Ce opțiuni de formare au de ales profesorii în chestionarul pentru identificarea nevoilor, din proiectul PROF. Astăzi este ultima zi pentru răspunsuri

5.406 vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Profesorii au de completat un chestionar de identificare a nevoilor de formare în cadrul Proiectului “Profesionalizarea carierei didactice” – PROF, potrivit Casei Corpului Didactic a Municipiului Bucureşti. Precizăm că acest chestionar a fost lansat joia trecută, pe data de 27 ianuarie, și astăzi este ultima zi în care poate fi trimis.

„Completarea acestui chestionar contribuie la identificarea nevoilor de formare în rândul cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, la nivel național, privind activitatea de mentorat didactic”, se arată în anunț.

  • Chestionarul poate fi completat aici.

Cadrele didactice trebuie să scrie denumirea unității de învățământ în care activează, județul în care se află unitatea școlară, mediul de rezidență al școlii, precum și funcția didactică.

Foto: captură – Chestionar de identificare a nevoilor de formare în cadrul Proiectului “PROFESIONALIZAREA CARIEREI DIDACTICE” – PROF

Întrebările din formular se referă dacă profesorul a absolvit un liceu pedagogic la specializarea învățător-educator, care este cel mai înalt nivel de studii absolvit, dacă deține o diplomă de licență sau de master în Științele educației. Alte puncte vizează selectarea statutului didactic, a ariei curriculare, a gradului didactic, a vechimii în învățământ.

Iată ce alte întrebări sunt în chestionarul destinat cadrelor didactice:

  • “Care este nivelul educațional la care vă desfășurați activitatea didactică? (puteți selecta mai multe variante) 
  • Sunteți mentor de practică pedagogică sau faceți parte din registrul mentorilor la nivel județean? 
  • Exercitați în prezent o funcție de conducere (director/ director adjunct) sau o funcție de conducere, îndrumare și control (I.S.J./ C.C.D.)? 
  • Câte credite ați acumulat prin programele de formare profesională la care ați participat în ultimii 5 ani?
  • Pe o scară de la 1 la 5 în ce măsură considerați utilă și eficientă participarea la programe de formare profesională continuă în format online/ blended learning ?
  • Pe o scară de la 1 la 5 în ce măsură considerați utilă urmarea unui program intensiv/ modular de formare profesională continuă în domeniul mentoratului educațional?
  • Pe o scară de la 1 la 5 în ce măsură considerați utilă formarea profesională continuă a cadrelor didactice pentru activitatea de mentorat pe componente specifice? Bifați o singură variantă pentru fiecare componentă: 1 – în foarte mică măsură, 5 – în foarte mare măsură.
  • Pe o scară de la 1 la 5 în ce măsură considerați util programul de formare continuă privind managementul educațional în context mentoral pentru dezvoltarea profesională?
  • Pe o scară de la 1 la 5 în ce măsură considerați util programul de formare continuă privind managementul educațional în context mentoral pentru dezvoltarea personală?
  • În demersul dumneavoastră didactic, ați beneficiat în primii 2 ani de activitate de suportul unui mentor/ coleg cu expertiză didactică ?
  • Ați participat la programe de formare profesională continuă în domeniul mentoratului didactic?
  • Sunteți interesat să participați la programe de formare continuă în management educațional în context mentoral și la schimburi de bune practici?”
Foto: captură – Chestionar de identificare a nevoilor de formare în cadrul Proiectului “PROFESIONALIZAREA CARIEREI DIDACTICE” – PROF
Despre proiectul PROF

Proiectul PROF a fost lansat anul trecut de către Ministrul Educației și este finanțat din fonduri europene în valoare de 28 de milioane de euro.

Descrierea proiectului este următoarea: „Asigurarea mentoratului profesional pe durata întregii cariere didactice, în sistemul de învățământ preuniversitar, prin crearea unui sistem național coerent și fiabil de formare profesională și de dezvoltare a competenței didactice, ca formare psihopedagogică, necesare ocupării și exercitării unei funcții didactice precum și obținerii performanței pedagogice în învățământul preuniversitar din România, în activitatea de predare/ formare și în activitatea de management educațional, în contextul procesului global de digitalizare a sistemelor de educație”.

În luna mai 2021, Anca Petrache, managerul proiectului PROF, spunea că în decembrie 2023 vom avea cel puțin 28.000 de cadre didactice care să fi parcurs programul de formare pentru mentoratul de carieră didactică: „Ce vom avea în decembrie 2023? Rezultate previzionate, cum scrie în ghidul programului: vom avea cel puțin 28.000 de cadre didactice care să fi parcurs programul de formare pentru mentoratul de carieră didactică și care, nu doar că au parcurs programul, ci să și poată să demonstreze reale abilități și competențe de mentorat didactic. În esență, care să poată spune cu fruntea sus că sunt profesori, profesori de secol XXI ai sistemului național de învățământ”, a mai spus Petrache.

Proiectul PROF își propune crearea a 100 de Baze de Practică Pedagogică (BPP) și asigurarea mentoratului profesional pe durata întregii cariere didactice. Lista acestora poate fi consultată aici.

