Consiliul Național al Elevilor: Tinerii de clasa a XII-a, testați mai riguros decât viitorii inspectori școlari generali

2.195 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Consiliul Național al Elevilor reacționează la informația că trimiterea unui email este singura probă de competențe digitale, la concursul de inspectori școlari generali, organizația comparând această situație cu toate informațiile despre comunicații și tehnologii pe care elevii de final de liceu trebuie să le învețe. „Sistemul educațional din România trebuie să progreseze la capitolul competențelor digitale de bază, fapt care ne motivează să contestăm modul în care inspectorii școlari vor fi evaluați în cadrul acestei testări care prezintă un rol formal”, arată comunicatul CNE.

Mesajul complet al CNE:

„Competențele digitale în sistemul educațional: elevii de clasa a XII-a, testați mai riguros decât viitorii inspectori școlari generali

Singura probă de competenţe digitale la concursul de inspectori şcolari generali este cea de trimitere a unui email, potrivit metodologiei de concurs publicată în Monitorul Oficial. Punctajul acordat este de 1,5 puncte pentru această operaţiune, valorează 15% din nota finală a probei scrise. Punctajul este similar celui acordat pentru toată rubrica de formare a acelui profesor, de la evaluarea CV-ului, potrivit Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic.

Consiliul Național al Elevilor apreciază că această testare a viitorilor inspectori școlari este mult mai puțin riguroasă decât probele de competențe digitale pe care urmează să le susțină elevii de clasa a XII-a. Comparativ cu rezolvarea unui test fără asistarea unei comisii, elevii de clasa a XII-a vor susține o probă obligatorie, mult mai complexă și mai structurată, în condiții de examen pentru împiedicarea oricărei posibilități de fraudă a examenului.

Proba D, pentru evaluarea competenţelor digitale, are statutul de probă obligatorie în cadrul examenului de Bacalaureat, pentru candidaţii de la toate filierele, profilurile şi specializările. Această probă durează 90 de minute și testează competențele digitale de bază ale elevilor în baza unor domenii de competență.

Sunt propuse şapte domenii de competenţă:
1. Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor
2. Editoare de texte
3. Informaţie şi comunicare
4. Concepte de bază ale Tehnologiei Informaţiei (IT)
5. Editoare de calcul tabelar
6. Baze de date
7. Prezentări

Structura de reprezentare a elevilor din România militează pentru digitalizarea echitabilă a educației, motiv pentru care Consiliul Național al Elevilor subliniază necesitatea unei formări prealabile pentru toți membrii comunităților școlare, astfel încât propunem ca Ministerul Educației și Cercetării să își asume ca politică educațională la nivel național formarea elevilor și a cadrelor didactice pentru competențe digitale de bază.

În anul 2019, nu mai puțin de 43% dintre românii cu vârste între 16-74 de ani aveau competențe digitale reduse, clasând România pe primul loc în Uniunea Europeană la acest capitol, Bulgaria (38%) fiind pe locul al doilea, potrivit datelor Eurostat analizate de Edupedu.ro.

La capitolul persoane cu abilități digitale superioare, datele arată că doar 10% din populație stăpânește asemenea competențe, România fiind și de această dată pe ultimul loc în Uniunea Europeană, Bulgaria având 11% în dreptul acestui indicator. La testele PISA din 2018 România a fost singura țară din UE, într-un grup restrâns de 8 state, care a susținut testele pentru elevii de 15 ani pe hârtie, cu pixul.

Sistemul educațional din România trebuie să progreseze la capitolul competențelor digitale de bază, fapt care ne motivează să contestăm modul în care inspectorii școlari vor fi evaluați în cadrul acestei testări care prezintă un rol formal. În vederea dezvoltării educației prin digitalizare echitabilă, este important ca factorii decizionali din domeniu să își asume livrarea cu profesionalism a conținuturilor privind competențele digitale și evaluarea riguroasă a acestora. Învățarea pe tot parcursul vieții trebuie valorificată și accesibilă tuturor cetățenilor.

În momentul de față, un elev de clasa a XII-a are competențele digitale testate mai riguros decât un viitor inspector școlar general. Superficialitatea cu care factorii decizionali au tratat și continuă să trateze competențele digitale demonstrează faptul că digitalizarea echitabilă a educației este condiționată de formarea temeinică a resursei umane, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.”

Foto: Pixabay.com


3 comments
  1. Să vă fie ruşine! Dacă s-ar putea, v-aţi prevala de orice chichiţă să luaţi examenele cu 10, numai să nu munciţi! Cu mici excepţii, pe ici, pe colo…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Ghidul privind admiterea la liceu 2023 a fost publicat de Ministerul Educației / Părinții și elevii sunt sfătuiți să verifice ultimele medii de intrare din anii școlari trecuți și poziția în ierarhie

Ministerul Educației a publicat marți, pe site, Ghidul privind admiterea la liceu 2023. Potrivit calendarului, elevii de clasa a VIII-a vor completa opțiunile în fișele de înscriere la liceu, în…
Vezi articolul

Cristian Ghinea: USR depune azi sesizare la CNATDCU și la comisia de etică a Universității Babeș Bolyai pentru a verifica teza de doctorat a lui Lucian Bode / „Regulamentul UBB cere ca teza de doctorat să aibă minimum 200 de pagini. Teza domnului Bode are 198 de pagini care includ și legislația de pe site-ul ANRE”, spune Cristian Ghinea

Deputatul Cristian Ghinea a precizat azi că depune sesizarea la Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, instituție abilitată să verifice tezele de doctorat. Amintim că, ieri,…
Vezi articolul

Manuale din alte țări vor fi folosite ca referință pentru pregătirea viitoarelor manuale din România, în baza noilor planuri-cadru pentru liceu, spune Daniel David / Despre pregătirea pentru predare: „Un profesor bun de obicei știe ce trebuie să facă”, dar „alții, care au fost la zeci de cursuri, predau tot prost”

România urmează să ia în calcul exemple manuale din alte țări „la care noi ne raportăm”, atunci când va elabora propriile manuale – „nu să le copiem, dar să le…
Vezi articolul

VIDEO Limbajul științific românesc din prezent „este pestriț”, cu termeni neadaptați din limbi străine, pentru că ultimul vocabular specific este din 1960, atrage atenția vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh: Răspunzători suntem și noi specialiștii. De atunci știința a evoluat

Limbajul științific romanesc este unul „pestriț”, cu termeni din limbi străine, cei mai mulți neadaptați, pentru că ultimele norme și reglementări ale termenilor care să se folosească în diverse domenii…
Vezi articolul

„Școala ar trebui să înceapă fizic din nou, este esențial pentru învățare. Cred că online-ul va rămâne o opțiune pentru situațiile în care elevul nu poate ajunge la școală”, spune Anca Barbu, profesoară cu 20 de ani de experiență

După 20 de ani de predat Limba Română în stilul tradițional, la clasă, Anca Barbu, profesoară la o școală gimnazială din Galați, a început în martie 2020 să predea online,…
Vezi articolul