„Profesorii, unii dintre ei, chiar ar putea fi avantajați, căci vor avea șansa să-și completeze norma didactică în unitatea care preia școala lor, iar directorul școlii își va pierde funcția, dar nu și catedra”, a declarat secretarul de stat în Ministerului Educației și Cercetării Sorin Ion, responsabil pentru învățământ preuniversitar, cel care gestionează în această perioadă aplicarea Legii 141/2025, pentru Libertatea.ro.
În ceea ce privește efectele asupra elevilor, Sorin Ion a subliniat ca nu vorbim despre o reorganizare în sensul de a închide școala mai mică și de a muta copiii de acolo, însă, „în situația în care sunt două clase cu copii puțini, se pot uni clasele. Dar între școli nu este o distanță considerabilă. Vorbim, totuși, despre aceeași localitate. Nu îi va pune nimeni să facă naveta exagerat”, a adăugat secretarul de stat, pentru Libertatea.ro.
Comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi și reorganizarea rețelei școlare trebuie finalizate înainte de începerea noului an școlar 2025-2026, pe 8 septembrie, conform procedurii oficiale.
- OFICIAL Procedura de comasare a școlilor cu mai puțin de 500 de elevi a fost publicată / Personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ va fi transferat la unitățile școlare absorbante sau nou-înființate, elevii vor fi automat transferați, împreună cu activele și arhiva
- OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Amintim că Legea 141/2025 a modificat articolul 16 din Legea învățământului preuniversitar, referitor la creșterea pragului de elevi pentru organizarea și funcționarea școlilor.
Astfel,
(1) Unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel:
a) cu minimum 500 de elevi;
b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;
c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari;
d) cu minimum 200 de antepreșcolari;
e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal;
f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special.
Excepția pentru mediul rural s-a păstrat, conform secretarului de stat Sorin Ion
În privința comasării unităților de învățământ, Sorin Ion a insistat că școlile mici din mediul rural nu vor fi închise dacă sunt unice în localitate, conform prevederilor din Legea 198/2023.
„Am văzut multe luări de poziție în spațiul public care pleacă de la o premisă falsă: că închidem școlile mici de la țară. Nu! O școală cu 50 de copii care este unică la nivel de UAT rămâne acolo. Reorganizarea este mai degrabă una administrativă. Nu punem lacătul pe vreo școală,” a spus Sorin Ion pe 5 august, în cadrul dezbaterii publice organizate de MEC pe marginea proiectelor de metodologii și acte normative aflate în consultare legate de comasarea școlilor și creșterea normelor didactice pentru profesori.

Explicațiile secretarului de stat Sorin Ion, pentru Libertatea.ro
Reorganizarea în localitățile cu mai multe școli
- „Să presupunem că într-o localitate avem două sau mai multe școli cu personalitate juridică și care au, în prezent, între 300 și 500 de elevi. Aceste școli vor fi supuse reorganizării. Dar nu vorbim despre o reorganizare în sensul de a închide școala mai mică și de a muta copiii de acolo.”
Impactul asupra conducerii și profesorilor
- „Școala care va fi preluată nu va mai avea conducere proprie. Directorul își va pierde funcția, dar nu și catedra! Acesta va rămâne să predea în continuare, ca și până acum. Sau, ar putea ocupa postul de director adjunct al școlii care a preluat unitatea sa.”
- „Dimpotrivă, profesorii, unii dintre ei, chiar ar putea fi avantajați, căci vor avea șansa să-și completeze norma didactică în unitatea care preia școala lor. Și nu vor mai participa la alte etape de mobilitate a personalului.”
Exemple de preluări între unități
- „Liceul preia o școală generală, iar o școală generală preia o grădiniță. Dacă se unesc două grădinițe, două licee sau două școli gimnaziale, acolo nu este o regulă. Care pe care preia. Decizia se stabilește la nivelul județului, respectiv municipiului.”
Motivul principal al măsurii: restrângerea rețelei școlare
- „Nu neapărat economia de bani a fost principalul motiv, ci restrângerea rețelei școlare, ca număr de entități distincte. În perspectivă, dacă în România se va face și o reorganizare administrativ-teritorială, asta se va întâmpla și cu școlile mici de la țară. Știți că avem școli cu personalitate juridică cu doar câteva zeci de copii?”
Declarațiile integrale ale secretarului de stat Sorin Ion, pe Libertatea.ro.
Prevederile principale relevante pentru școli, profesori și elevi, potrivit procedurii oficiale de comasare a școlilor
1. Reorganizarea unităților de învățământ
Pentru școli:
- Inspectoratele școlare, împreună cu primăriile, vor identifica școlile care nu mai îndeplinesc criteriile pentru a funcționa cu personalitate juridică (număr insuficient de elevi, neîndeplinirea condițiilor legale etc.), acestea urmând a fi reorganizate (comasare, fuziune, absorbție etc.).