„Aceste Baze de Practică Pedagogică vor fi consorții școlare coordonate de o școală de aplicație, acolo unde profesorul va beneficia de când intră în sistem, pe parcursul carierei sale didactice, de consiliere, de orientare, ghidat de un profesor mentor care va fi responsabil să-l urmărească pe parcursul didactic și de a spune, urmărindu-l la clasă, unu la unu cu elevul, deci în mediul acela, nu în exteriorul școlii, care îi sunt nevoile de formare și de a-i face recomandările în acest sens. Și de a depune toate diligențele ca formarea să se realizeze.

Apoi urmează Centrele de Tutoriat (CT) din cadrul Caselor Corpului Didactic, acolo unde din nou profesorul va primi acea consiliere și formare pe tot parcursul carierei. Și mai urmează și Centre pentru Formarea Continuă (CPC) în universități, în cadrul DPPD-urilor de la acest moment. Sigur că eu nu pot să spun acum toată filozofia acestui proiect. Este necesar ca dumneavoastră să citiți și să înțelegeți că propune modificarea la 180 de grade a formării inițiale și continue a profesorilor. Pentru că trebuie să recunoaștem: nu stăm bine aici. Dacă mă întrebați pe mine ce lipsește aici, eu cred că, dacă suntem sinceri cu noi, vom spune că profesorilor din sistem le lipsește motivația și entuziasmul și leadership-ul”, a declarat secretarul de stat Maria Manea într-un interviu pe 16 aprilie, pentru Edupedu.ro.

Maria Manea a precizat că, spre deosebire de proiectul CRED, în care profesorii primeau până la 600 de lei, indemnizație de participare la cursurile de formare, acest proiect nu prevede plata cadrelor didactice pentru prezență. Interviul integral aici.

Partenerii din proiect sunt 4 universități:

  • Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – coordonare universități
  • Universitatea Transilvania din Brașov
  • Universitatea Dunărea de Jos din Galați
  • Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie George Emil Palade din Tg. Mureș

Și 11 Case ale corpului didactic:

  • Casa Corpului Didactic Brăila
  • Casa Corpului Didactic Bacău
  • Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud
  • Casa Corpului Didactic Constanța
  • Casa Corpului Didactic Dolj
  • Casa Corpului Didactic Hunedoara
  • Casa Corpului Didactic Iași
  • Casa Corpului Didactic Ilfov
  • Casa Corpului Didactic Mureș
  • Casa Corpului Didactic Prahova
  • Casa Corpului Didactic Sălaj
Citește și:
aprilie 2021 – Modificări fundamentale în modul în care se face formarea inițială și formarea continuă a cadrelor didactice, anunțate prin noul proiect PROF, cu finanțare europeană de 28 milioane de euro. Maria Manea, Ministerul Educației: Vom construi 100 de Baze de Practică Pedagogică
mai 2021 – VIDEO Formarea va rămâne în școală, unde îi este locul, învățând colegial, colaborativ, altfel decât sub imperiul unei inspecții, sub teama aceasta de ceva care ne este impus – Anca Petrache, managerul proiectului PROF, despre introducerea mentoratului didactic în formarea continuă a profesorilor
Este foarte greu să consiliezi un debutant care vede un copil vânăt pe față și față de care școala nu ia atitudine, e greu să consiliezi un debutant care în școală tace și unde elevii nu vin la ore – Mariana Crașovan, mentor într-un program pentru profesorii debutanți

2 comments
  1. Incompetenti care storc fonduri consistente ,spre exemplu cei care se ocupa de asa numitul program,, CRED”
    O mizerie!

  2. Domeniile alea de interes sunt departe de nevoile de formare. Dar atat stie CCD sa faca.

    Nu au auzit de managementul conflictelor, modalitati de motivare a elevilor, preventie bullying, metode de compensare pentru copii cu CES la diferite discipline, metode de invatare activa / prin cooperare, modele pedagogice moderne (ex. flipped classroom).

    Aceleasi cursuri obosite de ani de zile, aceiasi incompetenti care se ocupa de formarea profilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Concurs de ordonanțe de urgență pentru concursul de directori de școli. Acesta a fost suspendat printr-o modificare făcută de Guvern miercuri, fiind lansat un nou proiect de OUG. Cîmpeanu: Cel mai târziu vineri vom adopta o nouă ordonanță / Concursul de directori rămâne exact cum este

Concursul de directori de școli este în acest moment suspendat, din punct de vedere juridic, după ce Guvernul a adoptat, în ședința de miercuri, 30 august, o ordonanță de urgență…
Vezi articolul

Patru cercetători români au descoperit că, la catedră, aparențele contează: Elevii au o percepție mai bună despre profesorii care se îmbracă “business”, afirmă studiu realizat pe un grup de elevi din Suceava

Dacă un cadru didactic este considerat mai atrăgător, de preferat într-o ținută “business”, elevii tind să îl aprecieze mai mult și să aibă o deschidere mai mare pentru activitățile școlare,…
Vezi articolul