Comasarea școlilor, cu schimbări pentru directori, profesori și elevi, explicată de secretarul de stat Sorin Ion: Profesorii, unii dintre ei, chiar ar putea fi avantajați, căci vor avea șansa să-și completeze norma didactică în unitatea care preia școala lor

9.071 de vizualizări
Sorin Ion / Foto: Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului – Facebook.com
„Profesorii, unii dintre ei, chiar ar putea fi avantajați, căci vor avea șansa să-și completeze norma didactică în unitatea care preia școala lor, iar directorul școlii își va pierde funcția, dar nu și catedra”, a declarat secretarul de stat în Ministerului Educației și Cercetării Sorin Ion, responsabil pentru învățământ preuniversitar, cel care gestionează în această perioadă aplicarea Legii 141/2025, pentru Libertatea.ro.

În ceea ce privește efectele asupra elevilor, Sorin Ion a subliniat ca nu vorbim despre o reorganizare în sensul de a închide școala mai mică și de a muta copiii de acolo, însă, „în situația în care sunt două clase cu copii puțini, se pot uni clasele. Dar între școli nu este o distanță considerabilă. Vorbim, totuși, despre aceeași localitate. Nu îi va pune nimeni să facă naveta exagerat”, a adăugat secretarul de stat, pentru Libertatea.ro.

Comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi și reorganizarea rețelei școlare trebuie finalizate înainte de începerea noului an școlar 2025-2026, pe 8 septembrie, conform procedurii oficiale.

Amintim că Legea 141/2025 a modificat articolul 16 din Legea învățământului preuniversitar, referitor la creșterea pragului de elevi pentru organizarea și funcționarea școlilor.

Astfel,

(1) Unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel:

a) cu minimum 500 de elevi;

b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;

c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari;

d) cu minimum 200 de antepreșcolari;

e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal;

f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special.

Excepția pentru mediul rural s-a păstrat, conform secretarului de stat Sorin Ion

În privința comasării unităților de învățământ, Sorin Ion a insistat că școlile mici din mediul rural nu vor fi închise dacă sunt unice în localitate, conform prevederilor din Legea 198/2023. 

„Am văzut multe luări de poziție în spațiul public care pleacă de la o premisă falsă: că închidem școlile mici de la țară. Nu! O școală cu 50 de copii care este unică la nivel de UAT rămâne acolo. Reorganizarea este mai degrabă una administrativă. Nu punem lacătul pe vreo școală,” a spus Sorin Ion pe 5 august, în cadrul dezbaterii publice organizate de MEC pe marginea proiectelor de metodologii și acte normative aflate în consultare legate de comasarea școlilor și creșterea normelor didactice pentru profesori.

Articolul 16 din Legea învățământului preuniversitar modificat de legea 141/2025 / Foto: just.ro
Explicațiile secretarului de stat Sorin Ion, pentru Libertatea.ro

Reorganizarea în localitățile cu mai multe școli

  • „Să presupunem că într-o localitate avem două sau mai multe școli cu personalitate juridică și care au, în prezent, între 300 și 500 de elevi. Aceste școli vor fi supuse reorganizării. Dar nu vorbim despre o reorganizare în sensul de a închide școala mai mică și de a muta copiii de acolo.”

Impactul asupra conducerii și profesorilor

  • Școala care va fi preluată nu va mai avea conducere proprie. Directorul își va pierde funcția, dar nu și catedra! Acesta va rămâne să predea în continuare, ca și până acum. Sau, ar putea ocupa postul de director adjunct al școlii care a preluat unitatea sa.”
  •  „Dimpotrivă, profesorii, unii dintre ei, chiar ar putea fi avantajați, căci vor avea șansa să-și completeze norma didactică în unitatea care preia școala lor. Și nu vor mai participa la alte etape de mobilitate a personalului.”

Exemple de preluări între unități

  • „Liceul preia o școală generală, iar o școală generală preia o grădiniță. Dacă se unesc două grădinițe, două licee sau două școli gimnaziale, acolo nu este o regulă. Care pe care preia. Decizia se stabilește la nivelul județului, respectiv municipiului.”

Motivul principal al măsurii: restrângerea rețelei școlare

  • Nu neapărat economia de bani a fost principalul motiv, ci restrângerea rețelei școlare, ca număr de entități distincte. În perspectivă, dacă în România se va face și o reorganizare administrativ-teritorială, asta se va întâmpla și cu școlile mici de la țară. Știți că avem școli cu personalitate juridică cu doar câteva zeci de copii?

