Daniel David: Agresivitatea în public trebuie refuzată pur și simplu din jurul tău, chiar dacă „lovește în ceva care și pe tine te deranjează”, fiindcă „se va întoarce și împotriva ta”. Nu trebuie susținută în poziții de putere fiindcă este periculoasă

9.410 vizualizări
Foto: INQUAM Photos/ Gyozo Baghiu
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării și profesor de științe cognitive clinice a spus despre agresivitatea în public că: „Trebuie să o refuzăm, să nu o acceptăm în jurul nostru, (…) Poate îți place acum, fiindcă lovește în ceva ce și pe tine te deranjează, dar se va întoarce și împotriva ta”, a spus David la conferința Vizionarii care a avut loc la Cluj în weekend.

Daniel David, ministrul Educației, profesor de științe cognitive clinice și președinte al Asociației Psihologilor din România, întrebat despre agresivitatea în public, spune că ar trebui să o refuzăm, chiar dacă „lovește în ceva ce și pe tine te deranjează”, fiindcă „se va întoarce și împotriva ta”.

Al doilea lucru menționat de Daniel David privind agresivitatea în spațiul public este legat de drepturile și valorile fiecăruia.

„Este foarte important că avem interese care trebuie să fie legitime și trebuie să ne „batem” pentru ele. Și când te bați pentru drepturile și valorile tale, nu călca în picioare drepturile și valorile altora, fiindcă acum poate reușești tu să le calci și mâine o să ți le calce ei în picioare și atunci când ți le formulezi să nu uiți niciodată, apropo de echilibru, să le formulezi flexibil, fiindcă nu suntem dumnezei. Simplu fapt că noi ne dorim ceva nu înseamnă că trebuie cu necesitate să se întâmple, numai dacă ești o ființă divină, dorința ta de vine, ca să spun așa, imperație pentru realitate, când îți dorești ceva se întâmplă. Noi suntem oameni, ne putem dori diverse lucruri: «Vreau să reușesc. Vreau să fiu primul, dau tot ce pot dar accept faptul că s-ar putea să nu reușesc, fiindcă situațiile-s complicate și am un plan B»”.

Daniel David a transmis și un mesaj în contextul alegerilor din mai în privința discursului din spațiul public:

„Hai să căutăm lucrurile care ne leagă, lucrurile care ne unesc și pe ele să le scoatem în față, acceptând faptul că avem diferențe, dar le punem de dragul țării, măcar o vreme în paranteză”, a spus David.

Redăm răspunsul ministrului Educației Daniel David

Întrebare: Cum să fim în spațiul public fără agresivitate?

Daniel David, ministrul Educației, profesor de științe cognitive clinice și președinte: În primul rând, și cel mai simplu, este să o refuzăm (n. red agresivitatea), să nu o acceptăm în jurul nostru. Când avem un cuvânt de spus pentru oameni care ne reprezintă în diverse structuri, să ne uităm după bunul simț și când vedem comportamente agresive, fie ele verbale sau prin diverse alte comportamente, să le refuzăm, fiindcă se vor întoarce împotriva noastră și împotriva viitorului copiilor, chiar dacă poate să pară ceva simpatic. Uneori, unii care sunt mai agresivi în discurs, par spumoși și încep să spui «ok, ce interesant, uite ce le spune». Nu. Pentru că așa cum le spune celor pe care nu-i place, o să-ți spună și ție sau copiilor în viitor. Trebuie refuzată pur și simplu din jurul tău și nu trebuie susținută în poziții de putere fiindcă este foarte periculoasă. Repet, poate îți place acum, fiindcă lovește în ceva ce și pe tine te deranjează, dar se va întoarce și împotriva ta.

Și doi: toți trebuie să învățăm, este foarte important că avem drepturi, este foarte important că avem valori, este foarte important că avem interese care trebuie să fie legitime și trebuie să ne „batem” pentru ele. Numai că în același timp trebuie să acceptăm faptul că și alții au drepturi, interese legitime și valori. Și când te bați pentru drepturile și valorile tale, nu călca în picioare drepturile și valorile altora, fiindcă acum poate reușești tu să le calci și mâine o să ți le calce ei în picioare și atunci când ți le formulezi să nu uiți niciodată, apropo de echilibru, să le formulezi flexibil, fiindcă nu suntem dumnezei. Simplu fapt că noi ne dorim ceva nu înseamnă că trebuie cu necesitate să se întâmple, numai dacă ești o ființă divină, dorința ta de vine, ca să spun așa, imperație pentru realitate, când îți dorești ceva se întâmplă. Noi suntem oameni, ne putem dori diverse lucruri: «Vreau să reușesc. Vreau să fiu primul, dau tot ce pot dar accept faptul că s-ar putea să nu reușesc, fiindcă situațiile-s complicate și am un plan B». Cu cele mai dragi valori ale voastre, aveți grijă să le formulați flexibil, vă bateți pentru ele, dar acceptați faptul că vor fi situații în care lucrurile nu o să stea cum vreți. Avem un plan B și mergem mai departe, fiindcă altfel, dacă îți formulezi valorile, interesele într-o manieră rigidă, «trebuie să, nu pot concepe altfel, ori așa, ori altfel nu pot accepta», vei fi un om care vei suferi psihologic toată viața. Vei deveni un om antipatic în zona socială și într-un fel îți faci ție rău. Fiindcă repet, asta vine cu suferință psihologică, fiindcă viața o să aibă grijă să-ți arate de multe ori că ce crezi tu că trebuie să fie, n-o să fie.

