Ce învață copiii și bebelușii când se joacă, în funcție de tipul jucăriei. Studiu UNICEF

4.025 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Jucăriile sunt întotdeauna un dar care îi bucură pe copii. Evident că jucăriile îi bucură şi-i amuză şi pe părinţi, de cele mai multe ori. Însă orice copil învaţă atunci când se joacă. Acum, dacă Moş Crăciun a venit deja, toate jucăriile au fost primite, încercate şi testate, ar fi bine să ştim şi la ce îi folosesc acestea.

Învăţare şi perfecţionare a lucrurilor, fie ele deja ştiute, fie unele noi – cam asta se întâmplă atunci când un copil se joacă, potrivit publicaţiei UNICEF “Copilul meu este o persoană importantă”.

Pentru bebeluşi mici

Când se joacă cu jucării mobile, bebeluşul/copilul mic învaţă
– Să-şi focalizeze privirea şi să urmărească
Mod de utilizare
Lăsaţi-le la îndemâna copilului.
Odată ce un copil se poate împinge în mâini şi picioare sau stă şezând, acest tip de jucării trebuie aşezate la îndemâna lui.
Când se joacă cu sunători şi jucării pentru muşcat
Să se întindă şi să apuce obiectele să producă sunete când le manevrează
Căutaţi jucării care se spală uşor, în culori contrastante cum ar fi roşu-alb; galben-negru; verde-portocaliu.
Când se joacă cu oglinzi care nu se sparg, asezate la nivelul copilului
Să devină conştienţi de propria lor persoană răspunzând la propriile expresii faciale
Oglinzile care nu se sparg se aşează pe podea, pe perete sau încorporate într-o jucărie, incitaţi copilul să se privească şi comentaţi imaginea lui din oglindă, povestiţi-i despre ce vedeţi împreună în oglindă

Indicaţii importante, pe care autorii broşurii UNICEF le dau pentru părinţi. Orice jucărie pentru bebeluşi va avea dimensiuni care nu permit înghiţirea, jucăria trebuie să nu treacă prin “cercul” ce se formează când lipim degetul mare al mâinii de degetul arătător (mai mari de 3 cm/3cm). Orice jucărie va fi bine şlefuită şi nu va avea asperităţi, aşchii sau componenete mici ce se desprind şi pot fi aspirate sau înghiţite de copil.

Pentru bebeluşii mobili (bebeluşii care deja au început să se deplaseze singuri de-a buşilea sau mergători)

Când se joacă cu…
Copilul învaţă…
Mod de utilizare
Jucării care se împing cum ar fi maşinuţe sau un animal
Să-şi întărească muşchii şi să înteleagă că mişcările lor afectează alte obiecte
Copiii mici agreează în mod
deosebit jucăriile care răspund
prin zgomote plăcute sau au părţi mobile atunci când le acţionează
Jucării care pocnesc, sau produc zgomote şi sunete
Permanenţa obiectelor (obiectele există, sunt acolo şi
când nu le vezi)
Lăsaţi copii să le manevreze
şi comentaţi, spuneţi-i ce se
petrece când se joacă
Păpuşi
Să-i imite pe adulţi şi să înveţe părţile componente ale schemei corporale
Păpuşile din vinilin sau cauciuc sunt cele mai bune, dar şi cele din material textil şi moale sunt foarte prietenoase dar mai dificil de întreţinut, totuşi pot fi spălate la maşina de spălat
Figurine care reproduc diferite
animale
Să-şi diversifice cunoaşterea şi să dezvolte relaţii emoţionale pozitive faţă de animale
Explicaţi copilului ce fel de animal reprezintă jucăria, ce calităţi are, ce caracteristici specifice. De exemplu: ursuleţul, stă în pădure, face mor-mor; îi place să mănânce miere, etc
Cărţi din material plastic,
carton tare, material textil
Semnificaţia cărţii, îmbogaţirea limbajului
Lăsaţi copilul să le manevreze
şi la fiecare imagine imaginaţi
o mică poveste, simplă şi scurtă pentru a întelege că o carte conţine poveşti şi are poze frumoase, uneori neîntâlnite în spaţiul cotidian

