Competențele elevilor pe teme media și de inteligență artificială vor fi măsurate în cadrul PISA 2029 / Scopul evaluării: să verifice eficiența încercărilor sistemelor de educație de a ține pasul cu tehnologia

278 de vizualizări
Foto: © Maksstock78 | Dreamstime.com
Peste doar patru ani, în 2029, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) va testa competențele media și de utilizare a inteligenței artificiale în cadrul PISA, evaluarea internațională a competențelor pe care le au elevii în vârstă de 15 ani. Evaluarea va avea loc în condițiile în care diverși experți susțin sau contestă folosirea IA în diverse scopuri, în școli, la numai 3 ani de când inteligența artificială a devenit instrument accesibil la nivel de masă. Ce urmărește, mai exact, OCDE prin această evaluare?

Planul OCDE este privit cu mare atenție la nivel european. El a fost menționat și de Georgi Dimitrov, șeful unității Educație Digitală a Comisiei Europene, în cadrul unei dezbateri pe tema rolului IA în educație, desfășurată la București pe 14 noiembrie. Acolo, oficialul european a spus că OCDE și Comisia dezvoltă un cadru de alfabetizare în IA pentru învățământul primar și secundar și a menționat, în context:

  • „(…) Începând cu 2028–2029, evaluarea PISA va include și competențe în IA. Așadar, înțelegeți de ce statele membre se vor uita cu mare atenție la acest cadru de alfabetizare în IA. Intenționăm să finalizăm acest cadru, care se află într-un proces de consultare foarte amplu, și să îl publicăm în prima jumătate a anului viitor”.

Planurile OCDE privind includerea temei IA și a competențelor media în cadrul PISA au fost anunțate anul acesta. Organizația a precizat că că PISA 2029, a 10-a ediție a evaluării internaționale ce măsoară în principal competențele elevilor la matematică, științe și citire, a avea două componente-cheie:

  • Domeniul principal de analiză va fi Citirea
  • Domeniul inovator de evaluare a competențelor va fi Alfabetizarea media și IA

În prezentarea oficială a evaluării privind Alfabetizarea Media-IA (acronim oficial – MAIL) din PISA 2029, organizatorii precizează că aceasta „va arăta dacă elevii au avut ocazia să învețe și să se implice proactiv și în mod critic într-o lume în care producția, participarea și conexiunile sociale sunt mediate tot mai mult de instrumente digitale și IA”.

Prezentarea arată că intenția de evaluare a acestor competențe pleacă de la faptul că elevii folosesc tot mai mult instrumente digitale în diversele circumstanțe de viață, inclusiv pentru școală, iar respectivele instrumente transformă societatea, cultura populară și media. „Avantajele sunt însoțite însă și de provocări,” legate de validitatea informației obținute pe căi digitale, mai spune OCDE, potrivit căreia: 

  • „În ultima perioadă se aud valuri de avertismente cu privire la impactul IA în aproape orice aspect al vieții (…) În mod similar, diverse puncte de vedere avertizează în legătură cu rolul IA în educație: unii experți continuă să avertizeze cu privire la impactul potențial negativ asupra rezultatelor de învățare și mediului școlar, pe când alții încearcă să exploreze posibilele beneficii ale IA în educație”.

De aceea, argumentează OCDE, diversele inițiative în domeniu trebuie monitorizate din punct de vedere al eficienței, așa încât să fie întărite instrumentele benefice și reduse riscurile potențiale. „(…) Este esențial să evaluăm și să dezvoltăm competențe de care elevii au nevoie pentru a înțelege cum instrumentele digitale și IA funcționează, care este rolul uman în ceea ce privește instrumentele digitale și media, care sunt consecințele etice și sociale ale folosirii lor, cum să comunice și să colaboreze eficient prin instrumente IA și digitale, cum să evalueze critic conținutul media”.

Potrivit prezentării citate, noul instrument de evaluare este prezentat ca un „mediu simulat care să permită colectarea de dovezi pentru multiple competențe”, care să fie evaluate cu instrumente „accesibile elevilor într-un mod realist”.

  • „Într-o lume care se digitalizează tot mai mult, evaluarea alfabetizării media și IA va oferi o înțelegere mai bună a nivelului competențelor pe care elevii din lume le au pentru a evalua credibilitatea, calitatea și obiectivele media digitale, așa încât să le permită, în final, să acționeze informat pe măsură ce participă responsabil și eficient la viața societății”, arată OCDE.

Photo © Maksstock78 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproape două treimi din copiii care au început școala în 2016 vor ajunge să aibă locuri de muncă şi calificări care încă nu există. 15 companii gigant nu mai cer studii universitare la angajare, ci califică oamenii la locul de muncă

Aproape două treimi din copiii care au început școala în 2016 vor ajunge să aibă locuri de muncă şi calificări care încă nu există, potrivit World Economic Forum citat de platforma…
Vezi articolul

Ligia Deca cere directorilor Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională să caute „ce putem face mai bine pe termen scurt și lung” în privința incluziunii / Înaintea discuțiilor, un raport european arăta lipsurile majore ale României în acest domeniu

„Mă bazez pe directorii centrelor să identifice împreună ceea ce putem face mai bine pe termen scurt și pe termen lung, în ceea ce privește incluziunea”, spune Ligia Deca, ministrul…
Vezi articolul

LISTA Cele mai multe locuri rămase libere pentru admiterea la liceu în București, după etapa a II-a, sunt în sectorul 1 / Locuri disponibile la Colegiul Național „Ion Neculce” și câte un loc la C.N „Mihail Viteazul” și C.N „Școala Centrală”

Lista locurilor libere la licee din București după etapa a II-a de repartizare a fost publicată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București. Amintim, repartizarea elevilor de clasa a IX-a, după…
Vezi articolul