Ce poate face învățământul pentru a sprijini siguranța copiilor în mediul digital – analiză OECD

1.385 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Copiii sunt utilizatori avizi ai tehnologiilor digitale, iar tendințele simțite deja de multă vreme s-au adâncit în pandemie, când școala s-a mutat online și au existat perioade lungi de carantină. Această tendință are foloase numeroase, dar ridică și probleme legate de siguranța copiilor în mediul digital, problemă în care inclusiv sistemele de învățământ pot să dea o mână de ajutor – de la distribuirea de informații la alfabetizare media și promovarea cetățeniei digitale, arată Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economic (OECD) într-o analiză pe această temă publicată pe platforma OECDedutoday.com.

Analista OECD Francesca Gottschalk arată că “în pofida tuturor oportunităților oferite de lumea digitală – precum joaca, învățarea, socializarea, participarea la viața civică – implicarea în digital este însoțită de riscuri la adresa siguranței copiilor, riscuri ce pot avea implicații în lumea reală.”

Ea arată că riscurile sunt fie declinări online ale unor riscuri care există și în offline – bullying-ul poate exista la fel de bine pe Internet și în curtea școlii, copiii pot fi expuși unor manifestări rasiste sau discursului urii și în jocurile online sau în aplicații, ca și în viața reală -, pe când altele sunt specifice mediului digital. Printre acestea, sunt date drept exemplu sexting-ul (transmiterea de mesaje cu conținut sexual), folosirea abuzivă a datelor personale ale copiilor sau confuzia produsă adesea de unele tipuri de comunicări comerciale online.

  • Toate acestea, arată autoarea, pot afecta bunăstarea și rezultatele școlare ale copiilor, viața lor privată pe termen scurt sau lung și pot avea implicații financiare.

Analiza descrie mai multe modalități prin care sistemele de învățământ pot interveni – și, pe alocuri, o fac deja – pentru a sprijini siguranța copiilor în mediul online. Anume:

Acțiuni împotriva cyberbullying-ului – de la dezvoltarea de planuri naționale de acțiune, la linii telefonice de asistență pentru copii, părinți și profesori, diseminarea informației pentru a-i ajuta pe profesori să includă tema siguranței online în materia pe care o predau.

Acțiuni de securizare a datelor și informațiilor private ale copiilor. Țări precum Grecia, Norvegia sau Elveția au implementat programe de logare sigură la platforme online pentru elevi, iar Irlanda, Letonia sau părți din Belgia școlile primesc informații privind protejarea datelor private ale elevilor.

Sistemele de învățământ trebuie să joace un rol important în promovarea abilităților digitale, a cetățeniei digitale și a alfabetizării media, pentru că elevii trebuie ajutați să înțeleagă riscurile cu care se pot confrunta în mediile digitale. Ei ar putea, astfel, înțelege mai bine dacă o informație este falsă sau adevărată sau ar putea să identifice mai ușor surse de informare demne de încredere. Pentru aceasta, profesorii au un rol important și ei la rândul or ar trebui să dobândească abilitățile necesare.

  • Francesca Gottschalk afirmă că pe măsură ce societatea devine tot mai digitalizată, e mai important ca oricând să fie înțelese riscurile și oportunitățile noilor medii, pentru a putea implementa politici și măsuri de protejare eficientă și de sprijin pentru copii, în mediul virtual. Iar acestea ar trebui să fie rezultatul colaborării între sectoare, discipline de cercetare, regiuni și țări.

Diverse măsuri luate în țări ale lumii pe această temă pot fi regăsite în volumul OECD “Education in the Digital Age – Healthy and Happy Children” – ce poate fi consultat aici.

Citește și: Francesca Gottschalk pentru Edupedu.ro, despre copii și tehnologie: Dependența de telefon nu este recunoscută psihiatric, în pofida titlurilor-șoc din media. O abordare moderată: oportunități vs. riscuri

Photo 36615828 © Monkey Business ImagesDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Am aflat despre această decizie de la televizor” / “Au reușit doar să irite în plus pe profesorii care și așa sunt supărați, sunt obosiți” – mesajele transmise de două profesoare nemulțumite de felul cum liderii sindicali au anunțat suspendarea grevei din educație

Nemulțumirile auzite, luni, în rândul profesorilor, în privința felului cum a fost decisă suspendarea grevei generale de către liderii sindicali, au fost sintetizate de două profesoare în cadrul emisiunii “Timpul…
Vezi articolul

EXCLUSIV Finanțarea educației din România: “nici proiectul de lege, nici strategia România Educată nu stabilesc țintele” banilor în plus promiși de noua lege, într-un sistem fără buget multianual și în care “sectorul educației este sufocat de proceduri redundante și inutile” – raport de diagnostic al OCDE

România se confruntă cu o diferență majoră între ceea ce spun planurile de creștere a cheltuielilor pentru educație până la 15% din buget, care pot produce progrese reale în acest…
Vezi articolul

De unde începe România, ca țară UE, noul deceniu în educație: cele mai slabe rezultate europene la jumătate dintre obiectivele-cheie de întărire a școlii până în 2030, mult în urmă și la celelalte ținte – Monitorul educației și formării 2021

România are performanța cea mai slabă din Uniunea Europeană la trei din șase indicatori-cheie privind educația, iar la restul trei – printre cele mai slabe în UE, potrivit “Monitorului educației…
Vezi articolul