Contradicţie: Preşedintele, Premierul şi ministrul Educaţiei anunţă profesionalizarea funcţiei publice, dar în contractele de mandat ale viitorilor inspectori şcolari este impusă în continuare “realizarea obiectivelor Programului de Guvernare”

3.381 de vizualizări
Concursul de directori la București
Foto: Pexels.com
Contractele de mandat care vor fi încheiate de viitorii inspectori şcolari generali, inspectori şcolari generali adjuncţi şi directori ai caselor corpului didactic menţin în obligaţiile noilor manageri angajaţi prin concurs elaborarea şi aplicarea de politici şi strategii “în vederea punerii în aplicare a obiectivelor Programului de guvernare”. Potrivit formei Contractelor puse în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei, precum şi Contractelor similare din trecut, această obligaţie era prevăzută şi în vechile modele de contract, stabilite încă din 2011, şi a fost menţinută. Asta în condiţiile în care preşedintele Klaus Iohannis, ministrul Educaţiei Monica Anisie şi Premierul Ludovic Orban au vorbit despre profesionalizarea managementului şcolar şi a funcţiei publice în general.

Atât în Contractele de mandat pentru funcţia de inspector şcolar general, cât şi pentru cele de inspector şcolar general adjunct, director al Casei Corpului Didactic apare de două ori obligaţia de a respecta şi duce la împlinire “Programul de Guvernare”.

Obligaţia nr 2 din Contractul de mandat pentru funcţia de Inspector şcolar general prevede:

“Managerul este obligat “să elaboreze şi să aplice politici şi strategii specifice în măsură să asigure desfăşurarea în condiţii performante a activităţii curente şi de perspectivă a inspectoratului şcolar, în concordanţă cu politicile şi deciziile Guvernului, în vederea punerii în aplicare a obiectivelor Programului de guvernare.

Obligaţia nr 27 din acelaşi contract prevede:

“Managerul are obligaţia “să colaboreze cu toate autorităţile şi instituţiile publice la nivel local, judeţean şi naţional pentru realizarea tuturor obiectivelor stabilite prin Programul de guvernare, politicile şi strategiile Ministerului Educației şi Cercetării, cu respectarea legislaţiei în vigoare.”

În Metodologia din 2011 Programul de Guvernare 2009-2012 era trecut inclusiv la Bibliografia pentru concursul de inspector şcolar general, în noua Metodologie pentru Concursul 2020 nu mai apare actualul Program de guvernare. Obligaţiile privind Programul de Guvernare au fost incluse în contractele şefilor de inspectorate şcolare atât în 2011-2012, cât şi în 2016.

Programul de guvernare este un document politic, scris de partidul sau partidele care formează Guvernul. Obiectivele Programului de guvernare sunt asumate de Cabinetul în funcţie. În contractele de mandat de la companiile de stat, de exemplu, obligatia privind Programul de Guvernare nu exista – obiectivele fiind unele profesioniste. (Vezi contract de mandat Transelectrica sau Transgaz)

În decembrie 2018, la evenimentul în care a lansat raportul său pe educație “România Educată”, Klaus Iohannis a declarat: “Actualele inspectorate școlare trebuie desființate și înlocuite cu structuri de profesioniști. Dacă acum intru într-un inspectorat și nu scot toți carnetul de partid înseamnă că este o minune. Aceste politizări se petrec în special în perioade guvernamentale PSD-iste. Deci PSD este eminamente politizatorul sistemului educațional. O eroare fundamentală”.

Atât premierul Ludovic Orban cât şi ministrul Educaţiei, Monica Anisie, au declarat recent că vor să profesionalizeze funcţia publică în general şi funcţiile din managementul şcolar, în special.

Foto: Pexels.com


3 comments
  1. Din cate stiu, un program de guvernare este eminamente politic; atunci cum ramane cu “depolitizarea” educatiei? Autoritaile publice locale si centrale sunt organisme cu un puternic “suflu” politic, deci colaborarea inspectorilor cu acestea nu inseamna oare implicare politica? Interviul candidatilor nu are o componenta politica in conditiile in care membrii comisiei de evaluare sunt “emanati” politic?
    Halal Romanie educata!

  2. Programul de guvernare este un document politic, dar acesta este aprobat de parlament la propunerea guvernului, nu a unor partide politice; programele electorale sunt elaborate de partidele politice. Sunt convins că tema profesionalizării educației, la nivel de management, precum și a funcției publice rămâne una importantă și de actualitate, dar nu cred că problema este că reprezentanții ministerului la nivel județean urmăresc ceea ce ministerul ca parte a guvernului a asumat. Ce am face atunci cu funcționarii publici din ministere, am cere ca ministerele să nu urmărească programul de guvernare in baza căruia guvernul a primit mandatul parlamentului? Mai degrabă problema in România este că obiectivele din programul de guvernare rămân deziderate pentru a căror neimplementare rar răspunde cineva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Liceele agricole vor putea construi corpuri noi de clădiri și vor putea fi dotate cu mobilier nou și echipamente digitale – apel PNRR de 43 de milioane de euro. Ghidul solicitantului a fost pus în dezbatere publică

Liceele tehnologice cu profil agricol vor putea construi corpuri noi de clădiri, să le eficientizeze din punct de vedere energetic pe cele existente și să își înnoiască infrastructura școlară prin…
Vezi articolul

Orban: Actul de educație trece printr-o transformare: discutăm despre un alt mod de predare/interacțiune cu elevul, despre colegi care trebuie să colaboreze la distanță, oameni care învață din mers să profeseze altfel decât au făcut toată viața

Actul de educație în România trece în prezent printr-o transformare care presupune un alt mod de predare și de interacțiune a dascălului cu elevul”, colaborare de la distanță și „oameni…
Vezi articolul