Cheltuielile pentru cercetare ale universităților – 13,6 milioane lei in 2019. Tot atât a alocat Primăria Oradea pentru amenajarea unui mal al Crișului, prin oraș

752 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Cheltuielile de cercetare-dezvoltare din România au reprezentat, în 2019, sub 0,48% din Produsul Intern Brut și numai o parte infimă au fost cheltuieli cu cercetarea ale universităților, potrivit celor mai noi date prezentate săptămâna aceasta de Institutul Național de Statistică. În învățământul superior, cheltuielile cu cercetarea ale universităților s-au ridicat la 13,6 milioane de lei, din totalul de 5065 milioane cât au fost cheltuiți pentru activitățile de cercetare-dezvoltare la nivel național. Cât înseamnă cei 13,6 milioane? Tot atâția bani a alocat, de exemplu, primăria Oradea pentru a amenaja și reabilita o porțiune dintr-un mal al Crișului.

Potrivit datelor INS, majoritatea covârșitoare a cheltuielilor din domeniul cercetării-dezvoltării au fost cheltuieli curente (din care peste 50% însemnând cheltuieli cu personalul), și doar o mică parte – cheltuieli de capital  (echipamente, sofware etc).

  • Din cei 0,48% din PIB cheltuiți pentru cercetare-dezvoltare, 0,28% au fost pentru sectorul privat și 0,2% pentru sectorul public. 
  • La sfârșitul anului trecut, în domeniu lucrau 43.973 de salariați, în scădere cu 1,7% față de anul anterior.
Cum s-au cheltuit banii cercetării

Totalul cheltuielilor s-a ridicat la 5065,3 milioane lei, principalele surse fiind întreprinderile (2664 milioane), fondurile publice (1742,1). Unitățile din învățământul superior au cheltuit cu totul 13,6 milioane de lei pentru cercetare, adică 0,27% din total.

Cheltuielile totale în cercetare / Sursa: INS

Text actualizat: Pe lângă aceste cheltuieli ale unităților din învățământul superior, sectorul învățământului superior a mai atras bani pentru cercetare și de la celelalte surse de finanțare, inclusiv 377 milioane din fonduri publice, până la un total de 516 milioane (puțin peste 10% din total):

Din totalul cheltuielilor alocate cercetării, 4718,9 milioane lei au fost cheltuieli curente (93,2%) şi doar 346,4 milioane lei cheltuieli de capital (6,8%).

Pe ce tipuri de cercetare s-au cheltuit banii:

  • Cercetare aplicativă – 63,9%
  • Cercetare fundamentală – 18,7%
  • Dezvoltarea experimentală – 16%

Potrivit datelor INS, sursele de finanțare din străinătate pentru sectorul românesc de cercetare-dezvoltare au fost orientatre preponderent către unitățile din mediul de afaceri (45%), din sectorul guvernamental (37,7%) și sectorul învățământ superior (17,2%). 

Illustration 135608338 © Siarhei YurchankaDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Va rog sa analizati tabelul in detaliu. Cheltuielile de cercetare pe “sectorul de performanta” invatamant superior au fost 516,9 milioane lei (25 mil. de la intreprinderi, 377,9 mil. din fonduri publice, 12,6 mil. de la unitati din invatamantul superior, 1,8 mil. de la institutii non-profit, 7,8 mil. “alte surse” si 91,8 mil. din strainatate). Cele “numai” 13,6 milioane despre care se face vorbire in titlu sunt probabil bani investiti in cercetare din fondurile proprii ale universitatilor, altele decat de la intreprinderi, din fonduri publice, strainatate (etc.). Iar din cele 13,6 mil. alocate din fonduri proprii ale universitatilor numai 12,6 mil. sunt redirectionate tot spre universitati.
    Nu reusesc sa-mi dau seama cui ii pot fi utile asemenea interpretari eronate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Asociația cercetătorilor Ad Astra cere un set de standarde minimale, pe domenii, care să fie aplicate de Consiliul de atestare a titlurilor universitare – CNATDCU – scrisoare deschisă

Asociația cercetătorilor români Ad Astra a transmis Ministerului Educației o scrisoare deschisă prin care cere “sprijinirea activității Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU)”, printr-un set…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre noile reguli de evaluare a școlilor doctorale: Marea greșeală este că s-a mers pe criterii minimale. Uniformizează, nu stimulează deloc competiția. Se evită din nou rankingul, adică să arătăm unde se face doctorat de calitate

Universitățile încep procesul de evaluare a școlilor doctorale, după 10 ani în care nu au fost inspectate și după scandaluri de plagiat care au zguduit din temelii învățământul superior și…
Vezi articolul

Petiție inițiată de Marius Andruh, Daniel David, Vlad Manea și un grup de oameni de știință, pentru creșterea finanțării în cercetare: autoritățile să revină la alocarea de 2 miliarde din PNRR pentru cercetare-dezvoltare, guvernul să-și respecte propriul program de investiții

Președintele Klaus Iohannis, Parlamentul și Guvernul trebuie să ia urgent măsuri astfel încât alocarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru cercetare-dezvoltare, redusă drastic, să revină la 2…
Vezi articolul