Cele 2 ore obligatorii de învățare remedială pentru învățători, explicate de ministrul Daniel David: Dacă sunt formate competențele, îi înveți pe copii cum să le folosească în viața de zi cu zi. O să fie mai interesați când o să vadă că matematică nu-i numai despre probleme plicticoase sau grele

7.420 de vizualizări
Foto: Senatul României / Facebook.com
Din acest an școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit Legii nr. 141/2025. Daniel David, ministrul Educației, a explicat ce înseamnă învățarea remedială pentru învățământul primar și a oferit câteva exemple: „Dacă sunt formate (competențele – n.red), îi înveți pe copii cum să le folosească în viața de zi cu zi. Atunci vor veni cu plăcere la școală. O să fie mai interesați când o să vadă că matematică nu-i numai despre probleme plicticoase sau grele”. Declarațiile au fost făcute la Radio București FM.
  • Prevederea referitoare la orele remediale se aplică din anul școlar 2025-2026 și până la începutul anul școlar 2029-2030.

„Totdeauna, în situații de criză, m-am uitat și la elemente pozitive: ce putem obține, totuși, pentru sistem. Ca urmare a acestor măsuri de criză fiscal-bugetară, în zona învățământului primar, cele 2 ore în plus merg pe elementele remediale. 2 ore în plus pe săptămână. Să nu-și imagineze cine că cele 2 ore sunt pe zi. 2 ore pe săptămână”, a spus Ministrul Educației.

Potrivit lui Daniel David, dacă n-au fost formate competențele, atunci învățătorul trebuie să le fixeze. Dacă au fost formate, învățătorii îi învață pe copii cum să le folosească în viața de zi cu zi:

„Ce înseamnă învățarea remedială? Înseamnă că învățătorul se uită și se întreabă: «competențele pe care am vrut să le formez sunt formate?». Dacă sunt formate, le fixezi, le consolidezi, ca să nu se uite repede. Dacă n-au fost formate prin procesul standard, te ocupi și corectezi deficiența respectivă și le formezi. 3 – Dacă sunt formate (competențele – n.red), îi înveți pe copii cum să le folosească în viața de zi cu zi. Atunci vor veni cu plăcere la școală. O să fie mai interesați când o să vadă că matematică nu-i numai despre probleme plicticoase sau grele, este și despre cum folosesc lucrurile pe care tocmai le-am învățat la matematică în viață de zi cu zi sau, nu știu, de la altă disciplină, acum fac în clasa a IV-a, nu știu, istorie, de exemplu, sau geografie.

4- Nu oprește nimeni pe învățător să lucreze tot remedial, că remedial înseamnă să îmbunătățești, să dezvolți competențele pentru performanță pentru cei care vor să meargă în viitor la olimpiadă, la concursuri. Iar acest program va rămâne ca un program național, că avem sau nu avem fonduri europene, fiindcă sunt cele 2 ore care au venit odată cu măsurile fiscal-bugetare.”

Regulile de organizare a activităților de învățare remedială au fost puse în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării cu doar câteva zile înainte de începerea cursurilor.

„Învățarea remedială se desfășoară înainte sau după programul școlar obligatoriu, pe grupe de 6-12 elevi, iar durata unei activități este de 45 de minute”, potrivit proiectului de metodologie.

Activitățile vor avea loc în spațiile puse la dispoziție de unitățile de învățământ, însă primăriile nu au alocat până acum săli suplimentare.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.

Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar. 

„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Informații de context

Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.

Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.

Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.

Citește și:
Am făcut ore remediale de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația, spune o învățătoare: Nu mai semnam nu știu câte hârțoage, nu mai făceam planuri de intervenție personalizată, nu ceream acorduri scrise
Colegii fac naveta între județe pentru a-și completa norma, spune un învățător despre efectele Legii Bolojan: Sunt zile în care avem 11 profesori la patru clase, fiecare predă doar o oră și pleacă la o altă școală la zeci de kilometri
Vom avea practic un program național de învățare remedială, ca efect secundar, neintenționat, al creșterii normei didactice cu 2 ore în învățământul primar, a anunțat ministrul Daniel David
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii au incluse obligatoriu 2 ore pe săptămână pentru pregătire remedială. Cu 3 zile până să înceapă cursurile, au aflat că trebuie să organizeze aceste ore pe grupe de copii, fără ajutorul niciunui asistent sau alt profesor și fără ca primăriile să fi acordat spații în plus
Învățătoare, despre efectele Legii Bolojan: Profesorul de engleză cred că are ore în trei sau patru școli. Profesorul de religie – în trei școli. Stăm până la Crăciun să schimbăm orare?
Învățătoare: Ce voi face eu în momentul în care mi-a venit profesorul de religie care are ore în trei școli, cum vine la mine, cum se duce în celelalte două? / Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială
Ministrul Daniel David, despre creșterea normei didactice de predare: Din cele 8 ore de lucru, pe parcursul unei zile, faptul că ai mai multe ore de interacțiune cu copilul, mie, ca profesor, mi-ar produce, ca să spun așa, un oarecare interes
OFICIAL 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, pentru toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar, vor fi incluse obligatoriu în atribuțiile postului didactic – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială
Răspunsul unei învățătoare la invitația ministrului Educației, care a cerut „reacții normale într-o situație anormală”: va fi lovitura de grație / Profesorul anonim
Învățătoare, la protestul din fața Parlamentului: Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 ore pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore


14 comments
  1. Poate ca cel mai trist si mai inexplicabil lucru din toata „aventura” ministerial-educationala a lui daniel david este urmatorul:
    NICIUN PARTID POLITIC NU S-A DEZIS de Legea 141/2025, nimeni NU a luat pozitie in parlament impotriva acestei legi si a ministrului david, care a propus-o, cerut-o si aplicat-o.
    Nici chiar presedintele Nicusor Dan NU A REFUZAT SA SEMNEZE pt punerea in aplicare a acestei legi, 141/2025, cea mai toxica si mai distrugatoare pt invatamant din ultimii 35 de ani.

    In curand partidele si toti politicienii vor cersi din nou voturi si se vor bate iar in pomeni electorale!
    Absolut nimeni in parlament NU s-a opus legii 141 a distrugerii invatamantului!! Discutii pe la tv au fost, dar nimc eficient si concret la nivel parlamentar decizional.

    Ni se spune ca se fac „economii” la buget: 10% de la „sponsorizarile” partidelor si 5% din cheltuielile administrative – de fapt sume pe care nimeni nu le „vede” si nu le poate verifica in mod concret.

    In aceeasi „serie” de masuri de „salvare” a bugetului: niciun angajat din adminstratie, niciun magistrat si niciun „special” NU este/NU a fost „deranjat” in niciun fel; in timp ce, totusi, bugetul oricum este „salvat” (in proportia uriasa de 0,02%) prin masurile din „pachetul 1,” adica prin bani luati de la populatie (prin taxe etc), de la bolnavi, mame, pensionari si … profesori prin:
    – ore „remediale” aruncate in capul elevilor, care si asa aveau un orar incarcat; ore in plus menite, de fapt, sa-i incarce si sa-i desconsidere si mai mult pe profesori si prin
    – concedierea mascata a 15-20.000 de profesori ramasi pe dinafara in urma „recalcuarii” normei didactice conform legii 141.

    Intelegem ca este nevoie de sacrificii pt salvarea bugetului, dar invatamantul romanesc este in mod i-REMEDIAbiL afectat, distrus pe termen lung de legea 141/2025 si de toate ideile si masurile ministrului daniel david; iar in acest caz se sacrifica, de fapt, viitorul societatii romanesti.

    Ce se va mai sacrifica la urmatoarea „salvare” bugetar-remediala?? Se va trece la scoala online (mult-hulita, pe buna dreptate, in pandemie!) si la „implementarea” AI in locul profesorilor??

    Deja se „testeaza” o zi online pe saptamana in scoala – cititi articolul despre Colegiul national banatean din Timsoara:
    https://www.edupedu.ro/4-zile-pe-saptamana-cu-prezenta-fizica-la-scoala-si-o-zi-cu-ore-online-pentru-elevii-de-clasa-a-xii-a-de-la-colegiul-national-banatean-din-timisoara-director-in-momentul-in-care-se-pune-presiunea-e/

    Sa NU ziceti ca nu ati fost avertizati!!

    Viitor plin de omenie si caldura sufleteasca are societatea romaneasca sau macar asa ii dorim!

    DUMNEZEU SA ne apere si SA BINECUVANTEZE ROMANIA!

  2. Acest impertinent nu face altceva prin aceste meditații gratuite la clasele mici , decât să obosească psihic profesorii inutil, iar pe elevi sa i suprasolicite …Nimic mai mult! Prostia acestui habarnist trebuie să înceteze si sa mai afecteze învățământul preuniversitar…Elevii de clasa pregătitoare și clasa 1, nu au ce remedia! Asta chiar nu înțelege că nu poți tine in banci tintuiti copii de 6-7 ani 5 ore intr o bancă? Sa l oprească cineva pe acest nebun !👎👎👎👎👎

    1. Nu stiu daca e prostie, la acest ministru-sinstru daniel daVID sau e, mai curand, TICALOSIE!!

      Cand atatia oameni iti atrag atentia asupra raului pe care-l faci educatiei, iar tu nu te opresti, nu se mai pune problema ca nu stii sau ca nu intelegi!

      Daca, totusi, nu intelege el, daniel david (cu toate diplomele pe care cica le are!!), atunci, totusi, ceilalti care-l sustin (guvernul, presedintia!!) …nici ei nu inteleg ca daniel david (cu sprijinul celor care-l sustin!!) face praf sistemul de invatamant?!!

