Consiliul Elevilor și Alianța Studenților: În prezent nu este funcțională vreo structură care să coordoneze implementarea proiectului „România Educată” / Organizațiile cer guvernului să adopte un calendar de acțiune rapidă pentru proiectul prezidențial

1.279 de vizualizări
Foto: Facebook Consiliul National al Elevilor
În momentul în care guvernul își va asuma prin memorandum proiectul “România Educată”, așa cum s-a anunțat săptămâna trecută, el ar trebui să aprobe și un “calendar ambițios” pentru punerea acestuia în aplicare, cer, printr-o luare de poziție comună, Consiliul Național al Elevilor (CNE) și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). Acestea insistă, în comunicatul transmis marți dimineață, ca executivul să acționeze rapid așa încât modificările aduse de proiectul prezidențial să fie aprobate de Parlament și promulgate până la sfârșitul anului. 

Totodată, cele două organizații atrag atenția că “la momentul de față, nu este funcțional un departament sau altă structură care să coordoneze implementarea proiectului”. Or, spun ele, pentru operaționalizarea documentului de viziune existent e nevoie de un proces rapid, cu termene scurte și responsabili pentru punerea lui în aplicare.

Comunicatul CNE-ANOSR, integral: 

Câte generații mai așteaptă „reformele”? Reprezentanții elevilor și ai studenților așteaptă de la Guvern acțiuni concrete pentru îmbunătățirea sistemului de învățământ 

Consiliul Național al Elevilor și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România solicită Guvernului României să treacă de la planificări și anunțuri de intenție la acțiune, asumându-și în memorandumul pe care îl va aproba ca urmare a asumării proiectului „România Educată” crearea unui calendar ambițios prin care un grup de experți și actori reprezentativi, incluzând reprezentanții elevilor și ai studenților, să elaboreze proiectul de modificare a legislației primare în domeniul educației, astfel încât, până la finalul acestui an, modificările rezultate ca urmare a concluziilor proiectului „România Educată” să fie aprobate de Parlament și promulgate. 

În ultima săptămână, Administrația Prezidențială a organizat o serie de consultări la care au luat parte, în ordine, liderii coaliției de guvernare, membrii comisiilor de învățământ din Parlamentul României și reprezentanți ai societății civile, prezentând concluziile proiectului „România Educată”, inițiat de Președintele României. La finalul consultărilor, autoritățile au anunțat faptul că Guvernul își va „asuma țintele proiectului”, prin memorandum, în această săptămână. Mai mult decât atât, a fost anunțată constituirea unui „grup transpartinic” pentru implementarea viziunii și a direcțiilor de acțiune din proiect. 

Reprezentanții elevilor și ai studenților consideră că Guvernul României trebuie să acționeze ferm, concret și cu celeritate, pentru a transpune în realitate concluziile proiectului, asumările din programul de guvernare și solicitările beneficiarilor educației. Aprobarea memorandumului în Guvern trebuie să presupună, din însuși conținutul acestuia, adoptarea subsecventă și urgentă a unui calendar de implementare care să demonstreze intenția reală de a îmbunătăți sistemul de învățământ, crescând calitatea și echitatea pentru elevi și studenți și sancționând neperformanța și impostura. Implementarea proiectului necesită mecanisme de follow-up și finanțare, la elaborarea și monitorizarea cărora să participe permanent, în toate etapele, reprezentanții beneficiarilor educației. În caz contrar, nu se oferă vreo garanție că sistemul de învățământ va fi reformat prea curând, urmând să ne vedem, peste ani, în același punct din care am plecat, fără a avea parte de vreun progres. 

Amintim, în acest context, că, la momentul de față, nu este funcțional un departament sau altă structură care să coordoneze implementarea proiectului. Câtă vreme punctul de pornire prezentat de Administrația Prezidențială este reprezentat de un document de viziune, operaționalizarea acestuia, incluzând opțiuni de politică publică în stabilirea reglementărilor primare și a reglementărilor subsecvente (hotărâri de guvern, ordine de ministru), este un proces care va presupune un efort susținut, a cărui asumare reală de Guvern presupune stabilirea de termene scurte și de responsabili de a căror performanță depinde succesul obiectivelor propuse. 