Declarațiile integrale ale secretarului de stat Sorin Ion, pe Libertatea.ro.

Prevederile principale relevante pentru școli, profesori și elevi, potrivit procedurii oficiale de comasare a școlilor
1. Reorganizarea unităților de învățământ

Pentru școli:

  • Inspectoratele școlare, împreună cu primăriile, vor identifica școlile care nu mai îndeplinesc criteriile pentru a funcționa cu personalitate juridică (număr insuficient de elevi, neîndeplinirea condițiilor legale etc.), acestea urmând a fi reorganizate (comasare, fuziune, absorbție etc.).
  • Procesul de reorganizare presupune analizarea realizării planului de școlarizare pe ultimii 4 ani, strategia locală de dezvoltare a învățământului etc.
  • Școlile reorganizate vor fi incluse, de drept, în rețeaua școlară modificată rapid, înainte de debutul noului an școlar.
  • De asemenea, documentația de reorganizare se transmite spre aprobare la ARACIP și Ministerul Educației.

Pentru profesori:

  • Personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ va fi transferat la unitățile școlare absorbante sau nou-înființate, conform hotărârilor inspectoratelor școlare, cu păstrarea drepturilor și obligațiilor.
  • Inspectoratele răspund de avizarea statelor de personal, de asigurarea încadrării și de încheierea contractelor individuale de muncă la școala obținătoare.
  • Personalul se supune procesului de mobilitate conform metodologiei-cadru modificate/derogate pentru 2025-2026.

Pentru elevi:

  • Elevii vor fi automat transferați, împreună cu activele și arhiva, la unitatea școlară absorbantă, beneficiind de continuitatea studiilor.
  • Grupele/clasele din liceele pedagogice își pot conserva structura, iar liceele tehnologice cu profil agricol rămân, de regulă, cu personalitate juridică.
2. Constituirea formațiunilor de studiu (grupe și clase)

Pentru școli:

  • La fiecare școală cu personalitate juridică se analizează și constituie formațiunile de studiu (grupe/clase) pe nivel, filieră, profil, limbă de predare.
  • Se poate dispune subîncadrarea temporară a formațiunilor de studiu, dacă este cazul, cu respectarea noilor prevederi legale.

Pentru elevi:

  • Clasele de început de ciclu (antepreșcolar, preșcolar, pregătitoare, a V-a, a IX-a) trebuie să fie formate astfel încât să depășească valorile prevăzute de lege privind mediile efectivelor, adică numărul minim de copii sau elevi să fie respectat (creștere față de metodologiile precedente).
  • Excepțional, la fiecare școală poate exista cel mult o clasă/grupă de început de ciclu sub medie, pentru fiecare filieră/profil/an de studiu.
  • Situațiile excepționale sunt analizate și aprobate în consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare.

Pentru profesori:

  • Este posibil ca normarea să fie influențată de mărimea claselor/grupelor, cu implicații privind încărcarea didactică și reorganizarea catedrelor.
3. Proceduri și calendar strict
  • Toate activitățile privind reorganizarea și constituirea formațiunilor de studiu pentru anul școlar 2025-2026 se desfășoară în luna august 2025, în afara calendarului obișnuit.
  • Procesul de reorganizare este monitorizat de comisii desemnate la nivelul inspectoratelor școlare și analizat de ARACIP.
  • Inspectoratele școlare trebuie să verifice și să corecteze, până la debutul noului an școlar, eventualele abateri de la normele legale în constituirea formațiunilor de studiu.
4. Abrogarea Metodologiilor vechi
  • Începând cu 1 septembrie 2025, se abrogă vechile norme care permiteau depășirea efectivelor prevăzute pentru grupele/clasele de copii/elevi.
Citește și:
OFICIAL În acest weekend, până luni, 11 august, inspectoratele școlare sunt obligate să facă și să trimită la ARACIP și Ministerul Educației și Cercetării lista școlilor care vor fi comasate, după ce regulile de reorganizare au intrat în vigoare vineri, 8 august, la ora 15:30 / Calendar
OFICIAL Procedura de comasare a școlilor cu mai puțin de 500 de elevi a fost publicată / Personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ va fi transferat la unitățile școlare absorbante sau nou-înființate, elevii vor fi automat transferați, împreună cu activele și arhiva
Secretarul de stat Sorin Ion, Ministerul Educației, primele precizări ale unui oficial guvernamental din ultima lună, despre aplicarea legii 141/2025: Nu este o reformă, este austeritate. Nu închidem școlile din mediul rural și nu mutăm copiii. O școală cu 50 de elevi, care este unică la nivel de comună, rămâne acolo
BREAKING Procedurile de reorganizare a școlilor, a claselor de elevi și de creștere a normelor didactice pentru profesori au fost trimise la Monitorul Oficial, cu patru zile înainte să înceapă calendarul pentru comasare și reluarea tuturor etapelor de mobilitate