- Procesul de reorganizare presupune analizarea realizării planului de școlarizare pe ultimii 4 ani, strategia locală de dezvoltare a învățământului etc.
- Școlile reorganizate vor fi incluse, de drept, în rețeaua școlară modificată rapid, înainte de debutul noului an școlar.
- De asemenea, documentația de reorganizare se transmite spre aprobare la ARACIP și Ministerul Educației.
Pentru profesori:
- Personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ va fi transferat la unitățile școlare absorbante sau nou-înființate, conform hotărârilor inspectoratelor școlare, cu păstrarea drepturilor și obligațiilor.
- Inspectoratele răspund de avizarea statelor de personal, de asigurarea încadrării și de încheierea contractelor individuale de muncă la școala obținătoare.
- Personalul se supune procesului de mobilitate conform metodologiei-cadru modificate/derogate pentru 2025-2026.
Pentru elevi:
- Elevii vor fi automat transferați, împreună cu activele și arhiva, la unitatea școlară absorbantă, beneficiind de continuitatea studiilor.
- Grupele/clasele din liceele pedagogice își pot conserva structura, iar liceele tehnologice cu profil agricol rămân, de regulă, cu personalitate juridică.
2. Constituirea formațiunilor de studiu (grupe și clase)
Pentru școli:
- La fiecare școală cu personalitate juridică se analizează și constituie formațiunile de studiu (grupe/clase) pe nivel, filieră, profil, limbă de predare.
- Se poate dispune subîncadrarea temporară a formațiunilor de studiu, dacă este cazul, cu respectarea noilor prevederi legale.
Pentru elevi:
- Clasele de început de ciclu (antepreșcolar, preșcolar, pregătitoare, a V-a, a IX-a) trebuie să fie formate astfel încât să depășească valorile prevăzute de lege privind mediile efectivelor, adică numărul minim de copii sau elevi să fie respectat (creștere față de metodologiile precedente).
- Excepțional, la fiecare școală poate exista cel mult o clasă/grupă de început de ciclu sub medie, pentru fiecare filieră/profil/an de studiu.
- Situațiile excepționale sunt analizate și aprobate în consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare.
Pentru profesori:
- Este posibil ca normarea să fie influențată de mărimea claselor/grupelor, cu implicații privind încărcarea didactică și reorganizarea catedrelor.
3. Proceduri și calendar strict
- Toate activitățile privind reorganizarea și constituirea formațiunilor de studiu pentru anul școlar 2025-2026 se desfășoară în luna august 2025, în afara calendarului obișnuit.
- Procesul de reorganizare este monitorizat de comisii desemnate la nivelul inspectoratelor școlare și analizat de ARACIP.
- Inspectoratele școlare trebuie să verifice și să corecteze, până la debutul noului an școlar, eventualele abateri de la normele legale în constituirea formațiunilor de studiu.
4. Abrogarea Metodologiilor vechi
- Începând cu 1 septembrie 2025, se abrogă vechile norme care permiteau depășirea efectivelor prevăzute pentru grupele/clasele de copii/elevi.
8 comments
Domnul acesta cât mai stă la minister??? Funcțiile astea le spălătorie creierul și nu mai gândesc rațional.
Ce părinte își va lasă copilul de 3 sau 4 la grădiniță ani pe microbuz sa facă zilnic zeci de kilometri?E o nebunie curata.Vor rămâne si mai mulți copii nescolarizati.Șoferul va înnebuni când vor începe sa plângă cei mici în microbuz fără părinți.
Domnule Ion, chiar vorbiți serios? Dacă da, mă întreb ce căutați de atâta amar de vreme in minister.
Nu vreți să ne spuneți și câți actuali profesori vor deveni șomeri ,,în lumina noilor prevederi legislative” ?
Hahaha!
De fapt, nu-i niciun avantaj. E la mintea cocosului.
Unde e lista scolilor care se vor comasa? Nu trebuia sa apara? Noi, profesorii, cand aflam?
Poate nu ati inteles?
Daca se vand microbuze la pret dublu inseamna ca s-a facut economie, de microbuze.
Daca se dau profi afara li se creaza o oportunitate.
Si daca iti scade salariu se numeste avantaj.
Edupedu este adevărat ce am auzit (zvonuri de la sindicate) că în județele cu populație maghiară nu se comasează decât vreo 2 școli românești, în rest inspectorii generali puși de UDMR refuză să comaseze școlile maghiare și motivează c ei sunt minoritate?
Sa presupunem… ca ati gandit toate aceste masuri si efectele negative.
Dar nu avem cum sa presupunem asa ceva.