Consiliul Național al Elevilor: Tinerii de clasa a XII-a, testați mai riguros decât viitorii inspectori școlari generali

2.193 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Consiliul Național al Elevilor reacționează la informația că trimiterea unui email este singura probă de competențe digitale, la concursul de inspectori școlari generali, organizația comparând această situație cu toate informațiile despre comunicații și tehnologii pe care elevii de final de liceu trebuie să le învețe. “Sistemul educațional din România trebuie să progreseze la capitolul competențelor digitale de bază, fapt care ne motivează să contestăm modul în care inspectorii școlari vor fi evaluați în cadrul acestei testări care prezintă un rol formal”, arată comunicatul CNE.

Mesajul complet al CNE:

“Competențele digitale în sistemul educațional: elevii de clasa a XII-a, testați mai riguros decât viitorii inspectori școlari generali

Singura probă de competenţe digitale la concursul de inspectori şcolari generali este cea de trimitere a unui email, potrivit metodologiei de concurs publicată în Monitorul Oficial. Punctajul acordat este de 1,5 puncte pentru această operaţiune, valorează 15% din nota finală a probei scrise. Punctajul este similar celui acordat pentru toată rubrica de formare a acelui profesor, de la evaluarea CV-ului, potrivit Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic.

Consiliul Național al Elevilor apreciază că această testare a viitorilor inspectori școlari este mult mai puțin riguroasă decât probele de competențe digitale pe care urmează să le susțină elevii de clasa a XII-a. Comparativ cu rezolvarea unui test fără asistarea unei comisii, elevii de clasa a XII-a vor susține o probă obligatorie, mult mai complexă și mai structurată, în condiții de examen pentru împiedicarea oricărei posibilități de fraudă a examenului.

Proba D, pentru evaluarea competenţelor digitale, are statutul de probă obligatorie în cadrul examenului de Bacalaureat, pentru candidaţii de la toate filierele, profilurile şi specializările. Această probă durează 90 de minute și testează competențele digitale de bază ale elevilor în baza unor domenii de competență.

Sunt propuse şapte domenii de competenţă:
1. Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor
2. Editoare de texte
3. Informaţie şi comunicare
4. Concepte de bază ale Tehnologiei Informaţiei (IT)
5. Editoare de calcul tabelar
6. Baze de date
7. Prezentări

Structura de reprezentare a elevilor din România militează pentru digitalizarea echitabilă a educației, motiv pentru care Consiliul Național al Elevilor subliniază necesitatea unei formări prealabile pentru toți membrii comunităților școlare, astfel încât propunem ca Ministerul Educației și Cercetării să își asume ca politică educațională la nivel național formarea elevilor și a cadrelor didactice pentru competențe digitale de bază.

În anul 2019, nu mai puțin de 43% dintre românii cu vârste între 16-74 de ani aveau competențe digitale reduse, clasând România pe primul loc în Uniunea Europeană la acest capitol, Bulgaria (38%) fiind pe locul al doilea, potrivit datelor Eurostat analizate de Edupedu.ro.

La capitolul persoane cu abilități digitale superioare, datele arată că doar 10% din populație stăpânește asemenea competențe, România fiind și de această dată pe ultimul loc în Uniunea Europeană, Bulgaria având 11% în dreptul acestui indicator. La testele PISA din 2018 România a fost singura țară din UE, într-un grup restrâns de 8 state, care a susținut testele pentru elevii de 15 ani pe hârtie, cu pixul.

Sistemul educațional din România trebuie să progreseze la capitolul competențelor digitale de bază, fapt care ne motivează să contestăm modul în care inspectorii școlari vor fi evaluați în cadrul acestei testări care prezintă un rol formal. În vederea dezvoltării educației prin digitalizare echitabilă, este important ca factorii decizionali din domeniu să își asume livrarea cu profesionalism a conținuturilor privind competențele digitale și evaluarea riguroasă a acestora. Învățarea pe tot parcursul vieții trebuie valorificată și accesibilă tuturor cetățenilor.

În momentul de față, un elev de clasa a XII-a are competențele digitale testate mai riguros decât un viitor inspector școlar general. Superficialitatea cu care factorii decizionali au tratat și continuă să trateze competențele digitale demonstrează faptul că digitalizarea echitabilă a educației este condiționată de formarea temeinică a resursei umane, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.”

Foto: Pixabay.com


3 comments
  1. Să vă fie ruşine! Dacă s-ar putea, v-aţi prevala de orice chichiţă să luaţi examenele cu 10, numai să nu munciţi! Cu mici excepţii, pe ici, pe colo…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premiile prevăzute în lege pentru profesori nu se acordă și nu s-au mai dat de 13 ani, spune Marius Nistor, FSE: Puneți banii ăia pentru premii și recompensări la dispoziția școlii și veți vedea că poate să apară schimbarea

Banii de premiile pentru profesori prevăzute de legea educației nu se acordă în realitate, avertizează liderul sindical Marius Nistor. „Când ți-e lumea mai dragă, când crezi că ai o lege…
Vezi articolul

„Vaccinarea se va face pe pile”, „în România se va folosi un vaccin care nu este autorizat” sau „companiile farmaceutice ascund pericolele asociate vaccinurilor” – Top 10 informații înșelătoare, clarificate de autorități

“Românii se vor vaccina ultimii”, sau “datele despre siguranța vaccinurilor sunt fabricate”, “în România se va folosi un vaccin neautorizat” sunt informații pe care autoritățile le-au identificat drept înșelătoare, informații…
Vezi articolul

DOCUMENT Manualele pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” pot fi comandate de școli până pe 5 aprilie / Din acest an școlar, elevii de clasa a XI-a studiază disciplina

Până pe 5 aprilie, școlile pot comanda manualele pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”, potrivit unei adrese a Ministerului Educației, document trimis către inspectoratele școlare. Din anul școlar 2023-2024, elevii de…
Vezi articolul