Jucării pentru copii de 2-3 ani

Jucării de îmbinat (jocuri de construcţii, blocuri, mărgele de înşirat)
Coordonarea ochi-mână pe măsură ce potrivesc obiectele unul cu celălalt
Fiecare piesă a acestui gen de jocuri trebuie să aibă cel puţin trei centimetri pentru a evita înghiţirea lor. Folosiţi cutii transparente pentru uşurarea curăţeniei
Jucării pentru împins sau tras
Cum se potrivesc obiectele unele în altele, lucru care îmbunătăţeşte percepţia senzorială şi discernământul
Oferiţi ocazii şi spaţiul necesar pentru folosirea acestora atât în interiorul casei cât şi în exterior
“Ţintare” cu ţăruşi mari (Plăci cu ţăruşi)                                  Incastre (recipiente de diferite forme: maşini, găletuşe, căsuţe care au decupări şi formele adecvate decupării)
În mod gradat abilităţi motorii fine din ce în ce mai complexe.
Îmbunătăţirea dezvoltării  muşchiilor mari inclusiv echilibrul şi controlul musculaturii mari
Toate ţintarele ca şi incastrele trebuie să aibă dimensiuni care
să ofere siguranţă. Puneţi la dispoziţie două trei seturi de ţintare cu marginile rotunjite cu numărul necesar de cuie într-o cutie transparentă. Asta vă va ajuta la curăţenie
Balansoare stabile pentru călarie acţionate prin forţa picioarelor copiilor
Să coordoneze mişcările muşchilor mici şi să îmbunătăţească apucarea obiectelor în pensa bidigitală. Să se balanseze şi să se bucure când se mişcă independent, să-şi dezvolte echilibrul şi kinestezia
Copiii trebuie să fie capabili să urce şi să coboare singuri
Puzzle – uri
Cum se potrivesc lucrurile, imaginile îi ajută în câştigarea
independenţei şi auto-corecţiei
Scoateţi dvs. toate piesele jocului lucraţi cu copilul şi ajutaţi-l la primele încercări de reconstruire a imaginii. Găsiţi împreună cu copilul criteriul după care sortaţi părţile componenete. Puzzle-urile pentru copii mici sunt formate dintr-un număr redus de părţi componenete şi au dimensiuni mai mari
Seturi de jucării cu oameni, animale, maşinuţe cum ar fi casa păpuşii, ferma, garaj
Să folosească limbajul şi să afle despre activităţile oamenilor mari
Este de preferat ca omuleţii să se potrivească şi în alte seturi
Jucării cu diferite mecanisme, cu butoane, capace, mânere
Jucării muzicale
Cauză-efect – Acest lucru se întâmplă când eu fac asta
Evitaţi obiectele care produc zgomote puternice sau necesită baterii. Copiilor le place să înveţe cum să acţioneze diferite jucării folosindu-şi “forţa de copil”
Jucării pentru nisip şi apă abilităţi manuale
Dezvoltarea musculaturii mici şi mari

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 3 mii de profesori au făcut cumpărături cu cardul de prima didactică – surse / Banii au fost folosiți la magazine de electronice și electrocasnice, librării online și la un singur centru de formare. Pe lista magazinelor se află și pescării, magazine mixte sau de tipul casă și grădină

Peste 3600 de profesori au făcut deja cumpărături folosind cardul pentru prima didactică, în valoare de 1500 de lei, până la data de 1 noiembrie, potrivit surselor Edupedu.ro. Profesorii au…
Vezi articolul

Recunoașterea funcției didactice obținute de universitari în străinătate e valabilă doar la nivel de universitate, dispare posibilitatea recunoașterii valabile la nivel național – Metodologie nouă pentru învățământul superior / Documentele necesare la dosar

Recunoașterea funcției didactice de către o universitate, în cazul funcțiilor obținute la universități acreditate din străinătate, este valabilă și produce efecte juridice doar la nivelul acelei instituții de învățământ superior,…
Vezi articolul

Repartizarea computerizată la liceu 2024 are loc miercuri, 24 iulie. Dosarele de înscriere se depun de joi, 25 iulie, și până marți, 30 iulie – lista documentelor

Repartizarea computerizată generală a candidaților va avea loc miercuri, 24 iulie, când rezultatele acestei primei etape vor fi publicate pe admitere.edu.ro. Depunerea dosarelor de înscriere, cu alte cuvinte confirmarea repartizării la liceu,…
Vezi articolul

Aproape 20 modificări la calendarul olimpiadelor școlare 2024, făcute de Ministerul Educației: etapa județeană de Fizică a fost devansată cu o săptămână, faza națională la Limba română a fost mutată

Calendarele olimpiadelor și concursurilor școlare au fost modificate de Ministerul Educației printr-o erată publicată pe 9 februarie, la aproape două săptămâni de când planificările au fost anunțată inițial. Printre schimbări…
Vezi articolul

Explicația ministrul Apărării la acuzațiile de fraudă la doctorat: L-am rugat pe directorul muzeului să mă ajute. Eu scriu încet / ”Au fost și alții în arhive care mi-au oferit materiale pe care fie le-am folosit, fie nu le-am folosit”

Ministrul Apărării a declarat joi, la Interviurile Digi24.ro, că l-a rugat pe directorul Muzeului Vrancea să îl ajute cu „tehnoredactarea” lucrării de doctorat, pentru că el nu are „această abilitate”. „Eu…
Vezi articolul