanței, comparativ cu timpul pe care și-l petrec la școală? Ce pot face părinții în zilele acestea să își ajute copiii?

Elevii din România lipsesc de la școală neașteptat de mult în această perioadă. În acest context, cred că e util să înțelegem impactul școlii și al experiențelor de acasă asupra…
Vezi articolul

Mai puțină materie de examen și mai mult accent pe competențe de viață – recomandările adresate de experți Guvernului britanic, pentru o reformă a educației din Anglia: Mai multe lecții despre diversitatea socială, despre religiile și tradițiile lumii sau pentru alfabetizarea media și financiară, încă din școala primară

Conținutul educațional predat în școlile din Anglia ar trebui redus, iar accentul ar trebui să fie pus în mai mică măsură pe examene și mai mult pe formarea unor competențe…
Vezi articolul

Analfabetismul numeric aproape se dublează în liceu, comparativ cu școala primară, în rândul elevilor participanți la o testare specializată românească / 36% dintre aceștia au rezultate specifice analfabetismului funcțional numeric, iar 16% au „dificultăți marcante”

Analfabetismul numeric, înțeles printr-un nivel foarte scăzut al capacității de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în contexte de viață, crește constant de la nivelul școlii primare la nivelul…
Vezi articolul