Curtea de Conturi a publicat, pe parcursul lunii mai și la începutul lunii iunie, o serie de rapoarte de audit în urma unor controale făcute în ultimul an la mai multe universități. În cazul a trei dintre acestea – Universitatea din București, UMFST George Emil Palade din Târgu Mureș și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, forul a identificat nereguli, însă acestea nu au fost unele majore și s-au soldat cu un avertisment în cazul UB și cereri de remediere în celelalte cazuri.
La ASE București, Curtea de Conturi nu a identificat nereguli, dar raportul a determinat verificări de presă ce semnalează un număr mare de contracte între universitatea bucureșteană și o firmă controlată de un responsabil al Bibliotecii Centrale Universitare Carol I din București.
Cele patru verificări ale Curții de Conturi la universități:
La Academia de Studii Economice din București, Curtea de Conturi a analizat felul cum au fost gestionate fonduri externe în proceduri de achiziție publică în cadrul a 2 proiecte, potrivit raportului de audit publicat pe 2 iunie 2025. Acestea – „IDA Institute of Digital Assets” și „AI for Energy Finance”, au presupus achiziții directe de servere și tehnică de calcul de la o companie, Rapido Works SRL București. În cadrul primului proiect s-au cheltuit 314.446 lei, iar în al doilea 304.764 lei.
- Curtea de Conturi a constatat că laptopurile și serverele achiziționate în cadrul celor două proiecte nu erau produse similare, fapt pentru care declară că efectuarea achiziției în două loturi distincte nu este o divizare artificială și este permisă. Curtea de Conturi nu constată, drept urmare, existența unor erori sau nereguli.
- Pe de altă partea, Puterea.ro notează că firma de la care ASE a făcut achizițiile directe, Rapido Works SRL, „este deținută integral și administrată de Vasile-Marian Oancea, care ocupă în paralel funcția de șef de serviciu la Biblioteca Centrală Universitară Carol I din București, o instituție publică” – vezi și o declarație de interese recentă a acestuia.
- Publicția citată notează „foarte multe contracte acordate direct” după perioada vizată de raportul Curții de Conturi, în relația dintre ASE București și compania Rapido Works.
La Universitatea din București, în raportul de audit publicat pe 29 mai 2025, Curtea de Conturi notează o abatere de la legalitate, constând în nerespectarea prevederilor legale privind achizițiile publice în mai multe achiziții publice, problemele semnalate fiind, însă, fără impact major.
- În cadrul acestei abateri, forul a constatat că în cazul celor 9 achiziții analizate nu au fost declarați beneficiarii reali ai unor fonduri în platforma PNRR, că în aceeași platformă nu au fost transmise unele documente (CUI, declarația de eligibilitate) odată cu depunerea ofertei, că a fost admisă o ofertă ce nu îndeplinea cerința caietului de sarcini, iar rezultatul evaluării nu a fost comunicat către ofertanți prin platforma PNRR.
- În urma controlului, Curtea de Conturi a sancționat Universitatea din București cu un „Avertisment”. Iar instituția apreciază că o cauză ce a condus la abatere este „nefuncționarea tuturor formelor de control intern în ceea ce privește activitatea de achiziții publice, în cazul celor 9 achiziții directe verificate”. Cheltuieli în sumă totală de 64.320 lei au fost declarate neeligibile din PNRR, sumă pe care CA al Universității din București trebuie să stabilească din ce sursă o acoperă.
La Universitatea de Medicină, Farmacie, Știință și Tehnologie din Târgu Mureș, raportul de audit de conformitate al Curții de Conturi din 9 mai 2025 a constatat, din nou, neconformități, anume nerespectarea principiului contabilității pe bază de angajamente în cadrul unor plăți de 31.147 de lei pentru studenți, în cadrul programului Erasmus+, precum și înregistrarea unor cheltuieli de 338.885 lei pentru suport tehnic pe platforme informatice în cadrul altui exercițiu decât cel adecvat.
- Auditul a notat, totodată, că active fixe constând în licențe de 117.927 lei au fost evidențiate eronat în contabilitate. Raportul de audit notează că, pe parcursul misiunii, universitatea a procedat la extinderea verificărilor și a făcut rectificările contabile necesare., fapt pentru care Curtea de Apel nu face recomandări.
La Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Curtea de Conturi a verificat în ce măsură sunt respectate prevederile prevederile legale cu privire la contractarea serviciilor juridice cu avocați, arată raportul de audit de conformitate din 8 mai. Verificările au dus la constatarea că activitățile UTCN în ceea ce privește serviciile juridice „nu este sub toate aspectele semnificative în conformitate cu criteriile aplicabile”.
- Raportul arată că, în perioada 2022-2023, , serviciile juridice au fost externalizate într-o singură cauză, dar atunci nu a fost respectat cadrul legal. Drept urmare, Curtea de Conturi cere conducerii universității să elaboreze și să aprobe o procedură privind externalizarea serviciilor juridice.
Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.