Studiu: pot elevii să învețe să rezolve probleme, dând teste la matematică?

3.465 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Testele la matematică, văzute adesea ca o “pilulă amară” pe care trebuie să o iei ca să-ți meargă bine, pot fi experiențe de învățare puternice, argumentează autorii unui nou studiu britanic, având ca temă: pot elevii să învețe cum să rezolve probleme, dând astfel de teste?
  • Studiul (documentul integral) a fost publicat recent de Francesca Borgonovi, profesor ce activează în cadrul Institutului pentru Educație al University College London, împreună cu Francesco Avvisati, analist în cadrul Directoratului pentru Educație al OECD. Raportul lor se bazează pe rezultatele testelor PISA – dar nu cele din 2018, ci cele de acum opt ani, când testarea la matematică a inclus elemente unice de examinare.
  • Analiza celor doi cercetători se bazează pe date culese din evaluarea a circa 20.000 de elevi de 15 ani, la nivel global.

Autorii pleacă de la premisa că testele la matematică sunt cauza unor controverse puternice. Pe de o parte, ele sunt recunoscute drept un instrument util pentru că îi îndeamnă pe elevi să învețe și, în cazul profesorilor, oferă informații clare privind cunoștințele asimilate de elevi. Pe de altă parte, mulți se tem că, asemenea medicamentelor, pot avea efecte nedorite – predarea sau învățarea doar pentru un test sau altul sunt considerate o irosire de timp și resurse.

În același timp, testele sunt seturi de probleme pe care elevii trebuie să le rezolve într-un mediu controlat – încercând să le rezolve, studenții fac, efectiv, matematică. Aceasta e și premisa studiului menționat, care, potrivit autorilor săi, arată că testele nu sunt evenimente neutre, ci pot fi experiențe de învățare puternice.

Analiza datelor PISA 2012 arată că participarea la un test cu miză redusă pentru elev poate determina un câștig ușor în privința abilității de rezolvare a problemelor, chiar și în absența unui feedback din partea profesorilor. În plus, efectele procesului de învățare persistă pe termen scurt, mai precis între 1-7 zile.

Raportul consideră esențial faptul că efectul participării la un test asupra performanței elevilor în perioada următoare reflectă mai mult decât simpla capacitate de a-și aminti informații sau efectul asociat învățării unor strategii de participare la teste.

Potrivit raportului, era de așteptat ca efectele testării asupra procesului de învățare să fie reduse, în condițiile date. O singură oră în plus alocării pregătirii a fost asociată cu o performanță crescută cu 2%, la un test menit să identifice cât de bine pot aplica ei principiile și procedurile matematice. În condiții normale de clasa, efectele ar putea fi mai puternice, dacă, de exemplu, mai multe teste scurte au loc într-o perioadă de câteva săptămâni, arată autorii studiului.

Aceștia notează că efectele benefice ale testelor de matematică asupra învățării se simt mai degrabă în cazul băieților.

Studiul arată că, dacă profesorii oferă feedback și organizează sesiuni scurte de pregătire pentru teste într-o perioadă dată, efectele testării asupra performanței elevilor ar putea fi mai puternice. În cazul fetelor, acestea ar putea beneficia, la rândul lor, mai mult dacă primesc feedback de calitate din partea profesorilor.

Citește și:

 

FOTO: Freepik.com


1 comentariu
  1. Nu din teste inveti sa rezolvi probleme.
    Înveți sa rezolvi probleme fiind atent la orele de curs de la școală, cand se fac si probleme pentru fixarea cunoștințelor, pentru recapitulari, dar si prin munca independenta de acasa. Se fac problemele în scris, punct cu punct, dintr-o culegere de bază.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Dragoș Iliescu: Digitalul – atunci când vine în plus față de educația față în față – crește cam cu 20-25% efectul / E o corelație masivă între numărul de ore petrecut de părinte cu copilul și performanța elevului

Digitalul, atunci când vine peste educația față în față, crește cam cu 20-25% efectul învățării, a declarat Dragoș Iliescu. Profesor la Universitatea din București și colaborator OECD la crearea testelor…
Vezi articolul

Bibliotecă digitală cu 2.500 de lecții, lansată la Chișinău la o lună de la închiderea școlilor / În România, 11 miniștri au ignorat Legea care prevede de 9 ani că Ministerul are obligația să facă o Bibliotecă școlară virtuală

Aproximativ 2.500 de lecții video pentru elevii claselor I-XII, alături de materiale didactice pentru toate disciplinele, precum și de un scurt ghid psiho-pedagogic pentru părinți se află în Bibliotecă digitală…
Vezi articolul

“Găselnița aceasta – să îi admitem fără Bacalaureat și după aceea mai vedem dacă iau BAC-ul – nu mi se pare în regulă” – avertizează rectorul Universității din București. Marian Preda: Nu am raportul integral “România Educată”, nu știu unde este

Colegiile non-universitare care să introducă în universități absolvenți de liceu fără Bacalaureat, pentru a primi o diplomă postliceală, sunt o “găselniță”, spune rectorul Marian Preda, după consultările de la Cotroceni…
Vezi articolul