„După ani de consultări și grupuri de lucru, avem forma finală a viziunii proiectului România Educată. Proiectul vizează toate ariile relevante din sistemul de învățământ preuniversitar și nu numai, oferind un fir roșu decidenților pentru implementarea reformei educaționale. Cu toate acestea, inacțiunea Guvernului României atunci când vine vorba despre transpunerea viziunii în lege poate transforma întregul proiect într-o strategie de sertar, ce va fi uitată peste câteva luni. Avem nevoie de un calendar bine pus la punct pentru fiecare etapă în parte și de o unitate specializată, la nivel guvernamental, care să coordoneze și să monitorizeze implementarea proiectului. Altminteri, peste 4 ani, vom fi în exact aceeași situație, întrebându-ne unde am greșit.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor. 

„Strategiile, documentele de lucru, prioritățile și toate celelalte asumări se măsoară exclusiv în schimbarea efectiv resimțită la nivelul sistemului de învățământ și, în special, pentru beneficiarii finali, pentru fiecare student din România. În caz contrar, ele rămân doar să cadă în desuetudine, experiență des resimțită în politicile publice. Testul pe care trebuie să îl treacă acum Guvernul și pe care îl așteptăm este de a dovedi, prin memorandumul pe care îl va aproba și prin pașii imediat următori din lunile care vin, că dorește în mod real să pună în aplicare modificări substanțiale, să îmbunătățească calitatea și echitatea sistemului de învățământ, să atace frontal problemele de fond din universitățile românești. Până la finalul anului o structură care implică elevii și studenții în toate etapele, simetric cu implicarea permanentă în stabilirea viziunii, trebuie să definitiveze modificările legislative care să fie supuse aprobării Parlamentului, să pregătească modificările de nivel inferior, să stabilească finanțarea necesară, să aibă mecanismele de monitorizare a progresului.”, a declarat Horia-Șerban Onița, președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Burse de excelență olimpică 2024-2025. Elevii cu premii la olimpiade naționale și competiții internaționale pot primi până la 3.700 de lei pe lună, dacă nu au mai mult de 10 absențe nemotivate – criterii de acordare

Elevii cu premii la olimpiadele și concursurile naționale și internaționale pot primi burse de excelență olimpică de până la 3.700 de lei pe lună, potrivit noilor reguli de acordarea burselor…
Vezi articolul

Primăria Râmnicu Vâlcea cere mutarea centrelor de vaccinare din sălile de sport ale unor școli pentru ca elevii să poată face orele de educație fizică în condiții optime / S-au vaccinat mai puțin de 100 de persoane în aceste centre

Municipalitatea din Râmnicu Vâlcea a anunţat, miercuri, că a cerut Prefecturii şi Direcţiei de Sănătatea Publică să restrângă activitatea sau să mute cel puţin două dintre cele trei centre de…
Vezi articolul
Salariul unui profesor debutant

Concursul pentru șefia inspectoratelor școlare, profund politizate, nu se organizează nici în acest an. Ligia Deca: “Eu îmi doresc profesionalizarea managementului la nivelul inspectoratelor”, dar după adoptarea legilor

Concursul pentru inspectorii școlari nu ne organizează nici anul acesta, după cum a declarat noul ministru al Educației, Ligia Deca, în cadrul primei conferințe de presă. Deca a precizat că…
Vezi articolul

Directorii școlilor și inspectoratele școlare verifică dacă se aplică planurile remediale la clasele terminale, spune ministrul Educației: Dacă există sesizări cu privire la nerespectarea planurilor, atunci sigur că și noi putem să verificăm

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat la TVR Info că directorii unităților de învățământ și inspectoratele școlare verifică sunt puse în aplicare planurile remediale la clasele terminale: „În primul rând,…
Vezi articolul