8 comments
  1. Domnul acesta cât mai stă la minister??? Funcțiile astea le spălătorie creierul și nu mai gândesc rațional.

  2. Ce părinte își va lasă copilul de 3 sau 4 la grădiniță ani pe microbuz sa facă zilnic zeci de kilometri?E o nebunie curata.Vor rămâne si mai mulți copii nescolarizati.Șoferul va înnebuni când vor începe sa plângă cei mici în microbuz fără părinți.

  3. Domnule Ion, chiar vorbiți serios? Dacă da, mă întreb ce căutați de atâta amar de vreme in minister.
    Nu vreți să ne spuneți și câți actuali profesori vor deveni șomeri ,,în lumina noilor prevederi legislative” ?

  4. Hahaha!
    De fapt, nu-i niciun avantaj. E la mintea cocosului.

  5. Poate nu ati inteles?

    Daca se vand microbuze la pret dublu inseamna ca s-a facut economie, de microbuze.

    Daca se dau profi afara li se creaza o oportunitate.

    Si daca iti scade salariu se numeste avantaj.

  6. Edupedu este adevărat ce am auzit (zvonuri de la sindicate) că în județele cu populație maghiară nu se comasează decât vreo 2 școli românești, în rest inspectorii generali puși de UDMR refuză să comaseze școlile maghiare și motivează c ei sunt minoritate?

  7. Sa presupunem… ca ati gandit toate aceste masuri si efectele negative.
    Dar nu avem cum sa presupunem asa ceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Caietul Alexandrei – liber la descărcat gratuit: fișe de lucru pentru copii cu cerințe speciale făcute de fetița de clasa a IV-a

„Caietul Alexandrei” este de astăzi disponibil gratuit pentru orice profesor care lucrează la clasă cu copii cu CES (cerințe educative speciale). Centruldeautism.ro a publicat fișele pe care le-a făcut o fetiță de numai…
Vezi articolul

Documente utile pentru învățământul la domiciliu în anul școlar 2025-2026, publicate de ISJ Buzău: Plan educațional individualizat, planificare anuală și raport de activitate 

Inspectoratul Școlar Județean Buzău a transmis o notă către școli în care reamintește procedura pentru învățământul la domiciliu în anul școlar 2025-2026 și detaliază responsabilitățile școlilor, ale profesorilor și ale…
Vezi articolul

Mai mulți elevi cu CES nu au fost înscriși în învățământul profesional special la Centrul de Pedagogie Curativă și Terapie Socială „Corabia” din București, pe motiv că nu sunt locuri / Părinții cer ministerului, inspectoratului și Guvernului suplimentarea numărului de clase

Zeci de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) riscă să rămână în afara sistemului de învățământ profesional special, după ce nu au putut fi înscriși la Centrul de Pedagogie Curativă…
Vezi articolul

„Ajutor, am elev cu CES la clasă! Acum ce fac?” Lizetta Mihăilă, coordonator profesori itineranți și de sprijin, răspunde la întrebările profesorilor: „Nu încălcați nicio lege dacă acel copil are un test adaptat, l-a rezolvat corect și primește un Foarte Bine” / Principalul scop e ca acest copil să vină cu plăcere la școală, să plece cu un minim de cunoștințe, dar fericit că a răspuns sau că măcar a zâmbit în ziua respectivă

„De ce trebuie să evaluez mereu adaptat, când el ajunge la Evaluarea Națională și dă aceleași subiecte ca ceilalți”? „Un copil de clasa a VII-a are un nivel de clasa…
Vezi articolul