Cum e posibil ca profesorul de engleză să predea desen și franceză? Ministrul Daniel David: Sunt de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede

5.265 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a fost întrebat cum este posibil ca profesorul de engleză să predea desen și franceză. Răspunsul ministrului a fost că „sunt absolut de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă”. Daniel David a afirmat că „nu este un mecanism adus de aceste măsuri fiscal-bugetare. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede”. Declarațiile au fost făcute săptămâna trecută, la Radio Guerrilla.
  • Norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Realizator: Cum este posibil ca profesorii se predea la catedre la care nu au nici măcar un an de pregătire? Exemplu: profesorul de engleză predă desen și franceză.

Daniel David: Nimeni nu-l obliga să predea acel lucru.

Realizator: Cum este posibil să i se dea voie?

Daniel David: Vă spun. În primul rând, acest mecanism există în mediul rural. Nu există în mediul urban. Nu este un mecanism adus de aceste măsuri fiscal-bugetare. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede. Acum se discută cum este posibil, dar cum a fost posibil în urmă cu 2 ani sau cu 3 ani? Dar sunt absolut de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă, dar a preda în aceeași arie curiculară fizică-chimie sau filosofie-psihologie-sociologie sunt lucruri normale, iar multe țări așa își formează profesorii. Noi îi formăm specialiști și îi trimitem direct la gimnaziu, dorind să-i facem pe copii academicieni, ceea ce nu cred este în regulă.

Informații de context

Profesorii din liceele și școlile profesionale din mediul rural își pot completa norma de predare cu până la un sfert din ore la discipline din aceeași arie curriculară, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.

Ministrul Daniel David a anunțat încă din 22 iulie că profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară, în contextul creșterii normei didactice. Acesta dorește ca România să se adapteze la practicile din țări precum Statele Unite și Finlanda: „Da, vom crea această posibilitate [n. red. ca profesorii să poată preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară]. Îi rog pe profesori să înțeleagă. Referitor la problema fragmentării, caut soluții să o controlăm. Dar da, vom deschide spre disciplinele din aceeași arie curriculară. Nu vă supărați, te uiți la sistemul vestic. Și în Statele Unite și în Finlanda, în țările nordice, ai arii curriculare largi. Numai la noi e hiperspecializare, exact pe discipline”.

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat că „acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie”. Referitor la creșterea normei didactice de predare, acesta a afirmat că înseamnă, de fapt, „mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri”.

De asemenea, o completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un alt cadru didactic: „Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști”, a spus el.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
O completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un cadru didactic: Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști
Profesorul Marius Lobază: Acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie. Această majorare a normei înseamnă câteva mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri
OFICIAL Profesorii de la liceele și școlile profesionale din mediul rural își vor putea completa până la 1/4 din ore cu discipline din aceeași arie curriculară – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026


13 comments
  1. Acest ministru mincinos, mitoman, megaloman, ego-maniac, egocentric si arogant peste masura rezista doar pt ca e sustinut de unii care-s la fel ca el, altfel nu se explica faptul ca ddavid inca mai e in functie!!
    Profesorii sunt in clase numai pt ca au vazut ca, in afara lor, a profesorilor, NU-I PASA NIMANUI ca invatamantul se duce de rapa cu ddavid la „carma” (!?).

    DEMISIA, DANIEL DAVID!

  2. Reforma lui David:

    „Decât un profesor absolvent de mate care sa predea mate ca si SUPLINITOR, e mult mai bine ca aceasta disciplina sa fie predata de un profesor de biologie care este TITULAR!”

  3. La Bistrița există școli unde profesorul de religie predă TIC la cls a VIII a, profesoara de franceză predă istoria și profesorul de limba română predă Chimia,…etc

  4. Este in regula ce spune…mizeaza pe oameni certificati superior,de ce nu?

  5. Deci au făcut niște unii niște chestii mai ciudate, pentru că legea le permite, așa că face și David, oficial, același chestii mai ciudate dar la nivelul tuturor școlilor din România.

    Bă ești prost de-l înțelegi pe omul ăsta.

  6. Mă exasperează acest individ! Cum poate minți in asemenea fel.
    Dl ne spune nonșalant ca există aceasta situație doar in mediul rural ! Păi 46% din populație locuiește in mediul rural! România este una din țările din UE cel mai puțin urbanizare. Nivel de urbanizare=nivelul de dezvoltare al unei țări!
    Pai si la dezastrul deja știut din mediul rural, tu ministru informat, nu cumva distrugi si mai mult cu aceste decizii. De ex.cunosc persoane care au făcut limbi străine cu prof de română. Nu stiu si nu au nicio înclinație spre limbi străine.
    Mai spune dl ministru ca exista si in trecut aceasta problema ca acum doar se vede.Pai înainte de ce nu se vedea? Pt ca se întâmplă in mediul rural. Cu ii pasa de acești oameni!
    Cu alte cuvinte..el nu are nicio vină. Pai dacă tu duci acest fenomen la o scara si mai mare nu te simti măcar un pic vinovat? Evident ca nu….dl are un obraz foarte gros..

    1. 👍👍👍

  7. oameni buni , ce se întâmplă??
    cine conduce învățământul ?!?
    cum sa te apuci de schimbat iar , una alta pe motiv că testele nu testează competențele care le are un elev de clasa a doua , cine testează pe cine?
    parca eram o țară săracă , ce facem , iar schimbam mobila ?
    ăla de mate preda desen , apa curge prin acoperiș și tu vrei hota integrata și blat marmorat !?

  8. Delirul ministrului continua, nu pierde nicio ocazie.
    El si numai el detine adevarul absolut.
    Demisia, DD !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspectoratul școlar București a anulat decizia de demitere a directoarei Cristina Sebastian de la Colegiul Național de Muzică „George Enescu”, dar nu o repune în funcție / Tribunalul: demiterea a fost o măsură „cu mult disproporționată față de gravitatea abaterilor”

Decizia de demitere a fostei directoare de la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București, Cristina Sebastian, a fost anulată de Inspectoratul școlar al Municipiului București (ISMB), așa cum…
Vezi articolul