  3. Suferi, tovarășe ministru?! E greu cu boala dumitale!… Îți dau un sfat: retrage-te că e grav!
    Poate că vei mai avea vreo șansă!…

  4. Pentru ca dl ministru a zis ca la clasele primare nu se urmărește performanța, acum ce face? Ii trimite la olimpiada. Șanse mari ca aceste ore remediale sa adânceasca diferența între elevi: tocmai cei care nu au fixate competențele, tind sa nu participe la ore. Si tare as vrea sa vad de unde scoate primăria săli pentru aceste ore, mai ales in școlile cu „2 schimburi, 3 intervale de timp”.
    Si sa ii spună cineva d-lui ministru ca problemele plicticoase la mate nu sunt neaparat grele; când gândești soluția unei probleme, nu ai timp sa te plictisești. Dar dansul cred ca s-a cam plictisit la schimbările din educație, nu par gândite pe bune.

  5. >> să dezvolți competențele pentru performanță pentru cei care vor să meargă în viitor la olimpiadă

    Dzeu stie ce a vrut sa spuna la punctul 4, in salata aia de propozitii academice.
    Un lucru e clar, educatia remediala nu e educatie pentru excelenta. Nu e clar daca academicianul intelege diferenta.

    1. pt copil nu e obligatoriu.

      1. 🤣😂🤣😂
        Atunci copiii sa mearga acasa, sa ramana la remediale doar profii, ca-s orele doar pt profi ca sa stea ei ore in plus, pe aceiasi bani!
        E CLARA Lipsa de Logica a acestui „psiholog” (SIC!), care NU intelege ce inseamna 2 ore in plus/minus in programul copiilor!!

  6. Competențele trebuie fixate în timpul orelor, nu în timpul liber al copiilor. Explică-i tu unui copil din clasa a doua că trebuie să stea în plus la școală. Orele „remediale” sunt o găselință pentru a completa norma învățătoarelor. De asemenea, Daniel David știe că sunt multe școli care pur și simplu nu au spațiu pentru aceste ore? Este foarte ușor să arunci cu măsuri în dreapta și în stânga când tu nu știi ce se întâmplă în preuniversitar. Și Daniel David nu are habar de ceea ce se întâmplă în preuniversitar. Problema este că nici nu-l interesează!!!! Măsurile luate de acest „ministru” au aruncat în haos școlile. Sunt 2000 de ore neacoperite în București. Cum va rezolva această problemă?
    Semnat: mama unui copil din clasa a IX-a, elev la un colegiu „centenar”, care se duce la școală degeaba.

  7. atâta harababura pt 0.02 % din pib , economie.
    când IT ul producea 8!!% din pib , și voi dați la gunoi informatica ..
    domnu David , ai trimis pe coclauri facultatea de informatica din cloooj.
    no , luați de va cruciți :

    https://www.libertatea.ro/stiri/aventurile-imobiliare-ale-ministrului-daniel-david-ca-rector-la-ubb-ii-cum-a-trimis-cea-mai-buna-facultate-din-tara-sa-aiba-activitati-didactice-pe-un-deal-de-langa-cluj-napoca-5441517

    1. … asteptam DNA, ANAF si alte astfel de organe sa-i dea de cap lui daniel dAVID si sa-l ia de pe capul invatamantului romanesc pana nu distruge educatia cu totul!

      Domnii Dan si Bolojan chiar il sprijina pe acest „inginer” financiar-imobiliar care e daniel dAVID?!!
      Nu de alta, dar se mai asociasera domniile lor cu alt nume celebru in inginerii financiare – Anastasiu, inventatorul „spagii de supravietuite”!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Calendarul de admitere la liceu 2024 pentru elevii olimpici care nu susțin Evaluarea Națională, publicat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București / Model cerere de înscriere în clasa a IX-a și actele necesare pentru dosar

În perioada 10 – 18 iulie 2024, elevii olimpici care nu susțin Evaluarea Națională depun dosarele de înscriere în clasa a IX-a în anul școlar 2024-2025, conform calendarului publicat de…
Vezi articolul

Subiecte și bareme Olimpiada de Limba română pentru minorități și elevii români din diaspora – etapa județeană 2024 / Pagină de jurnal despre dorința de a descoperi un mister, cerință la clasa a IX-a

Subiectele și baremele de corectare pentru Olimpiada de Limba și literatura română (OLLR) dedicată elevilor aparținând minorităților și elevilor români din diaspora au fost publicate pe subiecte.edu.ro. Proba a avut loc…
Vezi articolul

Alianța studenților, despre cei 2,28% din PIB pentru educație, propuși prin proiectul de buget: „o condamnare a sistemului de învățământ la necompetitivitate și inechitate” / Angajamentele guvernului – „o simplă maculatură care să ia ochii”

Intenția Guvernului de a aloca educației nu 6% din PIB, cât prevede Legea educației, ci 2,28%, potrivit proiectului de buget pentru 2022, reprezintă “o condamnare a sistemului de învățământ la…
Vezi articolul

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, despre deschiderea școlilor: Prioritizăm pe trei paliere – grădiniţe şi învăţământ primar, elevii claselor a VIII-a şi a XII-a, elevii din şcolile care au avut dificultăți în online

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat luni că momentul deschiderii şcolilor va fi stabilit împreună cu Ministerul Sănătăţii, în funcţie de evoluţiile epidemiologice, transmite Agerpres. Potrivit ministrului, se va lua…
Vezi articolul