Ce poate face învățământul pentru a sprijini siguranța copiilor în mediul digital – analiză OECD

1.403 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Copiii sunt utilizatori avizi ai tehnologiilor digitale, iar tendințele simțite deja de multă vreme s-au adâncit în pandemie, când școala s-a mutat online și au existat perioade lungi de carantină. Această tendință are foloase numeroase, dar ridică și probleme legate de siguranța copiilor în mediul digital, problemă în care inclusiv sistemele de învățământ pot să dea o mână de ajutor – de la distribuirea de informații la alfabetizare media și promovarea cetățeniei digitale, arată Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economic (OECD) într-o analiză pe această temă publicată pe platforma OECDedutoday.com.

Analista OECD Francesca Gottschalk arată că “în pofida tuturor oportunităților oferite de lumea digitală – precum joaca, învățarea, socializarea, participarea la viața civică – implicarea în digital este însoțită de riscuri la adresa siguranței copiilor, riscuri ce pot avea implicații în lumea reală.”

Ea arată că riscurile sunt fie declinări online ale unor riscuri care există și în offline – bullying-ul poate exista la fel de bine pe Internet și în curtea școlii, copiii pot fi expuși unor manifestări rasiste sau discursului urii și în jocurile online sau în aplicații, ca și în viața reală -, pe când altele sunt specifice mediului digital. Printre acestea, sunt date drept exemplu sexting-ul (transmiterea de mesaje cu conținut sexual), folosirea abuzivă a datelor personale ale copiilor sau confuzia produsă adesea de unele tipuri de comunicări comerciale online.

  • Toate acestea, arată autoarea, pot afecta bunăstarea și rezultatele școlare ale copiilor, viața lor privată pe termen scurt sau lung și pot avea implicații financiare.

Analiza descrie mai multe modalități prin care sistemele de învățământ pot interveni – și, pe alocuri, o fac deja – pentru a sprijini siguranța copiilor în mediul online. Anume:

Acțiuni împotriva cyberbullying-ului – de la dezvoltarea de planuri naționale de acțiune, la linii telefonice de asistență pentru copii, părinți și profesori, diseminarea informației pentru a-i ajuta pe profesori să includă tema siguranței online în materia pe care o predau.

Acțiuni de securizare a datelor și informațiilor private ale copiilor. Țări precum Grecia, Norvegia sau Elveția au implementat programe de logare sigură la platforme online pentru elevi, iar Irlanda, Letonia sau părți din Belgia școlile primesc informații privind protejarea datelor private ale elevilor.

Sistemele de învățământ trebuie să joace un rol important în promovarea abilităților digitale, a cetățeniei digitale și a alfabetizării media, pentru că elevii trebuie ajutați să înțeleagă riscurile cu care se pot confrunta în mediile digitale. Ei ar putea, astfel, înțelege mai bine dacă o informație este falsă sau adevărată sau ar putea să identifice mai ușor surse de informare demne de încredere. Pentru aceasta, profesorii au un rol important și ei la rândul or ar trebui să dobândească abilitățile necesare.

  • Francesca Gottschalk afirmă că pe măsură ce societatea devine tot mai digitalizată, e mai important ca oricând să fie înțelese riscurile și oportunitățile noilor medii, pentru a putea implementa politici și măsuri de protejare eficientă și de sprijin pentru copii, în mediul virtual. Iar acestea ar trebui să fie rezultatul colaborării între sectoare, discipline de cercetare, regiuni și țări.

Diverse măsuri luate în țări ale lumii pe această temă pot fi regăsite în volumul OECD “Education in the Digital Age – Healthy and Happy Children” – ce poate fi consultat aici.

Citește și: Francesca Gottschalk pentru Edupedu.ro, despre copii și tehnologie: Dependența de telefon nu este recunoscută psihiatric, în pofida titlurilor-șoc din media. O abordare moderată: oportunități vs. riscuri

Photo 36615828 © Monkey Business ImagesDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Să-i lase să meargă la școală !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul și exploratorul Alexandru Stermin: România în care am ales să rămân este țara unde oamenii muncesc și pun bază pe școală, ca să fie liberi, să nu ajungă robi – nici ai sărăciei, nici ai vremurilor și nici ai celor care încearcă să le cumpere sufletul cu povești frumoase

Am crescut în Viștea de Sus, lângă Făgăraș. În țara bivolilor. Foarte puțini aveau vaci. Era greu – clima rece, vremea păcătoasă, pământuri roditoare puține. În lumea asta îți trebuiau…
Vezi articolul

Ligia Deca, în contradicție cu ea însăși. A scos salariile profesorilor din proiectul legii Educației, la 20 de zile după ce a anunțat public că salarizarea profesorilor va fi în legea Educației – video

Misiunea de a aproba cu orice preț și cât mai repede legile Educației aduce ministrei Educației, Ligia Deca, una dintre cele mai vizibile serii de contradicții ministeriale din mandatul acesteia…
Vezi articolul
Ana Sipciu / Foto: Arhiva personala

Ana Sipciu, fondatoarea unei librării pentru copii: ”Descoperirea” titlurilor bune poate fi o provocare din cauza cantității de conținut care trebuie filtrat / Mă bucur că am ajuns să avem discuții înflăcărate despre cărți, asta înseamnă că devin din ce în ce mai importante. Abia aștept să devină virale și cărți atât de bune, încât nu ne putem abține să vorbim super-entuziast despre ele

Ce înseamnă o carte bună, atunci când vorbim despre piața de carte pentru copii? Avem de-a face cu o avalanșă de carte proastă, propusă spre cumpărare părinților, profesorilor și copiilor?…
Vezi articolul

Analiză Aspire Teachers, după anunțul premierului Ciolacu despre salarizarea pe bază de evaluare online a profesorilor: Propunerea nu apare în niciun raport OCDE. Studiile arată că un astfel de sistem poate să destabilizeze educația

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat evaluări anuale ale profesorilor printr-o platformă online, corelate direct cu salariile, invocând recomandări ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Însă OCDE nu susține…
Vezi articolul
Principalii indicatori pentru Educația din România

ULTIMA ORĂ Educația din România ocupă cel mai rău loc în UE la aproape toți indicatorii de calitate și trage în jos statisticile europene în domeniu, la sfârșitul mandatelor Iohannis-Deca. Noul Monitor al Educației și Formării a fost publicat de Comisia Europeană

România, țară situată pe ultimul loc sau printre ultimele din Uniunea Europeană la toți indicatorii privind calitatea educației, a reușit performanța ca, în momentul intrării în vigoare a noilor Legi…
Vezi articolul