Op Ed / Catinca Drăgănescu, directoarea Teatrului Masca: Dacă educația culturală nu e „profitabilă”, dacă teatrul trebuie să se „justifice” doar prin câți bani aduce, atunci nu vorbim despre reformă, ci despre un vid de viziune

1.325 de vizualizări
Catinca Drăgănescu/ Foto: Facebook.com
Tocmai am citit noul program de guvernare. L-am citit cu atenție, cu speranță, dar și cu teamă. Nu pentru că austeritatea mă sperie în sine – înțeleg urgența bugetară. Ci pentru că mă întreb serios ce se întâmplă cu cultura într-o reformă care începe cu tăieri, comasări și tăcere.

Cultura apare vag. E trecută la „și altele”. Nu are obiective clare, nici vreo proiecție bugetară. În schimb, sunt precizate cu rigurozitate:

– comasări,

– reducerea cheltuielilor cu 20%,

– auditul tuturor instituțiilor publice,

– „revizuirea misiunii” și „optimizări funcționale”.

Și nu pot să nu anticipez: restructurări grăbite, desființări de instituții „redundante”, presiune pe autofinanțare, redefinirea valorii prin rentabilitate.

Iar în acest peisaj, cultura riscă din nou să fie tratată ca o cheltuială decorativă.

Asta mă neliniștește cel mai mult.

La București, deja trăim efectele:

Toate cele 15 teatre ale orașului au manageri interimari.

Bugetul Capitalei e în pragul blocajului.

Se vorbește tot mai des de comasări.

Proiecte anulate. Programe înghețate.

Instituții alternative, comunitare, marginalizate, în pragul colapsului.

Dacă teatrul trebuie să se „justifice” doar prin câți bani aduce,

  • dacă educația culturală nu e „profitabilă”,
  • dacă spațiile publice de reflecție devin opționale,
  • atunci e clar: nu vorbim despre reformă, ci despre un vid de viziune.

Cultura nu poate deveni linia de sacrificiu.

Nu în mijlocul unei crize sociale și de încredere generalizate.

Nu când avem nevoie, mai mult ca oricând, de comunitate, sens, solidaritate, apartenență.

Mă întreb, ca profesionist și ca cetățean:

Ce fel de cultură supraviețuiește unei reforme care o ignoră?

Cine decide ce merită păstrat și ce trebuie „optimizat”?

De ce nu e educația culturală la fel de esențială ca iluminatul public?

Ce se întâmplă cu memoria noastră colectivă dacă dispare infrastructura care o susține?

Și cum ne reconstruim dacă această „reformă” dezmembrează exact spațiile în care se exersează empatia, critica și gândirea liberă?

__________

Despre autor:

Catinca Drăgănescu este directoarea Teatrului „Masca” din București; regizoare de teatru, autoare de piese și cercetătoare din România, activă la nivel internațional. A urmat studii în publicitate și relații publice, precum și o licență și un masterat în regie de teatru (2012), iar în 2019 a obținut titlul de doctor în studii teatrale. Din 2020, lucrează ca cercetătoare la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București, unde se concentrează pe design social, inovație pentru schimbare socială, degrowth și cercetare aplicată, potrivit descrierii de pe site-ul propriu.

Nota redacției: Opiniile din această analiză aparțin autorului și nu sunt în mod necesar și opiniile redacției.


1 comment
  1. Sunt perfect de acord cu dumneavoastră! Și eu mă tem de eficientizarea Bolojanului, se pare că a început reformele cu asistații social, persoanele cu handicap, școala, cultura, spitalele! Salariile celor numiți politic în regii și societăți de stat și a celor din consilii de administratie, de zeci de mii de euro, încă nu sunt luate în discuție! Câte persoane cu handicap își primesc indemnizația, din cei 12000 de euro, cat reprezintă salariul directorului STB? O persoană cu handicap grav nu încasează mai mult de o mie de lei, fara salariul asistentului. deci avem 5 persoane pe 1000 de euro? ! 5×12= 60. Desigur,nu toate persoanele cu handicap aduc venituri bugetului de stat, precum Directorul! Si atunci ce facem, ii suprimam pe toți cei care nu fac asta?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Marius Andruh, profesorul care a dat primul verdict de plagiat în cazul lui Ponta, despre verdictul ICCJ: Este un pas făcut târziu, dar important pentru însănătoșirea sistemului universitar. Titlul de doctor a fost văzut de către unii ca o zorzoană

„Este plagiatul de tip copy-paste”, anunța pe 29 iunie 2012 Marius Andruh, președintele primului for care a constatat plagiatul premierului în funcție la acea vreme, Victor Ponta. Abia 8 ani…
Vezi articolul

România, printre țările europene cu cele mai scurte perioade de predare față în față, în pandemie, în condițiile în care predarea la distanță a exacerbat inegalitățile – raport comparativ Eurydice, care notează că în 2020-2021 școlile continentului au rămas în mare parte deschise

România se numără printre țările europene unde elevii au mers cel mai puțin la școală, pentru predare față în față, în pandemie, arată un nou raport al rețelei europene Eurydice,…
Vezi articolul

Muzica nu ar trebui tăiată din planurile-cadru pentru liceu, pentru că reducerea orelor amenință locurile de muncă ale profesorilor și afectează formarea elevilor, susțin universitățile de profil / Instituțiile cer introducerea instrumentelor muzicale în școli, coruri sâmbăta și jazz-pop la vocațional

Mai multe instituții din domeniul educației muzicale din România au transmis Ministerului Educației un memoriu privind planurile-cadru pentru liceu, sub formă de pachet de documente cu observații și propuneri, obținut…
Vezi articolul

Discriminarea în școală – reclamată de 2 din 5 elevi participanți la o amplă consultare despre cum le sunt respectate drepturile / 1 din 3 acuză comportament neadecvat al profesorilor față de elevi / Un sfert spun că au fost martorii unor acte de violență – Raport CNE

Mai bine de 40% dintre elevii care au luat parte la o amplă consultare privind drepturile și obligațiile lor au observat forme de discriminare în școală, pe parcursul ultimului an.…
Vezi articolul