(…)

Daniel David, ministrul Educației: Mesajul meu este următorul: nu mai este o bătălie în interiorul țării. Pur și simplu. Și «ce o să fie, o să fie, o să fie bine, indiferent cine câștigă». Nu. Lumea în care trăim se schimbă. Țara este la risc. Hai să căutăm lucrurile care ne leagă, lucrurile care ne unesc și pe ele să le scoatem în față, acceptând faptul că avem diferențe, dar le punem de dragul țării, măcar o vreme în paranteză. Ăsta e mesajul pentru ce se întâmplă în luna mai, fără să vorbesc despre opțiuni politice, asta vă încurajez să facem cu toți. 


1 comment
  1. Dar ce facem cu agresivitatea „invizibila” și „justificată” a învățătorilor și profesorilor care timorează și abrutizează prin banalizare mințile copiilor? Nu sunt cuminți, nu sunt atenți, nu își fac temele, sunt multi… totul justifica ieșirile și agresivitatea lor că adulți care aplica regulile nescrise ale educației școlare. Ce ne facem cu mințile și sufletele acestor copii care vor fi si ei adulți obișnuiți cu abuzul?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea școlilor ai căror elevi au diferențe mari între rezultatele obținute la examenele naționale și cele ale evaluărilor efectuate în școală – criteriu de întocmire a graficului de inspecții al ISJ Bihor

Monitorizarea școlilor ai căror elevi au obţinut rezultate slabe la examenele naționale (Evaluare Națională și Bacalaureat 2024) este unul din criteriile de întocmire a graficului de inspecții al Inspectoratului Școlar…
Vezi articolul

Monica Anisie, în ședință la Inspectoratul Școlar București: Astăzi vor decide dacă este nevoie să revizuiască unele scenarii / Am avut o discuție și cu prefectul, cu inspectorul școlar și cu directoarea de la DSP, i-am rugat să verifice toate scenariile

Ministrul Educației participă la o ședință pe care a convocat-o la Inspectoratul Școlar București, la care sunt prezenți inspectorii școlari generali adjuncți, inspectorul general și inspectori de sector. Tot în…
Vezi articolul

Se suspendă activitatea celor 21 de școli private care funcționează după curriculumul altor țări, exceptate inițial de la restricțiile anti-Covid – decizia Comitetului pentru Situații de Urgență

Grădinițele și școlile private care funcționează după curriculumul altor țări își suspendă și ele activitatea în timpul perioadei 25 octombrie – 5 noiembrie 2021, când toate școlile intră în vacanță,…
Vezi articolul

Trei colegii din Brașov îi încurajează să plece pe elevii de gimnaziu cu medii sub 8 la finalul fiecărui an. Inspectorul școlar: Sunt școli de masă, dar trebuie să ținem cont de istoricul și de rezultatele lor în competițiile școlare

Trei colegii din Brașov au stabilit în regulamentele școlare că elevii de gimnaziu care nu obțin la finalul fiecărui an media de minimum 8 sunt dați afară din școală, scrie…
Vezi articolul

Aura Danielescu, șefa ISJ Timiș, după ce peste 92% din elevii de la seral nu erau prezenți la ore: Cel mai sănătos este să schimbăm politica educațională. Poate reușim să facem prezența obligatorie doar de 20%, iar în restul timpului ei să aibă posibilitatea să participe fie la cursuri pe platforme, fie la cursuri online

Aura Danielescu, inspector școlar general Timiș, a declarat, pentru TVR Timișoara, referitor la situația absenteismului de la învățământul seral, că cel mai sănătos „este să schimbăm politica educațională și să venim…
Vezi articolul
Calendar BAC

Reducerea programei pentru Evaluarea Națională 2021 și revizuirea noilor subiecte de examen – cerute de Federația Asociațiilor de Părinți. Plus: să nu mai corecteze lucrările de examen decât profesori cu formare pe evaluare

Reducerea programei de examen pentru Evaluarea Națională 2021 este cerută de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, care critică modalitatea în care au fost construite noile modele de subiecte la…
Vezi articolul